HTC Vive sänker priset med 200 dollar

Robot
HTC Vive sänker priset med 200 dollar
Medlem

Är det värt att lägga ner pengar på detta? Ni som har det vad säger ni?
Hört att HTC Vive är det bästa till PC iallafall, stämmer det?

Medlem

€699 för Europa.

Medlem
Skrivet av rewoX:

Är det värt att lägga ner pengar på detta? Ni som har det vad säger ni?
Hört att HTC Vive är det bästa till PC iallafall, stämmer det?

Jag vill nog påstå att Rift är bättre - men jag antar att alla har olika uppfattningar.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av rewoX:

Är det värt att lägga ner pengar på detta? Ni som har det vad säger ni?
Hört att HTC Vive är det bästa till PC iallafall, stämmer det?

Jag har använt min Vive nu i ett halvår och kan säja att så länge du är ett fan av simulatorer så go for it! Annars nej inte i nuläget, spelen som finns ute är riktigt coola men de är roliga i högst ett par timmar, vet inte hur många archery games det finns ute på steam, eller spel som bara kör unity assets.

Dock så kommer faktiskt Fallout 4 (senare skyrim) till Vive:en nu i september

http://store.steampowered.com/app/611660/Fallout_4_VR/

Jag kommer vänta och se om jag kommer behålla min vive efter att fallout släppts, då det är det riktiga spelet som släpps i min mening till VR. (Kan bli riktigt bra med mods till det också!)

Meeeen upplösningen är verkligen inte bra enligt min mening och det gäller Alla VR headset som finns ute, generation 2 hoppas jag levererar bättre displayer, så är det en dealbreaker för dig så kan det kanske också vara värt att vänta.

Medlem

"Blir VR årets julklapp igen?"

Nej, den är fortfarande för dyr och fungerar till för lite spel.

Gnällkuk

Nä... dels är det fortfarande alldeles för dyrt, utöver själva headsetet så tillkommer kostnad för ett grafikkort om du nu inte redan har ett. Lägg där till att utbudet av VR-spel är ganska skralt. VR är asballt och något jag garanterat kommer att skaffa i framtiden, men jag kommer att invänta generation två eller tre, när vi nått till trådlöst utan latens som påverkar upplevelsen känns det intressant.

Som det med typ all annan ny teknik, det är aldrig en bra idé att vara early adopter


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Problemet är att det inte blir någon andra lr tredje gen om ingen köper gen 1

Medlem

@cordylus:

Men alla prylbögar köper ju alltid first gen

Medlem

@Halvars90:
Nu var inte årets julklapp specifikt high end modellerna utav vr headset utan alla värdelösa lösningar också

Medlem
Skrivet av tricky:

när vi nått till trådlöst utan latens som påverkar upplevelsen känns det intressant.

när vi nått? du kan köra vive trådlöst med noll (ok, runt 2ms) latency idag.

Medlem
Skrivet av cordylus:

Problemet är att det inte blir någon andra lr tredje gen om ingen köper gen 1

Dock så vet vi ju redan att de håller på och jobbar med gen 2 (åtminstone HTC) , samtidigt så går inte direkt dåligt för VR industrin även om det skulle kunna gå mycket bättre, det visar ju alla företag som börjat utvecka egna typ av headset.

Medlem
Skrivet av Wattem:

Dock så vet vi ju redan att de håller på och jobbar med gen 2 (åtminstone HTC) , samtidigt så går inte direkt dåligt för VR industrin även om det skulle kunna gå mycket bättre, det visar ju alla företag som börjat utvecka egna typ av headset.

Man kan ju knappast säga att det går bra. VR har inte ännu tagit sig upp till 3D TV nivåer. Om inte spelutvecklare börjar göra riktiga spel och inte en massa demos så kommer VR inte leva speciellt länge till.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av rewoX:

Är det värt att lägga ner pengar på detta? Ni som har det vad säger ni?
Hört att HTC Vive är det bästa till PC iallafall, stämmer det?

Oculus är ungefär 11.3% bättre än Vive.

Nä men skämt åsido, båda är ungefär lika bra. Vissa spel är bättre med Oculus och andra med Vive. Vive har 360 tracking direkt ur lådan, medan Oculus kräver att du köper ännu en sensor för ca: 700kr. Oculus har bättre kontroller och skarpare bild, Vive har högre FOV för ökad inlevelse. Alla SteamVR-spel går att spela på Oculus, och de flesta Oculus-spelen går att spela på Vive med hjälp av ett program som heter Revive. Så det kan inte gå fel vilken du än väljer. Båda ger grymma VR-upplevelser.

Gnällkuk
Skrivet av quadratis:

när vi nått? du kan köra vive trådlöst med noll (ok, runt 2ms) latency idag.

Åfan? Allt är alltså helt trådlöst, både headset och handkontroller? Var nyhet för mig isf


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av tricky:

Åfan? Allt är alltså helt trådlöst, både headset och handkontroller? Var nyhet för mig isf

här har du https://youtu.be/EYUJxrtZ_QI

"helt trådlöst" är väl en tolkningsfråga. du har fortfarande en kabel till ett batteri som sätts fast vid midjan eller stoppas i fickan, men du har ingen kabel mellan dig och datorn som dinglar nere vid fötterna. än så länge är just den här bara släppt i kina (går dock att få levererad - $299). flera andra västerländska aktörer jobbar dock på egna varianter. nästa vive eller oculus kommer utan tvekan vara trådlös "by default".

Medlem

@Bojkott @Wattem @Ankh @anon_165499 Tack för era svar! Får ta mig en rejäl funderare då, kanske invänta mer intressanta titlar samt nästa generations VR som förhoppningsvis har bättre upplösning och komplett kit till ett förmånligt pris!

Medlem
Skrivet av rewoX:

@Bojkott @Wattem @Ankh @Timosaki Tack för era svar! Får ta mig en rejäl funderare då, kanske invänta mer intressanta titlar samt nästa generations VR som förhoppningsvis har bättre upplösning och komplett kit till ett förmånligt pris!

Jag har Oculus Rift DK1 och CV1...steget mellan dom var enorm. Jag vet att jag kommer fortsätta köpa nyare versioner av Oculus (eller någon annan VR) SÅ roligt tycker jag VR är


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Gnällkuk
Skrivet av quadratis:

här har du https://youtu.be/EYUJxrtZ_QI

"helt trådlöst" är väl en tolkningsfråga. du har fortfarande en kabel till ett batteri som sätts fast vid midjan eller stoppas i fickan, men du har ingen kabel mellan dig och datorn som dinglar nere vid fötterna. än så länge är just den här bara släppt i kina (går dock att få levererad - $299). flera andra västerländska aktörer jobbar dock på egna varianter. nästa vive eller oculus kommer utan tvekan vara trådlös "by default".

Ja, okey men då blir det ju ändå en rätt saftig prisökning. Trodde du menade att det fanns en revision där det var inkluderat. Batteriet och den där sladden kan man väl ev. leva med dock


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av rewoX:

Är det värt att lägga ner pengar på detta? Ni som har det vad säger ni?
Hört att HTC Vive är det bästa till PC iallafall, stämmer det?

Jättenöjd med min Oculus Rift och det är ingen större skillnad mellan dom.

/P

Medlem

Jag skulle nog inte köpt min Oculus Rift om jag inte fick den gratis (som ett tack för att vara en av de första backpackers på kickstarter)

Jag är jäkligt nöjd, men att Oculus dumpat priserna och HTC inte brytt sig är otroligt konstigt, visst försöker man suga ur musten så mycket man kan och tömma lagren, men ingen har pratat om V2.0

Är lite sugen på en HTC Vive då jag kör OSX primärt och SteamVR fungerar med Vive på OSX om du har tillräckligt fet GPU (Kör 1080 Ti) - Men inte för den prislappen, inte ens med 1600 i rabatt vilket är småpengar.

Att HTC skulle vara bättre med sin "3d tracking" är ju bajs, du måste sätta dessa högt upp, helst på egna dyra tripods och dra långa kablar som du snubblar på. Det räcker med TVÅ (varav en ingår om du köper deras handkontroller för Rift, och den första får du med headsetet) för att få full 360, och dessa placerar du brevid din monitor = Inga jobbiga kablar.

Jag har en tredje sensor, som det följde med en 5 meter USB kabel till (gratis) men jag har inte kopplat in den då jag inte tycker den behövs och att jag inte vill ha mer kablar. Det är rätt trevligt med Oculus då det inte ser ut som man försöker driva ett kärnkraftverk med kablar, "kabelpiskan" är rätt tung, jobbigt och äcklig på HTC medans rift är lätt och endast en kabel.

Tyckte inte FOV var så mycket bättre på Vive, men det kanske finns data på det.

Medlem
Skrivet av tricky:

Ja, okey men då blir det ju ändå en rätt saftig prisökning. Trodde du menade att det fanns en revision där det var inkluderat. Batteriet och den där sladden kan man väl ev. leva med dock

det blir nog billigare / inbyggt tills nästa generation. ville mest bara påpeka att möjligheten att köra trådlöst finns just nu (om du är villig att betala för det).

Medlem
Skrivet av studiox2:

Att HTC skulle vara bättre med sin "3d tracking" är ju bajs, du måste sätta dessa högt upp, helst på egna dyra tripods och dra långa kablar som du snubblar på. Det räcker med TVÅ (varav en ingår om du köper deras handkontroller för Rift, och den första får du med headsetet) för att få full 360, och dessa placerar du brevid din monitor = Inga jobbiga kablar.

va? vadå långa kablar? mina lighthouse sitter uppskruvade på väggen på vardera sida om rummet, med en kabel till eluttaget precis nedanför. inga extra kostnader eller "långa kablar du snubblar på" över huvud taget (det går ingen kabel mellan dator och lighthouse, eller mellan lighthousen själva).

ang. tracking - visst, oculus funkar helt smärtfritt i 360, men hur blir det om du vill ducka eller lägga dig ner på golvet? hittar den dig där nere utan att den tappar tracking? jag har ingen oculus så jag har ingen aning, men vet att min PSVR har problem med att hitta mig om jag inte håller mig inom ett visst område. vive täcker precis hela rummet, var du än befinner dig. lågt som högt.

Medlem

Är fett iri på reklamen av någon mobil med Vr funktion som går på bio just nu. Rakt av lurendrejeri!

Medlem

Freznel linserna på vive och cv1 är mögel dock , köp en beg DK2 för en billig peng och få samma goa upplevelse minus handkontroller.
(Har Dk1 dk2 och cv1 så det är av egen erfarenhet)

Medlem

5000 kr är fortfarande på tok för dyrt om man inte är helt såld på VR. Än så länge är det bara en sak för entusiaster och inget för gemene man.

Ny teknik är alltid väldigt kostsam.

Medlem

Hade jag bara plats för rums-VR och inte bara sitta framför datorn simulator VR så hade jag skaffat en Vive för länge sedan.

fortfarande för dyrt om man inte bor gratis i föräldrarnas källare .. eller jobbar som ingengör..

Medlem
Skrivet av humancentipede:

fortfarande för dyrt om man inte bor gratis i föräldrarnas källare .. eller jobbar som ingengör..

Köpte min Vive vid release och jag faller inte inom någon av de där kategorierna. Det var typ min disponibla inkomst för en månad efter alla räkningar och mat var betalt. Ingen direkt super investering, speciellt inte med vad man fick för pengarna.

Medlem

Tyvärr förblir VR för PC något för entusiaster ett tag till, jag var väldigt positiv för några år sedan men det är fotfarande väldigt stor brist på intressant mjukvara såvitt jag kan se.

Jag tror nog mer på de fristående mobila (Inte som i 'telefoner') alternativ som utvecklats av Samsung/Oculus ett tag i nuläget, där finns en mycket större marknad och även ett större (Men fortfarande enklare) utbud av applikationer tack vare Gear VR och Google Cardboard.
Den totala trådlösheten är vad alla vill ha utan en massa extra tillbehör att kånka runt på eller placera ut.

12
Skriv svar