Medlem
Intel 7700k Temp

Hej! Uppgraderade nyligen min cpu från en 2500k till en 7700k. Det första jag märkte var att min temp ligger nu mera på 60-67 grader när jag lirar bf1, med min i5 låg jag på 50 max. Skulle vilja veta om detta är normalt med en Noctua NH-U12S då jag själv känner att detta är lite väl högt.

https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s#specs

Medlem

Med en snabb koll på nätet verkar det som att denna CPU går lite varmt. Jag har en 7700k jag med men har aldrig direkt tagit mig en titt på värmen på CPUn. Det enda jag vet är att fläktarna i min datorn aldrig riktigt har går så pass snabbt att jag skulle kunna tro att min CPU går extremt varmt.

Kanske ska ta mig en titt på värmen på min CPU under de kommande dagarna.

Medlem

Enligt Intel så har 7700k lite problem med värmen. Helst att man inte ska klocka den, för att då kan det uppstå större problem.

Det spelar egentligen ingen roll vad du har för kylare, det tradiga är att de har erkänt att det finns problem.

Du kan göra 2 saker här enligt mitt tycke.

1. Byta ut processorn och se om det hjälper
2. Byta ut processorn mot 6700k istället.

Medlem

Nu har jag själv läst lite och det verkar som alla har samma problem med tempen + att tempen hoppar upp och ner hela tiden. Nu ska de inte vara någon fara med upp till 80 grader, men de som stör mig mest är att fläktarna går upp och ner i varv hela jävla tiden. Funderar tyvärr starkt på trycka in min trogna i5 igen =/

Medlem

Jag har också 7700k, idle har jag runt 27-32grader men öppnar jag firefox kan jag få en tempspike upp till 70grader på en sek typ för att sedan gå ner direkt till 30ish igen. Vid spel så ligger jag runt 68-73grader. Och det här är oklockat.

Känner samma sak, saknar min Sandy Bridge som är den bästa CPU jag någonsin haft. Kör den som "vid sidan av dator" för bakgrundsstreaming etc. Den håller bra än.

Medlem

Ställ in fläktkurvan så den inte är så aggressiv så slipper du att den går upp och ned hela tiden.

Medlem

Kanske bättre med de stundande i9:orna?? (om inte 7740k).
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1476454-intel-core-i9

(Ville... köpa 7700k men hann höra om kylar-glapp problemen).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Kolla i bios så du inte matar den för mycket volt.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Kanske bättre med de stundande i9:orna?? (om inte 7740k).
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1476454-intel-core-i9

(Ville... köpa 7700k men hann höra om kylar-glapp problemen).

Bättre och vänta tills 8700k isf.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Avstängd

God, dang? Läste något om att allt över 60C får dina komponenter att åldras, 70C ca: 5 års livslängd, 80C+ ca: 2 år. Min skapare?, och kostar inte dessa high end cpus runt 10 papp när dom lanseras?, jävlar!, nä!, fy fan!

Man kan visst ta isär cpun och göra om pastan inne i den, ska sänka tempen med 10C till 15C, vad jag såg på YouTube. Vissa i7or ränner visst iväg upp till 100C, helvete vad varmt!, så!?

Medlem

Attans, jag som precis hade tänkt köpa en 7700k till nya burken, ska man nöja sig med 7700 då kanske?


signatur
Medlem

@lackis: en 7700k har aldrig kostat 10k, närmre 4.5k kanske?

Medlem

En 7700k kostar idag från 3200kr.


signatur
Medlem
Skrivet av lackis:

God, dang? Läste något om att allt över 60C får dina komponenter att åldras, 70C ca: 5 års livslängd, 80C+ ca: 2 år. Min skapare?, och kostar inte dessa high end cpus runt 10 papp när dom lanseras?, jävlar!, nä!, fy fan!

Man kan visst ta isär cpun och göra om pastan inne i den, ska sänka tempen med 10C till 15C, vad jag såg på YouTube. Vissa i7or ränner visst iväg upp till 100C, helvete vad varmt!, så!?

Tro inte på allt du läser.

Avstängd

Ok! Tänkte mig vid release, och dom värsta cpuna, kanske väl tilltagit. Och typ 100C var vid rejält överklockade cpus, my bad!

1
Skriv svar