Arma 3 tar in de moraliska aspekterna av krig i nytt dlc

Robot
Arma 3 tar in de moraliska aspekterna av krig i nytt dlc

Desarmera minor och sprid flygblad via drönare.

#arma-3, #bohemia


MEG
Medlem

Förstår inte överskriften riktigt
"Arma 3 tar in de moraliska aspekterna av kring i nytt dlc"


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Det har hänt nått med rubriken...

Skägg.
10 Chambers

Riddarna av Ni måste ha varit framme.


signatur
Avstängd

Fasen vad man skulle vilja ha A3! Men!, be Bohemia att sluta stödja Röda Korset, dom är bedragare!, bara ca: 10% av deras intäkter går till hjälpande insatser. Stöd UNICEF i stället, dom är vad dom utger sig för att vara! Stöd inte Röda Korset!

Skägg.
10 Chambers

@lackis: Sådana påståenden får gärna följas upp med neutrala källor.


signatur
Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@lackis: Sådana påståenden får gärna följas upp med neutrala källor.

Tack! Den exakta avsikten från min sida!, kolla upp sanningshalten i mina påståenden jag framför här i forumen, bra sagt!

Medlem
Skrivet av lackis:

Fasen vad man skulle vilja ha A3! Men!, be Bohemia att sluta stödja Röda Korset, dom är bedragare!, bara ca: 10% av deras intäkter går till hjälpande insatser. Stöd UNICEF i stället, dom är vad dom utger sig för att vara! Stöd inte Röda Korset!

Mhm, Precis som unicef också, alla är likadanna löner


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Det går ikke en uke uten at jeg spontant kaller Arma 3 "a pos game" (a piece of shit game).

I Arma 3 må man finne seg i at stacks i inventaret hopper nedover og gjør det vanskelig å flytte ting til karakteren, og dette svineriet har vært der lenge og synes å ikke være noe de har tenkt å fikse.

Bruk av bipod er ikke uten irritasjon mange ganger.

I Arma 3 må man finne seg i at spillingen blir skadelidende, når man tar skade og dør som følge av at Bohemia Interactive ikke evner å lage/designe geometri som man kan gå på/over uten å daue.

Dessverre så synes det å være for meg at Arma er et underbemannet hobbyprosjekt, ment å være en inntektskilde, basert på hype. Det er flere fordelaktige ting med Arma, men så er det også dypt problematiske forhold, slik som nærkamp som ikke fungerer bra i "multiplayer".

Arma synes å for alltid være i en slags Beta status. Helt horribelt. Heh og hvor mange prosessorkjerner gjør spillet nytte av? Tydeligvis kun én kjerne av hva jeg kan se på min åttekjerner store Ryzen cpu.

Medlem

Med tanke på hur väl min arma-grupp följer genèvekonventionerna så lär väl inte ens dessa stackare vara säkra..

Medlem
Skrivet av Sandman666:

Det är bara du som är dålig Ola Norrman.

Du får gjerne komme innom US#2 Wasteland, Malden map (Sa-Matra's Wasteland) og sjekke den påstanden. (a3cdn.com) Serveren har folk etter restart hver dag kl 1800 svensk tid. Det er også folk tidlig på morgenen, men jeg må kutte ned spilletida til noen få timer og spiller kun på kvelden.

Medlem

@lackis: Bevisbördan faller på dig då det var du som gapade. Det funkar inte att skrika och hålla det för sant tills någon annan plockat fram bevisen.

På internet kan du kanske få känslan av att du gjort dig hörd, men i slutändan försvinner du i mängen av alla andra gaphalsar som inte greppat hur diskussioner fungerar.

Medlem

@lackis Personligen tycker jag också UNICEF är toppen. Sjukt vilket arbete de gör. Men Röda Korset är öppna med sina utgifter:

http://www.redcross.se/om-oss/ekonomi/arsredovisningar/

http://www.redcross.se/om-oss/ekonomi/ersattning-och-arvode/

Medlem

@Pettor: Bohemia som han gnäller på lär ju stödja amerikanska röda korset å andra sidan - inte svenska. Men jag blev nyfiken och letade upp deras årsedovisning också - som är granskad av en neutral part och dendär lackis vill nog bara ha lite existensbekräftelse egentligen, ser ut som att han bara skriver saker.

Lätt att hitta om man googlar så den nyfikne får hitta det själv - förslagsvis drar lackis en liten googling.

@Lackis , Behöver du hjälp att tolka finansrapporten kan du höra av dig så reder vi ut det du och jag.

Medlem

Eftersom moral helt och håller är subjektiva värderingar så är jag väl inte särskilt sugen på att få spelutvecklarnas propaganda nedtryckt i halsen.

Varför kan inte fler utvecklare gå Nintendos väg och skita i politiska budskap i sina spel? Så otroligt trött på narrativ som hela tiden, öppet eller subtilt, ska tala om för spelaren vad hon ska tycka.

Medlem

Undra om det blir någon typ av singelplayer till detta? Har inte energin för Multiplayer i arma längre.

Medlem
Skrivet av MiniSara:

Eftersom moral helt och håller är subjektiva värderingar så är jag väl inte särskilt sugen på att få spelutvecklarnas propaganda nedtryckt i halsen.

Varför kan inte fler utvecklare gå Nintendos väg och skita i politiska budskap i sina spel? Så otroligt trött på narrativ som hela tiden, öppet eller subtilt, ska tala om för spelaren vad hon ska tycka.

Erm, betyder inte "narrativ" att berätta? Vad är en opartisk berättelse?

Blir du lika arg på böcker där författaren vill säga något till läsaren (dvs samtlig skönlitteratur som någonsin getts ut)? Blir du lika upprörd varje gång du ser en film där manusförfattaren har ett budskap han vill framföra till publiken?

Varför skulle spel som kulturform vara förbjudna att berätta om skeenden, introducera nya tankar, få publiken att tänka?

Medlem
Skrivet av Erenthal:

Erm, betyder inte "narrativ" att berätta? Vad är en opartisk berättelse?

Blir du lika arg på böcker där författaren vill säga något till läsaren (dvs samtlig skönlitteratur som någonsin getts ut)? Blir du lika upprörd varje gång du ser en film där manusförfattaren har ett budskap han vill framföra till publiken?

Varför skulle spel som kulturform vara förbjudna att berätta om skeenden, introducera nya tankar, få publiken att tänka?

Inte bara. Ett narrativ är också en diskussion, till exempel en diskussion om ett visst ämne som diskuteras ur en viss synvinkel och med vissa värderingar.

Beror på. Om det på boken tydligt framgår att den innehåller politiska värderingar eller liknande är det OK, men om jag läser fantasy (till exempel) och helt plötsligt börjar storyns hjälte att förklara hur den ena ideologin är bättre än den andra, ja då fäller jag ihop boken och säljer den på blocket!

Medlem
Skrivet av MiniSara:

Beror på. Om det på boken tydligt framgår att den innehåller politiska värderingar eller liknande är det OK, men om jag läser fantasy (till exempel) och helt plötsligt börjar storyns hjälte att förklara hur den ena ideologin är bättre än den andra, ja då fäller jag ihop boken och säljer den på blocket!

Nu är ju nästan all fantasy och sci-fi "politisk" på ett sätt eller annat. Det är en genre där författaren på ett eller annat sätt vill kommentera vår samtid, eller det mänskliga tillståndet, genom att ändra scenen och på så sätt göra det tydligare.

Sen finns det få böcker som är så tydliga som du menar här, att de rakt ut börjar orera (Terry Goodkind är väl ett bra exempel på en extremt påstridigt ideologisk författare), men på ett eller annat sätt så finns det ju ett budskap. Det kanske handlar om solidaritet, mänsklig likgiltighet, miljöförstöring, feminism, rasism, demokrati eller bara något väldigt personligt för författaren? Men ge gärna ett exempel på en bok där författaren inte vill ha någonting sagt med sin berättelse!

Medlem
Skrivet av Erenthal:

Nu är ju nästan all fantasy och sci-fi "politisk" på ett sätt eller annat. Det är en genre där författaren på ett eller annat sätt vill kommentera vår samtid, eller det mänskliga tillståndet, genom att ändra scenen och på så sätt göra det tydligare.

Sen finns det få böcker som är så tydliga som du menar här, att de rakt ut börjar orera (Terry Goodkind är väl ett bra exempel på en extremt påstridigt ideologisk författare), men på ett eller annat sätt så finns det ju ett budskap. Det kanske handlar om solidaritet, mänsklig likgiltighet, miljöförstöring, feminism, rasism, demokrati eller bara något väldigt personligt för författaren? Men ge gärna ett exempel på en bok där författaren inte vill ha någonting sagt med sin berättelse!

One Piece-mangan är ett bra exempel på en lång story där författaren inte delar upp karaktärerna mellan "goda" och "onda", utan istället hela tiden visar vad det är som motiverar varje person. Det är lite det jag är ute efter. Sedan kan du förstås hitta moraliska aspekter i Super Mario Bros. om du vill, men nu syftar jag mer på tydliga, moraliska pekpinnar från utvecklare, och då särskilt i samband med krig.

Medlem
Skrivet av MiniSara:

One Piece-mangan är ett bra exempel på en lång story där författaren inte delar upp karaktärerna mellan "goda" och "onda", utan istället hela tiden visar vad det är som motiverar varje person. Det är lite det jag är ute efter. Sedan kan du förstås hitta moraliska aspekter i Super Mario Bros. om du vill, men nu syftar jag mer på tydliga, moraliska pekpinnar från utvecklare, och då särskilt i samband med krig.

Okej, tror jag förstår lite mer vad du menar.

Sen kan jag tycka att krig är väl värt att ha lite moraliska pekpinnar på då och då Det, hoppas jag, finns väl få saker som är mer otäcka och destruktiva än krig, och det tål att kritiseras då och då. Med tanke på hur många tusentals spel det finns som är rakt ut krigsglorifierande och totalt oreflektiva (vilket i sig ju är ett ställningstagande) så tror jag spelbranschen överlever det enstaka spelet som vågar peka på konsekvenserna och det moraliska förfallet i krig. Det kan göras både bra och dåligt, men det får vi leva med

Ett toppspel som gjorde stort intryck på mig när jag spelade det var exempelvis Spec Ops: The Line. Grym story, som verkligen fick mig att tänka över mina handlingar.

Medlem

@Erenthal: Gillade verkligen de första böckerna av Terry Goodkind, men när jag upplevde att han började tappa berättartråden om Richard och Kahlan till förmån för nutidbudskap så tappade jag intresset och lade ner. Vet inte ifall han någonsin plockade upp huvudstoryn eller inte, kanske borde kolla upp dem igen.

Medlem
Skrivet av MiniSara:

Eftersom moral helt och håller är subjektiva värderingar så är jag väl inte särskilt sugen på att få spelutvecklarnas propaganda nedtryckt i halsen.

Varför kan inte fler utvecklare gå Nintendos väg och skita i politiska budskap i sina spel? Så otroligt trött på narrativ som hela tiden, öppet eller subtilt, ska tala om för spelaren vad hon ska tycka.

Vad är det i denna DLC som är propaganda enligt dig? att visa en bild av krig som sällan visas i spel? Oavsett om man tycker att ett krig är rättfärdigat eller ej och oavsett vad det kämpas för så kommer civila lida (om inte kriget utkämpas på nån plats där civila inte finns, vilket i princip aldrig sker), tycker att det är intressant att den sidan tas upp i ett spel som arma där man själv har utkämpat otaliga krig (vilket i min grupps fall också har lett till en del civila förluster, men vad ska man göra när en civil beter sig högst misstänksamt och det finns självmordsbombare i området???) .

Apropå gott och ont etc. så brukar ju arma vara ganska sterilt när det gäller sådant, utan mer satsa på en realistisk bild. Kan ha fel iofs, länge sen jag spelade kampanjerna, men de hemmasnickrade kampanjer min grupp kör brukar ofta vara utformade så att det finns en jävla massa grått och att vi sällan är varken goda eller onda. (den största härligheten med ArmA är ju just möjligheten att skräddarsy sina egna scenarion, går lika bra att göra uppdrag där man är hjälparbetare som att göra uppdrag där man som IS-soldater ska tillfångat/massakrera hjälparbetare liksom).

Medlem

Berättelser som inte tar ställning, vågar faktiskt berätta något är ju generellt rätt tråkiga. Propaganda, att de visar ytterligare grupper som är involverade i krig? Att de ger bort en del av sina intäkter för den delen? Känns som en väldigt vid definition av propaganda, ungefär som tokarna som högljutt skriker att Star Trek "kapats" av PK-eliten och HBTQ-maffian osv (undrar om de någonsin sett någon Star Trek-serie).

Men man får givetvis tycka vad man vill, och köpa vad man vill. Har köpt ARMAIII tidigt men aldrig haft tid att riktigt spela det tyvärr. En del tidigare DLC:er kan man onekligen ha synpunkter på, men det här tyckte jag var både innovativt och fräscht(?), något väldigt ovanligt i branschen igen efter en kort explosion av lite mer kreativ indie som mest verkar ha fastnat i pixelart-klickäventyr (inte för att det är dåligt, bara inte särskilt innovativt).

Medlem

Sen som sen slutkommentar kan jag ju säga att jag har absolut inget emot spel som inte har berättaranspråk. Även jag njuter av ett bra Mario, eller ett Street Fighter, eller ett Tetris. Däremot tycker jag det blir så mycket intressantare och mer minnesvärt i längden om spel, likt annan kultur, vill berätta något för oss och påverka oss.

Som ett intressant exempel på ett spel där berättandet och spelmekaniken är ett och det samma är ju det fullkomligt briljanta Papers Please. Det är inte bara en brutal och effektfull satir på det politiska och ekonomiska förtrycket i det sovjetdominerade östeuropa, det är även en kommentar på hur byråkrati avhumaniserar oss, och hur människor med annars goda avsikter kan förmås fatta de mest omänskliga beslut med stöd av en regelbok och en officiell stämpel. Att skilja på vad som är gameplay och vad som är budskap är omöjligt i detta spel, det ena existerar inte utan det andra.

Avstängd
Skrivet av sitman:

@lackis: Bevisbördan faller på dig då det var du som gapade. Det funkar inte att skrika och hålla det för sant tills någon annan plockat fram bevisen.

På internet kan du kanske få känslan av att du gjort dig hörd, men i slutändan försvinner du i mängen av alla andra gaphalsar som inte greppat hur diskussioner fungerar.

Nej!, jag talar med en lugn och något tillbakahållen ton! Japp!, eller så kan man bli nyfiken på vad det skulle vara, menar verkligen denna detta?, vi får ta och kika på! I den mån man kan utröna denna organisations redovisningar?, det klipps ju, och klistras som hos den värsta "bookmakern" vad Röda Korset anbefaller, kanske därför dom alltid verkar ha en fot innanför skrankets portar. Man delar ut ca: 10% av dom intäkterna man får in i verksamheten ut i aktiv verksamhet, adekvata åtgärder, ja! Förmodligen därför man har övrigt att säga om vårt kära Röda Kors hos Riksrevisionen, vi får se när man är på väg in bakom galler nästa gång!

PS: Du hör mig!, jag försvinner aldrig!, jag greppar ingenting, jag är regeln vilken är kutym att följa!

Avstängd
Skrivet av sitman:

@Pettor: Bohemia som han gnäller på lär ju stödja amerikanska röda korset å andra sidan - inte svenska. Men jag blev nyfiken och letade upp deras årsedovisning också - som är granskad av en neutral part och dendär lackis vill nog bara ha lite existensbekräftelse egentligen, ser ut som att han bara skriver saker.

Lätt att hitta om man googlar så den nyfikne får hitta det själv - förslagsvis drar lackis en liten googling.

@Lackis , Behöver du hjälp att tolka finansrapporten kan du höra av dig så reder vi ut det du och jag.

Jag är här!

Medlem

@lackis: Blir det lika rörigt i huvudet när du läser som när du skriver?

Du gör dig inte förstådd helt enkelt. Inte med ditt senaste bidrag i alla fall.

Avstängd
Skrivet av sitman:

@lackis: Blir det lika rörigt i huvudet när du läser som när du skriver?

Du gör dig inte förstådd helt enkelt. Inte med ditt senaste bidrag i alla fall.

Ja!, om man hävdar något så får denne stå för det, kan emellertid vara intressant för andra att fundera kring ett påstående med en faktakoll, om så önskas! Du påstår att jag gapar och skriker. Jag svarar att jag inte gör detta. Du svarar mig, därför hör du mig. Jag försvinner inte i mängden, jag blir kvar här. Jag behöver inte greppa några generella regler för hur någon diskussion fungerar.

Jag svarar dig på dina frågor!, förstår du inte detta?

Vad är det du inte förstår i det jag skriver?, har du svårt för dig i skolan?, återuppta dina studier om du inte förstår något så enkelt som svar på dina egna frågor! "Om du påstår att någon gapar och denne svarar Nej!, jag talar lugnt, tillbakahållet", förstår inte du vad som sägs där då?, du är läskunnig? Citera innebär, en uppföljning av föregående stycke som citeras, därför läser du in båda styckena, det som citeras och det följande citatet, du förstår det? Om du gör det ser du att jag svarar på dina påståenden, ett i taget, något ett barn förstår.

Till sist!, varför är du så jävla uppkäftig för? Har du något intresse hos Röda Korset?, volontär?, släkt i styrelsen?, något?, varför går du i klinch för dom?, med ett klick hittar du hyllmeter med info. om deras kriminella aktiviteter!, vad håller du på med?

1
Skriv svar