Ny studie visar att delar av hjärnan krymper av actionspel

Robot
Ny studie visar att delar av hjärnan krymper av actionspel

De positva effekterna av spelande kan ha ett pris.

#hjärnan, #inte-alla-gamers, #spelforskning


Medlem

Detta tror jag inte på.
Det är i stort sett samma sak som jag sa förut: att det... Kommer inte ihåg vad jag sa, men är säker på att jag sagt det.

Medlem

Call of Duty säger jag bara. Behövs mer bevis?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Så det bästa är att spela olika typer av spel och inte bara köra cod.

Medlem

worth it


signatur

//monster

Medlem

Kan det inte vara så att hjärnan krymper för att bli mer effektiv? Kortare resväg mellan receptorer, snabbare reflexer och beslut osv? Tror inte dom förstår hjärnan fullt ut.

Medlem

@Shinsen: Mindre = färre signaler lite som att säga att man blir starkare av mindre muskler

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Så en TL;DR är att delar av hjärnan kryper för att den understimuleras i.e man gör inte de sakerna den delen av hjärnan har hand om. Detta då motverkas av att man lägger in de delarna i spelet.

Låter ju hyfsat logiskt men tycker att detta borde vara något som gäller allmänt och inte bara för en viss sorts spel.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Joffe:

Så en TL;DR är att delar av hjärnan kryper för att den understimuleras i.e man gör inte de sakerna den delen av hjärnan har hand om. Detta då motverkas av att man lägger in de delarna i spelet.

Låter ju hyfsat logiskt men tycker att detta borde vara något som gäller allmänt och inte bara för en viss sorts spel.

Finns säkert andra situationer där detta kan förekomma men i allmänhet använder vi nog fler delar av hjärnan i våra vardagsliv när är på jobb och handlar mm mmm mm än vi gör när vi spelar actionspel eftersom vardagen troligen är mer komplicerad och består av fler moment, här har de ju visat på att vissa moment saknas i en del spel (kanske saknas i andra typer av spel med vem vet). Rumsorientering använder du ju så fort du går utanför dörren tex då du använder dig av just landmärken osv för att klura ut hur du ska komma dit du vill komma.
Nu är ju jag dock ingen expert på området men jag tror att de flesta nog förstår att hundratusentals år av evolution har anpassat oss till att röra oss i verkligheten och inte sitta framför en dator och spela. Spelar vi dock action spel i 10000år så lär vi va sjujefla bra anpassade till det sen..

Skribent

Orka tänka, skjut bara.

Medlem

Use it, or lose it!
Gäller ju det mesta här i livet så det låter rimligt.

Avstängd

@eddie the eagle: jo är ju bara cod som kör med detta trams? Dom flesta utav dagens spel kör med liknande så skyll inte på ett spel.
Skyll på utvecklarna som dummar ner spelen

Medlem

Känns som att man missar kringliggande faktorer, varför skulle exempelvis "spela actionspel" ha sådan stor påverkan på orienteringsförmågan? Många sitter 9 timmar per dag framför en arbetsdator och utför monotona arbetsuppgifter, tror inte att ett par timmar "actionspel" gör till eller från i en sådan situation.

Medlem

Påminn mig hur pass stor Einsteins hjärna var....

Medlem

Att låta spelare tänka mer går ju emot trenden inom spelvärlden. Tycker att spel blir dummmare och dummare eller mer "anpassade till den breda massan" som det heter.

Medlem
Skrivet av Cybersoul:

@Shinsen: Mindre = färre signaler lite som att säga att man blir starkare av mindre muskler

Fast mindre hjärna betyder ju inte att man blir dummare. Kolla bara på kråkfåglar. Deras hjärna är väldigt liten jämfört med en schimpans eller en gorilla, ändå är dom lika smarta eller tom smartare i vissa fall.
Källa:
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3553427/Ravens...

Medlem
Skrivet av Cybersoul:

@Shinsen: Mindre = färre signaler lite som att säga att man blir starkare av mindre muskler

Kan man dra sådana paralleller?
Homo sapiens hjärnor var som störst för ~30 k år sedan och har krympt kontinuerligt fram till dags datum. Det finns många teorier om varför men ingen kan direkt svara på om vi har blivit dummare.
En teori är väl att hjärnan helt enkelt har blivit effektivare. Bättre struktur och högre densitet vilket har resulterat i kortare signalvägar samt sparat energi.
En annan att vi helt enkelt har krympt delar av hjärnan som vi inte längre har någon större användning av. Primärt koordination och hantering av muskulatur.
En tredje att vi fick för lite näring (varierad kost) i oss när vi ursprungligen började bruka jorden. Här talar man om för lite proteiner och vitaminer på grund av uteslutande sädesbaserad kost samt dåliga skördar.
En fjärde teori är att ja, vi har helt enkelt blivit dummare. =P

Min poäng/fråga är: Kan vi idag påstå att vi tillräckligt väl förstår hjärnans uppbyggnad för att dra några slutsatser?
Sedan att denna studie visar att hippocampus har krympt kan givetvis knappast relateras till någon form av "utveckling".
Samtidigt är det bara en studie och antalet individer i den var mindre än 100 personer.

Det finns studier som har visat att sporter där trauma mot huvudet förekommer ger långvariga eller permanenta hjärnskador.
Att nicka en boll räknas i detta fallet som ett trauma.
Jag har själv alltid tyckt att fotbollsspelare är lite knepiga.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av kebbe:

Känns som att man missar kringliggande faktorer, varför skulle exempelvis "spela actionspel" ha sådan stor påverkan på orienteringsförmågan? Många sitter 9 timmar per dag framför en arbetsdator och utför monotona arbetsuppgifter, tror inte att ett par timmar "actionspel" gör till eller från i en sådan situation.

Studien handlar inte om att utröna alla saker i livet som har påverkan på hjärnan, utan fokuserar på vilken typ av spel som har vilken påverkan på en viss typ av person.

Detta kommer ur att det i vissa fall rekommenderas att spela spel för att ge en positiv påverkan på personer med vissa diagnoser. Att då rekommendera "fel" spel kan ge motsatt resultat till det önskade.

Att sedan speldesigners i studien uppmanas att ändra på speldesignen är ju för att motverka de negativa effekter vissa kan få av att spela denna typ av spel.

Att peka på sak 2 och säga att det är sämre än sak 1 betyder inte att sak 1 inte kan förbättras.

Medlem
Medlem

Att spela mycket CoD har väl aldrig varit bra för intelli, intelek, internel, äääh vet inte hur man stavar till det ordet.

Medlem
Skrivet av mh76:

Att spela mycket CoD har väl aldrig varit bra för intelli, intelek, internel, äääh vet inte hur man stavar till det ordet.

Det stavas intellijens! Haha! Jag har aldrig spelat CoD så min järna är smartigare än din.

Medlem

jaha, är det därför jag har blivit smartare människa av att spela, för min hjärna har blivit liten

Medlem

Mycket möjligt att studien stämmer men jag tror att YouTube är ännu värre för hjärnan än att spela!

Ehr
Medlem

Det finns studier på att personer som förlorat halva sin hjärna i svåra sjukdomar eller olyckor som överlevt - lever näst intill samma liv efter, som innan sjukdomen/olyckan. Hjärnan är plastisk och förvånansvärt anpassningsbar. Att träna fysiskt, som att springa, cykla motionera mm. (ej styrketräning) ger Grymt bra effekter på både hjärnan och kroppen i övrigt. Finns flera hjärnforskare som gjort forskning på området.

Medlem

Hur ska de ha det egentligen.

Först kommer forskarna fram till att hippocampus växer av spel: https://www.fz.se/nyhet/238155-spel-forbattrar-minnet-och-kan...

Sen nu alltså att hippocampus krymper av spel?

Ehr
Medlem
Forskning

@CryptoSeven: Bra poäng! Dels är ju hjärnan så komplex så man forskar om så många olika delar. Men en lite cynisk bild, kan ibland vara att det blir en "överkonsumtion" av bidragsansökningar till universiteten från forskare - som vill "forska" om något viktigt. Sen har man lönen säkrad för några års forskning/studier.

Medlem

I helvete, har bättre orienteringsförmåga och långtidsminne än de flesta och jag kör mycket actionspel. Synd där.

Medlem

Låter som att hippocampus kan lida av så mycket mer än bara spel, om jag inte reser mycket utan håller mig kring samma trakter livet ut så lär väl den delen av hjärnan också förtvina av det. Så det känns inte direkt värt att oroa sig för just spelande när det kan finnas en rad andra faktorer i livet som också påverkar.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

I helvete, har bättre orienteringsförmåga och långtidsminne än de flesta och jag kör mycket actionspel. Synd där.

Tänk då hur bra du hade varit om du inte spelat actionspel.

12
Skriv svar