Går det att skaffa en bra speldator UTAN Windows?

Medlem
Går det att skaffa en bra speldator UTAN Windows?

Jag planerar att skaffa en laptop som ska fungera för enklare spel (generation Ps2 och Ps3), men vill helst slippa Windows då jag är sjukt trött på Microsoft av olika anledningar. Var letar jag efter en sådan dator och kommer den fungera i praktiken?

Vad jag menar är alltså om jag kommer få kompatibilitetsproblem med andra program (till exempel ordbehandling) eller om en icke Windows-dator idag i praktiken fungerar lika bra som en Windows? Är noob så kan inte bygga min egen dator tyvärr.

Medlem

@MiniSara: varför är du less på Microsoft? Varför komplicera till allt. Windows 10 och du kan göra typ allt med datorn, allt annat låser dig ganska mycket

Medlem

Det vanligaste är ju att man tittar på Linux som alternativ till Windows. Det skiljer en hel del och google blir din vän när du kör på problem du aldrig skulle stött på i windowsmiljö.

Linux är gratis, i alla fall om man inte värderar sin egen tid.

Gör det enkelt för dig och uppgradera ditt Windows10 till Windows7 så ska du se att allt rullar som det ska igen utan massa konstigheter.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

phi
Medlem

Då är det inte så mycket att välja på förutom en mac. Funkar det i praktiken? Både ja och nej.

Är det PS2/PS3-spel du ska spela på den så känns det lite väl overkill att köpa en mac och köra spelen i en emulator. Du blir även begränsad till vilka spel du kommer att kunna spela. Finns inte spelet för mac så kan du inte spela det såvida du inte installera windows på macen. Ordbehandling m.m kommer inte vara några som helst problem.

Trots att jag själv använder mac dagligen så skulle jag aldrig rekommendera att köpa en för primärt spel. Då skulle en random windows-laptop i budgetklassen passa bättre för enklare PC-spel och gamla PS2/PS3-spel.

Tyvärr är det windows som gäller och själv hade jag gjort mig av med skräpet omgående ifall det fanns ett alternativ.

Medlem

Alltså, jag ska bara använda datorn för emulerade gamla spel samt videoredigering och ordbehandling! Ursäkta att jag uttryckte mig otydligt i OP!

Medlem

Konstigt hur olika det är, Windows 10 har fungerat asbra sen W7 > W10. Inte haft nå större problem alls...

Ska du hålla på med videoredigering, så behöver du kliva upp nån prisklass kanske. En gaming laptop för 10k+ kanske.

Medlem

Skulle säga att en Mac är ett bra alternativ, om du nu inte har något principiellt emot Apple som vissa har.

För videoredigering så finns både Apples egna Final Cut samt stöd för Adobes och många andra program. För ordbehandling kan du köra Microsoft Word om du behöver full kompabilitet med Windows.
Skulle tro att de flesta emulatorer som släpps till Linux även släpps till Mac, eller så finns det sannolikt alternativ.

Rent ekonomiskt så är väl det smartaste att antingen försöka hitta någon bra deal på en begagnad Mac eller kanske kolla på att bygga en hackintosh.

Medlem

Raspberry Pi för att emulera konsoler och något helt annat för din videoredigering

Medlem

Att emulera ps3 kan du ju bara glömma. Ps2 kräver bättre hårdvara än man kan tro, men fungerar helt okej idag. Varför inte bara köpa en begagnad playstation?

Om du vill ha tillgång till steam eller gog så är du tvungen att använda windows om du inte vill begränsa utbudet rejält. Linux är som att skjuta sig själv i foten, och mac är tyvärr total amputation av benet.

Men om du nu verkligen vill emulera så är Linux vägen att gå.

Medlem

Ja, det går men kräver lite mer av användaren. Mac finns för den som vill slösa pengar och lägga sig bakom ytterligare betalväggar. Klarar allt det du efterfrågar, men kostar. Något lättare än Linux.

Linux eller OpenBSD, är i största utsträckning gratis och kraftfullt. OpenOffice, numera kallat LibreOffice är en utomordentlig tja, man får väl säga "klon" av. Microsofts Office, men är helt fritt. Emulering av spel fungerar mer eller mindre perfekt och du når ungefär upptill WiiU i system som går att Emulera. Kollektioner med 10-20 tusen spel är inte ovanliga när jag sett en del som byggt Linux retro byggnationer. Finns till och med dedikerade distributioner för just Emulering. Videoredigering finns men är generellt lite mer enklare saker. Men återigen mesta är fritt och utvecklas konstant. Kräver som sagt, viljan att lära sig Linux. Men de frågor du inte kan få svar på ett forum om Linux är inte värt att veta, du har oftast mer fantastiska människor som för det första kan man framförallt är trevliga och vill hjälpa dig på Linux forum än för andra system. Steam, finns även för Linux med en dedikerade sektion med hundratals spel som fungerar otroligt bra i Linux, en hel del spel som är moderna och släppts nyligen. Generellt dock, väldigt mycket indie spel. Sen kan du få igång en hel del moderna spel genom att emulera Windows i Linux med Wine, detta gäller även en hel del program. Så som Photoshop som exempel.

Sen har vi Windows. Tyvärr, än idag ledande plattform för spel och diverse allround, videoredigering etc fungerar bra, men sällan något är gratis här heller. Störst utbud av spel, och det mesta är tack vare Microsoft sedan Windows 95, så gott som försökt strypa PC marknaden in på Windows med aggressiv marknadsföring och stora uppköp med hjälp av deras egna API DirectX. Gladeligen om man kikar så är det allt vanligare att spel börjar snegla på andra crossplatform API såsom OpenGl, Vulkan osv. Men för tillfället får du de senaste spelen och flesta spelen här. Windows är värt den stora marknaden är o håller hus, största utbudet är här och tråkigt nog håller man sig här av just enkelheten och kompatibiliteten. Men det blåser om än svaga briser, som viskar om mer och mer konkurrens från Linux och liknande. Vi är inte där än dock. Fördelen med Windows är att nästan alla du känner förmodligen kör en sådan, alla du ställer en fråga kring det förmodligen kommer mena på Windows, nästan varenda USB hårddisk du köper är mer eller mindre föribställd för Windows i filsystem osv. Så Windows är väl den som kräver minst av användaren för att sätta igång helt enkelt.

Oavsett valet av dator kan du få en kraftfull utan Windows, kollar man pris per prestanda så får du dock betala en smula mera för Mac. Du får så mycket mer flexibilitet att välja mellan och bättre priser och produkter överlag när du tittar på PC. Jag själv har en Lenovo ThinkPad som jag ordbehandlar och AutoCAD ritar på, samt lite fotoredigering. En otroligt kompatibel och kraftfull maskin.

Lycka till med valen, och jag tror om du bara väljer efter hyr mycket tid och hur kul du tycker det är att lära sig saker, kommer du bli nöjd oavsett.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Struggle:

Du får så mycket mer flexibilitet att välja mellan och bättre priser och produkter överlag när du tittar på PC.

Bra skriven post med bra information! men just denna mening blev nog lite fel i misstag. Du menar säkert Windows och inte PC.

Inaktiv

Emulering av PS3 får du vänta med tyvärr. Som andra påpekat är Linux det enda alternativet värt att nämna.

phi
Medlem

Det är fantastiskt hur folk ens kan rekommendera Linux till någon som kallar sig själv för "noob". Särskilt med tanken på hur dåligt utbud Linux har på inte bara spelfronten utan även video- och bildredigering jämfört med t.ex macOS. Det är ju fullkomligt värdelöst på dessa områden.

Medlem

Varför vill man inte köra på en standard som funkar skitbra?

Windows och speciellt Windows 10 är gudagåvor om man gillar utbud och prestanda.

Ignorera alla foliehattar och gnällrövar, oftast har dem ingen aning om vad dem pratar om.

Medlem
Skrivet av sp0de:

Bra skriven post med bra information! men just denna mening blev nog lite fel i misstag. Du menar säkert Windows och inte PC.

Tack! Nja, man skulle lätt kunna tro att jag menar Windows, men just i detta fallet av inlägget syftar jag på skillnaden i val mellan en MAC och PC ( jag är lite gammal, så därför hänger terminologin PC med mig fortfarande ).

Om jag ska förtydliga så innefattar en PC valmöjligheten av både BSD,Linux och Windows ( med mera! ), i även en hel del extrema fall även MacOS. Samt att hårdvaran har du ett mycket bredare utbud på, där igenom prisklasser och kvalitet med. MAC låser dig lite mera, det finns bara ett fåtal olika konfigurationer och du är oftast ( om man inte vill greja såklart, då är "allt" möjligt ) låst till Apples produkter och utbud.

Så överlag tycker jag att oavsett om det gäller hårdvara eller mjukvara, är flexibiliteten, priserna och i de flesta fall kvaliteten, mer pirsvärt med en PC.

Trevlig helg!


signatur

Nämen!

Medlem

@phi: Varför är det så konstigt egentligen? Linux är inte svårare att förstå än Windows, tvärtom, det finns mycket mera dokumentation om exakt hur Linux fungerar och agerar än vad det finns om hur Windows gör bakom kulisserna.

Anledningen till att "vi" de flesta datoranvändare tycker att Windows är så mycket lättare är tack vare att vi är uppväxta med Systemet. Vi är uppväxta med FAT32 och NTFS, inte EXT3, JFS osv, vi kännerigen filtypen zip, rar bättre än tar, vi är vana att installera genom en .exe fil istället för att starta ifrån källa.

Så är man "noob" på bägge system är inte det ena eller andra svårare för bägge kräver inlärning ifrån grund.

Det är bara att gå till Android vs iOS. Se på våra barn idag, en del växer upp med iPhones, de förstår inte Android. Android användarna förövrigt känner inte igen sig i iOS. Sedan så är det så att med tanke på hur Android och iOS bägge är sprungna ur Unix/Linux så är det inte så otroligt att tänka att flera av barnen idag, som inte sitter med laptops utan plattor och smartphones, kommer känna sig mycket mer hemma i ett Linux/Unix filsystem än Windows.

Allt jag säger är att det är subjektivt till vad som är svårt, speciellt när man är "noob".

Om Emulering till exempel är Intressant är det ganska lätt att bara slänga in denna Linux distro på en USB stick och börja spela, än att sätta sig igång med alla olika grejer för systemen på Windows.

http://www.lakka.tv/

Ps, Utbudet är långtifrån värdelöst, bara du kikar lite så finns det otroligt kompetenta program och system. Att ha ett öppet sinne för alla platformar är absolut bäst, istället för att låsa sig till ett.


signatur

Nämen!

Medlem

@Struggle: jag är också gammal och under alla dessa år har och är PC=Personal Computer, oberoende OS. i dagens förhållande är dator en mera korrekt beskrivning.

Medlem

@littleboss: Intressant teori om att förstå hur en människas hjärna fungerar utifrån att dem rekommenderar något som ligger utanför ramarna för det som klassas "normalt" eller "basalt".

Jag förstår inte heller direkt sammanhanget mellan att försöka ge en så god och utförlig rekommendation som jag kan och att vara introvert? Känns som du söker efter någon annan form av personlighetstyp, eller personlighets-störning än just introvert för att beskriva det beteende du antagligen menar.

Mitt mål var alltid att svara på frågan som ställdes, om det går att skaffa en bra speldator utan Windows, något som inte tillhör den generella massans vanlighet, alltså inte hur en vanlig hjärna tänker. Jag tog upp ett par exempelsystem och lade fram för och nackdelar gentemot dem. Gick jag in i för mycket detalj? Då får jag be om ursäkt om det blev svårbegripligt. Men fråga då gärna ska jag försöka förklara, för jag kan verkligen inte allting. Men när man kan ett par saker om ett område som någon frågar utöver, ska man då bara vara tyst?

Får jag ställa en följdfråga och möjligtvis försöka göra en gissning, den här tjänsten som folk på daglig basis betalar dig för och de grupper du leder med introverta till framgång. Är du legitimerad Psykolog? Då du tidigare nämner att du studerat Systemutveckling och är på flertalet arbetsplatser, så jag misstänker att denna tjänst är en form av antingen PUA-tjänst, Föreläsare för Självutveckling eller Livs Coach, kanske möjligtvis är du Präst?

För att återgå till Topic, du skriver ( friciterat ) varför vill man inte köra standard som funkar skitbra? Windows är gudagåvor med utbud och för prestanda.

Är inte det lite som att säga att varför vill man köra på något annat än fossilt bränsle? Bensin är ju gudagåvan i prestanda och utbud?

Eller varför vill man ha en cheeseburgare med extra cheese? En standard gör dig ju mätt ändå?

Vi alla är olika och har olika behov?

Jag försökte lyssna till individen vad den ställde för fråga och gjorde mig ett försök att besvara, för jag vet själv hur besvärligt det kan vara när man är ny på något, och vill veta varför? Som mig själv, för jag är i MTB köpartagen och får bara eländigt tråkiga svar på forum när jag frågar om sakerna jag ej förstår. "Äh skit i allt som X säger och beställ en MTB härifrån för priset är schysst och den har snygg färg" är för mig ett ganska antiklimatiskt svar på "Är Crescent bra på ramar och är det verkligen nödvändigt att ta steget över till kolfiber?"

Men som jag sa tidigare, till trådskaparen, jag tror om du bara väljer efter hur mycket tid och hur kul du tycker det är att lära sig saker, kommer du bli nöjd oavsett vad du väljer.

Trevlig helg.


signatur

Nämen!

Medlem

MacOS borde släppas löst.
Då kanske man kunde ha ett bra os som även går att spela på.

Medlem

Som alla säger finns det väl bara ett alternativ gentemot windows.
Om du nu vill köra linux så kika på utbudet vilka spel och emulatorer som stöds osv.

Men jag skulle säga att du tjänar på att köpa båda konsolerna, gentemot en dator som ska kunna emulera båda bra, och det är ingen gaming laptop till att börja med.

Jag kan själv rekommendera Linux. Jag hade använt Windows sen den första halvan av 90-talet men under 2013 bestämde jag mig för att ge linux en chans. (efter att jag vantrivdes med win8)

Installerade "Ubuntu Mate" på en dator som redan hade windows 8 utan några problem, installationsprogrammet bara delade upp hårddisken utan att röra vid windows partitionen så jag kunde använda bägge. När jag sen bekantade mig med systemet så påminde det mesta om gamla vanliga windows, med ungefär samma typ av program som jag var van vid. Det fanns också ett hjälpsamt "Välkommen Program" som förklarade hur man gjorde olika saker.

Inom en timme så hade jag laddat ner "Chrome" och konstaterat att det gick bra att se på Netflix också under linux samt även laddat ner "Steam" och börjat gå igenom vilka spel som fanns tillgängliga. Utbudet var såklart magert jämfört med Windows men ändå långt mycket större än jag räknat med. Det är idag i princip: "Bethesda", "Rockstar", "Electronic Arts" och "Ubisoft" som markant helt lyser med sin frånvaro vad linux spelande beträffar.

Idag använder jag linux till ca 80% och går bara över till win10 när det finns någon exklusiv speltitel som jag bara *måste* spela och trots att jag inte är någon slags "linux expert" och inte kan skriva ett enda textkommando så funkar det utmärkt.

EDIT: Såg just förtydligandet att datorn skulle användas till videoredigering samt emulering, då jag inte sysslat med någondera sen jag installerade linux (annat än att installera SCUMM för gamla lucasart & sierra äventyr) så kan jag inte säga mycket om vilka alternativ som existerar.

Medlem

Vill du stänga av Windows 10 "SPYWARE" / Telimetry-bös? (lite snabbare uppstart)

Ladda ner O&O SHUTUP WINDOWS 10

WIN7 eller 8?

Stäng av telemetry/spyware i Win7 eller 8


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

När det kommer till Film redigerings program så har det börja komma till alternativ du har både DaVinci Resolve och Blender

Medlem
Skrivet av Azlan1:

När det kommer till Film redigerings program så har det börja komma till alternativ du har både DaVinci Resolve och Blender

Det finns även Kdenlive:

Medlem

Tackar vet jag när man kunde köra alla spelen via DOS. Norton, ..... Sen kom Win Crap 95.....

Medlem

Problemet med Mac är ju att Apple tar ut flera tusenlappar extra bara för varumärket eller designen. För samma pris kan man få en betydligt mer kraftfull PC. Detta gäller även skillnaden mellan iPhone och Samsung på telefonsidan.

Så Windows eller Linux är frågan. Tyvärr verkar det inte som att Linux är tillräckligt noob-vänligt än.

Medlem

@MiniSara: Linux är ganska noob vänligt faktiskt mera än vad man kan tro, det hela beror ju på vad man skall göra med Linux. Så länge du nöjer dig med färdig komplierade paket och det ganska stora standard utbudet som finns. Då är till ex Linux Mint eller Ubuntu enkla att använda.

Det är mest om du skall göra några mera tekniskt krävande ändringar och syssla med server programvara och om du absoult bara måste ha det senaste som är krångligt med Linux.

Det går till och med få bärbara datorer förinstallerade med Ubuntu Linux från Dell. Linux är inte svårt att använda om man använder det som en vanlig användare, det är bara en elakartad myt som säger att det är så. Vet många som inte vet något alls om datorer eller mjukvara som kör Linux utan minsta lilla problem alls.

Bästa sättet är att bara prova, det är gratis och du kan starta från USB minne och testa behöver inte enns installera något, även om det blir snabbare och smidigare när man väl har installerat det. Det är heller inte svårare att installera Ubuntu eller Linux Mint på en dator än vad det är att installera Windows.

Linux passar nybörjare och proffs lika mycket allt beror bara vad du vill göra.

Medlem
Skrivet av Ti994a-C64-Amiga-PC:

Inom en timme så hade jag laddat ner "Chrome" och konstaterat att det gick bra att se på Netflix också under linux

Funkar HDR?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skrivet av marcus8958:

Funkar HDR?

Lol, den frågan får jag passa vidare. Jag visste ärligt sagt inte ens att netflix hade HDR och googlande av netlix + linux + hdr gav inget svar. Jag lyckades inte heller finna något svar på netlix siten (annat än en generell beskrivning av vad HDR står för) så jag vet tyvärr inte var/hur jag skulle checka.

Inaktiv

Linux är över lag ett väldigt buggigt OS för desktop och det är snarare en regel än ett undantag att någonting krashar eller inte fungerar som det ska. Linux är för dem som gillar att mixtra mycket och vill ställa in OSet enligt deras egna önskemål.
Avråder starkt från Linux om man inte är så kunnig och ogillar att mixtra med OSet.

Då Mac OS inte heller har något vettigt spelstöd så är det bara Windows kvar som gäller om man bara vill att allting ska fungera. Även om det innebär att man får dras med Windows 10 påtvingade uppdateringar och Microsofts inbyggda övervakning av dig.

12
Skriv svar