Utvecklarna till skräckspelet Darkwood släpper hela sitt spel på Pirate Bay

Robot
Utvecklarna till skräckspelet Darkwood släpper hela sitt spel på Pirate Bay

Se hellre torrents framför återförsäljare.

#darkwood


Medlem

Så istället för att stödja G2Play så väljer de att stödja några som är registrerade på Seychellerna och har 1000 andra bulvanföretag för att gömma sig? Same shit, different name.

Mos
Medlem

@Maysay: Att lägga ut det gratis är väl inte att stödjanågon återförsäljare?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Så istället för att stödja G2Play så väljer de att stödja några som är registrerade på Seychellerna och har 1000 andra bulvanföretag för att gömma sig? Same shit, different name.

Dom borde ha dubblat priset och skrattat hela vägen till banken istället.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Mos:

@Maysay: Att lägga ut det gratis är väl inte att stödjanågon återförsäljare?

Du tror inte att människorna bakom The Pirate Bay tjänar några pengar? Finns ganska mycket reklam över hela sidan.
Eftersom de bakom Darkwood själva äger rättigheterna skulle de lätt kunna lägga upp torrenten (eller en magnet-länk) på sin egna hemsida istället. Det är intressant att Gearbox får skit för att de skulle börja sälja sitt spel på G2Play, medans om man lägger upp något på TPB så är det okey. En sida industrin länge också har arbetat mot och äntligen erbjuder ett bättre alternativ i form av Steam m.m.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Du tror inte att människorna bakom The Pirate Bay tjänar några pengar? Finns ganska mycket reklam över hela sidan.
Eftersom de bakom Darkwood själva äger rättigheterna skulle de lätt kunna lägga upp torrenten (eller en magnet-länk) på sin egna hemsida istället. Det är intressant att Gearbox får skit för att de skulle börja sälja sitt spel på G2Play, medans om man lägger upp något på TPB så är det okey. En sida industrin länge också har arbetat mot och äntligen erbjuder ett bättre alternativ i form av Steam m.m.

Precis. Varför lägger de upp spelet på The Pirate Bay istället för på sin egen hemsida? Vad de gjort nu låter som ett oerhört skevt beslut...

Medlem

Tror ni missar att detta är en ny studio som vill göra sig ett namn i branschen.
Spelet kommer att få en ofattbart mycket större spridning på det här sättet än som enbart ett budgetspel på Steam, lägg dessutom till de globala rubriker och den positiva PR som det här beslutet resulterat i så kanske ni förstår vad det handlar om.
Nästa gång de gör ett spel kommer de oundvikligen att ha en mycket större kundbas och möjlighet till mycket bättre deals med utgivare etc. dessutom kommer marknadsföringen att bli enklare.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Tror ni missar att detta är en ny studio som vill göra sig ett namn i branschen.
Spelet kommer att få en ofattbart mycket större spridning på det här sättet än som enbart ett budgetspel på Steam, lägg dessutom till de globala rubriker och den positiva PR som det här beslutet resulterat i så kanske ni förstår vad det handlar om.
Nästa gång de gör ett spel kommer de oundvikligen att ha en mycket större kundbas och möjlighet till mycket bättre deals med utgivare etc. dessutom kommer marknadsföringen att bli enklare.

Detta förstår jag också, har inget emot att de hittar andra vägar och gör reklam för sig m.m. Acid Wizard Studio vet precis vad de håller på med (t.ex gjorde de en IAmA på Reddit). Det är svårt för indiestudios. Men jag blir lite allergisk mot att de försöker måla upp ett alternativ (TPB) som bättre än ett annat (G2Play). Som jag sa, hade de lagt upp det på egna hemsidan, då hade jag varit mer imponerad. Men nu blir det lite som när Valve försöker bygga en bild av sig som vita riddare (när man vet att det enbart handlar om business). Steam ska ha konkurrens (och det är bra att Acid Wizard Studio erbjuder alternativ). Förmodligen hade "Darkwood" hamnat på TPB snart ändå eftersom det nog inte har DRM.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Precis. Varför lägger de upp spelet på The Pirate Bay istället för på sin egen hemsida? Vad de gjort nu låter som ett oerhört skevt beslut...

http://www.acidwizardstudio.com : under 12000 besök totalt.
The Pirate Bay: 288 000 000 besök per månad.
Varför?

Medlem

I smell trap.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av waeress:

http://www.acidwizardstudio.com : under 12000 besök totalt.
The Pirate Bay: 288 000 000 besök per månad.
Varför?

Haha, i och för sig. Låter dock ändå som en stabilare tanke att helt enkelt lägga upp det på sin egen hemsida, gå ut med informationen på Twitter och andra källor och generera mer trafik till sin egen hemsida och tjänst snarare än att lägga ut det på The Pirate Bay.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Haha, i och för sig. Låter dock ändå som en stabilare tanke att helt enkelt lägga upp det på sin egen hemsida, gå ut med informationen på Twitter och andra källor och generera mer trafik till sin egen hemsida och tjänst snarare än att lägga ut det på The Pirate Bay.

Dom skulle inte nå ut med det till ens en bråkdel så många som genom att göra så här.
Det är en indiestudio, dom har väldigt liten nytta av att generera trafik till sin sida, men stor nytta av att vad dom skapat syns.
Även om alla spelsiter skriver om det nu så är inte dom siffrorna uppe i samma antal som har möjlighet att se det på TPB. Det blir en artikel som några läser och den är begravd efter nån dag.
En ok torrent kan ligga i topplistorna för dom 288 miljonerna mycket längre i jämförelse.

Varför detta grey market-runkande? Trodde det pretty much rådde konsensus att fishy återförsäljare med potentiellt stulna nycklar var Bad & Not Good


signatur

DEHUMANIZE YOURSELF AND FACE TO BLOODSHED

Medlem
Skrivet av waeress:

Dom skulle inte nå ut med det till ens en bråkdel så många som genom att göra så här.
Det är en indiestudio, dom har väldigt liten nytta av att generera trafik till sin sida, men stor nytta av att vad dom skapat syns.
Även om alla spelsiter skriver om det nu så är inte dom siffrorna uppe i samma antal som har möjlighet att se det på TPB. Det blir en artikel som några läser och den är begravd efter nån dag.
En ok torrent kan ligga i topplistorna för dom 288 miljonerna mycket längre i jämförelse.

Men nu vill de ju inte att folk ska ladda ner spelet. De vill ju att de ska köpa det. Det handlar ju inte om spridningen av spelet (förutom reklamen de får nu) utan att de tycker att TPB är en bättre leverantör än G2Play. Jag tror spelsidorna skulle skriva även om de hade torrenten på sin egna sida. "288 miljoner visningar" låter lite som någon som säljer annonsplatser på Facebook. Då räknar du inte in att det även finns lika många torrenter.

Skrivet av TheRiktigaJesus:

Varför detta grey market-runkande? Trodde det pretty much rådde konsensus att fishy återförsäljare med potentiellt stulna nycklar var Bad & Not Good

G2Play erbjuder spel köpta med stulna nycklar, TPB erbjuder stulna spel.

Medlem

@Maysay: varför använda sig utav torrents eller magnet links överhuvudtaget? Om dom ändå ger bort spelet kan dom väl lägga upp exen direkt och köra en pay if you want kampanj och helt skippa bajs steam och andra platformar? Minns när Radiohead körde en sådan kampanj för en massa herrans år sedan och det genererade dem mera pengar till dem själva i slutäbdan än om ett bolgag eller mellanhand var inblandad. Vissa betalde flera 100 dollar och vissa 1 dollar

Medlem
Skrivet av robbis:

@Maysay: varför använda sig utav torrents eller magnet links överhuvudtaget? Om dom ändå ger bort spelet kan dom väl lägga upp exen direkt och köra en pay if you want kampanj och helt skippa bajs steam och andra platformar? Minns när Radiohead körde en sådan kampanj för en massa herrans år sedan och det genererade dem mera pengar till dem själva i slutäbdan än om ett bolgag eller mellanhand var inblandad. Vissa betalde flera 100 dollar och vissa 1 dollar

Detta är en väldigt bra idé också. Jag tänkte mer på om de inte ville betala för bandbred på hemsidan genom att låta folk ladda ner filerna direkt. De skulle också kunna göra något liknande Overkill gjorde. När vi når 2 miljoner prenumeranter i våran Steam-community lägger vi upp en länk till spelet. Då får de många följare inför nästa spel (el. DLC).

EDIT: Eller varför inte bara lägga det i Steamstore som gratis DLC. Då kan man även följa det på steamchart och se vilken version som är populärast.

Medlem
Skrivet av waeress:

Dom skulle inte nå ut med det till ens en bråkdel så många som genom att göra så här.
Det är en indiestudio, dom har väldigt liten nytta av att generera trafik till sin sida, men stor nytta av att vad dom skapat syns.
Även om alla spelsiter skriver om det nu så är inte dom siffrorna uppe i samma antal som har möjlighet att se det på TPB. Det blir en artikel som några läser och den är begravd efter nån dag.
En ok torrent kan ligga i topplistorna för dom 288 miljonerna mycket längre i jämförelse.

Mycket möjligt, men frågan är om det gör något för dom. Att ligga på toplistan betyder noll om de inte drar in något på det. Får väl vänta och se om det lönar sig för dom!

Medlem

Jävligt smart! PR-stormen de får av detta går inte att köpas för pengar. Tack vare detta är de nu ett namn. T.ex så känner bl.a jag till den här studion nu och som forskning säger så söker sig människan medvetet och omedvetet till saker de känner till, vare sig det är dåligt eller inte (orkar inte länka källa, googla om ni vill veta). Hetsiga debatter är exakt vad de vill ha.

Spelet har legat på steam ett tag nu och antar att detta var deras plan från början. Kanske väntade de med att sjösätta till efter att releaseköpen började sjunka. Så de tjänade en del pengar på det legit och sedan får massor av pr.

Sen om det är ett statement och ett politiskt val vet jag inte, men tror de tjänar på det i slutändan.

Medlem

@robbis: För att torrents är peer 2 peer och de slipper stå för onödigt dyr hosting om dom skulle låta folk tanka ned spelet direkt från deras webbsida?

Medlem
Skrivet av aholman:

@robbis: För att torrents är peer 2 peer och de slipper stå för onödigt dyr hosting om dom skulle låta folk tanka ned spelet direkt från deras webbsida?

Tack. Det ger även en högre ner-hastighet eftersom delar kan laddas från flera källor.

Medlem
Skrivet av Maysay:

G2Play erbjuder spel köpta med stulna nycklar, TPB erbjuder stulna spel.

Och folk kommer att köpa det. Det finns många, fler än du kanske tror, som betalar för upplevelser som dom har uppskattat.

Och ang. citatet ovan. I det här fallet är det inte ett stulet spel och dom slipper supporta stulna nycklar. (TPB erbjuder inga spel, inga filmer etc btw)

Medlem
Skrivet av Maysay:

Förmodligen hade "Darkwood" hamnat på TPB snart ändå eftersom det nog inte har DRM.

De vet mycket väl att alla spel hamnar på Pirate Bay oavsett om de har DRM eller ej, de förlorar alltså inget alls på det här. Win/Win.

Avstängd

@Godofcheese: Varför? Dom har laddat upp på TPB av en simpel anledning

Avstängd

Fast skulle alla spelutvecklare göra så här så skulle vi nog inte ha några spel. Kostar nog massor att göra ett bra spel så tvivlar på att detta ens är värt att ladda ner.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Sedan har jag själv lite svårt att se vad G2Play marknad egentligen gör fel? Det är ju inte så mycket större skillnad än att köpa spel på t.ex Tradera eller Gamestop? EDIT: Det felet de gör mest är att de kanske inte kontrollerar säljarna.

Utvecklarna ger dessutom ut sina nycklar själva för att slippa Steams avgift på 30% och att de då skaffar sig återförsäljare som inte kan garantera säkerheten mot att folk använder stulna kreditkort. Spelutvecklaren får ju ändå pengarna? De jag tycker mest synd om är då ägaren av kreditkorten och därför ska man inte stödja andrahandsmarknaden. Men detta har väl lite mer med bankerna och t.ex GreenManGaming att göra?

Något uvecklarna & Valve skulle kunna göra är att märka upp nycklarna (eller skriva upp vilken återförsäljare som får dem), då när de märker att G2Play blir översvämmade av dessa så kan utvecklaren säga "Nej, ni får inte sälja fler av våra nycklar pga vi misstänker att ni inte har tillräcklig säkert system".

Men detta gör inte utvecklarna för då måste de börja betala Valve 30% och att slippa den avgiften ger mer än att jaga nycklar på G2Play och tänka på bankernas problem. Oftas när andrahandsmarknaden blir översvämmad så är det pga utvecklarna själva har sålt nycklar i bundles genom t.ex indiegala.

Dessutom så kan t.ex GreenManGaming då säga att de använder samma säkerhet som Valve (så de gör inget direkt fel då heller). Den stora boven är nycklarna. EA m.m. som har sina egna launchers har inte dessa problem riktigt de då slipper 30%

eld
Medlem
Skrivet av Maysay:

Sedan har jag själv lite svårt att se vad G2Play marknad egentligen gör fel? Det är ju inte så mycket större skillnad än att köpa spel på t.ex Tradera eller Gamestop?

Säljer ofta stulna nycklar och gör inte så mycket för att motarbeta det.

Dessa återförsäljare brukar också använda detta faktum för att få spelutvecklare att officiellt sälja sina spel genom dom, till lägre inköpspris. Utpressning alltså.

Medlem
Skrivet av eld:

Säljer ofta stulna nycklar och gör inte så mycket för att motarbeta det.

Dessa återförsäljare brukar också använda detta faktum för att få spelutvecklare att officiellt sälja sina spel genom dom, till lägre inköpspris. Utpressning alltså.

Jo, jag gjorde en edit. Tänkte på det. Men TPB gör inte detta heller och de verkar klara sig undan.

Bryr mig själv inte mycket om var/hur de väljer att sprida spelet.

Däremot så känner jag mig en liten gnutta irriterad över att betala (tror det var 12 euro) för ett spel ena dagen bara för att höra att spelet ges bort gratis några dar senare. Visst, spelet var absolut värt pengarna men det känns ändå som om utvecklarna devalverar värdet av produkten jag just betalat för.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Sedan har jag själv lite svårt att se vad G2Play marknad egentligen gör fel? Det är ju inte så mycket större skillnad än att köpa spel på t.ex Tradera eller Gamestop? EDIT: Det felet de gör mest är att de kanske inte kontrollerar säljarna.

'

Exakt det finns hur mycket stöldgods som helst på Tradera som är svårt att kontrollera. I mitt förra liv sålde jag en hel del stulna grejer på Tradera men även på GameStop. Nu är det flera år sedan så detta skit har jag lämnat tack o lov.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

'

Exakt det finns hur mycket stöldgods som helst på Tradera som är svårt att kontrollera. I mitt förra liv sålde jag en hel del stulna grejer på Tradera men även på GameStop. Nu är det flera år sedan så detta skit har jag lämnat tack o lov.

Tradera blir t.ex inte ansvariga då utan säljaren (häleri) och även köparen (god tro). Men det blir svårt att hitta dessa personer. Banker lämnar ju t.ex inte ut namnen på kunder bakom konton om inte de är misstänkta för något brott pga sekretess. Även om man själv vet att personen har lurat av en pengar genom t.ex andrahandsmarknaden. Har man inget namn på den misstänkte och bevis då blir det svårt. Paypal har ett ganska bra system att man kan dra tillbaka pengarna, fast då är det inom deras egna väggar.

12
Skriv svar