Sony säger nej till Ark: Survival Evolveds crossplay-spelande

Robot
Sony säger nej till Ark: Survival Evolveds crossplay-spelande
Medlem

Samma visa förra generationen fast tvärtom

Medlem

Sony visar upp sina planer nu. Först få folk att välja deras plattform med några roliga ställningstaganden för att sedan låsa in alla i ekosystemet. Man såg att detta skulle hända på mils avstånd. Fast folk var mer intresserade av att veta hur man delade ett spel.

Medlem

Förlegat! :/

Medlem
Skrivet av Maysay:

Sony visar upp sina planer nu. Först få folk att välja deras plattform med några roliga ställningstaganden för att sedan låsa in alla i ekosystemet. Man såg att detta skulle hända på mils avstånd. Fast folk var mer intresserade av att veta hur man delade ett spel.

Snarare så att det är tvärtom, att MS tillåter det är för att de ligger efter. Hade skon varit på andra foten hade du kanske haft crossplay mellan PC och Xbox men definitivt inte till något annat system. Ganska uppenbart att Sony inte vill ha crossplay då det förmodligen minskar deras försäljning, förhoppningsvis ändrar de sig och tillåter det förr eller senare men ser man till vinsten är detta nog ett smart beslut.

Medlem

Har ändå tänkt att lämna Sony när Xbox One X kommer, har redan skippat att förnya PSN Det är dock talande för Sonys inställning till användarupplevelse kontra affärsintäkter.

Medlem

@joonsson: Jag trot inte att det är pga att MS ligger efter. Snarare att deras andra huvudplattform är just Windows/PC så vill dom givetvis expandera möjligheten. Samma sak med Playanywhere titlar, men där skulle man ändå säga att dom skjuter sig själva i foten men förstår givetvis att dom även vill supporta Windows.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Har ändå tänkt att lämna Sony när Xbox One X kommer, har redan skippat att förnya PSN Det är dock talande för Sonys inställning till användarupplevelse kontra affärsintäkter.

Ungefär som alla andra företag då, varför Sony vägrar detta kan jag inte svara på och utifrån verkar det underligt men det finns säkert anledning till att de anser sig förlora mer än de tjänar på funktionen.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

@Soulless:

Senast detta togs upp, vilket spel det gällde då minns jag inte, så har jag för mig att en av anledningarna var att Sony inte kunde garantera kvalitén på onlinespelandet om det var flera plattformar inblandade. Om någon spelade online och blev utkastad, var det på grund av Sonys servrar eller någonting utanför? Kommer inte ihåg detaljerna men det var deras argument i alla fall.

EDIT:
Deras argument verkade snarare beröra det faktum att de har barn som spelar Playstation och de måste "skydda" sin målgrupp. Sen att Nintendo, som är ganska nischade mot barn, tillåter cross-platform... Spelet det gällde senast var Rocket League för övrigt.

FZ nyhet om spektaklet

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ungefär som alla andra företag då, varför Sony vägrar detta kan jag inte svara på och utifrån verkar det underligt men det finns säkert anledning till att de anser sig förlora mer än de tjänar på funktionen.

Diverse online-spel lär drabbas av spelarbrist först på Xbox och då tycker Sony att det är onödigt att hjälpa en konkurrent. Att ha en större spelarbas är ett försäljningsargument.

Medlem

@Soulless: självklart, men man kan konkurrera med mer eller mindre konsumentvänliga metoder. Jag röstar med plånboken.

Medlem
Skrivet av Margy:

Diverse online-spel lär drabbas av spelarbrist först på Xbox och då tycker Sony att det är onödigt att hjälpa en konkurrent. Att ha en större spelarbas är ett försäljningsargument.

Problemet är att den större spelarbasen knappast blir större av sådana val (snarare mindre).
Skulle jag köpa ett spel som finns på båda plattformarna och jag blir inlåst till att spela mot enbart PS-spelare på PS4-versionen medan jag kan spela mot PC, Switch etc-folk på Xbox-versionen skulle jag välja Xbox-versionen alla dagar.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av joonsson:

Snarare så att det är tvärtom, att MS tillåter det är för att de ligger efter. Hade skon varit på andra foten hade du kanske haft crossplay mellan PC och Xbox men definitivt inte till något annat system. Ganska uppenbart att Sony inte vill ha crossplay då det förmodligen minskar deras försäljning, förhoppningsvis ändrar de sig och tillåter det förr eller senare men ser man till vinsten är detta nog ett smart beslut.

Sony tillåter det i Fortnite. Orsaken varför Sony väljer att gå efter några specifika spel är lite underligt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Öst- och Västtyskland.

Snart gräver vi VPN-tunnlar för att försöka ta oss över till vänner och familj.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Problemet är att den större spelarbasen knappast blir större av sådana val (snarare mindre).
Skulle jag köpa ett spel som finns på båda plattformarna och jag blir inlåst till att spela mot enbart PS-spelare på PS4-versionen medan jag kan spela mot PC, Switch etc-folk på Xbox-versionen skulle jag välja Xbox-versionen alla dagar.

De flesta spelare bryr sig nog inte om vilka de spelar med/mot så länge det finns spelare och där är Sony i ett bättre läge än MS. Därför tycker man att det är onödigt att "bjuda" MS på spelare som kan göra Xbox till en mer attraktiv plattform.

Medlem

Tråkigt av Sony. När de släppte PS4:an gjorde de "allting rätt" medan MS gjorde i stort sett alla fel som kunde göras. Den senaste tiden känns det som om det nu är helt tvärtom. Sony gör den ena efter den andra kundovänliga grejen, snålar och bär sig sniket åt på sätt som verkar vara självdestruktiva. (Att de inte ens "uppdaterade" PS Move-kontrollerna för PSVR är direkt pinsamt.) PS+ har ändå blivit lite bättre de senaste månaderna, så man får hoppas att det vänder.

Vad gäller cross-plattform är det på gott och ont. Skulle ju aldrig spela ett FPS på konsol mot mus/tangentbordsspelande PC-spelare frivilligt. Om de sitter med 60 fps och jag sitter fast i 30 fps och lägre upplösning är underläget än värre. Kan delvis förstå det där med att "skydda spelarbasen" när det gäller t.ex. Minecraft. Kan tänka mig att det är viktigt för många föräldrar att företaget "tar sitt ansvar", men det känns lite väl mycket som "billig ursäkt" för att slippa lite extra jobb. Spelvärlden vore lite enklare om vi alla kunde komma överens om att föräldrar har ett eget j-a ansvar för sina barn som de inte kan lassa över på någon annan.

Irriterar mig också enormt på att man inte ens kan välja namn i vissa spel utan automagiskt får sin Sony ID (och därmed också publikt annonserar den mot sin vilja) av samma ihåliga anledning.

Medlem
Skrivet av nicbex:

@Soulless: självklart, men man kan konkurrera med mer eller mindre konsumentvänliga metoder. Jag röstar med plånboken.

Absolut, det är nog ett av de bästa redskap vi som anonyma konsumenter har för att visa vårt missnöje. Och jag har inga invändningar mot de som föredrar ena konsolen före den andra etc, det är en smaksak och rättighet alla bör ha utan att krävas på anledning eller argument.
Jag tycker bara man bör tänka på att det förmodligen inte är illvilja som får Sony att agera som de gör.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Ambassadör
Xbox

Vilka barn är det de ska skydda den här gången?


signatur

Jump in.

Medlem

for the players.... eller hur va det

KoP
Medlem

Trist att Sony ska vara så förstoppade och inte ställer upp för spelarna. Det är därför det blir en Xbox One X till vintern och inte en PS4 Pro (utöver vanilla PS4'an jag redan har).

Medlem

@KoP: samma här.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Vem spelar ens spelet i rubriken och varför skulle Sony låta parasiter knapra på deras vinst som de förtjänat?

För när gjorde MS något för spelare senast?
Noll exklusiva spel till deras nya konsoll, bra val, verkligen...

Finns en anledning till att Sony säljer dubbelt och trippelt så bra som MS.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Sony tillåter det i Fortnite. Orsaken varför Sony väljer att gå efter några specifika spel är lite underligt.

Enligt dem själva är det för att skydda konsumenterna och i förlängningen barn. Det kan vara så att utvecklaren inte gått med på att följa specifika krav Sony ställer för att du ska få ha crossplay, eller så är de för att de inte har kontroll över vilka du hamnar i spelet med. ARK likt Rocket League och Minecraft har många barn som spelar, och på PS4 kan Sony kontrollera och straffa spelare som inte beter sig samt ta bort servrar som inte håller måttet, på crossplay kan de icke det.

Som konsol till familj med barn i spelålder men inte ålder för att sålla på bra och dåliga ställen/människor att spela med skulle jag välja PS4 varje gång, det känns faktiskt som att de bryr sig. Men sen är vinst säkert ett bra argument också, finns det tillräckligt mycket spelare på PS4 tjänar de ingenting på att släppa in XBOX spelare, snarare hjälper de MS. Skulle gärna se att de tillät crossplay endast till PC om de inte vill tillåta det till XBOX.

Inaktiv

Skönt att folk börjat inse vilken inställning Såny har till spelare....
"bakåtkompabilitet vill ingen ha"

Kolla polygons artikel om PSNs OBJEKTIVT dåliga nedladdningstider (hint, de har inte kapacitet som MS och kripplar användarnas nedladdningar som komp, samt skyller på ISPer , din router etc.)

En bluff 4k konsol som PS pro... ja jisses. UTAN 4k bluray,,,,,

One X beställd!

Medlem

@joonsson:

Ja, på alla andra konsoler är det ju fullständig anarki, de skiter ju totalt i allt. På Sonys höga moral-konsol däremot, där är det ordning och reda. (Ironi)

Medlem
Skrivet av nicbex:

@joonsson:

Ja, på alla andra konsoler är det ju fullständig anarki, de skiter ju totalt i allt. På Sonys höga moral-konsol däremot, där är det ordning och reda. (Ironi)

Mer ordning och reda än på XBOX är det säkert, finns väl en anledning till att alla med barn som vill spela jag känner har skaffat PS4. Råkar barnen köpa något betalar Sony alltid tillbaka, finns grymt många bra lösningar för begränsningar och att skydda barnen.

Men som jag sagt finns det inget intresse för Sony att hjälpa XBOX få tillgång till fler spelare, förra generationen var XBOX före och då var de emot crossplay, nu är skon på andra foten och Sony tjänar på att tacka nej, inte direkt svårt att förstå.

Inaktiv
Skrivet av joonsson:

Mer ordning och reda än på XBOX är det säkert, finns väl en anledning till att alla med barn som vill spela jag känner har skaffat PS4. Råkar barnen köpa något betalar Sony alltid tillbaka, finns grymt många bra lösningar för begränsningar och att skydda barnen.

Men som jag sagt finns det inget intresse för Sony att hjälpa XBOX få tillgång till fler spelare, förra generationen var XBOX före och då var de emot crossplay, nu är skon på andra foten och Sony tjänar på att tacka nej, inte direkt svårt att förstå.

Hahaha. Jo tjena.
Du glömde skriva "ironi" på inlägget.
Sån har väl för böveln betydligt sämre skydd för barn än Xbox, där är du nog inte så uppdaterad.
Jag har iofs ingen PS4 men äger PS3 och PSN är ett stort skämt jämfört med Live.
Säkerhetsmässigt såväl som prestandamässigt. Bara titta på PSN hacket från häromdagen...jisses.

Medlem
Skrivet av joonsson:

Mer ordning och reda än på XBOX är det säkert, finns väl en anledning till att alla med barn som vill spela jag känner har skaffat PS4. Råkar barnen köpa något betalar Sony alltid tillbaka, finns grymt många bra lösningar för begränsningar och att skydda barnen.

Men som jag sagt finns det inget intresse för Sony att hjälpa XBOX få tillgång till fler spelare, förra generationen var XBOX före och då var de emot crossplay, nu är skon på andra foten och Sony tjänar på att tacka nej, inte direkt svårt att förstå.

Snickesnack, redan 2007 experimenterade Microsoft med crossplay i Shadowrun. Microsoft hade även ett projekt under 2010 mot PC, men skrotade projektet för att konsolspelarna blev så slaktade av PC-spelarna.

Du är visst en liten Badgad Bob, hittar på diverse saker utan något som helst empiriskt stöd.

Medlem
Skrivet av Margy:

De flesta spelare bryr sig nog inte om vilka de spelar med/mot så länge det finns spelare och där är Sony i ett bättre läge än MS. Därför tycker man att det är onödigt att "bjuda" MS på spelare som kan göra Xbox till en mer attraktiv plattform.

Sony får fortsätta gör idiotbeslut om dom så vill, men folk som har vänner som spelar sådana multiplattforms-spel på PC, Switch osv och ska köpa det på konsol kommer ju då välja Xbox-versionen över PS-versionen just på grund av att dom kommer kunna spela med alla andra vänner.
Om Sony låtit andra plattformar spela med/mot spelare som spelar på deras plattform hade ju bara gett goodwill för dom, men som dom gör nu innebär ju bara raka motsatsen.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

12
Skriv svar