Har du hört talas om Game Transfer Phenomena?

Medlem
Har du hört talas om Game Transfer Phenomena?

Game Transfer Phenomena (GTP) är överförandet av erfarenheter från data- och tv-spel till den verkliga världen; t.ex. att höra, se eller göra saker i verkligheten som i spelet.

Jag håller på med en ny studie om GTP för min postdoc, för att undersöka sambandet mellan GTP och andra “ofrivilliga” erfarenheter och upplevelsers som inte har med spel att göra.

Det vore jätteschysst om du kan delta i studien genom att svara på denna enkät:

https://www.surveymonkey.com/r/GTPS-R

Genom att svara på enkäten så får du veta mer om GTP, bidra till vetenskapen och av-stigmatiseringen av dessa erfarenheter och upplevelser.

Du måste vara 18 år eller äldre för att delta.

Jag hoppas du vill hjälpa till och bidra till vetenskapen!

Medlem

@Cyberpsyke00:

Är det till en Masteruppsats?

Jag blir lite skrämd av språket (akademisk engelska),
Språket får enkäten att verka tung och krävande.

Finns det någon mätare som visar hur långt man kommit på enkäten?

Avstängd

Gjorde enkäten, kändes som om man blev misstänkt för att vara psykstörd alternativt tung drogmissbrukare :c

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Gjorde enkäten, kändes som om man blev misstänkt för att vara psykstörd alternativt tung drogmissbrukare :c

passar sig om man är lite av båda


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Gjorde enkäten, kändes som om man blev misstänkt för att vara psykstörd alternativt tung drogmissbrukare :c

Lugnt, läggs du in kanske du kan få spela mera!


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

En tv-spelsrelaterad grej i vardagen som inte fanns med i testet är det här med att speedrunna livet. Det tycker jag är lite kul, känns som att speedrunning har lärt en en del tips och tricks som man kan omsätta om man har det lite stressigt en dag.

Medlem
Skrivet av Shinnichi:

@Cyberpsyke00:

Är det till en Masteruppsats?

Jag blir lite skrämd av språket (akademisk engelska),
Språket får enkäten att verka tung och krävande.

Finns det någon mätare som visar hur långt man kommit på enkäten?

Vad menar du? Det är vanlig engelska bara.

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Gjorde enkäten, kändes som om man blev misstänkt för att vara psykstörd alternativt tung drogmissbrukare :c

Poängen är inte vad du känner om enkäten utan att man i denna studie får in relevant data för att få till en bra vetenskaplig studie. Bara svara 100% ärligt eller inte göra studien alls då alla osanna svaren från varje individ bara förstör hela grejen och ansträngningen.

Inte alltid det var så lätt att veta vart på skalorna man ska välja då det var ganska svarta och vita svar och vissa frågor var ju "varken bu eller bä" och svarade man någonstans i mitten så vet ju inte jag hur dom tolkar mitt svar kontra hur jag tänkte att jag ville svara.

Ska bli intressant att se resultatet en vacker dag dock!

Medlem

Detta kan även bero på att jag är (lätt) schizofren men jag när jag kommer in i ett rum så kollar jag ofta så ingen är i hörnen (check those corners!)
Har kanske spelat för mycket CS, BF och PUBG


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Undrar hur FZ ställer sig till den här formen av annonsering på sidan? Har du diskuterat det med admin före du postade förfrågan?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Intressant enkät, har aldrig tänkt på många av sakerna som jag höll med relativt bestämt om. Kommer man bli galen nu när man tänker på det?

@Ravenknight: Eftersom den är länkad på framsidan så ställer dom sig nog relativt positivt till det


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Blev nog rätt tråkiga svar från min sida, även fast man är en gamer som spelat från tidigt 80-tal så nog det mest spännande man varit med om lite ljudfenomen som t ex att man hört något ljud eller musik från Mario i något sammanhang.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Undrar hur FZ ställer sig till den här formen av annonsering på sidan? Har du diskuterat det med admin före du postade förfrågan?

Jag kom in i denna post genom att trycka på en "nyhet" på FZ första sida. Kan inte tänka mig att de har något emot det.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

@Ravenknight: Eftersom den är länkad på framsidan så ställer dom sig nog relativt positivt till det

Precis min mening. Litet nyfiken blir man.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Precis min mening. Litet nyfiken blir man.

Det är spelrelaterat och det har förekommit förut, kan inte se vad problemet skulle vara? Hur menar du själv att det skulle vara ett problem?

Medlem

Vissa frågor kändes lite som "har du slutat slå din fru?". Tror det var något i stil med "Har du haft problem med att dra ned på spelandet när relationer sattes på spel" eller liknande.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Det är spelrelaterat och det har förekommit förut, kan inte se vad problemet skulle vara? Hur menar du själv att det skulle vara ett problem?

Problem? Jag skrev att jag var nyfiken.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Problem? Jag skrev att jag var nyfiken.

"Undrar hur FZ ställer sig till den här formen av annonsering på sidan? Har du diskuterat det med admin före du postade förfrågan?"

Väldigt konstiga fråga att ställa om du inte hade en tanke att det skulle kunna vara ett problem från din eller FZ sida.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Undrar hur FZ ställer sig till den här formen av annonsering på sidan? Har du diskuterat det med admin före du postade förfrågan?

Med tanke på att det var en "Nyhet" på förstasidan är det nog ganska lugnt.

Medlem
Skrivet av hewra:

Vissa frågor kändes lite som "har du slutat slå din fru?". Tror det var något i stil med "Har du haft problem med att dra ned på spelandet när relationer sattes på spel" eller liknande.

Svårt med såna här undersökningar ibland, när jag bedrev forskning själv så var det ibland jävligt svårt att formulera frågorna eller vilken sorts svars alternativ man ville ha. Gillar inte personligen frågor som ska besvaras med en skala hur mycket man tycker saker stämmer Vad betyder de 5-10 olika stegen när de inte är definierade t ex? Men men, det kan man diskutera i åratal

Kommer inte just ihåg den där frågan, men den var väl inte så ledande? Tror den var formulerade så att det gick att svara som att man inte har upplevt att spelandet har påverkat relationer?

Medlem

Gav upp enketen efter några sidor av never svarande. Kändes inte som jag hade några psykiska problem. Finns det allvarligt folk som har såna problem. Typ går på stan och ser healthbars ovanför huvudet på folk?

Medlem

Var ju rätt cool undersökning.
Jag gjorde den. Svarade ärligt.
Bryr mig inte ett jota om de vill peka ut en eller inte.
Kändes iaf väldigt seriös.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av joapal:

Poängen är inte vad du känner om enkäten utan att man i denna studie får in relevant data för att få till en bra vetenskaplig studie. Bara svara 100% ärligt eller inte göra studien alls då alla osanna svaren från varje individ bara förstör hela grejen och ansträngningen.

Inte alltid det var så lätt att veta vart på skalorna man ska välja då det var ganska svarta och vita svar och vissa frågor var ju "varken bu eller bä" och svarade man någonstans i mitten så vet ju inte jag hur dom tolkar mitt svar kontra hur jag tänkte att jag ville svara.

Ska bli intressant att se resultatet en vacker dag dock!

Det finns väl fog för att förmedla vad man känner om det påverkar resultatets objektivitet? Jag tyckte också undersökningens frågor kändes vinklade och sökte svar som inte upplevdes helt objektiva nämligen.

Medlem

Länken fungerar tyvärr inte...

Medlem
Skrivet av robbis:

Gav upp enketen efter några sidor av never svarande. Kändes inte som jag hade några psykiska problem. Finns det allvarligt folk som har såna problem. Typ går på stan och ser healthbars ovanför huvudet på folk?

Om du inte ens haft några auditoriska upplevelser där du förväxlat t ex ljud med varandra som kommer från t ex spel så är du nog en av väldigt få.

Sedan finns det ju folk som gått berserk med järnspett på folk för att denne trott att andra människor varit troll. Skulle då "healthbars" verkar så absurt?

ELF
Medlem

Sorry, blev inget svar från mig. Skulle gå tillbaka och sjustera ett svar, sen var allt borta.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Tack för ert deltagande i min enkät och tack också till FZ för att ni lyft fram min studie!

Det är lite melankoliskt, eftersom min forskning om Game Transfer Phenomena (GTP) började faktiskt med motiverade svenska gamers precis som er, som deltog i min första studie om GTP för min masteruppsats vid Stockholms universitet. Just nu håller jag på med en postdoc i Belgien.

Jag lovar att posta resultatet från denna enkät här på FZ!

Medlem
Skrivet av Cyberpsyke00:

Tack för ert deltagande i min enkät och tack också till FZ för att ni lyft fram min studie!

Det är lite melankoliskt, eftersom min forskning om Game Transfer Phenomena (GTP) började faktiskt med motiverade svenska gamers precis som er, som deltog i min första studie om GTP för min masteruppsats vid Stockholms universitet. Just nu håller jag på med en postdoc i Belgien.

Jag lovar att posta resultatet från denna enkät här på FZ!

Härligt.

Var en av de som svarade på enkäten fullt ut. Vore trevligt och få se resultatet på denna undersökning när ni har färdigställt era analyser.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

KoP
Medlem

Spel är spel och irl är irl. Har aldrig haft någon känning av att spel påverkat mig i vardagen. Vore ju ganska bizarrt.

Medlem

Letar fortfarande 1up!


signatur

🐖💨💩

12
Skriv svar