Fräcka Fredag är tillbaka!

Robot
Fräcka Fredag är tillbaka!

Slut på semestern, nu är ditt favoritveckoprogram om spel tillbaka, superlive!

#fräcka-fredag, #live, #superlive


Medlem

Vadå, är det här man ska tigga en CD-skiva då eller ?

Fan vad gött att ha er tillbaka, ni har varit saknade.

Skägg.
10 Chambers

@Volk: Du ska få skiva!


signatur
Medlem

Bra avsnitt, en stor bonuspoäng för Yrrol-referensen

Jag måste också berömma er för ert färgstarka klädval


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Avstängd
Medlem

Jag vill ha flingorna! Jättebra avsnitt!

Medlem

Sorry för dubbelinlägg men glömde pausa adblock. Nu ser jag annonser och det är ni självklart värda!

Medlem

Ja nu är det slut med lat-dagarna och tillbaka i selen med frenetiskt tangenbordshamrande och handkontrolls knappande till glädje för oss som följer.

Bra program start på säsongen.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Varför ny nyhet och ny kommentarstråd? var ju ett par kommentarer redan i den första.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers

@conthox: hm, sant, man kanske skulle återanvända kommentarstråden, seller bara lyfta den gamla nyheten med ny info.


signatur
Medlem

Jag vill ha Flingor! Grymt att ni är tillbaks.

Relik 📜
Skrivet av conthox:

Varför ny nyhet och ny kommentarstråd? var ju ett par kommentarer redan i den första.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@conthox: hm, sant, man kanske skulle återanvända kommentarstråden, seller bara lyfta den gamla nyheten med ny info.

Tog mig friheten att slå ihop trådarna. Calle kan tacka mig med sprrrrit.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av emilakered:

Tog mig friheten att slå ihop trådarna.

Det är ju helt genialt!

Skrivet av emilakered:

Calle kan tacka mig med sprrrrit.

Haha, tänkte på Yrrol igen:

(Sorry för off topic.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det är för mig lite komiskt att Nintendo släppte en sketen konsol med 30 spel när de lätt hade kunnat lägga in 100+ spel. Att göra en lista med 100 bra Nes spel är troligtvis ganska enkelt. Anledningen till varför jag inte ens vill ha en liten Nes är att de sket i att lägga in näst intill alla spel som jag spelade i min barndom och de spelen är inga B spel. Om jag av någon anledning vill ha en Nes så köper jag helle en original kopia och moddar in lite spel.

Testpilot

Nästa fredag får ni snacka lite XCOM2 - War of the Chosen. Klart ni är peppade på det?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@conthox: hm, sant, man kanske skulle återanvända kommentarstråden, seller bara lyfta den gamla nyheten med ny info.

Bättre att göra ett nytt nyhetsinlägg och länka den gamla kommentarstråden. Jag är ofta grymt nära att missa massa artiklar/nyheter därför att en gammal bumpats upp utan att datumet ändrats. (Allt nedanför riskerar att missas.)

Kan systemet inte ändras till att nyttja modifieringsdatum på inlägg snarare än "skapar"datum? På så sätt kan ni med fördel bumpa istället, och den kronologiska ordningen bibehålls!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

vore snyggt om ni orkade redigera lite så när ni snackar ex " hellblade" ... så kör ni några sekunder gameplay från det så man kan se lite vad det handlar om. edit: ok, ni kör livestream. glöm!

Medlem

@Jeehao: Original Mini Nes'en har visst liknande krut som en Wii. Och det finns instruktioner hur man lägger in fler spel. Det är i slutändan en emulator på en soc. Själv tycker jag bäst om original på en tjock tv.

Medlem

Hej! Jag kollar inte regelbundet på Fräcka fredag men jag kollade på det nu igår kväll och jag tänkte dela med mig av lite åsikter, synpunkter och tips! Samt kommentera innehållet lite.

* Vinjetten är snygg! Inte så spelrelaterad med alla fina Stockholmsbilder, men å andra sidan upplyftande. Behåll den i höst så att man kan tänka tillbaka på sommaren. MEN! Inget snack under vinjetten, ni hörs en del.

* Nu känns det lite som att ni gör en podcast med bild till. Försök göra en tightare produktion med en tydligare programledarroll, tydligare avgränsningar mellan olika inslag/segment och bättre klippning eller åtminstone bättre påannonseringar eller en liten vinjett eller bild mellan varje del av programmet om ni fortsätter köra live.

* Om ni fortsätter köra live, försök göra något mer av den möjligheten. Mer interaktion med tittarna (Hugo! Med telefonstyrning. Nä, men kanske nåt annat, typ ring in och vinn ett spel om man svarar rätt på tre frågor, eller att man får ringa in och kan vinna ett spel om man slår er i något minispel.)

* Försök att få med antingen en gäst eller göra ett inslag till varje program. Ni pratar om era frilansare, de kanske kunde tänka sig att vara med i fem minuter och snickelisnacka lite om något spel som de nyligen har recenserat.

* Kör en eller två recensioner om ett specifikt spel i varje program, där en av er programleder och berättar om spelet medan den andre spelar live i studion (Jag vet att SVT undviker detta i sitt lilla spelsegment men om man är två och den ena pratar, den andra spelar, kan det fungera rätt okej. Man kan även göra en humorgrej av att distrahera den som spelar lite). Här kan ni som sagt bjuda in en frilansare också.

Om ni kör live istället för inspelat (live broadcasting) så kan ni låta tittarna välja vad som ska hända i spelet genom att ställa frågor av typen "vilken bana vill ni se" om ni kör nåt racingspel eller "ska vi gå till den lilla byn eller direkt till grottan" om ni kör nåt rollspel.

Ni behöver en bild i bild - lösning till detta så att man ser er på ena halvan av skärmen och spelet på den andra halvan.

Medlem

Lite fler tips:

* Bjud in intressanta spelpersonligheter, om de ställer upp. Till exempel Patrick Bach som håller på att starta upp en helt ny Ubisoft-studio i Stockholm, han kanske vill vara med och prata lite om utmaningarna med det och sin tidigare karriär (på DICE). Fast det kanske är svårt att få prata med folk i spelbranschen.

* Kör med en teleprompter istället för att titta ner på papper och i mobiler. Och kör med et tlite tightare manus. Ni ska absolut inte släppa på det spontana och improviserade snacket som ni är så duktiga på, låt intervjuer eller snack flöda relativt fritt. Men i början av varje segment kan man kanske tjäna på en lite mer uppstyrd påannonsering. Om ni ej har teleprompter, gör som man gjorde i tv:s barndom med jättestora "cue cards"

* När ni pratar om Nintendo svajar det lite. Calle pratar om Zelda, Jocke tror att han menar Metroid. Men Metroid till Switch släpps inte än på väldigt länge (2019 gissar jag). Det Metroid som snart släpps är till 3DS! Det släpps redan nästa månad tror jag (dock endast en remake på Game Boy - spelet Metroid II - Return of Samus). Snacket om Mario skulle bli bättre om ni var tydliga med att ni tänker på Super Mario Odyssey, inte Mario vs Rabbids. Det förstnämnda släpps i oktober, Rabbids-crossovern släpps typ..nu. nästa vecka. Och är något helt annat än Odyssey. Rabbids har beskrivits som "Mario möter X-Com". Jocke kanske har spelat mycket X-Com i sina dagar, han är ju mer PC Gamer än konsol-gamer liksom. Något Mario i december släpps nog inte, jag tror att Odyssey släpps i slutet av oktober. Såna här grodor eller fadäser skulle ni kunna klippa bort eller minska risken för om ni inte körde hela programmet i ett svep / ett schok utan delade upp det i olika segment på 5 minuter vardera.

* Ni har jättemycket coola prylar i bakgrunden! Sätt gärna upp några av dem på ett skrivbord och sätt er bakom skrivbordet med två laptops på skrivbordet. Man ser alla coola grejer mycket bättre om de står i förgrunden (om ni har plats för detta alltså). Kolla hur IGN gör i deras väldigt roliga program Up At Noon.

* Kul inslag med Kinakopian! Fortsätt sträva efter en blandning av humor och allvar, och att försöka hitta originella och ovanliga grejer som ni kan visa upp direkt i studion!

* Er dynamik och ert snack är suveränt! Ni klickar väldigt bra och går igenom rutan (ja, otroligt klyschigt! Men det stämmer ju! ) . Ni behöver bara lite bättre klipp, produktion och manus! Och sträva emot minst en gäst ELLER ett inslag i varje program. Gärna både och, men jag förstår att det äter upp resurser.

Medlem

En annan grej som ni kan göra för att få lite mer naturliga pauser för er själva är att ni först pratar lite om ett visst spel, sedan visar en ny trailer (eller delar av den) för tittarna. Det ger er lite andrum till att förbereda er på vad ni ska säga härnäst. Nu lägger ni ribban väldigt högt för er själva i och med att ni pratar i stort sett hela programmet igenom och dessutom improviserar ganska mycket.

Vad gäller frilansare kan de kanske vara med på länk om de ej kan ta sig till er studio i Stockholm. Antingen över telefon eller Skype. Fast alla är kanske inte villiga att va med på tv eller webb-tv. Vissa är kanske lite blyga. Jag skulle vara det!

Och ni har ett väldigt gynnsamt läge till skillnad från er största konkurrent när det gäller hemsidor om spel i Sverige. De sitter i Östersund. Där finns det isbjörnar och fotbollsproffs. Men få spelutveclare. Vill de göra nåt videoinslag (eller multimediainslag... ) om spel får de antagligen resa en del först. Ni har det precis utanför tröskeln (nästan). Stockholm har både spelutvecklare och även en del spelkultur som ni skulle kunna dra nytta av i programmet. Antingen i form av gäster eller i form av att ni beger er ut på stan och besöker något intressant spelrelaterat ställe. Stockholm är även ett slags centrum för den akademiska världen. Det kanske finns någon att bjuda in från den "sfären" som har nåt intressant att säga om t.ex. forskning om spelvåld, spelberoende, fördelar med att spela och så vidare. Eller så finns det kanske någon spelpub som ni kunde besöka. I Göteborg finns väl en, GG Bar? Jag vet inte hur det ser ut i Stockholm. Eller kanske kan ni få till en intervju med någon e-sportprofil i programmet? Möjligheterna är ändliga! Men större än i Östersund.

Om ni vill tacka mig för mina värderliga tips (värde: cirka 27 kr) kan ni skicka mig en kul pryl eller en fin tröja. Men om ni istället ogillar mig för att jag har varit för hård mot er så kan ni svara med en sur smiley!

Inaktiv

Hade faktiskt velat se en presentation av Mini Klonen av NES.
Här görs det på riktigt för Er som är intresserade:

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av jonis:

Bättre att göra ett nytt nyhetsinlägg och länka den gamla kommentarstråden. Jag är ofta grymt nära att missa massa artiklar/nyheter därför att en gammal bumpats upp utan att datumet ändrats. (Allt nedanför riskerar att missas.)

Kan systemet inte ändras till att nyttja modifieringsdatum på inlägg snarare än "skapar"datum? På så sätt kan ni med fördel bumpa istället, och den kronologiska ordningen bibehålls!

Mmm, nu slog Emil ihop dem men nästa gång trycker vi in samma i nästa nyhet. Eller bumpar upp. Ska tänka på saken.

Skrivet av fredo:

vore snyggt om ni orkade redigera lite så när ni snackar ex " hellblade" ... så kör ni några sekunder gameplay från det så man kan se lite vad det handlar om. edit: ok, ni kör livestream. glöm!

Fräcka Fredag började som en redigerad historia, men det tar fasligt mycket tid och vi gillar nerven i livesändningar.

Skrivet av Banjo:

En annan grej som ni kan göra för att få lite mer naturliga pauser för er själva är att ni först pratar lite om ett visst spel, sedan visar en ny trailer (eller delar av den) för tittarna. Det ger er lite andrum till att förbereda er på vad ni ska säga härnäst. Nu lägger ni ribban väldigt högt för er själva i och med att ni pratar i stort sett hela programmet igenom och dessutom improviserar ganska mycket.

Vad gäller frilansare kan de kanske vara med på länk om de ej kan ta sig till er studio i Stockholm. Antingen över telefon eller Skype. Fast alla är kanske inte villiga att va med på tv eller webb-tv. Vissa är kanske lite blyga. Jag skulle vara det!

Och ni har ett väldigt gynnsamt läge till skillnad från er största konkurrent när det gäller hemsidor om spel i Sverige. De sitter i Östersund. Där finns det isbjörnar och fotbollsproffs. Men få spelutveclare. Vill de göra nåt videoinslag (eller multimediainslag... ) om spel får de antagligen resa en del först. Ni har det precis utanför tröskeln (nästan). Stockholm har både spelutvecklare och även en del spelkultur som ni skulle kunna dra nytta av i programmet. Antingen i form av gäster eller i form av att ni beger er ut på stan och besöker något intressant spelrelaterat ställe. Stockholm är även ett slags centrum för den akademiska världen. Det kanske finns någon att bjuda in från den "sfären" som har nåt intressant att säga om t.ex. forskning om spelvåld, spelberoende, fördelar med att spela och så vidare. Eller så finns det kanske någon spelpub som ni kunde besöka. I Göteborg finns väl en, GG Bar? Jag vet inte hur det ser ut i Stockholm. Eller kanske kan ni få till en intervju med någon e-sportprofil i programmet? Möjligheterna är ändliga! Men större än i Östersund.

Om ni vill tacka mig för mina värderliga tips (värde: cirka 27 kr) kan ni skicka mig en kul pryl eller en fin tröja. Men om ni istället ogillar mig för att jag har varit för hård mot er så kan ni svara med en sur smiley!

Vilken feedback-bomb! Jag hinner inte kommentera alla punkter, ska preppa innan MS-konfan från Gamescom om en timme men jag håller med om mycket. Däremot kräver en del nästan en studioman (inklipp, etc) och det blir svårt. Jag gick dock igång på idén med att sitta med varsinn laptop vid ett skrivbord, lite kvällsshowsfeeling.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Mmm, nu slog Emil ihop dem men nästa gång trycker vi in samma i nästa nyhet. Eller bumpar upp. Ska tänka på saken.

Om båda trådarna tillåtits existera parallellt är det helt rätt att slå ihop! Det viktigaste jag ville säga var att det är lätt att missa nyheter nedanför en "bumpad" nyhet om datumet inte ändras. Min rutin på FZ sedan läskigt många år har alltid varit att direkt gå ned till dagens första nyhet och sen öppna upp samtliga i tabbar för att sedan beta av. Om något då bumpats upp med bibehållet gammalt datum så kan man missa att det finns fler, relativt sett, nya nyheter nedanför.

(Kul att Fragzone är tillbaka förresten!)


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Jokobib_Bob:

Jag vill ha Flingor! Grymt att ni är tillbaks.

Du skrev i fel tråd


signatur
1
Skriv svar