Youtube-dokumentär – om Crysis-serien och varför den failade

Robot
Youtube-dokumentär – om Crysis-serien och varför den failade

Djupgående inblick i Cryteks actionklassiker och vad som gick fel med uppföljarna.

#crysis, #crysis-2, #crysis-3, #crysis-warhead, #crytek


Medlem

Alltid spännande med lite dokumentärer som handlar om spelutveckling! Kan rekommendera NoClip på Youtube har ett par riktigt bra dokumentärer om Rocket League och Final Fantasy Online

Medlem

är "failade" med i SAOL nu?


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Det som gjorde att jag snabbt tröttnade på Crysis var alla aliens. Jag hade riktigt roligt med Crysis ... ända tills utomjordingarna kom till spelet. Vilket var efter runt halva? spelet. Jag tappade helt lusten att spela och kände att spelet inte var lika roligt längre.

Testade att spela 2an litegranna då jag fick det med min PS3a när jag köpte den för en härrans massa år sedan... Jag stängde av spelet efter 30 minuter och har inte startat det sedan dess.

FML
Medlem

Inte för att låta som en bitterfitta, men fyfan vad meningslös video. Hur orka folk lägga ner tid, en hel timme med hans egna synpunkter om ett spel som ingen bryr sig om längre. En timme!! För vilket syfte då?

Medlem

@Fenix: Inte relevant ändå, svenska är så trasigt och hopplöst efter engelskan i dagens moderna sammanhang

Medlem

Hade riktigt kul med Crysis! Hoppas vi får en Remastered utgåva till nuvarande konsolgeneration. Uppföljarna var i jämförelse rätt bleka

Medlem

Sista jag spelade var Warhead. Men hade grymt kul i det. Bra spel!


signatur

I'm a snake, follow me!

Avstängd

Har igenom detta året spelat igenom Crysis, Warhead och Crysis 2. Är nu på 3'an, gud... Det märks att den öppna världen och sandlådan bara försvinner och försvinner på nästa respektive crysis spel.

Medlem

Första Crysis var riktigt tungt när det begav sig. Älskade känslan av att någonting riktigt mystisk höll på att handa blandat med ett "vanligt" fps-lir. Bästa var när jag åkte över öppna fält i en stulen tank och ser hur ett berg långt i fjärran långsamt rämnar för att visa vad det dolt under vad man antog var en väldigt lång tid.
Efter det blev det en hel del alien-pangande, vilket jag inte ogillade då det blev en helt ny handling i storyn. Problemet som jag minns det var att Crytek inte följde upp där det första spelet alltför abrupt slutade, utan snarare släppte något som verkade vara ett annat spel med samma tema och dräkt. Minnet är lite grumligt kring det då jag bara spelade igenom det en gång och aldrig köpte uppföljarna, men jag har för mig att det var så jag upplevde det då.

Inaktiv

Kan någon som tittat summera vad som sägs i videon?

Medlem

Tvåan och trean är så långt ifrån Crysis man kan komma.
Ska man spela Crysis så är det ettan och Warhead som gäller.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Där första crysis bjöd på ett djupt och intressant multiplayer försökte tvåan kapitalisera på call of dutys framgångar och försökte kopiera det konceptet. Jag var så sugen på Crysis 2 och när man fick testa multiplayer demot kunde jag inte tro det var sant hur värdelöst det var...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skrivet av anon_98854:

Kan någon som tittat summera vad som sägs i videon?

+1 Känns lite absurt att ägna 66 minuter åt en video enbart för att få reda på vad någon anser vara skälen till att Crysis 2 & 3 failade. Det borde gå att summera kort & koncist i en video på 3 minuter (eller kanske 5-10 rader med text).

Medlem

Konsolerna pajade Crysis lite grann skulle jag våga säga. Första spelet var väl under utveckling innan PS3 och Xbox360 hade lanserats? Oavsett så blev det ett PC spel. När ps3 och xbox360 tog fart så var dom bara illa tvungna att göra 2an till konsolerna vilket blev en nedgradering. 3an blev bättre fast ändå linjärt och inte open world, och samma nedgradering. Det är synd att dom inte körde på PC only konceptet, då kanske serien fortfarande hade varit lika stort.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fenix:

är "failade" med i SAOL nu?

Japp, tillsammans med frag, lag, ping samt deathmatch.


signatur
Medlem

@Ender: Precis, det slutade med en cliffhanger som sen inte hade någon betydelse. Jag har inte heller spelat uppföljarna men de har inte givit mig anledning att ge mig an dem. En av många uppföljare som blev till det sämre.. Man känner sig hyfsat less på branschen många gånger. Crytek har väl inte varit hälften så nära som deras två första spel, de har sysslat med någon VR skit och Warface? Synd på sådan talangfull studio som det var en gång i tiden.
Sen som nils säger så slutade de med PC-exklusiviteten och hursomhelst det går inte att säga emot att det blev till det sämre.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Jag tvingade mig att se hela filmen. (Som borde kunnat vara kortare!)
Det var jobbigt. Är helt slut.
Och det jag lärde mig var att det nog var bra att jag inte köpt något i serien.
Men det slog mig att det liknar några av de senaste COD.


signatur

autograph

Medlem

Jag gillar hans kanal. Går igenom diverse spel och spelserier på djupet. Handling, vad som skiljer sig från föregångaren, är rebooten lik originalet? Osv osv. Det är fortfarande bara en mans åsikt, men jag ser gärna en video där man går igenom spelet på djupet, när jag själv inte vill spela/köpa det. Eller läsa spelets Wiki. Jag kan rekommendera att kolla in fler av hans videos. Men gillar man inte denna så gillar man inte dom andra heller.


signatur

It's gonna be fun on the bun!

Medlem

Men kan Youtube köra Crysis?


signatur

Nämen!

Medlem

Crysis 1 är en milstolpe i spelhistorien. Satt och gapade första gången jag spelade det.

Fantastiska miljöer. Tycker 1:an och Warhead var bäst, sedan spårade det ur rejält och fick inte i nrheten av samma känsla som i 1:an.

Dom borde göra uppföljare på Crysis ett med samma stuk och upplägg men ny motor.

Kanske en Crysis 1 remake med nyabonuslevlar vore något?

Medlem

Crysis: Första halvan var fantastisk och allt som hade utlovats, all negativ kritik riktades mot de hopplösa alien-delarna (dåligt designade spelmoment, urtrista fiender, mindre frihet).

Crysis 2: "Vi tar bort allt utom alien-delarna!"

Crysis 3: "M E R A L I E N S"

Ganska lätt att tolka vad som gick fel med den serien, ungefär lika stort mysterium som varför Dragon Age dalade efter Origins.

Medlem

@nils45:
Första Crysis kom också till konsol.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@autograph:

Crysis 1 var ju ingenting likt cod at the time, 2an och 3an däremot, dock är de fortfarande brutalt snygga.

Jag gillade 1an, tror knappast att aliens var det som förstörde då det bara adderade till alltihopa, och när man är så långt in i spelet tvivlar ja på att de haft någon större betydelse för försäljningen.
Tror snarare på att det var så otroligt krävande och mer tech-demo än spel som gjorde att kostnaderna för utvecklingen inte matchade försäljningen. Jag skulle nog säga att andra delen av spelet var mer av ett spel och första en häftig sandlåda utan större substans.

Avstängd
Skrivet av VeZZLaN88:

Hade riktigt kul med Crysis! Hoppas vi får en Remastered utgåva till nuvarande konsolgeneration. Uppföljarna var i jämförelse rätt bleka

"Remaster" dagens consoles klarar väl fortfarande inte ens av Crysis?

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Kan någon som tittat summera vad som sägs i videon?

Han gillar inte Crysis, klart

Visst han har rätt i mycket men de tar inte 1 timme o berätta det.

Medlem
Medlem

@znubbis: Han gillade 1an. Tyckte det var en bra genomgång.

Medlem

My two cents ur mitt perspektiv. Har inte sett videon och kan inget om crysis men:

Kan det bero på marknadsföringen? Jag är gamer och letar ständigt nya titlar. Men Crysis har jag alltid känt var ett "kolla grafiken!!!!!"-spel. Förstår att det kanske inte är så men alla trailers och reklamer och samarbeten med grafik-kort osv gjorde att jag trodde det var ett spel där grafik var primärt och allt annat kom i andra hand. Ett tag trodde jag till och med att det var ett prestanda-demo fast fullskaligt spel och tittade därför aldrig närmare på vad det egentligen var. Är det någon mer som upplevde det så?

Medlem

@anon_98854: intressant video, dock med tanke på hur ingående den var fanns det väldigt lite fakta om kringliggande saker, så som försäljningssiffror etc... den förklarar spelen som om man aldrig spelat dem men antar att tittaren känner till hur den sålde och mottogs.. bra review, får mig att tänka på Mass Effect som gjorde samma resa; 1an cranks the game up och golvar all samtida konkurrens, 2an släpper fullkomligt taget om allt som gjorde det unikt och säljer en medioker mainstream-avkokning baserat på namnet, och 3an jämkar tillräckligt för att rädda ryktet en smula - den stora skillnaden är bara att Crysis gjorde nummer 1 ENORMT bra och nummer 2 helt absurt dåligt, och trial and error gick inte hela vägen för dem inför 3an


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

12
Skriv svar