Graffiti, Klotter eller Konst?

Medlem
Graffiti, Klotter eller Konst?

Graffitin uppkom i början av tidigt 70tal i new york och har sen dess utvecklats enormt mycket och spridits runt om hela världen. Grafittin då, var inte lika avancerad och snygg som den kan vara idag. Och då var graffitin också så ny så nästan ingen visste var det var för färger och texter som dök upp på tåg runtom i staden.

Men mitt huvudämne är just att grafittin idag har ett så stort hat emot sig. Den anses enligt många som klotter och av en del som konst. Visst det finns klotter. Folk som skriver "kuk" osv. Och det sabbar graffitins rykte så som jag ser det.

Jag håller själv på med graffiti och har gjort i runt 5 år. Och bara lagligt för den delen, då det känns jävligt meningslöst att kasta bort sitt liv på bla. böter och dyl.

Det finns enormt snygg graffiti. Ta för exempel mycket snyggt som man kan se i gångtunnlar. Finns en del skräp också. Men graffitin i helhet är enormt underskattad av samhället. Visst, det är olagligt, ja. Det är jag fullt medveten om. Men bara för att det är olagligt så behöver man inte tycka att det är fult bara för sakens skull.
Så det jag hoppas på nu är att jag kan få igång en bra diskussion.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Jag är uppvuxen i en typisk förortsmiljö där just graffitin var relativt en stor del av kulturen speciellt under 90talet när man var en liten pojk

Ni som bor/bott i stockholm borde känna till gamla lungnet där Hammarbysjöstad ligger nu, minns att jag och en gäng polare i 8-10 års åldern sprang ner dit ibland för kolla senaste graffiti målningarna, för sedan bli skrämda av dem lokala knarkarna och hemlösa som härjade runt i ett av svergies ända riktig kåkstad, en polare hade en svensk dokumentär bok, som hette just Graffiti om jag minns rätt, där en fotograf hade hängt med olika kändare graffare och fotograferat deras livstil och konst till boken, vilket jag tyckte var väldigt intressant, hela kulturen var ju extremt ''coolt'' när man var så ung i min omgivning, och alla i min klass älskade att skissa graffiti texter på A4 papper under bildlektionerna, jag var dock ingen naturlig talang så det blev aldrig något mer för mig, och efter några år när jag blev 13 struntade jag helt i graffiti världen kunde inte bry mig ett öre mer eller mindre, har dock en del vänner som tog den kulturen och levt/lever den livstilen sen barnsben

Vad tycker jag om graffiti just nu? jag tycker att en graffiti målning oavsett hur snygg/ful den är, på fel plats kan förstöra och ''skräpa'' ner samhället, men en målning på rätt plats kan se hur läckert ut som helst, alltså vill jag inte se graffiti på varenda betongmur som finns i stan

Medlem

Vem säger att graffiti är olagligt?

Jag trodde bara att det var olagligt med skadegörelsen man gör sig skyldig till om man målar på ställen man inte får.

Att folk ser ner på de som klottrar/målar graffiti, och gärna använder nedvärderande ord när ämnet tas upp, är nog en effekt av att samhället i många fall är tvunget att ta bort klottret/graffitin där den satts upp utan tillstånd eller medgivande av de som äger det som blir målat/klottrat på.

Eftersom denna form av konst under en längre tid bara existerat som en underground-rörelse har det per defenition bidragit till den klyfta som finns mellan svensson och målare.

Det mesta man ser som oinvigd är ju trots allt klottret, och det föder sällan några känslor av estetisk natur eller engagemang för att sprida konstformen.

Om man anser att klotter/graffiti måste ske på olaglig väg så är det ju uppenbarligen inte bara för att få måla man gör det. Självklart finns det dock seriösta graffiti-målare som sköter sitt måleri inom ramarna för lagen.

Medlem

När jag är i Malmö så brukar jag gå förbi P-huset Anna (en vägg där det är lagligt att måla på) och kolla in alla de nya fräsiga målningarna folk har gjort.

När folk lägger ner tid på graffitin och inte bara klottrar ner nån nått muppig halvt oläslig text för att "märka sitt revir" tycker jag att det är hur bra som helst med graffiti.
Tycker att det är synd att de städar bort det ifrån broar och andra jättetråkiga gråa allmänna väggar.

Inaktiv

Om dem klottrar på en vägg där man får klottra är det konst, men om inte...då är det klotter.
Sen kan man ju säga det är bra att dem klottrar på fula gråa väggar, men alla gillar inte klotter.

Medlem

Stör mig på alla dessa "tags" som småbarnen har fått för sig att de ska kladda överallt.
Men välgjord graffiti på lämpliga ställen kan faktiskt vara riktigt fint.

Medlem

Klart det är konst, graffiti är ungdomars sätt att uttrycka sig genom konst, klotter så som gängmarkering är bara klotter, men graffiti är oftast snyggt då dom som håller på med just graffiti är oftast väldigt begåvade, och att låta det vara olagligt är bara ett sätt att försöka stävja ungdomars sätt att uttrycka sig på.

Sen så blir det inte bättre av att dom gör det olagligt, för det lockar till sig bara fler individer som hellre förstör än försöker göra något som gör samhället till något bättre.

Dom flesta som är emot graffiti är ju riktiga torrbollar allt för ofta som hellre nöjer sig med urgammal konst och så kallad 'modern' konst, bara för att det inte går att ha jättelånga utläggningar om hurvida den där gröna nyansen på arket ska representera en natur som blir underminerad av den röda färgen som symboliserar hatet och kärleken i människan betyder inte att det inte är konst.

Fram för mer graffiti och gatans konst, mer lagliga väggar och så
Att ungarna gör något kreativt som att måla på väggar > Att ungarna gör något kontraproduktivt som t.ex vara ute och supa.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Snygg grafitti är snygg grafitti var det än sitter, men bara för det ska det ju inte vara i varenda gathörn. När jag åker tåg sitter jag ofta och tittar ut på all (det är mycket) grafitti som är målad i tunnlar, på väggar, på murar och på själva tågen (där jag inte tycker det hör hemma).


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Jag är konstälskare och gillar en del grafitti även om jag tycker det mesta är rena skiten. Samtidigt tycker jag att grafitti målat olovligen skall bort direkt, att skända en vägg eller vad det nu kan vara oavsett talang är jämförbart med att en bra boxare knockar folk på stan för att han är bra på det och vill visa vad han kan.

95% av all grafitti (tags och klotter) jag sett i sverige får mig bara att se rött då det håller muppstandard och jag skulle definitivt ta itu med någon som klottrar om jag såg det ske.

Grattis till en välformulerad tråd V - Det skulle vara roligt att se något du gjort, har du inga bilder att uppa?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

här är historien om graffitti som är rätt intressant:
http://www.youtube.com/watch?v=0TZyply6rUI

gillar själv graffiti, det målades en hel del i spånga där jag bodde i mina unga år. Kör ibland förbi denna för att se om det kommit nåt nytt eller bara för att se om det gamla är kvar, den är nog närmare 20 år gammal

Ser inget fel med det när det utförs lagligt.


signatur

thank you, come again

Medlem

Laglig, genomtänkt graffiti kan vara riktigt snyggt. Men diverse muppar som som sprejar linjer och "tags" på bänkar, fönster, random väggar etc som sedan måste tvättas bort för dyra pengar gör mig bara förbannad.

Så det kan vara både klotter och konst, beroende på sammanhanget.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Ellehbg:

Snygg grafitti är snygg grafitti var det än sitter, men bara för det ska det ju inte vara i varenda gathörn. När jag åker tåg sitter jag ofta och tittar ut på all (det är mycket) grafitti som är målad i tunnlar, på väggar, på murar och på själva tågen (där jag inte tycker det hör hemma).

Tågen kan jag förstrå att du retar dig på. Men tunnlar? Det är väl där det mest hör hemma? Tråkiga gråa betongväggar är väl alltid lite roligare med färg? Eller?


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av huxflux:

här är historien om graffitti som är rätt intressant:
http://www.youtube.com/watch?v=0TZyply6rUI

gillar själv graffiti, det målades en hel del i spånga där jag bodde i mina unga år. Kör ibland förbi denna för att se om det kommit nåt nytt eller bara för att se om det gamla är kvar, den är nog närmare 20 år gammal

Ser inget fel med det när det utförs lagligt.

Nice, den där har jag sett förut


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jag är konstälskare och gillar en del grafitti även om jag tycker det mesta är rena skiten. Samtidigt tycker jag att grafitti målat olovligen skall bort direkt, att skända en vägg eller vad det nu kan vara oavsett talang är jämförbart med att en bra boxare knockar folk på stan för att han är bra på det och vill visa vad han kan.

95% av all grafitti (tags och klotter) jag sett i sverige får mig bara att se rött då det håller muppstandard och jag skulle definitivt ta itu med någon som klottrar om jag såg det ske.

Grattis till en välformulerad tråd V - Det skulle vara roligt att se något du gjort, har du inga bilder att uppa?

Du har faktiskt en poäng i liknelsen där med "boxaren på stan, som slåss för att han är bra" inte hör hemma där. Men det jag menar är att graffiti inte accepteras oavsett om det är på en olaglig vägg eller i ett konstgalleri. En graffiti målning bredvid "Mr.Fransmans" tavla har inte lika stort konstvärde och är väldigt synd :/

Hehe jo, jag tog åt mig där i den tidigare tråden och insåg att det kanske blir lite bättre om man tar upp något intressant ämne


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Stör mig på alla dessa "tags" som småbarnen har fått för sig att de ska kladda överallt.
Men välgjord graffiti på lämpliga ställen kan faktiskt vara riktigt fint.

Om jag nu ska vara fullt ärlig så kan jag bara säga att dem som du kallar för "småbarn" är i själva fallet oftast grabbar i 20+ åldern. Tags kan ha en grymt snygg skriftstil så som att man kan tycka att vanlig skrivstil på papper kan vara snyggt. Men det känns kanske inte så passande på allmänna väggar då det oftast ser kladdigt ut. Sen finns det ju också småbarn som går omkring och skriver fjant saker tilll ingen nytta...


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

En 2 år gammal prodd med en polare i samma crew Jag till höger.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Greger:

Klart det är konst, graffiti är ungdomars sätt att uttrycka sig genom konst, klotter så som gängmarkering är bara klotter, men graffiti är oftast snyggt då dom som håller på med just graffiti är oftast väldigt begåvade, och att låta det vara olagligt är bara ett sätt att försöka stävja ungdomars sätt att uttrycka sig på.

Sen så blir det inte bättre av att dom gör det olagligt, för det lockar till sig bara fler individer som hellre förstör än försöker göra något som gör samhället till något bättre.

Dom flesta som är emot graffiti är ju riktiga torrbollar allt för ofta som hellre nöjer sig med urgammal konst och så kallad 'modern' konst, bara för att det inte går att ha jättelånga utläggningar om hurvida den där gröna nyansen på arket ska representera en natur som blir underminerad av den röda färgen som symboliserar hatet och kärleken i människan betyder inte att det inte är konst.

Fram för mer graffiti och gatans konst, mer lagliga väggar och så
Att ungarna gör något kreativt som att måla på väggar > Att ungarna gör något kontraproduktivt som t.ex vara ute och supa.

Du har en riktig feeling du, Greger. Torrbollar är rätt uttryck för dem.

Det som är tråkigt är att det finns så enormt få lagliga väggar att måla på. Själv måste jag åka ut till Sandviken som ligger 2 mil här i från bara för att göra det jag gillar att göra. Måla graffiti vill säga. Dem hade en laglig vägg utanför stadmuséet som ligger centralt i Gävle. Men den tog dem bort för att folk inte kunde låta bli att kladda på muséi väggarn. Den rök bara efter 1 månad.... Och att tillägga så låg den granne med snutstation:P


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Vozk:
Skrivet av Ellehbg:

Snygg grafitti är snygg grafitti var det än sitter, men bara för det ska det ju inte vara i varenda gathörn. När jag åker tåg sitter jag ofta och tittar ut på all (det är mycket) grafitti som är målad i tunnlar, på väggar, på murar och på själva tågen (där jag inte tycker det hör hemma).

Tågen kan jag förstrå att du retar dig på. Men tunnlar? Det är väl där det mest hör hemma? Tråkiga gråa betongväggar är väl alltid lite roligare med färg? Eller?

Jo, det var bara tågen jag inte gillade att det var grafitti på, resten har jag inget emot, t.ex. tråkiga grå betong-tunnlar.

Det är också kul att se dom olika motiven, det är väldigt ofta text eller huvuden.

Edit: text, inte test


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem
Skrivet av Ellehbg:
Skrivet av Vozk:
Skrivet av Ellehbg:

Snygg grafitti är snygg grafitti var det än sitter, men bara för det ska det ju inte vara i varenda gathörn. När jag åker tåg sitter jag ofta och tittar ut på all (det är mycket) grafitti som är målad i tunnlar, på väggar, på murar och på själva tågen (där jag inte tycker det hör hemma).

Tågen kan jag förstrå att du retar dig på. Men tunnlar? Det är väl där det mest hör hemma? Tråkiga gråa betongväggar är väl alltid lite roligare med färg? Eller?

Jo, det var bara tågen jag inte gillade att det var grafitti på, resten har jag inget emot, t.ex. tråkiga grå betong-tunnlar.

Det är också kul att se dom olika motiven, det är väldigt ofta test eller huvuden.

Jaja, ok jag missförstod dig där. Jo, det är alltid intressant med alla olika motiv. Grå betong + färg = underbart


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Jag gillar graffiti och ogillar klotter!
Dock tycker jag mycket graffiti är lite enformig. Mer motiv på tex människor, bilar osv! Den där "bulliga" texten är inte så värst snygg.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Som med allt annat är det svårt att bara säga att det är si eller så. Tags här och var tycker jag bara är fult, även onödigt klotter. Jag tycker att det är synd att det målas på olagliga ställen, men det visar kanske bara att det finns ett större behov av lagliga väggar. Tycker det är viktigt att uppmuntra det på rätt sätt, genom att till exempel uppföra lagliga väggar. Få bort klottret genom uppmuntran istället för att nedvärdera och sanera.

Inaktiv

Graffiti är mest som oftast bara tråkigt. Det är sällan det målas något utöver ett ord i blaffiga bokstäver. Lite nya motiv behövs, i dagsläget är det mest som IRL-spam.

Medlem

Sålänge det inte är frågan om skadegörelse så är det lungt.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Sålänge det inte är frågan om skadegörelse så är det lungt.

All graffiti klassas som skadegörelse så länge den inte är på laglig yta/vägg.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

All skadegörelse klassas som skadegörelse oavsett om det är graffitti eller ej.

Medlem

ja,ja,ja.. Det förstår väl vem som helst.:P


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Lite dåligt med svar här tycker jag :)?


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

När jag var i New York och åkte tunnelbana så var det ett hus där det var helt fullt av grafitti, tog bild men vet inte om det bryter mot §1.1.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem
Skrivet av Ellehbg:

När jag var i New York och åkte tunnelbana så var det ett hus där det var helt fullt av grafitti, tog bild men vet inte om det bryter mot §1.1.

En bild är bara en bild!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

graffiti , är oftast helt ok finns säkert dåligt gjorda men oftast tycker jag det är läckert däremot tags o dyl är sug.

Obs jag tycker inte det är ok att måla graffiti olovligt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

12
Skriv svar