Skynet är här – forskare har utvecklat AI till NPCs i Skyrim

Robot
Skynet är här – forskare har utvecklat AI till NPCs i Skyrim

Och det går att ladda ned som mod.

#mod, #npc, #skyrim, #the-elder-scrolls


Medlem

Det här kan ju bli kul

Medlem

"Vad verktyget tillåter är att en NPC kan ha kunskap om vad en annan NPC har upplevt. Har du därför betett dig illa mot en annan karaktär kan det leda till att denna NPC inte tycker om dig, men det går längre än så."

Men är inte detta vad det nuvarande reputation-system är? Eller "bounty" som det heter i Skyrim.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skribent
Skrivet av conthox:

"Vad verktyget tillåter är att en NPC kan ha kunskap om vad en annan NPC har upplevt. Har du därför betett dig illa mot en annan karaktär kan det leda till att denna NPC inte tycker om dig, men det går längre än så."

Men är inte detta vad det nuvarande reputation-system är? Eller "bounty" som det heter i Skyrim.

Modden tillåter en mycket mer personlig upplevelse hos både dig som spelare och de enskilda karaktärerna. Enkelt förklarat kan det vara så att NPC 1 inte gillar NPC 2 eftersom denne har förolämpat NPC 1 under ett tidigare tillfälle. Du kan därför bli mer omtyckt av NPC 1 om du förolämpar NPC 2.

Det är rätt så svårt att sätta det i text eftersom teknologin säkert tillåter tusentals av olika utfall.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Inget mindre än lysande. Måste testas!


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

"...men det går längre än så."

Jag ser fortfarande inte vad som är så mycket mer än det nuvarande. Redan idag så pratar NPCs med varandra, även om det bara är förutbestämda rader. Aja, kul att det görs forskning på det och att utveckligen går framåt. NPCs är ju tyvärr fortfarande ofta ganska stela.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Har inte sett AI så övertygande sedan Battlestar Galactica

Medlem

Menar dom har man kan bli mansgris som kan få dåligt rykte när man gifter runt sig?

Brudarna gaddar ihop sig för man slänger allt i sina hus å har de stökit

OMG!

eld
Medlem
Skrivet av conthox:

Jag ser fortfarande inte vad som är så mycket mer än det nuvarande. Redan idag så pratar NPCs med varandra, även om det bara är förutbestämda rader. Aja, kul att det görs forskning på det och att utveckligen går framåt. NPCs är ju tyvärr fortfarande ofta ganska stela.

För att det inte behöver vara skriptat. Relationer som kan uppstå mer naturligt och spelet blir helt plötsligt mer dynamiskt.

Som ett exempel, simulationernas simulation tillika världens mest advancerade spel dwarf fortress:

http://dwarffortresswiki.org/index.php/DF2014:Relationship

Medlem
Skrivet av eld:

För att det inte behöver vara skriptat. Relationer som kan uppstå mer naturligt och spelet blir helt plötsligt mer dynamiskt.

Som ett exempel, simulationernas simulation tillika världens mest advancerade spel dwarf fortress:

http://dwarffortresswiki.org/index.php/DF2014:Relationship

Ah, ok, då är jag med. En sak, förutom dialoger, är att NPCs går runt och gör olika saker och inte bara står på samma ställe och ser fåniga ut. Skyrim gör detta bätte än en hel del modernare spel, men kunde tagits ett par snäpp längre.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag ser fortfarande inte vad som är så mycket mer än det nuvarande. Redan idag så pratar NPCs med varandra, även om det bara är förutbestämda rader. Aja, kul att det görs forskning på det och att utveckligen går framåt. NPCs är ju tyvärr fortfarande ofta ganska stela.

Nej, de pratar inte med varandra. De stirrar på varandra med döda ögon och läser upp ett skript...

Med tanke på hur mycket forskning det sker inom maskininlärning är det konstigt att det inte görs mer med AI:n i spel.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

AI I Skyrim, alltså? Var det ingen som berättade för dom att det redan fanns?

Skämt åsido. Utan att ha grävt något djupare gissar jag på att dom fört in en antagligen halvprimitiv typ av "Machine Learning" som det nya svarta i AI-världen och som folk provar implementera varianter av i det mesta som lystrar till kod. Vill passa på att tipsa om läsning kring "Machine Learning", skrivet med lite mindre mystiskt dunkel och popkulturella referenser - för den som är nyfiken.


signatur

subterranean homesick alien

@delli: Det skulle faktiskt bli både extremt kul och lägga in en ny nivå av realism i spelet.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, de pratar inte med varandra. De stirrar på varandra med döda ögon och läser upp ett skript...

Med tanke på hur mycket forskning det sker inom maskininlärning är det konstigt att det inte görs mer med AI:n i spel.

Antagligen för att det är väldigt kostsamt och tidskrävande att hålla på med. Det har alltså krävts AI forskare för att ta fram detta system, hur stor chans har då "Vanliga" spelutvecklare att göra samma sak inom rimlig tid och budget?

Medlem

Alltså förstår folk inte att NPC och AIn var katastrofalt dåligt i skyrim? Oblivion hade bättre.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Alltså förstår folk inte att NPC och AIn var katastrofalt dåligt i skyrim? Oblivion hade bättre.

Vet inte det jag. AI i Oblivion hade ju bara 1 läge, Raktfram å slå allt du har på det du ska slå på.
Skyrim har ju iaf 1 läge till, vi kanske kan försöka att ta ett steg i sidled med.

Medlem
Skrivet av Komured:

Antagligen för att det är väldigt kostsamt och tidskrävande att hålla på med. Det har alltså krävts AI forskare för att ta fram detta system, hur stor chans har då "Vanliga" spelutvecklare att göra samma sak inom rimlig tid och budget?

Så det måste vara allt eller inget?

Det måste vara ett avancerat självlärande system, eller samma system som vi haft i trettio år?

Nä du...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Så det måste vara allt eller inget?

Det måste vara ett avancerat självlärande system, eller samma system som vi haft i trettio år?

Nä du...

Nej men att skapa hybrider dvs ett mellanting lär skapa en hel del problem det med så det är inte säkert att det blir bättre, att skapa en basic AI är inte säkert att det heller kommer fungera då den kan uppfattas som dummare än det vi har nu. AI är inget man gör i en handvändning över en fikapaus.
Sen har "AI" i spel gått framåt en hel del på 30 år men du kanske tycker att AIn i Skyrim är på samma nivå som Doom? Just skyrim är väl dock kanske inget praktexempel utan man får väl i sådant fall kanske vända sig till strategispel och liknande (där det dock fortfarande tas genvägar genom att låta AI fuska för att verka smartare och svårare än den egentligen är.)
Tilläggas bör väl att AI i spel egentligen inte alls är AI men det är en helt annan diskussion.

Medlem

(ot)
Tygmattorna verkar vara för uppskalade.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Alla typer av AI där romantiska alternativ finns istället för vänskapliga får mig bara att misstänka att den gjorts kompatibel till diverse vuxen-moddar.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar