Glöm artificiella Starcraft-spelare, Elon Musk-bottar spöar redan Dota 2-proffs

Robot
Glöm artificiella Starcraft-spelare, Elon Musk-bottar spöar redan Dota 2-proffs

Helgens The International fick oväntat besök av framtiden.

#deepmind, #dota-2, #openai, #skynet


Medlem

Inget speciellt så faktiskt? Reglerna var rätt lama dessutom!


signatur

AYY LMAO

Medlem
Skrivet av Haziza:

Inget speciellt så faktiskt? Reglerna var rätt lama dessutom!

Tycker det är jävligt speciellt när en dator kan lära sig spela Dota. Tänk dig om liknande AI skulle slängas in i många andra spel där fienden lär sig hur du spelar så du var tvungen att förändra dina strategier.
Dagens AI i spel är jävligt dålig och det enda som skiljer mellan svårighetsgrader är hur bra dom siktar och hur mycket skada dom gör. Tänk om AI i framtiden inte fick dom här fördelarna utan istället skulle ändra sättet dom spelar på ju svårare det blir. Då skulle man inte kunna använda AI exploits som gör det enkelt att döda bossar och fiender som beror på brister i AI:n.

Men visst tittar man på det här som en dota match är den jävligt tråkig men tittar man på vad dom lyckats med är det fantastiskt!


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Haziza:

Inget speciellt så faktiskt? Reglerna var rätt lama dessutom!

Du ser ju inte storheten i detta, även med andra regler så ser jag inget problem i att botten skulle spöa proffsen på sikt. Som de säger i videon tränar den ju upp sig själv genom att spela tusentals matcher för att klura ut vilken strategi som ger mest "belöning". Sen så har den helt annan reaktionstid, träffsäkerhet än till och med ett proffs.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Tycker det är jävligt speciellt när en dator kan lära sig spela Dota. Tänk dig om liknande AI skulle slängas in i många andra spel där fienden lär sig hur du spelar så du var tvungen att förändra dina strategier.
Dagens AI i spel är jävligt dålig och det enda som skiljer mellan svårighetsgrader är hur bra dom siktar och hur mycket skada dom gör. Tänk om AI i framtiden inte fick dom här fördelarna utan istället skulle ändra sättet dom spelar på ju svårare det blir. Då skulle man inte kunna använda AI exploits som gör det enkelt att döda bossar och fiender som beror på brister i AI:n.

Men visst tittar man på det här som en dota match är den jävligt tråkig men tittar man på vad dom lyckats med är det fantastiskt!

Det är inte särskilt speciellt. Schackdatorer har vunnit över världsmästare sedan 90-talet och man har de senaste 20 åren utvecklat AI att träna emot i olika FPS. Att den AI som levereras med spel är dålig beror dels på att man inte vill göra det för svårt för spelaren men huvudsakligen handlar det om prestandaskäl och utvecklingstid.
AI som lär sig och anpassar sig under spelets gång har funnits sedan Quake 1, att vi inte ser det lika ofta numera är troligtvis att moddstöd i regel har blivit mer begränsat i nyare spel, i synnerhet onlinespel.

Medlem

"vi dock inflika att minst 50 besökare lyckades besegra OpenAI senare under eventet."

Är ni säkra på detta?

Som jag tolkade det under streamen så var deras nuvarande version av AI:n obesegrad av proffsen och den sista som slog den var svenska proffset pajkatt (som lyckades förvirra AIn genom att släppa ut items på marken vilket den aldrig sett någon göra innan), men sedan förbättrade de den ytterligare...

Medlem
Skrivet av Haziza:

Inget speciellt så faktiskt? Reglerna var rätt lama dessutom!

Vanliga regler för 1v1, inget "lamt" där.

Skrivet av Zerp:

"vi dock inflika att minst 50 besökare lyckades besegra OpenAI senare under eventet."

Är ni säkra på detta?

Som jag tolkade det under streamen så var deras nuvarande version av AI:n obesegrad av proffsen och den sista som slog den var svenska proffset pajkatt (som lyckades förvirra AIn genom att släppa ut items på marken vilket den aldrig sett någon göra innan), men sedan förbättrade de den ytterligare...

Pajkatt lyckades slå den, och även Sumail tror jag. Sen var det 50 "randoms" som lyckades slå den genom olika cheese-strats som AI:n inte blivit tränad mot än, som att lura bort motståndarens creeps så att ens egna creeps får ner tornet.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Det är inte särskilt speciellt. Schackdatorer har vunnit över världsmästare sedan 90-talet och man har de senaste 20 åren utvecklat AI att träna emot i olika FPS. Att den AI som levereras med spel är dålig beror dels på att man inte vill göra det för svårt för spelaren men huvudsakligen handlar det om prestandaskäl och utvecklingstid.
AI som lär sig och anpassar sig under spelets gång har funnits sedan Quake 1, att vi inte ser det lika ofta numera är troligtvis att moddstöd i regel har blivit mer begränsat i nyare spel, i synnerhet onlinespel.

Skillnaden i det här fallet är ju att det faktiskt bygger på inlärning av brutala mängder data, och att den i teorin blir bättre ju mer matcher den spelar. Att den kan lära sig att spelare tex rör sig i speciella mönster osv, det är något helt annat än if/else hanteringen av AI i spel, då det är givna värden, det som sker här att datorn utvecklas hela tiden. Det gör dom inte i Quake

Medlem

Grejen är dock att botten troligtvis använder ''fusk'' som spelare blir bannade för att använda.
''Om en spelare kommer innanför den osynliga ringen = attack''

Medlem
Skrivet av Ahris:

Det är inte särskilt speciellt. Schackdatorer har vunnit över världsmästare sedan 90-talet och man har de senaste 20 åren utvecklat AI att träna emot i olika FPS. Att den AI som levereras med spel är dålig beror dels på att man inte vill göra det för svårt för spelaren men huvudsakligen handlar det om prestandaskäl och utvecklingstid.
AI som lär sig och anpassar sig under spelets gång har funnits sedan Quake 1, att vi inte ser det lika ofta numera är troligtvis att moddstöd i regel har blivit mer begränsat i nyare spel, i synnerhet onlinespel.

Nej, det stämmer inte. Du kan inte jämföra vanlig AI med det här. AI:n i Quake är hårdkodad som vilket annat program som helst. Att den anpassar sig är även det hårdkodat rent reaktivt på vissa saker spelaren gör.

OpenAI lär sig spela spelet helt från grunden med hjälp av neurala nätverk. Det går inte ens att veta varför den gör vissa av valen den gör i matcherna. Schackdatorer är även de ett dåligt exempel då de är hårdkodade på så sätt att de helt enkelt beräknar alla möjliga drag som kan hända och sen kör på bästa spåret. AlphaGo är en mycket bättre jämförelse eftersom Go har så många möjliga val att det inte skulle gå att använda samma approach. AlphaGo använder istället deep learning för att lära sig själv, precis som OpenAI.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Grejen är dock att botten troligtvis använder ''fusk'' som spelare blir bannade för att använda.
''Om en spelare kommer innanför den osynliga ringen = attack''

Umm... Nej?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Kewl. Sjukt bra när riktiga AIs börjar integreras i spel. Känns som att AIn ofta är det som bryter spelupplevelsen starkast nuförtiden så verkligen det som behöver nästa genombrott.

Medlem

Hur kunde besökarna ens ha en chans mot botten? låter väldigt konstigt

Medlem
Skrivet av Cane:

Hur kunde besökarna ens ha en chans mot botten? låter väldigt konstigt

För besökarna är inte proffs som lärt sig att spela efter ett system.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar