Gamers köper färre nya konsoler efter kemikalieskattens införande

Robot
Gamers köper färre nya konsoler efter kemikalieskattens införande

Men överlag köps mer elektronik – är spelare extra skattekänsliga?

#elektronikbranschen, #kemikalieskatt, #ps4, #switch, #xbox-one


ps4 slim öka ca 700-800:- efter höjning inga 400 där inte

Medlem
Skrivet av WestManiaC:

ps4 slim öka ca 700-800:- efter höjning inga 400 där inte

Inte pga skatten.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Köper begagnat eller på ebay numer.

Medlem

Eftersom vår regering är rent Sverige-fientligt har jag börjat köpa all elektronik från Danmark. I princip samma rättigheter. Glada skattepengar som går till danskarna istället. Men det var väl hela poängen med denna idiotiska skatt.

Medlem

Men det betyder att det blir färre kemikalier i omlopp HURRA!! (ironi)

Medlem

Saknar alternativet; "Passade på att köpa innan skatten infördes."

Blev en PS4 Pro, som jag haft mycket kul med.

När PS5 kommer blir det förmodligen ett köp i tyskland, på en bärsresa. Jag tycker skatten är helt felformulerad och slår fel i samhället, så det är inget jag står bakom eller tänker finna mig i. Ska man leka lyxskatt kan man göra det på prylar som kostar 20k eller mer och kalla det för vad det är.

När det blir ny TV kommer jag kolla på gruppimport, där man går ihop sig för att få ett bra pris. Det är värt lite extra besvär för att visa vad man står.

Medlem

Hur många konsoler får plats i Sverige?? En konsol har ändå en lång livstid

Avstängd

Jag köper lika många som innan - inga alls!

Ambassadör
Xbox

Regeringen vill ju att vi ska handla utomlands så det är väl det vi gör. Danmark, Tyskland och UK har bra ställen.


signatur

Jump in.

@Dunder: kanske inte det men samma dag iaf

Medlem
Skrivet av sebrock:

Eftersom vår regering är rent Sverige-fientligt har jag börjat köpa all elektronik från Danmark. I princip samma rättigheter. Glada skattepengar som går till danskarna istället. Men det var väl hela poängen med denna idiotiska skatt.

Hur är det med returer och sådant?


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Nintendo switch? Det är väl en enkel och rimlig förklaring. Försäljningen ökar generellt och den ökade extra mycket under våren eftersom switch släpptes. Med andra ord mer av en switcheffekt än en skatteeffekt. Förövrigt sjukt bra utveckling i den här branschen.

Medlem

Köpte senaste utomlands, blev mycket billigare trots extra kostnad för frakt. Återigen visar svenska regeringen sin inkompetens

Medlem

Så dem som köpt en ny konsol under årets två första kvartal köpte inte en till under det tredje? Mystiskt, måste ju bero på den där kemikalieskatten.

Vet inte ifall jag skulle orka med böket att köpa en konsol utomlands bara för att spara ett par hundringar. Blir bara jobbigt ifall men åker på något garantiärende. Däremot är det ju en jäkla skitskatt, precis som biltullar. Har ju inget med miljön att göra, folk åker/köper ju ändå med skillnaden att dem betalar mer.

Hade varit lättare att acceptera ifall pengarna åtminstone gick till något vettigt.

Medlem

Folk kanske har dom konsolerna dom vill ha.

Medlem

Jag tycker att detta är mycket missvisande.
Denna typ av produkter är mer driven av nyhetens behag än en i sammanhanget mindre merkostnad. Det enda de där siffrorna visar är att försäljningen har skiftat mellan två perioder. För att kunna säga att det beror på en viss orsak så måste man ju se försäljningen över ett längre perspektiv, minst en konsolgeneration, vill jag påstå. Dessutom måste man ta i beaktande vilka nya tekniker och spel som släpps mellan de perioder man jämför med.

Med stöd av samma siffror kan man lika gärna lägga fram argumentet att extraskatten har tagit död på TV-försäljningen.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Korvören i sammanhanget.
Skulle inte orka med import bara pga detta.
Men sen köper jag sällan nytt bara om jag ska uppgradera min egna dator och vad jag vet är enskilda delar inte drabbad av denna skatt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kemikalieskatt? Aldrig hört talas om faktiskt.


signatur

Meep!

Medlem

Tror den statistiken mer har att göra med naturliga variationer beroende på när det senast släpptes något nytt i konsollväg.

Som vanligt när Miljöpartiet får vara med och bestämma. Det blir en rejäl luftsving, som bara drabbar folk som verkligen ligger på marginalen rent ekonomiskt. Om man bara har det lite knapert så avstår man kanske värtstingvarianterna, men miljöskatten och miljöpåverkan blir den samma.
Ungefär som flygskatten dom babblar om, plocka ut nån hundring extra på ett pris som varierar med tusenlappar bara beroende vilken avgång och hur långt i förväg man bokar biljett. Snacka om att inte få någon effekt alls på miljön.

Det enda dom lyckas åstadkomma är att ge sämre vilkor för svenska företag samt göra det krångligare för konsumenter som väljer att importera varor.

Medlem

@Gambold: Du har nog rätt i att det inte går att utläsa vilken påverkan skatten haft än så länge, dock tror jag definitivt du kommer att börja se hur det påverkar i framtiden.

Självklart kommer folk börja beställa från utlandet om de får samma vara för flera hundralappar mindre. Bara att titta på Steams överpriser, massor av folk som istället köper billiga koder via sidor på nätet exempelvis.

För övrigt har man ofta gratis frakt från Kina... Så det är ju jättebra tänkt där av miljöpartiet och regering, ungefär lika smart som att frakta hela världens fattiga till världens dyraste land.

Medlem
Skrivet av sebrock:

Eftersom vår regering är rent Sverige-fientligt har jag börjat köpa all elektronik från Danmark. I princip samma rättigheter. Glada skattepengar som går till danskarna istället. Men det var väl hela poängen med denna idiotiska skatt.

Få vet att Danmark är på god väg att göra mer för miljön än de flesta länder.
Deras grisuppfödnings industrier är ledande inom att skapa nästa våg av multiresistenta bakterier, som ingen antibiotika tar kål på.
Betydligt färre människor = bättre för miljön och man får dessutom billigare griskött på köptet!

+Ger troligtvis folk lite annat att bekymra sig över, än att deras sketna plastleksaker kostar några hundralappar extra...

Medlem

Inte så konstigt. Under perioden januari-juni såldes många konsoler eftersom en helt ny konsol lanserades i mars. Mellan juni och augusti började väl den värsta rushen på Switch avta. Märkligt att inte nämna det.

Under 2016 släpptes väl visserligen en ny konsol (PS4 pro), men den släpptes väl inte förrän mot slutet av året.

Medlem

jag tycker att den nya skatten är bra. Det finns viktgare saker än spel i världen.

Att skatten inte skulle få någon effekt eftersom att alla skulle importera sina konsoler istället är en teori från en viss Dataspelsbransch som jag inte ger mycket för. Dyrare frakt, mer svårtillgängligt att handla, svårare att hitta kampanjer, svårare med garantin och svårare med reklamationer. Sånt gör att man inte köper konsoler från t.ex. Tyskland eller Storbritannien. Enskilda spel däremot kanske. Men de omfattas väl inte av skatten.

Medlem
Skrivet av Ender:

Så dem som köpt en ny konsol under årets två första kvartal köpte inte en till under det tredje? Mystiskt, måste ju bero på den där kemikalieskatten.

Vet inte ifall jag skulle orka med böket att köpa en konsol utomlands bara för att spara ett par hundringar. Blir bara jobbigt ifall men åker på något garantiärende. Däremot är det ju en jäkla skitskatt, precis som biltullar. Har ju inget med miljön att göra, folk åker/köper ju ändå med skillnaden att dem betalar mer.

Hade varit lättare att acceptera ifall pengarna åtminstone gick till något vettigt.

Samma sak gäller cigaretter, koldioxid och alkohol. Konsumtionen fortsätter. Ändå är skatterna rimliga. Varför? Jo för att dessa saker kostar pengar och därför bör de bära sina egna kostnader i större utsträckning. Samma sak gäller den nya flygskatten, om den nu röstas igenom. Och är 80 kr fextra för en flygbiljett egentligen något att bråka om? För oss vanliga typer är 80 kr någon gång eller några gånger per år inte mycket att bråka om. De som flyger ofta på affärsresor har nog råd med att betala lite mer, reser man på affärsresor så lär inte 80 kr per resa förstöra företagets budget direkt. För ett företag är det en struntsumma. Att flyga reguljärt i business class är jus vindyrt också. Man får väl minska lite på representationsbudgeten och dricka kolsyrat vatten på nästa affärsmiddag istället för alkohol. Då sparar man nog in ett antal 80-kronorsskatter i ett svep.

Medlem
Skrivet av Gambold:

Tror den statistiken mer har att göra med naturliga variationer beroende på när det senast släpptes något nytt i konsollväg.

Som vanligt när Miljöpartiet får vara med och bestämma. Det blir en rejäl luftsving, som bara drabbar folk som verkligen ligger på marginalen rent ekonomiskt. Om man bara har det lite knapert så avstår man kanske värtstingvarianterna, men miljöskatten och miljöpåverkan blir den samma.
Ungefär som flygskatten dom babblar om, plocka ut nån hundring extra på ett pris som varierar med tusenlappar bara beroende vilken avgång och hur långt i förväg man bokar biljett. Snacka om att inte få någon effekt alls på miljön.

Det enda dom lyckas åstadkomma är att ge sämre vilkor för svenska företag samt göra det krångligare för konsumenter som väljer att importera varor.

Även om minskningen inte blir så omfattande av flygskatten så drar man in mycket pengar som kan användas till att investera i ny infrastruktur eller grön infrastruktur. Reformutrymmet ökar och ett i grunden rätt miljöovänligt transportmedel står för det utökade reformutrymmet.

Avstängd
Skrivet av sebrock:

Eftersom vår regering är rent Sverige-fientligt har jag börjat köpa all elektronik från Danmark. I princip samma rättigheter. Glada skattepengar som går till danskarna istället. Men det var väl hela poängen med denna idiotiska skatt.

Samma här, många gånger köper jag från Tyskland eller UK istället för Sverige. Känns bara bra att mindre pengar går åt en svenskfientlig regim. Fullständigt efterbliven skatt.

Medlem

Tror helt enkelt det handlar om att Switch släpptes, samtidigt som sommarmånaderna står still pga att nya Xbox kommer i november.

Medlem

Tycker att man märkte kemikalieskatten mest på konsolerna. Kollar man prisjakt eller bevakar priset på tv, förstärkare eller högtalare så ligger de flesta kvar på samma nivå medan konsolerna steg direkt.

Jag beställde min Xbox One X ifrån Microsofts butik i Irland och slapp på så vis både prishöjningen på nya skatten och det blev lite billigare eftersom den kostade 499 Euro där och 4999 kr plus 400 kr i skatt i Sverige. Fri frakt ifrån deras butik.

Än en gång gör man en satsning i Sverige och tror att vår lilla marknad ska kunna förändra världen.

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Samma här, många gånger köper jag från Tyskland eller UK istället för Sverige. Känns bara bra att mindre pengar går åt en svenskfientlig regim. Fullständigt efterbliven skatt.

Problemet är ju retur :/ rätt enkelt att köra till netonnet på 5min och lämna tillbaka varan och få en ny istället för att skicka tillbaka till Tyskland eller UK och vänta 3 veckor extra.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

12
Skriv svar