Recension – Xcom 2: War of the Chosen

Robot
Recension – Xcom 2: War of the Chosen

Firaxis vrider upp Xcom 2-reglaget till max i den rafflande och mäktiga expansionen.

#firaxis-games, #xcom-2, #xcom-2-war-of-the-chosen


Gnällkuk

Läste recensionen hos Polygon imorse som av den 95/100, blev taggad att spela igen. Körde aldrig igenom orginalet där jag fastande på något uppdrag. Blir nog att införskaffa detta, när jag nästlat mig igenom orginalet


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Välförtjänt betyg - har spelat sedan release och det blir fan bara bättre.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Testpilot

Spelat över 200timmar orginalet och jag är helt såld på War of the Chosen.
Allt är bättre! , blir säkert 200 timmar till med expansionen.

Laddningstiderna är nu sekundsnabba och känslan då man köttar ner horder av Lost är grym!
Nu har jag inte tid o skriva mer , dags att spela!

Redaktör
Ponny

@Harakiri: Ja, det är sant. Laddningstiderna glömde jag nämna. Eller rättare sagt: "Vilka laddningstider?"


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

@tricky: Du borde! Originalet (eller ja, "originalet") var ett sånt där spel som krossade mitt självförtroende vid första försöket. Sedan blev det ett av mina favoritspel.


signatur

En Bamseponny av folket

Gnällkuk

@Fredrik Eriksson: ja, jag älskade det ju fram till just det där uppdraget. var ju inte så att jag blev lack och rage-quitta, men som med så många andra spel så blev det bara att jag aldrig återupptog det. men lovar, ska kötta på och sen införskaffa dlc


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Inte spelat xcom2 på ett tag nu. Bör man klara av spelet innan man spelar expansionen?

FM-guru
F.d. Sisyr

Köpte XCOM 2 vid release och spelade det ett tag, lade ner det utan att riktigt veta varför. Ettan hade jag lirat sönder. Började om kampanjen från början igen relativt nyligen efter att ha sett utannonseringen av War of the Chosen. Klarade spelet för ett par dagar sedan. Känns som det är dags att börja panga zombies nu.

Medlem
Skrivet av KimiKiwi:

Inte spelat xcom2 på ett tag nu. Bör man klara av spelet innan man spelar expansionen?

Nej det är ingen story du man borde känna till mellan expansionerna. Du spelar orginal-xcom 2 som vanligt fast med expansionerna som sidohändelser. Sidohändelser som tar lika mycket plats om inte mer. Dom bygger alltså inte vidare på storyn från xcom 2-orginalet. Man kan nästan se det som ett nytt game mode eller en ny svårighetsgrad fast med enorma förändringar.

Har du inte klarat av xcom 2 orginalet ännu får du säkert bara en ännu bättre upplevelse.

Medlem

Saknade inlevelse/story i första Xcom och köpte därför aldrig tvåan.

Men om jag skaffar tvåan + det här, får jag ett lika grymt strategispel som ettan då. Plus en story värd namnet? I så fall frestar det plånboken såhär inför helgen.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Roligt att det blev så pass lyckat. Men är inte bråttom att införskaffa det, ska nog sikta in mig på att slutföra min Witcher 3 kampanj först...


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Skulle gärna köpa det, men det här dlc:t/expansionen är lika dyr som ett nytt spel med sina 40€, så det lär knappast bli ett köp av det förrän giriga Firaxis sänker sina priser och det rejält!

Redaktör
Ponny

@Nomman: Redan i grundtvåan tyckte jag bättre om storyn än i Enemy Unknown. Mindre "stiff" och mer personlig. Nu är den ännu vassare med fiender som äntligen har personlighet(er). Samtidigt snackar vi inget litterärt mästerverk (det är ju inget Witcher 3, om man säger så) men väl ett strategiskt sådant.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

@Nomman: Var också skeptisk till XCOM2, men det är ett riktigt bra lir. Storyn är inget mästerverk, men den funkar.

Testpilot
Skrivet av KimiKiwi:

Inte spelat xcom2 på ett tag nu. Bör man klara av spelet innan man spelar expansionen?

Skrivet av Nomman:

Saknade inlevelse/story i första Xcom och köpte därför aldrig tvåan.

Men om jag skaffar tvåan + det här, får jag ett lika grymt strategispel som ettan då. Plus en story värd namnet? I så fall frestar det plånboken såhär inför helgen.

Nej det är nästan bättre att inte spelat 2an innan , storyn är likadan och mycket mer matig i och med expansionen.
De har lagt in betydligt fler mellansekvenser och annat roligt som fyller ut spelet betydligt mer än orginalet.

Gillar också allt mellansnack mellan uppdragen , både från the chosen och från eget håll.

2an är bättre på alla sätt och vis mot 1an tycker jag iallafall , det enda som kanske blivit lite eftersatt är den lite mörka estetiken som 1a spelet hade , men i ett spel där man förhindrar en invasion av aliens så är ju inget tabu egentligen.
Det som blivit mycket bättre är att ingen genomspelning är den andra lik då det är så många element som är slumpade.

I ettan var du ju mer eller mindre tvungen till satelitspam tex.

Medlem

@Harakiri: Tack för ett utförligt svar! Känner att ett köp plötsligt blev lite mer motiverat


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Älskade XCOM och Enemy Within. XCOM 2 var en besvikelse, med horribla buggar (vad sägs om den där advent gruppen som ser dig genom byggnaden, från golv till tak, och skjuter på dig som om väggar inte existerar? yay...). Kommer troligtvis köpa denna expansionen när den mer eller mindre är gratis om ett par år.

Testpilot
Skrivet av Makkapakka:

Älskade XCOM och Enemy Within. XCOM 2 var en besvikelse, med horribla buggar (vad sägs om den där advent gruppen som ser dig genom byggnaden, från golv till tak, och skjuter på dig som om väggar inte existerar? yay...). Kommer troligtvis köpa denna expansionen när den mer eller mindre är gratis om ett par år.

Det finns säkert sådana saker kvar men nu i expansionen kan du exakt se vilka fiender du ser/om de ser dig på platsen du flyttar din gubbe till och om du flankar dem. (default är att trycka ALT)
Tidigare fanns detta endast som addon till Xcom2.

Medlem

Verkar bil kärlek i en ask, Var inte längesedan jag klarade ut originalet, ska bli skoj att lira detta när man får sätta klorna i det

Ufo Enemy Unknown, Kärlek kärlek....

Medlem

Har också spelat allt för många timmar redan, och är bara nöjd! Det är verkligen som en väldig renovering av vanilla som man inte visste att man behövde.

Medlem

prestandan är ju klart bättre,, laddningstiderna är nu obefintliga, jag har en rätt gammal sunkig dator som i Xcom 2 kunde ta på sig minuter att ladda en bana. Nu är det i praktiken ingen väntetid.
+ bättre på allt ^^

Xcom är riktigt bra grejjer, 2an blev bara bättre och expansionen är fantastisk, väl värt sitt betyg.
Sen kan man väl tycka att storyn kanske inte riktigt är i fokus i ett spel som detta. Men mer personlighet så det känns mer äkta i denna expansion.

Medlem

Spelade ironman som spelet "ska" spelas i mitt tycke, fick en krasch och samtidigt tog spelet bort min savefil. Underbart. Jag ifrågasätter betyget mästerligt, det är ett bra spel men har fortfarande många brister.

Medlem

Fruktansvärt bra. När det är tidspress att skydda en grej från att skjutas sönder av Advent, the Lost överallt och Sniper chosen droppar in , slänger fram Berzerkers och sen hoppar upp högst upp på ett tak och slänger granater som drar till sig fler Lost ... då har man lite att bita i

Medlem

@gallon: That's when you GTFO... Jag stör mig dock på vissa situationer som kan uppstå som i princip är olösbara utan casualties. Fick börja om kampanjen efter en squad wipe på ironman, det är väldigt svårt att komma tillbaka med sämre soldater.

En granat fick en byggnad att rasa och tog med sig två elite soldater, varpå en soldat blir panicked och en fjärde kontrolleras av fienden. Squad wipe. Klantigt kan tyckas men hade inte räknat med att AIn kunde pricka tre våningar upp med granater.

Sen en till situation som uppstod var att fiendens reinforcement area placerades ovanpå min evacuate area och varje runda spawnade in två nya fiender samtidigt som jag triggat alla fiender på kartan genom att smyga förbi dem och släppa lös en fånge, detta under ett rescue uppdrag. Det slutade med att jag satt i en omöjlig situation omringad och med fiender i overwatch läge framför min evac area. Fick försöka rusha för att spara en soldat, de återstående gjorde en inte så heroisk final stand.

Kanske det som stör mig mest i Xcom, det är så mycket tur inblandat i vilka fiendegrupper du stöter på och när. Ibland går det sideways oavsett hur bra man spelat.

1
Skriv svar