Före detta Valve-anställd avslöjar storyn i Half-Life 2: Episode 3

Robot
Före detta Valve-anställd avslöjar storyn i Half-Life 2: Episode 3

Manusförfattaren Marc Laidlaw beskriver den avslutande delen i ett "öppet" brev.

#episode-3, #half-life, #hl3


Medlem

Även om detta inte kommer från Valve själva (vilket det aldrig kommer göra då Valve lagt HL i graven) så är ju detta mer eller mindre en bekräftelse att Valve inte kommer respektera sina kunder och avsluta HL2 på ett värdigt sätt som det förtjänar. Och Valve har ju sedan länge visat på att de är mindre och mindre intresserade av att spel öht, och än mindre storybaserade spel som just Half-Life.

Jag har i alla fall slutat hoppas på något mer HL.

RIP.

Avstängd
Skrivet av mrpijey:

Även om detta inte kommer från Valve själva (vilket det aldrig kommer göra då Valve lagt HL i graven) så är ju detta mer eller mindre en bekräftelse att Valve inte kommer respektera sina kunder och avsluta HL2 på ett värdigt sätt som det förtjänar. Och Valve har ju sedan länge visat på att de är mindre och mindre intresserade av att spel öht, och än mindre storybaserade spel som just Half-Life.

Jag har i alla fall slutat hoppas på något mer HL.

RIP.

Tyvärr kan jag inte annat än hålla med. Valve har tappat det sedan länge.

MEG
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Även om detta inte kommer från Valve själva (vilket det aldrig kommer göra då Valve lagt HL i graven) så är ju detta mer eller mindre en bekräftelse att Valve inte kommer respektera sina kunder och avsluta HL2 på ett värdigt sätt som det förtjänar. Och Valve har ju sedan länge visat på att de är mindre och mindre intresserade av att spel öht, och än mindre storybaserade spel som just Half-Life.

Jag har i alla fall slutat hoppas på något mer HL.

RIP.

Du har nog tyvärr rätt, även om jag skulle vilja skriva att du har fel


signatur

Death is only the beginning

Inaktiv
Medlem

Jag blir mer ledsen när man ser nåt om Hl och inser att man hellre inte vill läsa nåt då det ändå aldrig kommer komma en tredje avslutande del

Medlem

Så. Då har man manus till att bygga en mod då..

Jag tröttnade på Valve för länge sedan när det gäller Half-Life och skrev en novell för att själv få ett avslut:

www.iegocentric.com/?p=558

Men, det hade ändå varit trevligt att få ett officiellt slut på Gordons äventyr.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hade hoppet uppe till 2015. Nu 2017 och snart 2018 ... nya generationer kommer, och folk kommer inte veta vad Half-life är. Valve verkar inte längre vara en studio som gör spel. Varför ska man bry sig. Dags att glömma dom.

Avstängd

Har aldrig förstått denna hype med Half-Life, jag har spelat både ettan och tvåan när dessa kom men alltså jag tyckte bara det var helt ok spel. Det är inte så att jag sitter och suktar efter ett till. Finns massor av spel som gjorts både före och efter som är bättre.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

@breahl: 1an var fantastisk för sin tid, mest för sin (för tiden) VÄLDIGT bra AI. Samt storyn var ny och inget man direkt sett förr på det sättet.

2an gillade jag inte så mycket.

Inaktiv

Aldrig spelat klart HL2, blir åksjuk av FoV. Går säkert att ändra, men orka.

Medlem

Valve har blivit för fega. De vågar inte ta tag i ett stort single-player spel längre.

Man har säkerligen jobbat på flera olika versioner av en uppföljare men tagit så lång tid på sig att man likt Duke Nukem Forever måste göra om det mesta med några års mellanrum.

I och med att detta postas känns det rätt dött.

Medlem

Nog är de dåliga på att göra spel nu för tiden, har ju ändå ganska hyfsade spel bakom sig. Ändå så har de klippt banden, konstigt.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Även om detta inte kommer från Valve själva (vilket det aldrig kommer göra då Valve lagt HL i graven) så är ju detta mer eller mindre en bekräftelse att Valve inte kommer respektera sina kunder och avsluta HL2 på ett värdigt sätt som det förtjänar. Och Valve har ju sedan länge visat på att de är mindre och mindre intresserade av att spel öht, och än mindre storybaserade spel som just Half-Life.

Jag har i alla fall slutat hoppas på något mer HL.

RIP.

Kan Valve ens arbeta med större projekt längre? De har väl någon typ av öppen företagsstruktur där folk i princip arbetar med vad de vill? Känns som om något stort alltid skulle rinna ut i sanden.

Avstängd

Tycker det är dåligt gjort av valve att inte ge Half Life det värdiga slut det förtjänar, lämnar oss med en cliffhanger och sedan skiter i fansen totalt.
aja bara leva med det, nog för valve sjunkit i mina ögon rejält efter detta

Medlem

Lät ganska undermåligt, inte konstigt att det lades ned.

Medlem

Detta slår nog spiken i kistan för Half-Life serien, tyvärr. Kan det blir mer "officiellt bekräftat" än såhär? Känns vemodigt faktiskt, speciellt när man är uppväxt med Half-Life serien. I bakhuvudet har man har alltid haft förhoppningar om att någon dag kunna uppleva ett värdigt slut på serien.

Half-Life 3 har ju fått en slags legendstatus bland många, förväntningar som blev omöjliga att tillfredsställa. Förståeligt men samtidigt tråkigt.

Detta borde vara en större nyhet. Nästan så det borde sändas ikväll på 22-nyheterna.

Medlem
Skrivet av breahl:

Har aldrig förstått denna hype med Half-Life, jag har spelat både ettan och tvåan när dessa kom men alltså jag tyckte bara det var helt ok spel. Det är inte så att jag sitter och suktar efter ett till. Finns massor av spel som gjorts både före och efter som är bättre.

Det är väl mest det tekniska. Valve tillför alltid, eller gjorde, något nytt med sina spel, ett spel från Valve=kvalité, ett spel man måste bara ha. Men nu verkar dom inte göra något i överhuvudtaget.

Medlem

Känns som Valve byte fokus från spel till Steam och hårdvara efter HL2 EP2.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

@Ophe: Tror inte ens det. De verkar ju inte öht vara intresserade av nåt större projekt, och skulle de göra nåt så blir det ju snabba cashgrab-spel utan substans som CS, DOTA osv... visst, de spelas av många osv, men de går ju inte till historien för något speciellt förutom att vara spel som drar peng. Och det är ju just det enda Valve verkar vara intresserade av, inte av att skapa legender eller bryta ny mark i spelteknik, utan bara att höja siffrorna på kvartalsrapporterna och aktieutdelningarna. Vilket är oerhört tråkigt med tanke på vilka spel de gjort. De kommer ju för alltid vara kända för just Half-Life, Portal osv, men de kommer också vara (ö)kända för att ha gett hela spelvärlden fingret genom att totalvägra ett värdigt avslut till deras mest kända spelserie och att inte använda sina resurser till att driva fram utvecklingen.

Jag hade stor respekt för Valve en gång i tiden, nu ser jag dem i samma ljus som EA och Vivendi osv, stora f.d spelutvecklare som hellre räknar pengar än skapar. Blizzard är och tippar på gränsen till den gruppen också, men de skapar fortfarande lite spel... men de blir ju färre och färre också.

Medlem

Det är väl händelseförloppet han hade velat se och skrivit. Inget som bekräftar en död för Half-Life.

Half-Life serien är en för stor cash grabb för att lägga ner helt!


signatur

AYY LMAO

Medlem
Skrivet av Pawbeltolaf:

Tycker det är dåligt gjort av valve att inte ge Half Life det värdiga slut det förtjänar, lämnar oss med en cliffhanger och sedan skiter i fansen totalt.
aja bara leva med det, nog för valve sjunkit i mina ögon rejält efter detta

Samma här. Jag tyckte att Valve var så fantastiska en gång i tiden. Nu blir jag mest arg när jag tänker på det. Half-Life 2 är ett av mina absoluta favoritspel och tanken på att jag inte kommer får se slutet på historien är fruktansvärt frustrerande.

De kan inte påstå att historien är avslutad (som jag läst ibland) eftersom den uppenbart slutar i en cliffhanger.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Hyppen för hl3/hl2ep3 är för stor nu. Skulle det minsta vara fel eller att det inte lever upp till vad folks förväntningar så skulle det bli sån kritik att Andromeda kritiken skulle se snäll ut.

Medlem

Vadå att Valve har övergett spel? Har ni glömt Dota 2, The Lab, Artifact osv?

Medlem
Skrivet av mill:

Vadå att Valve har övergett spel? Har ni glömt Dota 2, The Lab, Artifact osv?

Valve har övergett spel i HL-klass. De där andra titlarna är...

... inte ens på samma planhalva!

Medlem
Skrivet av Haziza:

Half-Life serien är en för stor cash grabb för att lägga ner helt!

Jobbade med en 18 årig kille som spelade konsol aktivt, när jag frågade han om han skulle skaffa Quake Champions så visste han inte vad Quake var för någonting. Med det sagt, Valve har inte hur lång tid på sig.

Medlem

Tråkigt att dom inte gör mer singeplayer-spel. Dock hör ju Valves multiplayerspel till dom bästa som gjorts någonsin (imo), finns inget annat företag som kan göra spel man kan spela tusentals timmar och fortfarande kännas som en noob

Medlem

Det har gått alldeles för lång tid nu. Jag skulle bli mer förvånad än glad om valve släppte en fortsättning på HL.

Avstängd

Valve kan inte ta 3 steg med benen.

1
Skriv svar