För er som missat: här är de vetenskapligt bevisade 100 bästa spelen genom tiderna

Robot
För er som missat: här är de vetenskapligt bevisade 100 bästa spelen genom tiderna
Medlem

Men men men... The Witcher 3 då?

Medlem

Cod 4, jadu... vet inte om man ska skratta eller gråta.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Någon dag hoppas jag att, någon person, kan förklara varför Half-Life 2 förtjänar så bra placeringar alltid.

Jag börjar nästan tro att det är jag som är problemet (vilket låter helt sjukt), men det är nästan som att vissa spel, dom jobbar på en nivå som jag helt enkelt missar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ja....listan känns helt rätt kan jag tycka

Visst hade jag hoppats att civ t.ex. varit högre upp...men den är ju ändå med.

Sedan kan det ju vara värt att nämna att spelens betyg i många fall gjorts för många år sedan. Då när de gjordes betydde spelen mer än vad de lämpligtvis gör idag.

Ex. så skulle många nog inte tycka Half-life 2 förtjänar den platsen utifrån dagens mått mätt....men då ändrade spelet väldigt mycket för hela FPS genren....

Nog sånt som kan tänkas spela in...

Men än en gång....tyckte listan faktiskt var förståerlig rakt igenom....


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem
Skrivet av HerrB:

Men men men... The Witcher 3 då?

Verkar väldigt biased mot äldre spel. Jag ser inte ett enda spel släppt de senaste 5 åren på listan!

Medlem

Fallout 3 på plats 45.
Inget annat fallout på listan. Kalla mig postapokalyptiskt religiös men vetenskapen har fel

Medlem

Att inget av souls-spelen är i topp 10 säger ju allt om denna listan...

Sen håller jag med om att jag inte heller begriper varför HL2 ständigt är bland det bästa i världen. Det var bra, men inte SÅ bra

Vad i helv... Tetris??


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Känns svårt att kommentera listan. Som gammal *dator*- spelare så har man ju inte spelat många konsol exklusiva titlar. Exempelvis så har jag aldrig spelat hela 9 av de 15 översta titlarna.

Medlem

Om ett nytt spel inte är med på 90% av listorna får dom lägre minuspoäng och alltså högre slutpoäng?

Medlem

"Däremot har de valt bort listor där läsare får rösta."

Vilket trams. De har alltså aktivt valt bort ett stort statistiskt urval och istället baserat sin "vetenskapliga" studie på listor gjorda av 44 journalister. Alltså, jag skulle inte ha mycket emot om ordet "vetenskaplig" skyddas i lagen i samma stil som skyddade yrkestitelar, just nu kan vem som helst kalla vad som helst för vetenskapligt och dra den riktiga vetenskapen i skiten. Att skapa misstroende för vetenskapen i dessa tider verkar vara mer regel än undantag, och knappast något som vi behöver mer av. Lägg ner sånt här trams...

Medlem
Skrivet av twilek:

"Däremot har de valt bort listor där läsare får rösta."

Vilket trams. De har alltså aktivt valt bort ett stort statistiskt urval och istället baserat sin "vetenskapliga" studie på listor gjorda av 44 journalister. Alltså, jag skulle inte ha mycket emot om ordet "vetenskaplig" skyddas i lagen i samma stil som skyddade yrkestitelar, just nu kan vem som helst kalla vad som helst för vetenskapligt och dra den riktiga vetenskapen i skiten. Att skapa misstroende för vetenskapen i dessa tider verkar vara mer regel än undantag, och knappast något som vi behöver mer av. Lägg ner sånt här trams...

Reagerade också på detta. Känns som läsare har mer att säga till om än en journalist om vilket spel som är bäst, journalister ser på spel på ett helt annat sätt. Du får nog rätt många andra spel i den listan om alla läsare skulle ingå i listan.

Inaktiv

Jaha, då var det väl dags att plocka upp ett ex av pong och rocka loss!

Skribent
Skrivet av magma:

Cod 4, jadu... vet inte om man ska skratta eller gråta.

Säga vad man vill om de nya CoD-spelen, men första Modern Warfare la ju grunden för moderna shooters och är på det inget dåligt spel heller.

Man skulle nog kunna se den här listan lite som ett spelkanon. Likt listor med "100 moderna klassiker du bör ha läst innan du dör".


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Inaktiv
Skrivet av Gagoff:

Fallout 3 på plats 45.
Inget annat fallout på listan. Kalla mig postapokalyptiskt religiös men vetenskapen har fel

Speciellt när Fallout New Vegas som är det bästa Fallout-spelet inte är med på listan.

Ambassadör
Xbox

Det här kan faktiskt ta priset som den sämsta topplistan jag sett. En bedrift i sig.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det här kan faktiskt ta priset som den sämsta topplistan jag sett. En bedrift i sig.

Läget för en ny lista! De 100 sämsta spelrelaterade topplistorna...!


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Avstängd

@anon_124359: mja jag föredrog fallout 3 framför new vegas faktiskt

Medlem

Smaken är som baken alla tycker olika, allt är relativt. Att göra såna här listor är något underhållande men totalt meningslösa eftersom nej i mina ögon så är Tetris inte världens bästa spel och inte Half-life 2 för den delen heller. Listan innehåller till viss del några spel jag verkligen gillar som jag skulle lägga högre upp själv.

Skrivet av Hipshot:

Någon dag hoppas jag att, någon person, kan förklara varför Half-Life 2 förtjänar så bra placeringar alltid.

Jag börjar nästan tro att det är jag som är problemet (vilket låter helt sjukt), men det är nästan som att vissa spel, dom jobbar på en nivå som jag helt enkelt missar.

Spelet var verkligen helt nyskapande på många scener(och är i vissa fall nästan helt unikt med även idag)
TEX fysikmotorn är fortfarande något av det bästa man har sett i ett FPS, fysiken och Gravity gun var enormt roliga att leka med. Sen var atmosfären i spelet väldigt bra, den kändes nästan riktig och hur spelet börjar med att man bara vandrar runt lite i stan och får se misären och diktaturen. Samtidigt som man alltid har kontrollen över karaktären, vill minnas att i början så blir man tillsagd av en vakt att slänga en burk i en soptunna, antingen gör man det eller så kan man slänga den på vakten istället. Och det var inte något quicktime event utan helt i realtime.
Karaktärerna var också fantastiska, de kändes mycket mer levande än något man hade sett innan.
Och kom ihåg att detta var under 2004,
Så man gjorde väldigt mycket rätt.

Men personligen så var jag faktiskt inte ett jättestort fan av spelet, tycker att half life 1 och Black mesa faktiskt är roligare...

Medlem

Ser man till spelen som fanns i förhållande till det aktuella spelet som rankas högt här, så tycker jag listan är ganska "bra", Tetris har funnits "längst", därav finns det med på förmodligen alla av de 44 listorna.

Kul undersökning, men vetenskapligt, nja det vette tusan, krävs mer parametrar för det.


signatur

Nämen!

Medlem

Kan ju plocka ett slumpmässigt nysläppt rpg-maker-rollspel på Steam och det kommer att vara objektivt bättre än "A link to the past" samma gäller moderna pusselspel mot "Tetris". "Världens bästa" bör inte ta hänsyn till "för sin tid".

Medlem

Tacka vet jag Rubiks kub...

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Säga vad man vill om de nya CoD-spelen, men första Modern Warfare la ju grunden för moderna shooters och är på det inget dåligt spel heller.

Medlem

Så om ett spel är gammalt har det en större chans att hamna på deras lista för att spelet har nämnts flera gånger på olika listor? Right?

Då är deras vetenskapliga poängsystem helt värdelöst.

Medlem

Bra att folk är källkritiska, men det hjälper att läsa källan också

Nyare spel som alltså inte fanns med på alla listor hanterar de på detta vis (citerat från deras sida som finns via länken i artikeln):

Citat:

"However, if a game was unreleased at the time of a list’s creation, it was not included in the game’s Average Ranking or its Selection Percentage. And all games included on lists that chose not to rank their selections were given a ranking of 1 for averaging purposes."

Det betyder såklart att det finns en större osäkerhet kring nyare spel, då underlaget för att bestämma deras "vetenskapliga poäng" är mindre.

EDIT:
De har dessutom bara inkluderat spel som är från 2013 eller tidigare för att se till att det finns någorlunda underlag för titlarna. Så listan gäller bara fram till den tidpunkten.

Medlem
Skrivet av Ap@n:

EDIT:
De har dessutom bara inkluderat spel som är från 2013 eller tidigare för att se till att det finns någorlunda underlag för titlarna. Så listan gäller bara fram till den tidpunkten.

Ganska viktig poäng, tack för upplysningen

Medlem
Skribent

Touché.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Skribent
Skrivet av Ap@n:

EDIT:
De har dessutom bara inkluderat spel som är från 2013 eller tidigare för att se till att det finns någorlunda underlag för titlarna. Så listan gäller bara fram till den tidpunkten.

Miss från mig, trodde jag skrev in. Ska självklart vara med.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

12
Skriv svar