Fake News: permadeath i Hellblade är en bluff

Robot
Fake News: permadeath i Hellblade är en bluff

Trots all debatt – spelmekaniken var ett knep.

#fake-news, #hellblade


Medlem

Sista gången jag tror på något FZ skriver..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Fy fan vad jag hoppas det, otroligt dum feature i ett så stämningsfullt, linjärt och filmiskt spel. Det repititiva gameplayet gör att jag aldrig skulle orka börja om... Men jag förstår varför de ljugit, skapar en helt annan spänning och rädsla.

Medlem

Jag kör med permadeath IRL!!11!!!

eld
Medlem

Spoilers?

Poängen är ju att spelaren verkligen ska tro på att det kommer att hända, utan att det faktiskt behöver hända spelaren, men nu är ju den effekten förstörd för alla som hoppar in på fz.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Kleptoman:

Sista gången jag tror på något FZ skriver..

1+1=3

Skrivet av eld:

Spoilers?

Poängen är ju att spelaren verkligen ska tro på att det kommer att hända, utan att det faktiskt behöver hända spelaren, men nu är ju den effekten förstörd för alla som hoppar in på fz.

Så vi borde inte ha rapporterat om att falska uppgifter spridits? Förhoppningsvis är spelet bra utan denna gimmick.


signatur
Inaktiv

Jag blir besviken. Hoppas de faktiskt patchar in permadeath.

Skägg.
10 Chambers

@anon_98854: Hade ju varit intressant som ett extra steg i svårighetsgraden.


signatur
Medlem
Skrivet av Frisell:

Jag kör med permadeath IRL!!11!!!

Säker på att det inte bara är en bluff?

Medlem

Spela precis igenom detta. Väldigt bra spel. Denna illusion gjorde att spelaren fick de känslorna som det var meningen att spelaren skulle få. Ni får spela spelet för att begripa det men det var ett riktigt bra spel. 8/10. Älskar när de går utanför ramarna och försöker göra nåt unikt. Är detta det roligaste spelet i år? nej. Men det är på min GOTY lista just nu för vad det åstakommit.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Säker på att det inte bara är en bluff?

Enligt vissa gamla böcker så gäller inte permadeath. Men jag avråder dock från att testa, för jag tror inte det tar 50 försök för att komma till en slutsats.

Medlem

Dags att spy lite galla här!
Spam the gifs!

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Så vi borde inte ha rapporterat om att falska uppgifter spridits?

Precis, man ska inte sprida en massa dynga i onödan. Tex finns det ingen anledning att tro att Xbox One X levererar 4K-upplösning och 60 bilduppdateringar per sekund i Assassin's Creed Origin ఠ_ఠ
(Skämt åh sido, ganska enkelt att tro men kom ihåg YT vids kan vara i 4k60 utan att det som spelas upp är 4k60, tex in den här videon där de just säger att det är checkerboard och uppskalad 4k låst till 30fps. Tumregeln är om bolagen inte skriker från skyarna att
"OH MAY FAKING GAWD ITS NATIVE 4K!" eller " AND FUCK MA SISTER ITS 60FPS!", så är det troligtvis inte det

Sen hjälper det ju inte att Microsoft är fulla av skit. De visade ett av de få riktiga AAA-4k60fps spelen först, troligtvis för att försöka lura folk att tro att det är en 4k60fps maskin, utan att egentligen lova något sådand alls. Det och de vill sälja din lever till ladythaiboys
...fortfarande bättre än Sony, som skapa senaste Ghostbuster filmen och sög av Nkoreas ledare för rädsla över en korruptionsskandal)

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Förhoppningsvis är spelet bra utan denna gimmick.

Gimmick! Hoho! Vad jag kan se finns det ingen anledning att tro att Hellblade är något annat än en gimmick. Ett grafikdemo utan djup och konsikvenser, skapat av hollywood kåta grafiker som tror Darksouls eller liknande avföring utgör höjdpunkten av design. Samma dreglande getter som inte skulle kunna föda fram något kreaktivt om ens Warren Spector och Sid Meier samtidigt penetrera deras tomma skallar.

Men jag kan ju typ ha fel liksom, inte spelat spelen själv... whatever...gkjsdngdasfädafa

Skrivet av Bojkott:

Säker på att det inte bara är en bluff?

Det finns ingen anledning att tro att något händer efter att vi dör. Gud är bara jultomten för korkade "vuxna" människor. Påhitt, lika icke existerande som helande kristaller, mediums, chakras, HL3, planeten x, Trumps hjärna, kvinnliga komiker, journalister med integritet och min tro på spelindustrin.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det finns ingen anledning att... vänta vad sa du?

Medlem

@Sapiens: Fattar inte ditt inlägg eller vad du försöker säga men kan ju vara att klockan snart är 01:00 på morgonen och jag är lite trött.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

1+1=3

Så vi borde inte ha rapporterat om att falska uppgifter spridits? Förhoppningsvis är spelet bra utan denna gimmick.

Att lägga en spoilervarning stoppar inte FZ från att rapportera nyheten? Ser inte varför ni inte gjorde det i detta fall, slapptänkt!

Medlem

Jag ska spela spelet ikväll och no blir det nog inte lika bra. Men jag har bra hörlurar lungt omkring mej och tid. Så det blir nog ett prima spel endå. Mmm att få kliva in i mörkret och ut i verkligheten enu en gång. 😉

eld
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

1+1=3

Så vi borde inte ha rapporterat om att falska uppgifter spridits? Förhoppningsvis är spelet bra utan denna gimmick.

Det gick inte ut i en press-release, det var spelet som säger det till dig som spelare. Det var dock media som började gå galna i att skriva om denna feature.
Visst kan spelet vara bra utan denna gimmick men det var en av de stora pusselbitarna som bygger upp upplevelsen, spoilad på releasedag av spelmedia.

Jag förstår att det vara en bra nyhet och att många gillade att läsa om det, det vara bar synd att det skulle sluta med att riva upp det.

edit: ett exempel på hur pcgamer skötte det:

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Woria:

Att lägga en spoilervarning stoppar inte FZ från att rapportera nyheten? Ser inte varför ni inte gjorde det i detta fall, slapptänkt!

Nja, jag håller inte riktigt med dig och jag ska förklara varför. Inte för att övertyga dig men för att ge dig mitt perspektiv.

För mig är det självklart att gå tillbaka och korrigera om vi skrivit saker som uppenbart är falska. Ur andras synvinkel kanske en sådan här mekanik snarare hade avskräckt dem från att lira spelet. En spoilervarning hade gjort att få som var intresserade av spelet fått denna information. Och det verkar vara ett bra spel, trots denna gimmick. Jag tycker (med betoning på att det är min åsikt, inte universell fakta) att det är utvecklarna som varit slapptänkta. Såklart en sådan här grej blir synad, man kan inte påstå något och sedan inte leverera, oavsett om det är en teknik för att förstärka deras berättelse.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Jag skulle våga säga att om spelet är dåligt UTAN denna feature, så är det inget bra spel.

Skägg.
10 Chambers

@Makkapakka: Instämmer. Man kan inte hänga ett spel på en gimmick som dessutom inte levererar.


signatur
Medlem
Skrivet av Barkbiten:

@Sapiens: Fattar inte ditt inlägg eller vad du försöker säga men kan ju vara att klockan snart är 01:00 på morgonen och jag är lite trött.

Jag vet inte riktigt heller vad jag försökte säga där.
Lärdomen kanske är skriv inte omfattande foruminlägg kl ett på morgonen?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sapiens:

Jag vet inte riktigt heller vad jag försökte säga där.
Lärdomen kanske är skriv inte omfattande foruminlägg kl ett på morgonen?

Haha!


signatur
Medlem

Men vafan?....

Alltså jag tyckte det var sjukt stämingsfullt och skapade en djup oro hela tiden, varje gång jag dog och du blir mer och mer "rutten" så bidrog det till en känsla av panik att jag skulle misslyckas.

Spelet ville ju uppenbart att denna känsla skulle finnas för att höja din upplevelse, sjukt besviken på hur ni hanterar det, trodde faktiskt högre om er, ni sabbade ärligt en stor del av spelet för mig nu.

Medlem

Såg folk stream detta spel o känslan jag fick vara mer irritation.

Fanns ju inget i det som verkade kul, kändes som ett tech demo med lite boss fighter


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

@Badgermilk:

Det var bättre förr, innan internet var en självklarhet och alla spel hade sina egna myter. Ja alltså det var bättre förr på spelfronten gällande spoilers osv. I övrigt är det helt okej.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: förstår hur du resonerar och jag blev som sagt mest lättad över att det här var fake news då jag tycker spelet är för enformigt för att spela om. Men samtidigt förstår jag att folk blir upprörda för att det skapar verkligen en extra oro i spelet och det är ju så spelskaparna har tänkt sig det, jag ser det mest som en twist, snarare än ljug, så en spoilervarning hade nog varit på sin plats enligt mig ☺️

Medlem

@Notumforce:

Det är inget spel som är särskilt kul att se på stream kan jag tänka mig. Spelet ska upplevas av dig själv tillsammans med ett par goa hörlurar och en handkontroll. Hela grejen med spelet är att Senua är lite bängalo och hör röster. Sen om det är kul att gå runt och "lösa pussel" för att ibland slåss är upp till dig att avgöra.

Av det jag testat så är det onekligen intressant. Snyggt som bara den i grafik & animation sen är jag intresserad av att ta reda på hur storyn utvecklar sig. Psykologiska inslag i spel är något jag gillar.

Däremot tycker jag att det blir lite segt mellan striderna.

Medlem

@pinky: 1Up för det underbara ordet bängalo!

Tyvärr är jag tveksam till om galenskapen räcker för att lyfta spelet. Pusslandet känns som en walking simulator och striderna som helt utan oomph i slagen och mot fiender som tål löjligt mycket stryk.

Skägg.
10 Chambers

@laban005: Vi får tänka till ett extra varv nästa gång.


signatur
Medlem

Tack för spoilern.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ur andras synvinkel kanske en sådan här mekanik snarare hade avskräckt dem från att lira spelet.

Jupp, först att spelet verkade vara helt bortblåst bland spelförsäljare fick mig undra, sedan ooookey enbart digitalt, blev genast mindre intresserad i spelet, sedan dagen före/samma dag som spelet släpptes dök det upp "spelet har permadeath" och spelet försvann helt från min radar, så jag personligen är just nu glad att det nu inte verkar stämma/vara falskt, och spelet är tillbaka på köpa när jag har tid att spela ett nytt/till spel listan.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

1
Skriv svar