Endast våldsfri e-sport välkommen i OS

Robot
Endast våldsfri e-sport välkommen i OS

Våldsamma spel bryter mot de olympiska värderingarna. Men boxning lär vara okej.

#fifa, #heaton, #os, #pes


Personligen är jag inte så mycket för E-sport i OS, Men hypotetiskt, om det är blod och "att döda" som man ogillar skulle det vara ganska enkelt att göra ett quakeliknande spel som inte är grafiskt, skulle det gå om man sa att det var som paintball men digitalt? Om man skulle vara tvungen att enbart använda spel som funkar som en gren i verkligheten, säg boxning. Så skulle det här vara helt onödigt, spel och E-sport har många olika typer av spel som är i princip omöjliga att göra i verkligheten. Det närmsta man kommer till fps är paintball tex, men hur skiljer sig quake tex från paintball...ganska mycket. Nä, om man ska ha med E-sport i OS så ska det vara de grenarna som är unika till just E-sport och inte bara någon digital version av en riktig sport.

Medlem

Själv tycker jag inte riktigt att e-sport platsar, precis som en hel del nya grenar som lagts till de senaste åren. Har väl en del med hur OS startade och vad det symboliserar. Sedan är e-sporten fortfarande väldigt ungt, vet inte om det är moget för ett OS än. De turneringar som finns redan har gjorts väldigt bra, kan sitta och se kanalen E-Sports då och då, bra underhållning med både bra kommentatorer/"programledare" och arenan/utrustning håller mycket bra klass. Kanske man kan ta och skapa en ny turnering för att öka sändningstiden och/eller slå samman flera spel i en och samma "turnering" för att öka intresset.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag gillar e-sport och konsumerar en hel del e-sport på twitch och dylikt. Men det har absolut ingenting att göra i ett "vanligt" OS. Jag tycker e-sport ska göra sin egen grej. Varför inte ett eget e-sport OS.

Medlem

VR och AR hade kanske varit intressant för OS som e-sport, ett både fysiskt och virtuellt e-sport spel.
Däremot känner jag inte till några spel eller koncept idag som kan tänkas vara passande.
Vi måste kanske vara lite nytänkande, kanske så har inte detta perfekt passande spel dykt upp än för E-OS, men i framtiden så kan det kanske bli en självklarhet.

Medlem

Så att OS redan innefattar sporter så som bågskytte, fäktning, skytte, kampsport som historiskt sätt och i modern tid har använts för att faktiskt döda andra VERKLIGA människor är inget problem? Oooooooook.

Medlem

@kaealy: Så man ska göra om ett krigs FPS till lasertag typ. För det som det handlar om är ju i stort sett uttalat att fokuset är på dödandet och våld med slutmål att döda.
Dom har ju inte OS grenar där dom skjuter pilbåge mot varandra direkt, och kampsport i OS är ju markeringsträffar och inte som UFC.
Boxning är väl det som är mer åt det våldsamma hållet för att vara en OS gren.

Avstängd
Skrivet av HappyPie:

VR och AR hade kanske varit intressant för OS som e-sport, ett både fysiskt och virtuellt e-sport spel.
Däremot känner jag inte till några spel eller koncept idag som kan tänkas vara passande.
Vi måste kanske vara lite nytänkande, kanske så har inte detta perfekt passande spel dykt upp än för E-OS, men i framtiden så kan det kanske bli en självklarhet.

VR lär ju ha kommit betydligt längre då så det lär ju stå på tapeten.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Nope tycker inte e-sport har i OS att göra. Ser mycket hellre att e-sporten har ett eget OS likt X-games för "extrem"-sporten.

Medlem

Nej, det är ingen idrott och har därför inte i OS att göra, oavsett vad hur oändligt korkat det är att jämföra fiktivt våld i spel kontra verkligt som de kampsporter som är med i OS.

Medlem

Nej e-sport behöver inte vara med i os, inte som e-sport är idag.
Det jag undrar är bara varför frågan nommer upp.
Behöver e-sport vara med i os? Knappast
Behöver os e-sport? Knappast i sin nuvarande.form iaf.
Är detta bara nått som uppmärksamhetshetsen som vissa inom esporten bedriver för att göra esport legitim mainstreamsport


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hela OS-organisationen känns ju som ett föredömme för omvärlden, kantas inte alls av korrumption. Hyckleri!


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Medlem

E-sport kan väl ha egna os, vm , em , sm

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Nej e-sport behöver inte vara med i os, inte som e-sport är idag.
Det jag undrar är bara varför frågan nommer upp.
Behöver e-sport vara med i os? Knappast
Behöver os e-sport? Knappast i sin nuvarande.form iaf.
Är detta bara nått som uppmärksamhetshetsen som vissa inom esporten bedriver för att göra esport legitim mainstreamsport

Man vill locka en yngre publik till OS, antyddes i intervjun.


signatur
Medlem

Dead or Alive Xtreme 3 beach volley borde passa in.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Tycker inte det hör hemma i OS, men å andra sidan handlar OS bara om pengar, så varför inte liksom.

Avstängd
Skrivet av MiniSara:

Tycker inte det hör hemma i OS, men å andra sidan handlar OS bara om pengar, så varför inte liksom.

This. OS är sedan många år, som allt annat, till stor del en bluff. Bryr mig varken mer eller mindre om e-sport blir en del av OS.

Medlem

Splatoon tror jag hade passat till OS

Medlem

Det är ju redan ganska konstiga sporter med i OS. Inte hade e-sport känts mer malplacerat än t.ex. skytte. Det hade ju också kunnat vara med i vinter-OS, det är ju rätt vintrigt att sitta inne och spela.

Medlem

Bara för att man kan tävla i det betyder det inte att det hör till OS.

Medlem
Skrivet av waeress:

@kaealy: Så man ska göra om ett krigs FPS till lasertag typ. För det som det handlar om är ju i stort sett uttalat att fokuset är på dödandet och våld med slutmål att döda.
Dom har ju inte OS grenar där dom skjuter pilbåge mot varandra direkt, och kampsport i OS är ju markeringsträffar och inte som UFC.
Boxning är väl det som är mer åt det våldsamma hållet för att vara en OS gren.

Fast de "våldsamma" spelen är ju inte riktiga människor som skjuter på varandra och bör likställas med markeringsträffar och måltavlor.

Medlem

Vet inte varför det är så viktigt för vissa att e-sport ska vara inblandat med riksförbundet eller OS. Jag tycker att E-sport har potentiell att gå sin egen väg, med egna förbund och tävlingar.

1
Skriv svar