Xbox One goes pc – får stöd för mus och tangentbord

Robot
Xbox One goes pc – får stöd för mus och tangentbord

Kan göra konsolspelarlivet i Battlegrounds lite mindre otacksamt.

#battlegrounds, #xbox-one, #xbox-one-x


Medlem

Framförallt väldigt bra då det nu blir "lätt" att spela rts på konsol. T ex kommande Aoe4, som kanske blir crossplay då?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Är inte precis insatt i Xbox världen, är det crossplay mot PC på tex PUBG? Annars kanske det blir svårt att hitta matcher om majoriteten väljer att bara spela mot de som har handkontroll.

Medlem

Med tanke på att man annars kan köpa tillägg även när det inte stöds är det bara bra. Gick det att se till att man inte kunde använda mus och tangentbord alls vore det väl det bästa men eftersom många verkar köpa till tredjepartstillägg för att skaffa sig ett övertag i shooters är det bättre att stödja det helt så alla kan använda det utan att köpa till extradelar.

Medlem
Skrivet av TheConsul:

Är inte precis insatt i Xbox världen, är det crossplay mot PC på tex PUBG? Annars kanske det blir svårt att hitta matcher om majoriteten väljer att bara spela mot de som har handkontroll.

Vet faktiskt inte vad du säger riktigt.

PUBG har inte kommit till xbox ännu. Inget om crossplay är bestämt. Om jag utgår från rocket league så kan inte PC spelare välja att bara spela mot konsollspelare, utan antingen bara PC spelare eller både PC spelare och konsollspelare.

Jag tror oavsett att det inte bli svårt att hitta matcher.

Medlem

Undra egentligen vad utvecklarna tycker om detta, ska bli intressant och följa.


signatur
Medlem

Blizzard låter dig ens använda ultra wide skärmar så vågar inte ens tänka på vad dom tycker om detta.

Avstängd
Skrivet av GiGeGame:

Undra egentligen vad utvecklarna tycker om detta, ska bli intressant och följa.

Vad utvecklarna tycker är oväsentligt, det viktiga är att de lyssnar på spelarna.

Medlem

Är det dags för konsoler att förstå hur FPS spelas på bästa sätt alltså? *störig*.

Skämt åsido så vore mus + tangentbord (eller tangentbordsliknande kontroll) vara nåt som kan få mig att köpa en ny konsoll, är verkligen sämst på att sikta med handkontroll och avskyr auto-aim.

Medlem
Skrivet av Araxes:

Vad utvecklarna tycker är oväsentligt, det viktiga är att de lyssnar på spelarna.

Med tanke på att utvecklarna kommer kunna välja att aktivera det eller ej är det inte ett dugg oväsentligt.

Avstängd
Skrivet av joonsson:

Med tanke på att utvecklarna kommer kunna välja att aktivera det eller ej är det inte ett dugg oväsentligt.

Du förstod uppenbarligen inte innebörden av det jag skrev.

Avstängd
Skrivet av Ftmch:

Är det dags för konsoler att förstå hur FPS spelas på bästa sätt alltså? *störig*.

Skämt åsido så vore mus + tangentbord (eller tangentbordsliknande kontroll) vara nåt som kan få mig att köpa en ny konsoll, är verkligen sämst på att sikta med handkontroll och avskyr auto-aim.

Bästa sätt? Det är i 144 FPS, det.

Medlem
Skrivet av Araxes:

Du förstod uppenbarligen inte innebörden av det jag skrev.

Haha, du har rätt. Läste som att det viktiga vara att Xbox lyssnar på spelarna. Så går det när man är för snabb.

Medlem
Skrivet av fakka:

Blizzard låter dig ens använda ultra wide skärmar så vågar inte ens tänka på vad dom tycker om detta.

De har redan uttryckt sin åsikt i frågan vilken var att Sony och MS antingen borde se till att man kan förbjuda tredjepartsutrustning som XIM, vilket säkert är svårt att implementera, eller skaffa nativt stöd för mus och tangentbord. Sedan är väl frågan om de kommer ändra i OW innan Sony följer med på tåget eller inte.

För övrigt kan man spela i ultra wide skärmar hur mycket man vill, men Blizz låter en inte ha bredare bild än 16:9 då de anser det blir en fördel, vilket är sant. Bättre utrustning är ofta en fördel. Om det är rätt att göra så är en annan fråga dock, och med tanke på att det mer tävlingsinriktade CS tillåter 21:9 verkar det lite bakvänt.

phi
Medlem
Skrivet av Araxes:

Bästa sätt? Det är i 144 FPS, det.

Nej, men 240 fps @ 240 Hz är det.

Medlem
Skrivet av joonsson:

Sedan är väl frågan om de kommer ändra i OW innan Sony följer med på tåget eller inte.

Sony har varit "på tåget" med mus och tangentbord sedan PS3 kom 2006. Det är upp till spelutvecklarna att nyttja funktionen.

Medlem

Men se där, då kanske det är värt att skaffa sig en Xlåda i framtiden då.
Jag vägrar spela FPS/RTS spel med handkontroll.

Medlem

Bra, låt oss spelare välja själva.

Medlem

@Araxes:

Utvecklarna har nog bra mycket bättre koll än de flesta spelare om vad det innebär för deras egna spel...

Klart deras tycke spelar roll, kunden vet absolut inte alltid vad som är bäst.

Avstängd
Skrivet av zauii89:

@Araxes:

Utvecklarna har nog bra mycket bättre koll än de flesta spelare om vad det innebär för deras egna spel...

Klart deras tycke spelar roll, kunden vet absolut inte alltid vad som är bäst.

Eftersom det är kunden som spelar spelet är det självklart att kundens åsikt är det relevanta. Dessvärre är det långt ifrån alla utvecklare som fattar det.

Medlem

Detta kommer ju förstöra varenda FPS titel som kommer ut någonsin på ett xbox.

Medlem

@Rydell1986: Beror väl på om utvecklarna väljer att implementera tangentbord/mus.
Det öppnar ju också upp för en hel del nya spel. Har tex alltid hatat att spela rts med handkontroll. Och ska man vara ärlig så har ju alla i dagens läge tillgång till mus och tangentbord. Och även om man inte har det så slipper man någon dyr exklusiv variant och istället köpa det man har råd med.

Ambassadör
Xbox

Yes! Det bästa med det här är ju att det öppnar för att seriösa strategispel och dylikt släpps på Xbox.


signatur

Jump in.

Medlem

@ecHo!: Nu spelar jag ju inte XBOX själv. Men som konsolspelare (PS4) skulle jag vilja påstå att underlätta användandet av tangentbord och mus i FPS spel skulle nog göra att många ( skulle gissa på de flesta) som mig som lägger sig i sängen/soffan och vill peppra lite snubbar snabbt kommer tröttna när man möter folk som är helt överlägsna, vilket man blir om man använder mus och tangentbord mot en handkontroll.

Jag tror iaf att spelutvecklare skulle förlora spelare på det. men det är min gissning

Medlem

Så länge handkontrolls entusiasterna kan välja servrar för enbart handkontrolls entusiaster så tycker inte jag det finns något negativt med detta. Strategispel blir spelbara och FPS crossplatform spel blir mycket mer lämpliga att köra på Xboxet.

Avstängd

@Margy: liten rättelse bara. Sony har varit på tåget sedan 2002 till ps2.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Avstängd

Xbox går närmre PC än nånsin, känns mindre värt att skaffa sig en.

Medlem

@Araxes:

Kundens åsikt är absolut relevant och att inte lyssna på sin spelarbas eller ta emot konstruktiv kritik är självklart ingen bra formel för framgång, men det betyder inte att kunden/spelarna vet hur man designar spel eller vad som är bäst för spelet och vad det innebär tekniskt, balanseringsmässigt osv, speciellt inte den skrikande massan.

Om utvecklare gick 100% på allt som folk tycker är bra ideer i sitt huvud eller på pappret så skulle de flesta spel implodera, precis som allt annat eller vilket projekt som helst för den delen.

Feedback att utvärdera = bra
Lyssna blint på sig själva eller communityn = skjuta sig i foten
Tro att kunden alltid har rätt = nackskott, bara för att man betalar för något och har en åsikt har ingen som helst automatisk koppling till att du har rätt eller vet vad du pratar om, eller för den delen vet vad som är bäst framöver. Det får man bedöma från fall till fall, den största lögnen som någonsin myntats är att kunden alltid har rätt, rent skitsnack.

Medlem

Rör sig väl mot att gränsen suddas ut mellan PC och konsoll. Vilket vore förträffligt, om bara Sony kunde fatta det.
Vore guld att kunna lira deras släpp på pc. Dom borde väl tjäna mer på att sälja pc-portat också?
Dom gör väl ingen direkt jättevinst på konsollerna. Om dom sen tjänar så mycket på exklusiviteten, är en annan fråga. Men känns mest tjurskalligt.

Medlem
Skrivet av Araxes:

Vad utvecklarna tycker är oväsentligt, det viktiga är att de lyssnar på spelarna.

Jo det är klart, menade mer om utvecklarna kommer låta oss använda det


signatur
12
Skriv svar