Switch säljer dubbelt så snabbt som Playstation 4 i Japan

Robot
Switch säljer dubbelt så snabbt som Playstation 4 i Japan

Switchens första halvår krossar PS4:s dito.

#nintendo, #switch


Medlem

Inte så förvånande, Japanerna älskar bärbart.

Medlem

signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Undrar hur försäljningen ser ut i Sverige just nu för Switch? Håller den i sig eller har siffrorna börjat dala, den finns i lager överallt i överflöd.

Sen gillar jag inte att media hela tiden skriver att Wii U var en flopp, den var i mina ögon en grymt bra konsol.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Undrar hur försäljningen ser ut i Sverige just nu för Switch? Håller den i sig eller har siffrorna börjat dala, den finns i lager överallt i överflöd.

Sen gillar jag inte att media hela tiden skriver att Wii U var en flopp, den var i mina ögon en grymt bra konsol.

Försäljningsmässigt så var det nog lite av en flopp.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Spectral:

Försäljningsmässigt så var det nog lite av en flopp.

Ganska stor sådan egentligen om man jämför med resten.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Undrar hur försäljningen ser ut i Sverige just nu för Switch? Håller den i sig eller har siffrorna börjat dala, den finns i lager överallt i överflöd.

Sen gillar jag inte att media hela tiden skriver att Wii U var en flopp, den var i mina ögon en grymt bra konsol.

Bra konsol, men en konsol som konsumenten inte förstod syftet med. Switch är vad Wii U borde ha varit, vilket visar sig på försäljningen som går riktigt bra för Switch.

Medlem

Tror nog Switchen är det minsta av hans besvär när det kommer till ljudnivåer på ett flygplan.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Bra konsol, men en konsol som konsumenten inte förstod syftet med. Switch är vad Wii U borde ha varit, vilket visar sig på försäljningen som går riktigt bra för Switch.

Kan vara så.
En alternativ teori är ju att nintendogamers är svältfödda efter att ha suttit på en wii sen 2006 om man stod över Wii U.

Nu är jag inte heller något hardcore zelda-fan, men så som jag förstått det så fick inte ens Wii U ett zeldaspel?
Och vad hände med Mario? Det var Galaxy 1 & 2 till Wii om jag inte minns fel.
Switch får nu Odyssey.
(Vid en googling så verkar det ha funnits något Super Mario 3d world till Wii U, en release jag helt missat).

Även mario kart 8 deluxe fanns ju vid release till switch, ett spel som tog flera år innan det hittade ut på Wii U.

Den röda tråden och dit jag vill komma, var att så som jag anser det var Nintendos egna titlar väldigt svaga/olyckliga under Wii U.
Switchen lanseras med Zelda och Mario kart tillgängliga, och Odyssey inom räckhåll (oktober om jag inte minns fel).
Även Splatoon 2 och Disgaea 5.

Helt enkelt, dom lyckades få ut väldigt starka lanseringstitlar och då går det bra, faktiskt inte så mycket svårare än så.
Enda skälet till att jag -inte- köper en Switch är för att jag redan har fullt upp med backloggen på PS4:an och PC:n, därav att jag gråter lite självömkande tårar över att dom låser sina bästa IP till sin konsol. Jag hade lätt köpt zelda, mario kart och Odyssey till PS4:an, men att hosta upp 3500:- och behöva klämma in en till enhet i tvbänken för 3 titlar känns tyvärr inte motiverat, kan nog dock bli ett begagnatköp om några år när man kan plocka upp en enhet för nån tusing på blocket.

Medlem
Skrivet av whoo:

Kan vara så.
En alternativ teori är ju att nintendogamers är svältfödda efter att ha suttit på en wii sen 2006 om man stod över Wii U.

Nu är jag inte heller något hardcore zelda-fan, men så som jag förstått det så fick inte ens Wii U ett zeldaspel?
Och vad hände med Mario? Det var Galaxy 1 & 2 till Wii om jag inte minns fel.
Switch får nu Odyssey.
(Vid en googling så verkar det ha funnits något Super Mario 3d world till Wii U, en release jag helt missat).

Även mario kart 8 deluxe fanns ju vid release till switch, ett spel som tog flera år innan det hittade ut på Wii U.

Den röda tråden och dit jag vill komma, var att så som jag anser det var Nintendos egna titlar väldigt svaga/olyckliga under Wii U.
Switchen lanseras med Zelda och Mario kart tillgängliga, och Odyssey inom räckhåll (oktober om jag inte minns fel).
Även Splatoon 2 och Disgaea 5.

Helt enkelt, dom lyckades få ut väldigt starka lanseringstitlar och då går det bra, faktiskt inte så mycket svårare än så.
Enda skälet till att jag -inte- köper en Switch är för att jag redan har fullt upp med backloggen på PS4:an och PC:n, därav att jag gråter lite självömkande tårar över att dom låser sina bästa IP till sin konsol. Jag hade lätt köpt zelda, mario kart och Odyssey till PS4:an, men att hosta upp 3500:- och behöva klämma in en till enhet i tvbänken för 3 titlar känns tyvärr inte motiverat, kan nog dock bli ett begagnatköp om några år när man kan plocka upp en enhet för nån tusing på blocket.

Jo rå Breath of the Wild släptes ju till Wii U så den fick sitt Zelda-spel men vi fick vänta 15-16 månader extra. Det skulle släppts redan hösten 2015 från början.

Sen släpptes även spelet Hyrule Warriors, men det räknas väl inte som ett riktigt Zelda-spel (en massa action som i Dynasty Warriors, men i Hyrule, Links och Zeldas magiska land). Och så släpptes nya versioner av Wind Waker och Twilight princess också, med HD-grafik och några småsaker som förändrats.

Medlem

whoo, Wii U hade kanske inte så många bra spel sett till antalet men de spel som släpptes fick generellt sett väldigt god kritik. Super Mario 3D World och Mario Kart 8 fick väldigt mycket beröm til exempel.

Sen fanns det väl besvikelser också som ej fick de betyg som spelarna förväntat sig, som ej infriad löften och som fick medelbetyg av kritiker.

Star Fox Zero var väl till exempel ett sånt spel, och kanske lanseringsspelen Nintendo land och New Super mario Bros. Eller Hyrule Warriors...

Å andra sidan fanns det mycket som faktiskt fick rätt god kritik också. Splatoon, Donkey Kong Country TF, Yoshi, Smash Bros m.m.

Nintendo släppte bra egna spel. Men det saknades tredjepartsspel. Det blev snabbt ganska tydligt. Många övergav Wii U redan efter några månader.

Medlem

Vad fint. Men som redan nämnts här inte helt konstigt då Japanare älskar sina bärbara och ps4 är inte direkt en ny, ny konsol längre.

Nintendo DS osv är väl populärare än ps4 med vad jag förstått om man ser till totala försäljningarna i Japan.

Men det blir också tydligt att i Japan dominerar Japanska ting.
Nintendo och Sony Playstation är väl ex bra mkt större än Microsofts Kryss låda osv.
De håller hårt i sina egna ting där borta i Japan vad jag förstått.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv

Den dagen man börjar se lite mer påkostade portningar från tredje part så köper jag en Switch. Hittills är det ju mest indie-spel utöver Nintendos egna.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Vad fint. Men som redan nämnts här inte helt konstigt då Japanare älskar sina bärbara och ps4 är inte direkt en ny, ny konsol längre.

Jämförelsen var mellan när ps4 var nysläppt och nu när switchen är nysläppt. Alltså inte under samma period i år.

Medlem

Om Nintendo släpper en stationär version med lite större hårddisk kommer jag förmodligen köpa den. Föredrar att sitta hemma i soffan och spela. Gärna själv eftersom jag har svårt att koncentrera mig på spelet om det händer en massa runt mig.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Känns som det bara pratades om switch när Zelda kom sen har man inte hört så mycket mer om den.
Har det släppts nån mer spel som är värda att ha?

Medlem
Skrivet av Kajlie:

Känns som det bara pratades om switch när Zelda kom sen har man inte hört så mycket mer om den.
Har det släppts nån mer spel som är värda att ha?

Det skulle väl vara Splatoon 2 och möjligtvis Mario + Rabbids: Kingdom Battle om vi utesluter mindre titlar som ex Sonic Mania.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av whoo:

Kan vara så.
En alternativ teori är ju att nintendogamers är svältfödda efter att ha suttit på en wii sen 2006 om man stod över Wii U.

Nu är jag inte heller något hardcore zelda-fan, men så som jag förstått det så fick inte ens Wii U ett zeldaspel?
Och vad hände med Mario? Det var Galaxy 1 & 2 till Wii om jag inte minns fel.
Switch får nu Odyssey.
(Vid en googling så verkar det ha funnits något Super Mario 3d world till Wii U, en release jag helt missat).

Även mario kart 8 deluxe fanns ju vid release till switch, ett spel som tog flera år innan det hittade ut på Wii U.

Den röda tråden och dit jag vill komma, var att så som jag anser det var Nintendos egna titlar väldigt svaga/olyckliga under Wii U.
Switchen lanseras med Zelda och Mario kart tillgängliga, och Odyssey inom räckhåll (oktober om jag inte minns fel).
Även Splatoon 2 och Disgaea 5.

Helt enkelt, dom lyckades få ut väldigt starka lanseringstitlar och då går det bra, faktiskt inte så mycket svårare än så.
Enda skälet till att jag -inte- köper en Switch är för att jag redan har fullt upp med backloggen på PS4:an och PC:n, därav att jag gråter lite självömkande tårar över att dom låser sina bästa IP till sin konsol. Jag hade lätt köpt zelda, mario kart och Odyssey till PS4:an, men att hosta upp 3500:- och behöva klämma in en till enhet i tvbänken för 3 titlar känns tyvärr inte motiverat, kan nog dock bli ett begagnatköp om några år när man kan plocka upp en enhet för nån tusing på blocket.

Breath of the Wild släpptes även till Wii U, och utvecklades först och främst för Wii U. Sen släpptes ju även HD-utgåvor av Wind Waker och Twilight Princess. Det släpptes även en del Mario-spel till WIi U. Super Mario 3D World, som du nämnde, samt även New Super Mario U, Super Mario Maker och Paper Mario: Color Splash.

Såg nu att Spelbutiken sålde enheter för 3000 spänn. Annars hade jag nog inväntat Black Friday och se om det dyker upp några fina erbjudanden. Både i Sverige och i utlandet. Amazon.de brukar ha bra priser, och de har fri frakt till Sverige.

Medlem
Wii U flop? Nej

@xverminator: Det jag irriterar mig mest på är att folk sa att första xbox one inte var en flop, men Wii U som sålde fler exemplar var en flop? Sjukt beteende hos folk!

Medlem
Skrivet av GlennCoco:

Jämförelsen var mellan när ps4 var nysläppt och nu när switchen är nysläppt. Alltså inte under samma period i år.

ah of course.

men ja, japanare älskar sina bärbara det vet vi alla.

Är inte Sony Playstation typ starkast i Europa överlag? Har hört det ryktesvägen. Men är inte helt säker.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar