Recension – Uncharted: The Lost Legacy

Robot
Recension – Uncharted: The Lost Legacy

2017 års Uncharted känns väldigt mycket som 2007, 2009, 2011 och 2016 års Uncharted.

#naughty-dog, #uncharted-the-lost-legacy


Medlem
Citat:

Det är en parad med klassiska Uncharted-ögonblick.

Det låter toppen! Jag har ännu inte spelat någon av de äldre delarna utan endast Uncharted 4 (som jag tyckte var kanon!), så jag har inte upplevt några av de gamla scenerna tidigare och som nu verkar upprepas i någon form i The Lost Legacy, utan allting kommer att vara sprillans nytt.

Jag kommer nog att digga det här stenhårt.

Medlem

bra recension, och intressant detta med serier.. antingen är arvet en börda eller en bonus.

om spelet var ett eget IP, hade det fått samma betyg? varken summeringens minus eller plus angående "arvet" känns som att de väger in så värst mycket i hur jag själv skulle betygsätta spel, men trötta strider kan det gärna vara om det är härliga karaktärer i storyn


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Redaktör
Ponny

@Nemo: Det låter onekligen så. Det kommer inte alls bli samma déjà vu för dig. GLHF! ^^


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

@farbrorwiwi: Det är en väldigt bra fråga. I en värld utan Uncharted hade nog det här kunnat hamna ett hack högre (även om det har andra skönhetsfläckar, som t.ex. striderna) men nu handlar ju om Uncharted mycket för mig att gå dit jag inte gått förut (både geografiskt och spektakulärt sett) så då är det svårt att få samma "wow"-känsla. (Also: tack!)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

"Äventyret igenom spelar du som Chloe. Hon nämndes bara kort i Uncharted 4"

Uncharted 2 och 3?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Redaktör
Ponny

@marcus8958: Med det menar jag att hon förra gången (i fyran) fick extremt pyttelite utrymme. Det tar hon igen nu.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

@Fredrik Eriksson: Jag har bara spelat första spelet än så länge. Skulle du rekommendera att jag spelar detta först och sen 2an, 3an och 4an eller följa serien kronologiskt för bästa wow-effekt?


signatur

PSN: MrOakenborn

Redaktör
Ponny

@Oakenborn: Jag skulle rekommendera släppordningen: ettan, tvåan, trean, fyran och sen detta. Då får du följa de olika karaktärernas respektive berättelse. Så tar du The Lost Legacy som en slags komprimerad best of-upplevelse. Bäst wow får du, gissar jag, av en ren kronologisk resa. Det är åtminstone mitt tips.

Kanske klämma in Vita-exklusiva Uncharted: Golden Abyss någonstans om du har möjlighet? Det är inte Naughty Dog-utvecklat men gör ett gott jobb som prequel.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Tack för bra recension, misstänkte att expansionen enbart skulle innebära "mer av samma sak". Kände redan i Uncharted 4 att magin försvunnit. Enbart mer av samma sak utan att något kändes fräscht eller spännande jämfört med tidigare delar av spelet. Uncharted 4 var inte dåligt men skulle lika gärna ha kunnat vara en väldigt lång expansion till Uncharted 3. Jag skippar nog detta DLC och hoppas att Uncharted 5 kan erbjuda något nytt.

Medlem

Låter perfekt för prislappen.
Dock det ni tar upp i den här recensionen har jag känt sedan Uncharted 3 i mångt och mycket.
Jag var en av de som inte såg fram särskilt mycket för Uncharted 4 utan hellre ett Last Of Us 2 eller varför inte ett helt nytt spel.
Men Naughty Dog kommer vinna över mig denna gången också mycket tack vare prislappen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Uncharted feminist edition

Medlem

Tyckte tyvärr att 4an var ganska trött. 2an och 3an är klart bäst i mitt tycke. 4an var 75% plattform och klättra i tråkiga berg. Visst, det är mycket av den varan i alla spelen. Men i del 4a så ville jag bara spy och längtade tills det tog slut. Visst, 4an är ett bra spel, men inte mer än det. 2 och 3 var wow!

Avstängd

Jag skulle har recenserat detta, då hade den fått en 4/5.

Medlem

87 opencritic, 85 metacritic, blir nog bra det här!
FZ smög in på lägst betyg av samtliga recensenter, intressant notis bara.

Medlem

Nu har jag kört fram till kanske halva chapter 6 ungefär och har bra mycket roligare med det här spelet än Uncharted 4 helt klart.
Tycker de tänkt helt rätt med detta. Roligare miljöer, storyn känns mer spännande och "skattjaktig" och striderna finner jag klart förbättrade än i Uncharted 4. Att man kan gömma sig och finta bort fienderna i en strid är ett välkommet inslag.

Helt klart ett Uncharted som jag värderar högre än 4an.

-------------

en edit: Nu är jag klar med spelet. Fixade till och med Platinum på det.
Fy vad roligt jag hade genom det här spelet.
Mycket spel för pengarna måste jag säga.
Naughty Dog visade mig att Uncharted kunde vara roligt igen för jag ska villigt erkänna jag kände mig mer än mättad med 4an.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Måste erkänna att jag missade recensionen totalt, därför skrev ett annat inlägg.
Visar bl.a. att layout av hemsidan inte är så hemskt bra när reklamen är på, sorry. Det får designers ta till sig eller ej.

Tillbaka till spelet - jag tyckte det var kul. Och visst var den inte perfekt och man kände mycket igen, bl.a. lite irriterande strider, men i det hela tycker jag att ND ändå lyckas vara bland de bästa med story driven action games.
om det fanns 3.5 skulle jag säga 3.5 av 5. En 4 kan man bråka om, men iaf värt pengarna fö rmig.

Medlem

Har aldrig varit nåt fan av linjära spel med hisnande scener som känns lite som en film (och som det brukar vara väldigt svårt att dö i), men skönt i alla fall att man slipper vara den sedvanliga mörkhåriga mannen med lite skägg och trygg röst i såna spel.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Har aldrig varit nåt fan av linjära spel med hisnande scener som känns lite som en film (och som det brukar vara väldigt svårt att dö i), men skönt i alla fall att man slipper vara den sedvanliga mörkhåriga mannen med lite skägg och trygg röst i såna spel.

Ska man spela sådana här spel ska man iaf köra ett snäpp högre på svårighetsgraden än normal. Hard brukar vara perfekt så man får lite motstånd.
I detta spelet så har jag märkt rätt stor skillnad på normal och hard när jag testat.
På Hard är fienden smartare, de kan hitta en trots man gömmer sig om man inte smyger undan osv. På Normal kunde man typ sitta där man satt hela tiden utan att röra sig ur fläcken.
Även ammunition blir lite mer av en bristvara på hard, så man kan få byta vapen några gånger under en fight vilket jag gillade skarpt.
Det tvingade mig att ändra spelstil lite titt som tätt.
men ja, det tramsigaste är alla dessa "wohh" moment där man vet karaktären kommer klara sig för man spelar ju inte ens haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag pudlar och är benägen att hålla med FZ här, 3 är nog ett relativt vettigt omdöme.
Det som drar ner det för mig är ju just att detta hellre hade varit ett DLC (om än långt) till Uncharted 4.

Eftersom det bygger på samma motor/generation så känns det som man redan "sett allt". Många inslag och mechanics är samma. Har tappat räkningen på hur många gånger man ska ta tag i en tunna på 4 hjul och dra den nånstans för att hoppa upp och komma vidare.
Sen saker som att <vad man nu hänger och klättrar i rasar> så man trillar ner 5 steg men spelet automatiskt tar tag i någonting, det var väl spännande första och andra gången, men tjugonde?
Även bilkörning känns som en rak kopia från U4.

Tycker även att det saknas en hel del pussel. Det enda jag hade något som helst motstånd med var där man skulle hoppa mellan plattformar för att ta sig förbi statyerna som ville hugga en, sista rummet av dom tog ett par gånger innan man fick till det.

Nått annat som jag inte heller gillar är att dom "återanvänder" banorna väldigt mycket.
Åk kors och tvärs över samma content. Sen även att man tvingas gå samma väg ut som man kom in, och helt magiskt har det kommit en ny bunt fiender! Grattis, en timesink genom att spela samma fight 2 gånger!

Eftersom jag ändå gillar dessa single player tight drivna storymode/filmatiska spel så var det fortfarande värt pengarna, men känns ändå väldigt "meh" mot Uncharted 4.

1
Skriv svar