Recension – Hellblade: Senua’s Sacrifice

Robot
Recension – Hellblade: Senua’s Sacrifice

Ninja Theory satsar på ett egenpublicerat äventyr stöpt i psykoser och nordisk mytologi. Resultatet är lika tungt som mästerligt.

#hellblade, #pc, #ps4, #recension


Quake-konnässsör

Där kom den recensionen, kanske blir ett köp på detta. Steam biblioteket får en utökning ännu en gång. Men detta kanske man kommer klara av så fort som möjligt.

Avstängd

Oförväntat 100%.

Medlem

Är inte det här en rätt bra känga till EA och de andra stora drakarna?

Låt de små studiorna spela ut sina idéer och visioner helt så blir det bra spel. Att storbolagen hela tiden köper upp de lovande små studiorna och sedan bakbinda dom för att garantera vinst är bara ett dödande koncept. Låt de kreativa göra sitt så blir det bra och variationsrika spel.

Personligen skulle jag vilja se en lag som förbjöd EA och de andra stora att köpa upp mindre för avansens skull. Det kommer inget bra ur det i slutändan.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Sebastian V: Högsta betyg betyder i vanlig ordning inte att spelet är helt utan brister. Det finns ett par tillkortakommanden i Hellblade, och jag övervägde ett tag om de skulle vara nog för att sänka betyget ett snäpp, men i slutändan är helheten så pass bra att det förtjänar titeln mästerligt. Både för den spelupplevelse som erbjuds, och vad det representerar i spelbranschen. Hoppas innerligt att Ninja Theory fortsätter ta sig an hjärteprojekt som detta, och att andra utvecklare tar efter deras goda initiativ.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Flakmonkey

Ninja Theory måste vara en av spelvärldens mest underskattade eller kanske snarare ouppskattade utvecklare. Lite på samma sätt som Platinum Games fast ännu värre. Nu har de ju satsat på några säkrare kort de senaste åren med Disney Infinity och DmC men det förstår jag att de var tvingade att göra för att bygga upp kapital eftersom deras både Heavenly Sword och Enslaved verkar ha sålt kriminellt dåligt. Otroligt kompetenta spel där Heavenly Sword nog led en hel del av att komma ut så tidigt under PS3ans karriär men Enslaved är ju härligt på alla sätt och vis. Dock är de ju båda lite annorlunda utan någon jättebudget vad gäller marknadsföring så de glömdes bort.

Får hoppas att Hellblade klarar sig bättre rent ekonomiskt för av recensionen att döma tycks (också) det förtjäna det.

Medlem

@Nosnos: Jag känner att jag bara måste instämma med ditt inlägg och själv inflika att fortfarande idag tycker jag att Heavenly Sword är ett av de bästa spelen som kom ut på PS3:an. Helt otroligt att det inte rönte större framgångar.

Blir storsugen av denna recension att införskaffa mig en PS4 pro.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Nosnos: Verkligen, just Enslaved hanterades ju särdeles illa och lär nog vara en stor del av varför de surnat på stora utgivare. De behöver fortfarande de stora projekten för att ha råd att göra riskfyllda satsningar som denna, men om Hellblade går bra behöver de kanske inte stå med mössan i hand för att få nästa stora projekt. Vem vet hur deras tidigare spelprojekt hade sett ut om de fått helt fria tyglar utan krav på anpassning för en bredare publik? Finns lite väl många exempel på projekt som startat med en bra idé för att sedan urvattnas efter utgivares påtryckningar och bli intetsägande dussinproduktioner i slutändan. Hoppas innerligt att Hellblade går åtminstone så pass bra att det kan bli en andra grej i företaget vid sidan av de stora uppdragen åt utgivare.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Konstigt dock hur detta, trots sina brister fick 5/5 och Uncharted: The lost legacy fick en 3:a... Verkar vara skillnad på spel och spel. Jag är inte ett dugg "butt hurt" över Uncharteds betyg, men ibland undrar man. Likaså med Fallout 4 som på massor av sidor fick full poäng trots sina brister (och att en stor del av fansen var besvikna på spelet) medan Witcher 3 blev tilldelad en hel mängd 8:or av massa bullshit anledningar.

Medlem
Skrivet av Potatisbullen:

Konstigt dock hur detta, trots sina brister fick 5/5 och Uncharted: The lost legacy fick en 3:a... Verkar vara skillnad på spel och spel. Jag är inte ett dugg "butt hurt" över Uncharteds betyg, men ibland undrar man. Likaså med Fallout 4 som på massor av sidor fick full poäng trots sina brister (och att en stor del av fansen var besvikna på spelet) medan Witcher 3 blev tilldelad en hel mängd 8:or av massa bullshit anledningar.

Är det inte så att man hyllar sådant som sticker ut från mängden? Tycker det är alldeles för lite med sådant idag. Jag är så gammal att jag var med i början av 80-talet, när galna spel som Attack of the mutant camels var vardagsmat, Varför tillåts inte sådana koncept i dag? Personligen tycker jag att det börjar bli ganska fantasilösa spel som släpps, så när något bryter från mängden blir jag glad och intresserad.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Potatisbullen: Precis som @Capitan skriver hyllar jag Hellblade för att det sticker ut, gör något nytt, men också för att det är ett väldigt bra spel som gör något nytt i en redan smal genre. Sedan ska betyg från olika skribenter för olika speltyper inte jämföras med varandra. Olika skribenter har olika preferenser, smak och historik, och det finns ingen gemensam standard som alla utgår från. I exemplet du tar upp om Uncharted: The Lost Legacy är det dessutom en fristående expansion i en spelserie som har mer än ett årtionde i bagaget. Ett spel som följer upp flera tidigare delar bedöms så klart annorlunda än ett helt nytt spel som inte behöver utveckla ett redan etablerat koncept, med mera. En annan skribent skulle kanske valt att sänka betyget till 4/5, men oavsett vilket är det här ett spel man inte ska missa om genren, konceptet eller recensionen låter lockande.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Capitan:

Är inte det här en rätt bra känga till EA och de andra stora drakarna?

Låt de små studiorna spela ut sina idéer och visioner helt så blir det bra spel. Att storbolagen hela tiden köper upp de lovande små studiorna och sedan bakbinda dom för att garantera vinst är bara ett dödande koncept. Låt de kreativa göra sitt så blir det bra och variationsrika spel.

Personligen skulle jag vilja se en lag som förbjöd EA och de andra stora att köpa upp mindre för avansens skull. Det kommer inget bra ur det i slutändan.

Ingen tvingas att sälja sin studio till de stora bolagen, allt handlar om pengar. På samma spår blir detta en "känga" till EA m.m. först när det säljer bättre än deras titlar, vilket Hellblade inte verkar ha gjort eller kommer att göra.

Medlem

Har bara kört en bit i början och blev rätt frustrerad över att jag inte visste vart jag skulle titta. Så jag fastnade rätt tidigt.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Har bara kört en bit i början och blev rätt frustrerad över att jag inte visste vart jag skulle titta. Så jag fastnade rätt tidigt.

Spontant skulle jag säga att mot skärmen är ett bra tips.

Medlem

Tack för att du nämner ljudbilden. Det är kanske den mest underskattade delen av ett spel, men kan ha så oerhört stor påverkan på ens underhållning.

Hursomhelst, blev faktiskt litet peppad på att spela spelet, och då har jag inte ens hört talas om det tidigare.

Medlem

@jawik: Ja den var faktiskt riktigt bra! Ha ha!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@toern: Åh vad kul att höra, eftersom de finansierar och publicerar spelet själva har de så klart en ytterst begränsad budget och verktyg för marknadsföring så de är extra beroende av att pressen och olika typer av influencers sprider ordet om spelet.

Ja verkligen, i ett spel som detta är en bra ljudbild minst lika viktig som presentationen, om inte viktigare faktiskt. Det gäller många titlar. Personliga favoriter som Super Metroid, Final Fantasy-spel, Zelda, med mera skulle inte vara tidlösa klassiker på samma sätt om de inte haft så fantastisk musik och ljudbild. Det gäller även filmvärlden, Star Wars-filmerna hade fortfarande varit oerhört bra filmer utan Willams fantastiska soundtrack, men ljudspåren har ju spelat enormt stor roll i att befästa filmerna som några av filmhistoriens största. Det är nog få stora filmer eller spel som har svag ljudbild eller soundtracks.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Åh, bättre sent än aldrig. Själv skulle jag ge det en 3-4:a just för att striderna är, tbh ganska trista, långt ifrån ett mästerverk iallafall.

Backloggens befriare

Överväger faktiskt att köpa en ps4a mycket tack vare detta spelet. Skulle kunna spela på datorn, men gillar inte att spela på PC längre, av någon anledning.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Tack för en mycket bra recension som jag ger tummar!

Extra plus för det du skrev om ljudet och att spelet gör sig bäst i hörlurar. Långt ifrån alla recensenter uppmärksammar den typen av högst intressanta detaljer.

Medlem

@Capitan: Att göra ett spel som Attack of the mutant camels på 80-talet riskerade lön åt en utvecklare i ett par veckor. Lite skillnad mot idag.

Medlem

Bra recension. Verkar nyskapande. En fundering bara, digital release ca 250:- men fysisk kopia fullpris. Varför? Get evens fysiska kopia var mycket billigare vid release som ex.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Nemo: Tack för de vänliga orden, det värmer!

Ja musik men framför allt ljudbilden kan nog tas för givet många gånger, bakas in i intrycket av den allmänna presentationen utan att nämnas specifikt. Ninja Theory har lagt in en uppmaning till att använda hörlurar när spelet startar upp, vilket är väldigt bra för många av scenerna lämnade ett mycket tyngre intryck just på grund av det 3D-positionerade ljudet.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@DJMar: det där beror lite på, återförsäljarna kan ha antagit fullpris för Hellblade i väntan på att den fysiska utgåvan och prisuppgifterna blir tillgängliga, och då kanske priset blir längre än placeholder-priset som listas nu. Jag vet inte hur Ninja Theory sköter distribution och produktion av de fysiska kopiorna, de måste nästan samarbeta med en utgivare likt utvecklarna av just Get Even gjorde. De hade ju Bandai Namco som utgivare, och det gav dem säkert möjligheten att sälja fysiska kopior till lägre priser. Om Ninja Theory gör detsamma kan priset säkerligen bli något lägre även där.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Ser snyggt ut men känns som att det kan bli lite upprepande efter det lilla jag sett av Gameplay. Fienden ser exakt likadana ut, fighterna också. Snygga miljörer dock. Lite fornnordiska vibbar. Får se om jag köper det i framtiden.

Medlem

Kollat lite streams på detta spel och även dom som verkligen gillar det säger detta är inte ett spel i egentlig mening däremot en story baserad upplevelse.

Det finns lite mediokra pyssel,fighting mekaniken är tråkig efter par ggr.

Däremot är det en grym upplevelse för dom som kan hantera det, är ju inte för alla.

Tips kolla in cohcarnage vods eller ezekielII, så förstår man.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Bra skrivet. Sedan för spelupplägget tankarna till en del sidouppdrag (eller var det DLC) i FarCry 4. Men hur är det att spela med tangentbord och mus? Fungerar det, eller är det game-pad som gäller. Tänkte jämföra lite med LotR: War in the North som nästan krävde padda för att vara spelbart.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Enda jag undrar angående detta spelet numera är om det släpps senare för Xbox One eller inte?

När det först presenterades på Gamescom 2014 sades ju detta: "First to console on PS4”
Det borde ju betyda att dom planerar släpp för andra konsoler också, men har inte hittat någon info alls om det sedan, för jag hoppas verkligen det kommer till Xbox One också..


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Katten_Gustaf: Det blir mest repetitivt i början när man möter ett fåtal av samma fiender i takt med att man lär sig stridssystemet, men längre fram när man möter flera olika typer av fiender som kräver olika strategier samtidigt blir det roligare, och mer utmanande. Hur mycket man uppskattar striderna är individuellt, men det är inte något som hinner bli allt för repetitivt. Faktum är att det är en ganska lång passage längre fram i spelet där man bara upplever handlingen och löser pussel, vilket fick mig att sakna striderna. Och nästan exakt när jag tänkte att det var ett tag sedan jag fått uppleva striderna så återvände de med besked och tog upp svårighetsgraden. Man kan också ändra svårighetsgraden för striderna specifikt om man tycker det är för lätt eller svårt.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Avstängd

haha, 30-50 fps. Väl värd namnet pro! Nä, detta spelet gör sig som alltid bäst på PC.

12
Skriv svar