Fulkultur om Alistair MacLean

Robot
Fulkultur om Alistair MacLean

I vad som säkerligen är det smalaste ämnet i Fulkulturs historia tar sig panelen an Alistair MacLean, författaren till bland annat Kanonerna på Navarone.

#Fulkultur, #litteratur


Medlem

Växte upp med mannens böcker. Mycket läsvärda enligt mig.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Tänker mer på de klassiska filmerna än böckerna. Fan ett spel byggt på handlingen från exempelvis Hjältarna från Telemarken, Polarstation Zebra eller just kanonerna på Naravone hade smakat mumma i rätt händer. Tänker mig ett singleplayer fps i stil med Bioshock/Halflife, byggd på en stark story och inlevelse istället för ändlösa multiplayer kartor och feta explosioner som tyvärr är legio idag.

Medlem

Läste också böckerna, vissa var lysande och vissa var verkligen mindre bra så till den milda grad att jag ofta undrade om han hade spökskrivare på några av dem.

Hade förstås en stor behållning av filmatiseringarna också.

Har aldrig lyssnat på pod'en men ska lyssna på just det här avsnittet då ämnet klart ligger i intressesfären.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Backloggens befriare

Hej, språkpolisen här. Har lite problem med användandet av ordet "habil" här i början. Att vara habil innebär att man är skicklig på det man gör. Kanske inte når fram till vederbörande, men min själ behövde få detta ur sig.
I övrigt, som oftast(någon gång har det ju varit ämnen jag inte har några intressen av, och följaktligen därför inte varit så intressant) ett mycket trevligt avsnitt.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av cb99:

.........Har aldrig lyssnat på pod'en men ska lyssna på just det här avsnittet då ämnet klart ligger i intressesfären.

Jag har lyssnat igenom avsnittet och med god behållning.

Kunde kanske ha varit lite mindre om de "3 stora" och något mer om andra böcker/filmer men om man som lyssnare är/var ny till hans böcker/filmer så var det ändå nog en bra fokus.

"Fear is the key" som ni pratade om i slutet hade enligt mig en riktigt bra filmatisering (som ni sa) och är väl värd att se. (om man klarar av tempot, iofs hyfsat i den rullen)

När vi ändå rör oss i de "djupare källarvalven" och film så måste jag nämna, (äldre ej i ämnet)
Best Seller,
http://www.imdb.com/title/tt0092641/

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Relik 📜
Skrivet av cb99:

Jag har lyssnat igenom avsnittet och med god behållning.

Kunde kanske ha varit lite mindre om de "3 stora" och något mer om andra böcker/filmer men om man som lyssnare är/var ny till hans böcker/filmer så var det ändå nog en bra fokus.

"Fear is the key" som ni pratade om i slutet hade enligt mig en riktigt bra filmatisering (som ni sa) och är väl värd att se. (om man klarar av tempot, iofs hyfsat i den rullen)

När vi ändå rör oss i de "djupare källarvalven" och film så måste jag nämna, (äldre ej i ämnet)
Best Seller,
http://www.imdb.com/title/tt0092641/

-cb99

Tror faktiskt vi underskattade hur välbekant MacLean faktiskt är. Utgick lite från kollegor och bekanta, där de flesta bara kände till filmerna och endast i ett fåtal fall MacLean som författare. Kanske skulle blivit mer spetsigt med det i ryggen, men samtidigt är det som du säger en bra introduktion nu. Finns ju absolut ett värde även för nyfrälsta att läsa hans böcker, de är ändå rätt tidlösa i mycket.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Tom Clancy tog väl ändå över facklan från MacLean, hoppas på ett framtida avsnitt med Clancy-tema då hans verk och namn är vida spritt över böcker, filmer, spel med mera..

1
Skriv svar