Ny studie visar att delar av hjärnan krymper av actionspel

Medlem

@Shinsen: Fast det här handlar inte om hela hjärnan utan en del i hjärnan.

@Barak: Som hel het har hjärnan blivit mindre men nu pratar vi om delar i hjärnan som har påvärkats av något på kort tid och inte under evolution.
Tex PTSD (Posttraumatiskt stressyndrom) så kan man se att hippocampus har förminskat margant på patienter och det är inte så positivt förändring.

Medlem
Jasså?

Det ända jag hör i mitt huvud är BAAATTLEFIIELD!!
Har nog hört mer positivt gällande spelande, de folk som blir aggressiva av spel har till majoritet inte en bra uppväxt eller fått en tydlig gräns på beteendet. Kan även vara lite psycho.


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem

Har bra lokalsinne och bra långtidsminne. Korttidsminnet däremot. Det är inget vidare.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Citat:

Genom att låta spelare tänka mer, orientera sig via landmärken och minnet snarare än lysande pilar, får man en bättre balans på vilka delar av hjärnan som behöver arbeta

Hehe, det låter bra. Jag brukar alltid stänga av alla blinkande grejer på skärmen, pilar och liknande, om det är möjligt. Spelet brukar bli både roligare och mera utmanade då.

Till exempel i Horizon Zero Dawn så stängde jag av alla indikatorer som fanns, inklusive minikartan och kompassen. Spelade med helt "ren" skärm och orienterade mig genom att ta sikte på berg, byggnader, osv. Om jag sprang vilse i någon skog (vilket kunde hända!) så plockade jag fram stora kartan, men endast då.

Spelkänslan ökade rejält och ett bra spel blev ännu bättre när jag slapp alla blinkande prylar på skärmen. Rekommenderas varmt ifall ni aldrig provat

Medlem
Skrivet av Cybersoul:

@Shinsen: Mindre = färre signaler lite som att säga att man blir starkare av mindre muskler

fel egentligen. einstein hade mindre hjärna, var betydligt smartare


signatur

//monster

Medlem

@monsterbenke: Albert Einsteins hippocampus var större en normalt och inte mindre, artikeln pratar om en DEL av hjärnan inte HELA hjärnan.

Från wikipedia : "The neurons on the left side of the hippocampus were found to be significantly larger than those on the right, and when compared with normal brain slices of the same area in ordinary people"

"The larger neurons in the left hippocampus, Zaidel noted, imply that Einstein's left brain may have had stronger nerve cell connections between the hippocampus and another part of the brain called the neocortex than his right"

Medlem

Äh, kör mer PUBG. Både orientering och action!

Medlem

Skulle välkomna att man tog bort de uppenbara pilarna och la in mer problemlösning i spelen. Har väl aldrig varit nån guru på spel som COD osv men som 80-talist måste jag säga att alla spel idag är horribelt neddummade. Ta de gamla episka slagdängorna Quake och Doom där kunde man irra omkring länge innan man hittade slutet på de större banorna.


signatur

Intel I6800K, Geforce 1080gtx, 16GB RAM, Vattenkylning processor + grafik-kort, 65 Tums 4k TV

Medlem

Vad för slags hjärna får man om man spenderar sitt liv med att spela japansk hentai?

Medlem

@Skyrage:
Nog något annat som kan växa eller krympa då.

Skrivet av Pawbeltolaf:

@eddie the eagle: jo är ju bara cod som kör med detta trams? Dom flesta utav dagens spel kör med liknande så skyll inte på ett spel.
Skyll på utvecklarna som dummar ner spelen

Nu använde jag bara cod för att det är så ökänt och utan tvivel det mest populära spelet inom den genren. Och sen så kan man nog säga lite att call of duty har varit något av en trendsättare inom modern FPS.

Avstängd
Skrivet av Scharker:

Skulle välkomna att man tog bort de uppenbara pilarna och la in mer problemlösning i spelen. Har väl aldrig varit nån guru på spel som COD osv men som 80-talist måste jag säga att alla spel idag är horribelt neddummade. Ta de gamla episka slagdängorna Quake och Doom där kunde man irra omkring länge innan man hittade slutet på de större banorna.

Håller med. Spelade gammalt PKMN-spel för ett tag sen där man INTE fick
en pil placerad på en karta för vart man skulle utan man fick helt enkelt
minnas/använda hjärnan vad folk sa var man skulle gå och dra dit. Jag blev
faktiskt förvånad över att jag märkte att jag blev tvungen att använda hjärnan
plötsligt igen i spel. Det var som om jag plötsligt tränade en muskel igen som
jag inte hade rört på väldigt länge. Tragiskt att spelen blir mer hjärndöda...

Trevlig helg btw!

Medlem
Skrivet av Cybersoul:

@Shinsen: Fast det här handlar inte om hela hjärnan utan en del i hjärnan.

@Barak: Som hel het har hjärnan blivit mindre men nu pratar vi om delar i hjärnan som har påvärkats av något på kort tid och inte under evolution.
Tex PTSD (Posttraumatiskt stressyndrom) så kan man se att hippocampus har förminskat margant på patienter och det är inte så positivt förändring.

Jag påstod inte något annat.
Jag kan citera mig själv: "Sedan att denna studie visar att hippocampus har krympt kan givetvis knappast relateras till någon form av "utveckling"."


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

12
Skriv svar