Youtube-dokumentär – om Crysis-serien och varför den failade

Medlem
Skrivet av farbrorwiwi:

@Mjauv: intressant video, dock med tanke på hur ingående den var fanns det väldigt lite fakta om kringliggande saker, så som försäljningssiffror etc... den förklarar spelen som om man aldrig spelat dem men antar att tittaren känner till hur den sålde och mottogs.. bra review, får mig att tänka på Mass Effect som gjorde samma resa; 1an cranks the game up och golvar all samtida konkurrens, 2an släpper fullkomligt taget om allt som gjorde det unikt och säljer en medioker mainstream-avkokning baserat på namnet, och 3an jämkar tillräckligt för att rädda ryktet en smula - den stora skillnaden är bara att Crysis gjorde nummer 1 ENORMT bra och nummer 2 helt absurt dåligt, och trial and error gick inte hela vägen för dem inför 3an

Är oftast så med uppföljare. Den första blir bäst och man lyckas inte höja nivån inför nästa Spel/film eller serie.

Vet en som misslyckas nästan alltid med sina uppföljare (får ut en riktigt bra och det går inte att bygga en minst lika bra uppföljare). Alltså inom filmbranschen då.

FML
Medlem
Skrivet av broken-arrow:

Är oftast så med uppföljare. Den första blir bäst och man lyckas inte höja nivån inför nästa Spel/film eller serie.

Vet en som misslyckas nästan alltid med sina uppföljare (får ut en riktigt bra och det går inte att bygga en minst lika bra uppföljare). Alltså inom filmbranschen då.

Nåja, inte alltid så. Mjölkningar finns de gott om, men finns massa guldkorn i både spel och filmbranschen som kom istället som uppföljare.

Det är tredje filmen som är oftast katastrofen!

Medlem

ja, 1an var unik och knäckte allt på sin tid. 2an var total fail, körde aldrig klart det ens (till skillnad från 1an som jag körde igenom många ggr), och 3an var kul en snabb omgång, om man hade bärs ska installera 1an igen direkt, var många år sedan!


signatur

//monster

Medlem

Älskade 1an och Warhead, Crysis 2 sög rätt hårt och jag brydde mig aldrig med 3an.
Känslan försvann helt med Crysis 2, kändes mycket mer som en generisk shooter I ett skal av Crysis.

Medlem
Skrivet av FML:

Nåja, inte alltid så. Mjölkningar finns de gott om, men finns massa guldkorn i både spel och filmbranschen som kom istället som uppföljare.

Det är tredje filmen som är oftast katastrofen!

Självklart, menade just en viss producent av filmer. Klarar oftast inte göra mer än en bra film på samma tema, uppföljarna brukar bara kännas som mjölkning/mediokra.

Så 4 och 5 blir filmerna bra igen? Tänkte på polisskolan, räckte inte göra 1 utan var det 5 eller till och med 6 stycken (blir dock inte bättre och bättre precis)?

12
Skriv svar