Känd speljournalist får lämna Polygon – efter att ha ”flörtat” med kvinnor på Twitter

Medlem

@littleboss: Jag ville bara veta om du menade en speciell grupp som rasister, feminister eller någon annan grupp i samhället. Finns ju ett gäng sådana människor

Men jag håller med dig. Det finns väldigt många som är väldigt arga på väldigt mycket saker. Och jag är en av dem. Men jag försöker hålla det inom mig tills jag har hunnit tänka igenom orsaken till min ilska eller irratation. Tyvärr händer det att jag skriver eller säger saker som jag inte tänkt igenom. Men i värsta fall lär jag mig något av mina misstag.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

@Oakenborn: jag förstår behovet av att peka på en grupp.

Gruppen är "arga och hatande".

Enligt mig då

Fint och ödmjukt av dig att skriva det du skriver, det överväger de flesta misstag.

Edit: tillsammans måste vi våga vara starka och inte välja hatets väg, oavsett hur skön grupptillhörigheten känns.

Medlem
Skrivet av littleboss:

Ett exempel på att kvinnor inte kan ta hand om sig själva.

Pinsamt, då det inte stämmer.

När ska män sluta vara vita riddare och våga låta kvinnor ansvara över sina egna liv? Har inte daltande gått alldeles för långt?

Var i denna story finns den vita riddaren? Killen har betett sig illa och får nu svara för det. Inget konstigt med det.

Eller menar du i den här tråden om artikeln?

Medlem

@littleboss: Ja, det är lätt att välja en av två sidor

För mig är sidorna mer "logiska" och "ologiska".
Logiska är människor som tycker något p.g.a. att dom har tänkt igenom sina anledningar att tycka något. Ologiska är människor som tycker något för att någon annan tycker så. Eller som du sa; att tillhöra en grupp.
Jag försöker så gott jag kan att hålla mig till den logiska gruppen. Och att göra det innebär att jag ganska ofta måste ändra mina åsikter eller uppfattningar om saker för att jag har fått en ny syn på en viss sak.

Håller med dig helt och hållet. Det är så lätt att bara skriva "DU ÄR DUM I HUVUDET!" till någon som tänker annorlunda istället för att ta några extra andetag och berätta sin synpunkt.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Medlem
Skrivet av AblacK:

Jag håller med dig. Det finns och en tid och plats för flörtande. Tycker ändå om det sköts bra och inte går ut över jobbet så ska man kunna få flörta med vem man vill även om man nu skulle sitta i maktställning. Det förutsätter dock att det sköts snyggt och att den andra personen inte tar anstöt av det.

Så jag då som är idrottslärare på gymnasiet och sitter i en maktposition över mina elever, då är det ok om jag stöter på mina 18-åriga elever så länge det sköts snyggt?

Medlem
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tråkigt att privatlivet ska behöva förstöra ens jobbkarriär.

Kan inte kvinnorna ifråga bara säga "nej tack, inte intresserad" och sen är det inget mer med det?

Ok däremot om han insisterar att fortsätta efter ett "nej", då får han skylla sig själv att det blir som det blir (även om jag tycker att det återigen är löjligt att privatlivet ska behöva förstöra ens jobbkarriär).

Trevlig helg & sup lagom! (första cidern nu)

Tråkigt att han skulle blanda in sitt privatliv med sin jobbkarriär.

På sin arbetsplats vill man bli bemött och behandlad på ett professionellt sätt och i det här fallet ska inte kvinnor behöva värja sig för svärmande män. Ifall du tycker det låter konstigt, föreställ dig hur det skulle vara att ofta bli närmad av främmande män i på ditt jobb. Bara att säga "nej tack, inte intresserad" om och om igen?

Bra skriven ursäkt dock, låter uppriktig.

Medlem
Skrivet av ilovemajs:

Så jag då som är idrottslärare på gymnasiet och sitter i en maktposition över mina elever, då är det ok om jag stöter på mina 18-åriga elever så länge det sköts snyggt?

Absolut, men du får inte glömma att det här inte skulle vara en fråga om hur du hanterar det, du får såklart göra vad du vill. Det handlar om ifall dina elever är veka och skvallrar för någon, och ifall den person de gör det till är någon jäkla SJW och gör något åt dig. Man ifrågasätter alltid offret, inte förövaren, lär du dig ingenting härifrån?

Medlem

Bill clinton fick ju sitta kvar trots att han hade monika lewinskys läppstift på toppen av snoppen. Han var president, hon var praktikant. Ge grabben en chans till säger jag.

Medlem
Skrivet av kanshira:

Bill clinton fick ju sitta kvar trots att han hade monika lewinskys läppstift på toppen av snoppen. Han var president, hon var praktikant. Ge grabben en chans till säger jag.

Nu tänker jag inte uttala mig om han borde få en chans till eller inte utan uttalar mig enbart om ditt argument generellt sett. Två fel blir inte ett rätt och "Någon annan gjorde ju så" är aldrig ett vettigt argument. Det är ologiskt och irrelevant.

Ber om ursäkt och det är absolut inte menat personligen, men ser argumentationen alldeles för ofta för att inte bråka om det.

Medlem
Medlem

Många kids som skriver här gissar jag. Det finns inget seriöst företag som officiellt tolererar att en anställd använder sin professionella ställning eller verktyg för personlig vinning.
Han säger ju själv att han har använt sin anställning till att försöka skaffa sig 'romantiska fördelar' och även om de flesta företag nog ser mellan fingrarna så länge det inte är offentligt eller någon har klagomål så får man i regel sparken i ett sånt här fall oavsett vilken typ av arbetsgivare det handlar om.
Som journalist i spelbranschen har man stort inflytande eftersom utvecklare är beroende av bra press, det blir naturligtvis en väldigt svår situation om någon med uppdrag att representera utvecklaren och ge ett bra intryck måste besvara romantiska inviter från journalisten. Ser man inget fel med det har man nog inte tänkt efter tillräckligt.

Medlem

I artikeln så framgår det ju inte vad han sagt, så hur ska vi kunna debattera om något vi inte vet?

Medlem

Det är lätt att tro att man alltid kämpar i samma uppförsbacke som "den finniga tonåringen som måste göra allt för att få brudar". En del killar tror att de hela tiden sparkar uppåt och att tjejer per definition har övertaget i sådana sammanhang.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Många kids som skriver här gissar jag. Det finns inget seriöst företag som officiellt tolererar att en anställd använder sin professionella ställning eller verktyg för personlig vinning.
Han säger ju själv att han har använt sin anställning till att försöka skaffa sig 'romantiska fördelar' och även om de flesta företag nog ser mellan fingrarna så länge det inte är offentligt eller någon har klagomål så får man i regel sparken i ett sånt här fall oavsett vilken typ av arbetsgivare det handlar om.
Som journalist i spelbranschen har man stort inflytande eftersom utvecklare är beroende av bra press, det blir naturligtvis en väldigt svår situation om någon med uppdrag att representera utvecklaren och ge ett bra intryck måste besvara romantiska inviter från journalisten. Ser man inget fel med det har man nog inte tänkt efter tillräckligt.

Exakt, han har helt enkelt agerat jäkligt oproffsigt. (däremot innebär det inte att han är en ond person som ska hängas eller något sådant men det är förståeligt att man inte får jobba kvar på ett företag om man har använt sin position för att flirta etc.).

Medlem

Huruvida det är moraliskt försvarbart beror nog lite på hur flörtandet skedde på för sätt, svårt att säga utan fler detaljer.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

I ärlighetens namn ska man väl också säga att som tjej så förväntar man sig i princip att det är killen som ska ta första steget. Visst finns det tjejer som stöter på killar på arbetsplatser, men det händer betydligt mer sällan.

Men precis som Red_warning säger är det svårt att diskutera detta utan att veta vad det är han har sagt.

Medlem

Nu vet jag inte vad snubben har skrivit, men att vara flörtig är inget som skadar någon så länge man accepterar ett nej.

Vi lever i ett samhälle där mannen förväntas ta första steget. Det är därför extremt svårt för oss som inte är flörtiga av naturen eller som kanske inte är särskilt sociala att lägga in en stöt. Ännu svårare blir det när kvinnan ifråga svarar på flörten på ett förödmjukande sätt istället för "nej tack". Att han utnyttjar sin maktposition förstår jag mycket väl. Det hade nästan alla män gjort, det kan jag garantera er. Men ni får gärna ge exempel på bandmedlemmar som aldrig någonsin knullat groupies i turné-bussen. Eller ge exempel på en högt uppsatt chef som inte utnyttjat sin förmögenhet och status för att dra till sig kvinnor. Utbud och efterfrågan gott folk, det styr även mänskliga relationer. Ja, det är smärtsamt att befinna sig långt ner i den sexuella hierarkin, därför tycker jag det är skamligt att shamea den här snubben som ser Twitter som sitt bästa alternativ att inleda en konversation med det motsatta könet.

Att skvallra om sånt här är riktigt oschysst.

Medlem
Skrivet av redgreenblue:

Nu vet jag inte vad snubben har skrivit, men att vara flörtig är inget som skadar någon så länge man accepterar ett nej.

Vi lever i ett samhälle där mannen förväntas ta första steget. Det är därför extremt svårt för oss som inte är flörtiga av naturen eller som kanske inte är särskilt sociala att lägga in en stöt. Ännu svårare blir det när kvinnan ifråga svarar på flörten på ett förödmjukande sätt istället för "nej tack". Att han utnyttjar sin maktposition förstår jag mycket väl. Det hade nästan alla män gjort, det kan jag garantera er. Men ni får gärna ge exempel på bandmedlemmar som aldrig någonsin knullat groupies i turné-bussen. Eller ge exempel på en högt uppsatt chef som inte utnyttjat sin förmögenhet och status för att dra till sig kvinnor. Utbud och efterfrågan gott folk, det styr även mänskliga relationer. Ja, det är smärtsamt att befinna sig långt ner i den sexuella hierarkin, därför tycker jag det är skamligt att shamea den här snubben som ser Twitter som sitt bästa alternativ att inleda en konversation med det motsatta könet.

Att skvallra om sånt här är riktigt oschysst.

Du blandar ihop makt och status. Det är inte samma sak. Att knulla en groupie, som du så fint uttrycker det, är okej. Men att knulla sin avlönade roadie som är rädd för att bli av med jobbet är inte okej. Att locka någon med sin förmögenhet är okej. Men att som god man utnyttja sin maktställning över någons ekonomi är inte okej.

Makt och status är inte samma sak även om status ibland ger makt och makt oftast ger status.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Många kids som skriver här gissar jag. Det finns inget seriöst företag som officiellt tolererar att en anställd använder sin professionella ställning eller verktyg för personlig vinning.
Han säger ju själv att han har använt sin anställning till att försöka skaffa sig 'romantiska fördelar' och även om de flesta företag nog ser mellan fingrarna så länge det inte är offentligt eller någon har klagomål så får man i regel sparken i ett sånt här fall oavsett vilken typ av arbetsgivare det handlar om.
Som journalist i spelbranschen har man stort inflytande eftersom utvecklare är beroende av bra press, det blir naturligtvis en väldigt svår situation om någon med uppdrag att representera utvecklaren och ge ett bra intryck måste besvara romantiska inviter från journalisten. Ser man inget fel med det har man nog inte tänkt efter tillräckligt.

Är det inte anledningen varför man skaffar sig ett jobb för "romantiska fördelar"? Kvinnor vill ha män som kan försörja dem. Nu kommer alla feminister skrika men sorgligt nog är det fortfarande så. Visst finns det kvinnor som inte vill bli försörjda och som vill kunna stå på egna ben men många kvinnor skulle nog bara ligga på soffan, dra barnvagn och ta en fika med alla andra lattemammor på stan om dom landade en man med en stor plånbok.

MEG
Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Vill påminna våra kära läsare att hålla en god ton och vara respektfulla i kommentarerna.

Hehehe vilka förväntningar ni har på era läsare


signatur

Death is only the beginning

Medlem

@Katten_Gustaf: Vi vill inte bli försörjda och vara beroende av mannen, däremot är det nog många kvinnor som letar efter män som på ett eller annat sätt utstrålar mer makt och kraft än hon gör. De flesta kvinnor vill till exempel ha män som är längre än de själva. Och man vill gärna ha en kille som har ett bra jobb, eller hög ambition, eller som är del av inflytelserikt nätverk osv.

Mest oattraktiva gruppen killar måste vara forever alone-nördar som inte umgås med folk, inte har jobb och fortfarande bor hemma hos mamma. Såna killar går fetbort direkt.

Min personliga topp tre för manliga egenskaper skulle väl bli något sånt här:

1 Högt självförtroende, men inte så mycket att han är kaxig eller störig
2 Intressant personlighet, han måste vilja något i livet
3 Humor, kan jag inte skratta i hans närhet kommer vi aldrig att trivas tillsammans

Medlem
Skrivet av MiniSara:

@Katten_Gustaf: Vi vill inte bli försörjda och vara beroende av mannen, däremot är det nog många kvinnor som letar efter män som på ett eller annat sätt utstrålar mer makt och kraft än hon gör. De flesta kvinnor vill till exempel ha män som är längre än de själva. Och man vill gärna ha en kille som har ett bra jobb, eller hög ambition, eller som är del av inflytelserikt nätverk osv.

Mest oattraktiva gruppen killar måste vara forever alone-nördar som inte umgås med folk, inte har jobb och fortfarande bor hemma hos mamma. Såna killar går fetbort direkt.

Min personliga topp tre för manliga egenskaper skulle väl bli något sånt här:

1 Högt självförtroende, men inte så mycket att han är kaxig eller störig
2 Intressant personlighet, han måste vilja något i livet
3 Humor, kan jag inte skratta i hans närhet kommer vi aldrig att trivas tillsammans

Antar att jag ska svara på vilken typ av kille jag är då eller? Jag är en kille som har spenderat otroligt mycket tid på jakt efter kärleken men jag har nu givit upp. Jag har träffat väldigt många kvinnor och dom flesta har velat bli försörjda. Dom som vill stå på egna ben och inte vara beroende av en man har inte tid för kärlek eller så letar dom efter en riktig high roller / multimiljardär för som du skrev så vill dom ha nån som har mer makt och kraft. Jag är en glad, rolig och snäll kille som tycker om att få folk att skratta, Jag bor i en egen lägenhet, jag gillar att umgås med folk men jag tycker det är rätt skönt att bara softa framför en bra film eller spel också. Jobb för mig skulle enbart vara ett slags tidsfördriv och ett sätt att verka mer intressant i kvinnors ögon. Vad mer kan jag berätta? Jag bor på Stureplan och kommer från en väldigt framgångsrik släkt. Kanske därför som jag har den här inte så normala arbetssynen? Who knows.

Medlem

@MiniSara: Det är lite lustigt hur det kan skilja sig mellan könen Jag resonerar som så att om en tjej vore arbetslös så är det större chans att hon har tid att ses. Om hon är oambitiös så är det ett härligt avbräck från bilden av att alla måste vara så duktiga hela tiden. I kombination med snygghet vore det också extra otroligt eftersom det är så få sådana tjejer som är snygga (emedan slackerkillar kan se ut som vem som helst i större utsträckning).

Medlem
Skrivet av redgreenblue:

...Att han utnyttjar sin maktposition förstår jag mycket väl. Det hade nästan alla män gjort, det kan jag garantera er...

Garantera hur mycket du vill, lyckligtvis har du med största sannolikt fel. Tror du verkligen på vad du säger?

12
Skriv svar