Experiment riktat åt killar och tjejer

Medlem
Experiment riktat åt killar och tjejer

Nu skulle jag vilja att alla här på FZ deltog i ett litet experiment. Jag vill gärna att ni skriver ned det första, impulsiva ni tänker på när ni ser bilden här nedanför. Det är alltså inte meningen att ni ska börja analysera och tänka på vad ni ska säga, utan endast skriva det absolut första som dyker upp i era tankar. Det spontana.

Ni behöver inte formulera er i sammansatta meningar utan kan skriva separata ord (typ som sökord). Vad är det absolut första som dyker upp i era tankar när ni ser bilden?

När ni sedan skrivit dessa ord kan ni gärna utveckla om ni vill så att vi får en diskussion också. Glöm inte heller att uppge kön och ålder.

Försök att INTE läsa vad andra har skrivit innan ni själva skriver!

Avstängd

Lol!? Ni kvinnor är så självupptagna att det emellanåt blir gulligt!, hahaha! Jag tänker inte på något alls! Det jag ser på bilden däremot, är en kvinna som böjer sig fram, eventuellt i hukande gång, står, går, med bar rumpa! Och syftet med denna "undersökning" var? Här får du en kram Sara, lol!

Medlem
Skrivet av lackis:

Lol!? Ni kvinnor är så självupptagna att det emellanåt blir gulligt!, hahaha! Jag tänker inte på något alls! Det jag ser på bilden däremot, är en kvinna som böjer sig fram, eventuellt i hukande gång, står, går, med bar rumpa! Och syftet med denna "undersökning" var? Här får du en kram Sara, lol!

Oavsett vad man ser så får man alltid något i tankarna. Syftet är att se hur dessa tankar skiljer sig mellan ålder och kön baserat på en sexuellt provocerande bild.

Så helt ärligt tror jag dig inte när du säger att du inte tänker på något alls.

Avstängd
Skrivet av MiniSara:

Oavsett vad man ser så får man alltid något i tankarna. Syftet är att se hur dessa tankar skiljer sig mellan ålder och kön baserat på en sexuellt provocerande bild.

Så helt ärligt tror jag dig inte när du säger att du inte tänker på något alls.

Jo!, jag är helt tom. Det är ihåligt!

Medlem
Skrivet av lackis:

Jo!, jag är helt tom. Det är ihåligt!

Det är typ omöjligt eftersom våra hjärnor inte fungerar så när vi ser något. Det är alltid något som dyker upp i skallen, eftersom vi triggas av bilder, ljud och dofter.

Medlem

"Japanskt spel" är det första som dyker upp 😊
Man, 30

Medlem
Skrivet av penne:

Japanskt spel är det första som dyker upp 😊

Glöm inte att nämnda ålder och kön.

Avstängd
Skrivet av MiniSara:

Det är typ omöjligt eftersom våra hjärnor inte fungerar så när vi ser något. Det är alltid något som dyker upp i skallen, eftersom vi triggas av bilder, ljud och dofter.

Jag har förmodligen problem!

Avstängd

Ok! Hon har tappat något!
Man, 20

Medlem

Ser fyrkantigt och basic ut.
Man 38år

Avstängd

@lackis: "ni kvinnor"? Vem är det som är självupptagen om inte du? Drygt svar hörru

Avstängd

@MiniSara: det första jag såg och tänkte på var att det var en tjej som kröp och visade rumpan. Är det från ett spel?

Avstängd
Skrivet av SenseMaker:

@lackis: "ni kvinnor"? Vem är det som är självupptagen om inte du? Drygt svar hörru

Japp!, torr som fnöske, inget hyfs här!

Avstängd
Skrivet av SenseMaker:

@MiniSara: det första jag såg och tänkte på var att det var en tjej som kröp och visade rumpan. Är det från ett spel?

Ge henne ditt kön och ålder, under ditt svar, tack!

Medlem

999999, är det antalet ammo eller valuta? Känns som något fuskat i spelet.. lamt

Man 34

Medlem

Sexistiskt. Onödigt.

Man 37

Nu ska jag läsa vd ni andra har skrivit.

Geeks Gaming

Onödigt

Man 37

Releasehästryttare

Påminner om Haydee som släpptes på steam förra året

Vilket spel är det ifrån @MiniSara ?

Avstängd

@lackis: Jag är man. 30+

Avstängd
Skrivet av SenseMaker:

@lackis: Jag är man. 30+

Och vad tänker du på när du ser bilden?

Avstängd

@lackis: skrev det ju ovan?

Medlem

Onödigt sexigt pose för att göra något enkelt.

Man 38

Medlem

Jag tänkte på en massa nior. Men det beror på att jag såg halva bilden medan jag läste trådskaparens text.

Människa, lagom ålder.

Medlem

"Vad är det för något?" Var min första tanke, såg bara ryggen först för jag läste först innan jag scrollade ner. Sen när jag såg bilden tänkte jag bara "Ok, men vad är det för något hon har på ryggen?".

Man, 31

Medlem

@MiniSara: science fiction
Man 31

Medlem

Avstår då det inte framgår i vilket sammanhang eller av vilka den insamlade datan ska användas.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

@MiniSara:
Lågt antal polygoner. Enklare ljussättning. Måste vara spel från kring tidigt 2000 tal.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det första spontana är givetvis en "rumpa", då kameran är riktad neråt så man inte kan se något av den annars stela och tråkiga omgivningen, "en rumpa" förstärks dessutom av att karaktären kryper och rumpan och benen är det som syns ifrån denna kameravinkel.

Sen funderar jag på om det är någon som fuskar för det står 9999999 av någonting där uppe.

En tredje sak är att omgivningen har väldigt låg detaljrikedom medan karaktärens rumpa och ben har betydligt fler nyanser av skuggning och effekt av bevel (något står uttåt), vilket får karaktären att poppa ut ännu mer ifrån bakgrunden.

Då jag läst lite kognitionsvetenskap varav framförallt visuell perception och uppmärksamhet är jag också medveten om att rumpan kommer dra till sig uppmärksamhet eftersom den besitter särskilda "pop-out"-egenskaper som bevel, kontrast och storlek - dessa tre egenskaper hos visuella stimuli är det vi människor allra först bearbetar i hjärnan, alltså i den primära synbarken (V1). Vilket är anmärkningsvärt eftersom rumpan besitter egenskaper som gör att vi vid ett första ögonkast på bilden kommer att kunna sortera ut rumpan som intressant att kandidat att rikta vårt nästa ögonkast - eftersom rumpan står ut ifrån omgivningen redan i V1-nivå. Det hade inte behövt vara rumpa, utan en hand, boll eller vad som helst går bra. På bilden nedan finns fler exempel på visuell stimuli som vi allra först sorterar ut i V1.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Syncentrum

Anledningen till att rumpan drar till sig uppmärksamhet i denna bild är helt enkelt för att den har bevel, storlek och betydligt fler grader av kontrast/skuggning som särskiljer karaktärens rumpa som om det vore en droppe blod på ett papper.

Denna bild är tagen för att framhäva rumpan, då kameravinkeln är riktad neråt så det inte går att se något av omgivningen, samt att karaktären inte ens står upp.

Det är antagligen ett spel riktat för män över 16 år och har åtminstone 15 år på nacken, kanske Playstation 2?

Slutligen är jag medveten om att det går att förklara bilden bättre vetenskapligt än vad jag gjort, det finns mycket jag lämnat ute och det skulle gå att diskuteras bättre. Om jag skrivit så här på tentan hade det blivit U.

Om en person har tidigare erfarenhet av detta spel skulle personen möjligtvis inte rikta sitt första ögonkast emot rumpan utan snarare poäng-baren eller något annat "användbart" som kan förtälja något Informativt och intressant.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@Sipmo: Tack för intressant läsning!

Medlem

@waeress:

Ifrån 5:08 är det jag försökt framföra betydligt bättre förklarat:

I klippet förlarar professor Colin Ware bland annat vad han anser är mest centralt / användbart ifrån kognitonsvetenskapen när det kommer till att visualisera information så vi människor kan använda våra kognitiva styrkor/förmågor på bästa sätt.

Han ägnar dock 10 min åt att summera vad som är bra att känna till om hur vi människor faktiskt ser världen - lite om de perceptuella processerna, vår uppmärksamhet och hur viktigt vårt begränsade korttidsminne är i det hela.

Tyvärr går han inte in så mycket på lowlevel perception (V1) och popout effekter, han rör vid ämnet, men fokuserar mest på korttidsminnets begränsningar och vilken betydelse det har för vår perception och uppmärksamhet.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

12
Skriv svar