Påtvångad kvotering inom dataspelsbranschen?

Medlem
Påtvångad kvotering inom dataspelsbranschen?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Varför måste de befintliga företagen inom dataspelsbranschen öka andelen med anställda kvinnor?

Varför är det nödvändigt att redan befintliga företag ska anställa fler kvinnor (stopp för män)?

Varför startar inte kvinnor nya spelföretag och anställer efter den eftersträvadsvärda kvoten på 50/50?

Varför detta fokus på just dataspel, varför inte rörmokare och målare?

Jag tror den största frågan är varför ska företag där 80% är män bli bättre av att det kommer fler kvinnor? Är inte spelets innehåll redan speccat till att skapa spel som män efterfrågar?

Varför inte öppna nya företag med 80% kvinnor som dessutom kan fokusera på att göra spel som kvinnor dras till?

Varför ska inte kvinnotidningar som Amelia, Vogue, Family Living, Bröllopsguiden öka andelen med manliga medarbetare?

Jag kan inte komma ifrån att tänka på att könskvoterings-motivationen är annat än att sätta stopp / minska på spel för män och sedan öka för någon diffus målgrupp som aldrig köper spel eller kommer att göra det.

Jag trycker inte för att kvinnotidningar ska ändra på sitt innehåll, varför trycker feminister på att ändra innehållet i spel för män?

Om kvinnor vill ändra kulturen - skapa nya företag och se om spelen blir köpta. Det borde kunna stöttas med statsbidrag i några decennier?

Edit:
Bytte namn på tråden ifrån Fokus inom dataspelbranschen till nuvarande.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem
Skrivet av Sipmo:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Varför är det behöver dataspelsutveckling öka andelen med anställda kvinnor?

Varför är lösningen att redan befintliga företag ska anställa fler kvinnor (ej några fler män)?

Varför startar inte kvinnor nya spelföretag och anställer efter den eftersträvadsvärda kvoten på 50/50?

Varför just dataspel, varför inte rörmokare och målare?

Jag tror den största frågan är varför ska företag där 80% är män bli bättre av att det kommer fler kvinnor? Är spelets innehåll för män eller kvinnor?

Varför inte öppna nya företag med 80% kvinnor som dessutom kan fokusera på att göra spel som kvinnor dras till?

Det man lätt missar är att detta inte handlar om det så ofta omskrivna patriarkatet, utan om att det finns normer som även slår mot killar/män som väljer bort något som de skulle vilja jobba med, kanske för att de är rädda för att det skulle anses som för tjejigt eller för att de skulle hamna utanför gemenskapen (systerskapet).

Det pratas ofta om att många män pluggar vissa utbildningar, men mer sällan om att övevikten kvinnor som jobbar på dagis, som sjuksköterskor eller som frisörer också är rätt rejäl.

Och framför allt så pratas det nästan ALDRIG om klassperspektivet längre, och det sneda urval som det leder till. Och det blir ju tyvärr värre med tanke på att numera så har den med rika päron mycket godare möjligheter till att få tag på (läs:köpa) sig en bostad (bostadsrätt) på en studieort eller i en storstad.

Att 20 procent i spelbranschen är kvinnor är ej ett problem i sig. Problemet är om det finns många fler som vill in i branschen men som ryggar tillbaka på grund av dåliga orsaker, som rädsla för att passa in i spelbranschen.

Fördelningen män och kvinnor är nog förresten olika inom olika yrken/områden i spelbranschen. Det tror jag. Jag tror att om man tittar på programmerare eller chefer så är andelen män ännu högre än om man tittar på de som jobbar med grafik och design.

Medlem
Skrivet av Banjo:

Att 20 procent i spelbranschen är kvinnor är ej ett problem i sig. Problemet är om det finns många fler som vill in i branschen men som ryggar tillbaka på grund av dåliga orsaker, som rädsla för att passa in i spelbranschen.

Fördelningen män och kvinnor är nog förresten olika inom olika yrken/områden i spelbranschen. Det tror jag. Jag tror att om man tittar på programmerare eller chefer så är andelen män ännu högre än om man tittar på de som jobbar med grafik och design.

Om det finns 500 kvinnor som vill jobba med spel, men som inte vill på grund av kulturen på de företag som existerar, borde vi inte stötta dem att starta egna företag, snarare än att diktera för vilka de befintliga företagen ska anställa eller inte?

Vi behöver inte bryta sönder det som finns för att bygga något nytt.

Vi kan ha kvinnotidningar och kvinnospel, men vi behöver inte ta bort spel och tidningar för män för att uppnå detta.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

phi
Medlem

Håller med.

Vill du som kvinna med intresse för spelutveckling förändra spelbranschen så förvänta dig inte att branschen ska ändra på sig genom kvotering utan starta istället eget och anställ de personerna som du vill ha med dig och tillsammans skapa de spelen om ni vill se. Med tanken på dagens SJW- och feministhysteri så lär man kasta pengar på dig för att du ska lyckas.

Dessutom har det aldrig varit lättare att komma igång med spelutveckling än nu så du har i princip allting serverat på silverfat. Det är bara att ta för dig.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Om det finns 500 kvinnor som vill jobba med spel, men som inte vill på grund av kulturen på de företag som existerar, borde vi inte stötta dem att starta egna företag, snarare än att diktera för vilka de befintliga företagen ska anställa eller inte?

Vi behöver inte bryta sönder det som finns för att bygga något nytt.

Vi kan ha kvinnotidningar och kvinnospel, men vi behöver inte ta bort spel och tidningar för män för att uppnå detta.

Jag håller inte med där riktigt. Kvinnor bör ju också kunna få jobb på något av de stora företagen som många vill jobba på, som DICE, Mojang, King,Massive m.fl.

Sen kan det också vara så att det kan vara svårt för kvinnor att starta eget själva om det inte finns några kvinnor som kan programmera. Jag tänker att det finns sämre tillgång på kvinnliga programmerare än kvinnliga designers. Så en renodlad studio för kvinnor blir kanske svårt. Och kanske inte önskvärt heller. Det blir ju en slags kvoteringskrig där vissa företag endast släpper in män (eller har en kultur där endast män trivs) och andra endast är för kvinnor.

Bättre att alla kan trivas överallt.

Medlem

Dator, inte data.

._.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fr0gg0.:

Dator, inte data.

._.

Datorspel = spel för datorer
Dataspel = spel byggda av data (ej kartong), oberoende av plattform
Dataspelssbranschen = organisation som stöttar svenska spelskapare.

Ontopic: varför dela in spel i kill- och tjejspel? Om svaret är "för att killar gillar den typen av spel" - varför är det så?


signatur
Medlem

Hela (köns)debatten är så självmotsägande så att man häpnar. Ena andetaget "kön skall inte spela roll, endast kompetensen skall vara avgörande vid anställning" och nästa andetag "det finns för lite kvinnor inom bransch X". Vänta nu. Hur skall ni ha det? Spelar kön roll eller inte?

Missförstå mig inte, jag gillar när det är blandat. Men det är retoriken och argumentationen som är så ologisk så att man har svårt för att ta det seriöst.

"Man skall inte anställa (eller neka anställning) på grund av personens kön, för det är diskriminering. Men om ni inte tar in fler kvinnor i styrelsen så hotar vi med tvingande lagstiftning om minst 40 % kvinnor."

"Alla skall ha samma chans oavsett kön. Men om du är man har du mindre chans på grund av att det redan är så många män på arbetsplatsen som du söker till."

Snacka om att ge dubbla signaler.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Ambassadör
Xbox

Kvotering är trams. Förstår överhuvudtaget inte poängen med att det ska vara fokus på kön. Så länge alla har samma förutsättningar så är det väl upp till individen vad de vill pyssla med.

Vill Nisse bli sjuksköterska så blir han det, vill Lisa bli spelutvecklare så blir hon det. Det finns ingenting som hindrar det, framförallt inte i Sverige. Hittepå-problem.


signatur

Jump in.

Medlem

Tycker hela första inlägget är väldigt ogenomtänkt, varför skulle t.ex. inte kvinnor kunna göra spel som män vill spela? Det är inte så att kvinnor per automatik programmerar barbiespel och män fps.

Er retorik säger mig att ni inte riktigt förstår de bakomliggande faktorerna till varför man pratar om kvotering. Sen är det inte alltid kvotering i sig utan det viktigare för de flesta företag är att lära sig rekrytera utan fördomar och diskriminering som oftast drabbar kvinnor negativt. Sen är det viktigt att ändra den rent utsagt skitiga kultur som män kan bidra till på arbetsplatser där det endast jobbar män.

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Tycker hela första inlägget är väldigt ogenomtänkt, varför skulle t.ex. inte kvinnor kunna göra spel som män vill spela? Det är inte så att kvinnor per automatik programmerar barbiespel och män fps.

Er retorik säger mig att ni inte riktigt förstår de bakomliggande faktorerna till varför man pratar om kvotering. Sen är det inte alltid kvotering i sig utan det viktigare för de flesta företag är att lära sig rekrytera utan fördomar och diskriminering som oftast drabbar kvinnor negativt. Sen är det viktigt att ändra den rent utsagt skitiga kultur som män kan bidra till på arbetsplatser där det endast jobbar män.

Jag tror många förstår problematiken och varför debatten uppstod från början. Grejjen är den att det är inte syftet eller intentionerna som det är fel på, utan metodiken. Vill man få bukt med problem som t ex attityden/kulturen på arbetsplatsen eller liknande, så är inte kvotering rätt metod att använda.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Varför låter ni public service kontrollera narrativet? Ni börjar prata om ett icke-problem för att det nämns i media.

Ignorera och gå vidare.

Avstängd

@Sipmo: det är bättre med mer jämställda arbetsplatser, punkt. Behöver inte tänka mer än så. Det ÄR bättre med 50/50 än med 90/10.

Avstängd

@Mortaigne: då fattar du inte, och har aldrig jobbat på en spelstudio med 90% killar.

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@Sipmo: det är bättre med mer jämställda arbetsplatser, punkt. Behöver inte tänka mer än så. Det ÄR bättre med 50/50 än med 90/10.

Det är väl bättre att ifrågasätta. Så varför är det bättre än kvotering än med kompetens?

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@Sipmo: det är bättre med mer jämställda arbetsplatser, punkt. Behöver inte tänka mer än så. Det ÄR bättre med 50/50 än med 90/10.

Har du lust att utveckla med argument, eller kommer du bli en i mängden som av ideologiska skäl säger "det bara är så" utan att säga varför?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@Sipmo: det är bättre med mer jämställda arbetsplatser, punkt. Behöver inte tänka mer än så. Det ÄR bättre med 50/50 än med 90/10.

Möjligt, men kvotering är alltid och kommer alltid vara en löjlig idé. Finns ingen anledning för regeringen att lägga sig i vem ett privat företag vill anställa, eller av vilken anledning. Det vi kan göra är att ändra på samhället och tankesättet men att kvotera in folk med tvång är en dum idé. Ganska roligt att de som pratar kvotering ofta bara är intresserade av att göra det i eftertraktade jobb. Ingen som pratar om att tvångskvotera in kvinnor som sopgubbar eller byggarbetare, nej, det är alltid till roliga och bekväma jobb det ska kvoteras.

Börjar vi kvotera i något yrke ska alla mansdominerade och kvinnodominerade yrken kvoteras. Har jag ett företag ska jag få anställa den person jag tycker passar bäst för jobbet, och ingen annan har något med det att göra.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Datorspel = spel för datorer
Dataspel = spel byggda av data (ej kartong), oberoende av plattform
Dataspelssbranschen = organisation som stöttar svenska spelskapare.

Ontopic: varför dela in spel i kill- och tjejspel? Om svaret är "för att killar gillar den typen av spel" - varför är det så?

För att killar och tjejer är olika. Jag känner inte en enda tjej som är intresserad av hjärndöda actionspel utan story. Däremot finns många tjejer som gillar spel med fokus på karaktärer, till exempel Final Fantasy.

Jag var i Japan nyligen och där delar de in allting i kön. Istället för att försöka skapa en produkt som ska passa alla (som vi vill göra i Sverige) så skapar de väldigt riktade produkter åt både tjejer och killar.

Sedan ska man också vara ärlig och säga att tjejer generellt inte lägger hälften så mycket tid och pengar på spel som killar gör. Det betyder inte att tjejer inte är intresserade av spel, men jag tror inte vi har samma passion för denna underhållningsform som killar har.

Avstängd

@lackis: trollar du nu eller tror du det där?

Avstängd

@MiniSara: kvotering har jag aldrig sagt. Jobbar själv inom spelutveckling och vi BEHÖVER fler tjejer!! Inom design, AD samt producenter.

Avstängd

@conthox: skojar du? Det är 2017,.allt det här är redan allmän kunskap.
Det är bättre med jämn könsfördelning, alltså vet du inte varför??

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@MiniSara: kvotering har jag aldrig sagt. Jobbar själv inom spelutveckling och vi BEHÖVER fler tjejer!! Inom design, AD samt producenter.

Jo men varför? Vad är det en tjej kan göra som inte en kille kan och tvärtom? Varför ligger fokuset på könet istället för på kompetensen?

Avstängd
Skrivet av SenseMaker:

@lackis: trollar du nu eller tror du det där?

Jag tror det.

Avstängd

@MiniSara: vadå "istället" för?? Båda är viktiga. Gubb/grabbdominerade arbetsplatser suger. Så fort vi har mixade teams så blir det bättre. Både känslan i teamen, dynamiken på möten, val man gör, directions, allt! Det här trodde jag folk fattade 2017. Jämställdhet är det absolut viktigaste som finns, så fort det blir dominerat av killar så sänks effektiviteten, produktiviteten, man jämför skills och vem som "vet bäst" osv. Mixad könsfördelning luckrar upp statisk hierarkism helt enkelt, och bidrar till att man lyssnar och respekterar varandra bättre = bättre arbetsmiljö än när grabbarna grus ska ha möte. Dessutom när det bara är 10% tjejer det är DÅ könet spelar roll. Det 50/50 så är könet irrelevant och man bryr sig bara om kompetens, skills etc. Förstår du?
Vi lider av detta, och det skapas många projekt för att få in kvinnor. Girl hackathons. Techwomen kurser, gaminggirls, utbildningar med inriktning tjejer osv osv.. Ledarskapsutbildningar, vi behöver tjejer på lead positioner, inte bara som grafiker, QA. Hur ofta ser man tjejer som AD, producenter, lead designers, creative directors, narrative leads, Audio leads, gameplay programmers etc? Nä de sitter och gör buskar, props eller på QA ellee typ rekrytering.

Kort sagt: spelen blir bättre om det är mixade teams (kön, religion, ursprung mm) diversity FFS. Samt arbetsmiljön blir bättre och då TRIVS man på jobbet och då får man mer INSPIRATION och då produceras det högre KVALITET

Avstängd

@lackis: Synd! Skolan misslyckades. Läs på lite då så kanske du lär dig, för du är ju ute heeeeelt och cyklar. LOL

Avstängd
Skrivet av SenseMaker:

@lackis: Synd! Skolan misslyckades. Läs på lite då så kanske du lär dig, för du är ju ute heeeeelt och cyklar. LOL

Jag tror inte jag är kapabel till det. Nej!, jag misslyckades, inte skolan.

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@MiniSara: vadå "istället" för?? Båda är viktiga. Gubb/grabbdominerade arbetsplatser suger. Så fort vi har mixade teams så blir det bättre. Både känslan i teamen, dynamiken på möten, val man gör, directions, allt! Det här trodde jag folk fattade 2017. Jämställdhet är det absolut viktigaste som finns, så fort det blir dominerat av killar så sänks effektiviteten, produktiviteten, man jämför skills och vem som "vet bäst" osv. Mixad könsfördelning luckrar upp statisk hierarkism helt enkelt, och bidrar till att man lyssnar och respekterar varandra bättre = bättre arbetsmiljö än när grabbarna grus ska ha möte. Dessutom när det bara är 10% tjejer det är DÅ könet spelar roll. Det 50/50 så är könet irrelevant och man bryr sig bara om kompetens, skills etc. Förstår du?
Vi lider av detta, och det skapas många projekt för att få in kvinnor. Girl hackathons. Techwomen kurser, gaminggirls, utbildningar med inriktning tjejer osv osv.. Ledarskapsutbildningar, vi behöver tjejer på lead positioner, inte bara som grafiker, QA. Hur ofta ser man tjejer som AD, producenter, lead designers, creative directors, narrative leads, Audio leads, gameplay programmers etc? Nä de sitter och gör buskar, props eller på QA ellee typ rekrytering.

Kort sagt: spelen blir bättre om det är mixade teams (kön, religion, ursprung mm) diversity FFS. Samt arbetsmiljön blir bättre och då TRIVS man på jobbet och då får man mer INSPIRATION och då produceras det högre KVALITET

Men hur kan du påvisa att det har att göra med kön? Det du radar upp låter mer som känsloargument och gissningar snarare än fakta. Dessutom, som andra redan påvisat, ser jag aldrig debatter som handlar om att få in fler kvinnor till lågstatusyrken där de är underrepresenterade. Jag köper inte ditt snack än, det är för mycket flum och gissningar.

Avstängd

@MiniSara:
Nu pratar vi väl specifikt dataspelsbranschen?
Citerar OT "Varför måste de befintliga företagen inom dataspelsbranschen öka andelen med anställda kvinnor?

Av de anledningar jag radade upp ovan^^

Avstängd

@lackis: nej. Alltså, skolan misslyckades med dig, inte tvärtom. Om du på allvar tror de där trollgrejorna du nyss gjorde bort dig med att posta ang kvinnor

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@MiniSara:
Nu pratar vi väl specifikt dataspelsbranschen?
Citerar OT "Varför måste de befintliga företagen inom dataspelsbranschen öka andelen med anställda kvinnor?

Av de anledningar jag radade upp ovan^^

Jag säger inte att du har fel, men jag är inte övertygad att du har rätt eftersom jag inte tycker att dina argument håller. Att man ska trivas i teamet och få en bra gruppdynamik har mer med personlighet än kön att göra.

Säger ni någon gång på ert jobb "det här projektet måste ledas av en kvinna, för män skulle inte klara av det"? Om inte så har jag svårt att se hur kön skulle vara en betydande faktor i spelutveckling.

Skriv svar