Oculus Rift äter upp Vives försprång på Steam

Robot
Oculus Rift äter upp Vives försprång på Steam

Mycket talar för ett dött lopp inom kort.

#htc-vive, #oculus-rift, #steam


Medlem

Kan inte säja så mycket om rift då jag inte testat den, men äger en HTC vive. Däremot spelar ingen av dem nån roll i nuläget då det är så uselt spel utbud vilket gör att jag inte direkt kan rekommendera ett köp för tillfället.

Hoppas däremot att släppet av fallout 4 VR, Doom och skyrim kan ändra det då de blir de första fullstora spelen i VR vad jag vet om.

Medlem

Även om Vive's större rörelsefrihet är cool så har den en begränsad användbarhet. De flesta köpare har knappast ett VR-rum att dedikera till denna feature. Så man utvecklar mjukvara för minsta gemensamma nämnare och då vinner nog Rift på sin bättre ergonomi.

Medlem

sitter på vive, och kan knappt vänta på tpcast i oktober så de blir trådlöst.
Hoppas också på mera stora spel.
Ser fram imot skyrim inte spelat mycket innan så hoppas kunna lira igenom de i vr ^^

Medlem

jag väntar på högre fov och upplösning

Medlem

...och 95% av dessa ligger och dammar i en hylla...


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Använder Riften dagligen till racing.

Medlem
Skrivet av Nocturnal77:

...och 95% av dessa ligger och dammar i en hylla...

Ungefär så min används just nu, har ett par mer "demo-spel" som jag kör i perioder som är kul att bara hoppa in i och köra en stund, för det hela grejen tycker jag fortfarande är sjukt cool, men ja, spelutbudet finns inte riktigt, utom möjligtvis för simulatorer.

Medlem
Skrivet av Wattem:

Kan inte säja så mycket om rift då jag inte testat den, men äger en HTC vive. Däremot spelar ingen av dem nån roll i nuläget då det är så uselt spel utbud vilket gör att jag inte direkt kan rekommendera ett köp för tillfället.

Hoppas däremot att släppet av fallout 4 VR, Doom och skyrim kan ändra det då de blir de första fullstora spelen i VR vad jag vet om.

hört att skyrim vr ska vara skit. nedskalad lågupplöst grafik, enbart teleportering ("gå själv" finns alltså inte ens som ett alternativ) och tråkiga kontroller som oftast brukar beteckna spel som inte utvecklats speciellt för vr (vifta med svärdet som en galning och döda allt omkring dig, noll tyngd, spelar ingen roll hur hårt du svingar osv). bådar inte gott för fallout 4 vr.

doom vfr ser däremot grymt häftigt ut.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Även om Vive's större rörelsefrihet är cool så har den en begränsad användbarhet. De flesta köpare har knappast ett VR-rum att dedikera till denna feature. Så man utvecklar mjukvara för minsta gemensamma nämnare och då vinner nog Rift på sin bättre ergonomi.

ett "vr rum"? nej, men jag har ett vardagsrum. dra soffbordet några meter åt sidan så är det bara att köra.

Medlem
Skrivet av Nocturnal77:

...och 95% av dessa ligger och dammar i en hylla...

Så precis som 95% av mina spel på Steam och det mesta saker man köpt.

Medlem
Skrivet av Wattem:

Kan inte säja så mycket om rift då jag inte testat den, men äger en HTC vive. Däremot spelar ingen av dem nån roll i nuläget då det är så uselt spel utbud vilket gör att jag inte direkt kan rekommendera ett köp för tillfället.

Hoppas däremot att släppet av fallout 4 VR, Doom och skyrim kan ändra det då de blir de första fullstora spelen i VR vad jag vet om.

Ja spelen på Steam är betydligt sämre kvalité än de Oculus exklusiva. Kör ReVive och köp några av spelen på Oculus Store. Jag har spelat minst 4 av mina top 10 spel någonsin där.

Medlem
Skrivet av quadratis:

hört att skyrim vr ska vara skit. nedskalad lågupplöst grafik, enbart teleportering ("gå själv" finns alltså inte ens som ett alternativ) och tråkiga kontroller som oftast brukar beteckna spel som inte utvecklats speciellt för vr (vifta med svärdet som en galning och döda allt omkring dig, noll tyngd, spelar ingen roll hur hårt du svingar osv). bådar inte gott för fallout 4 vr.

doom vfr ser däremot grymt häftigt ut.

Jag tror att teleporteringen endast gäller PS VR då Move-kontrollerna saknar styrspak (eller pekplatta som i Vives fall). Detta är en av nackdelarna med PS VR. Spel där du har möjlighet att röra dig fritt kräver att du spelar med Dualshock, alternativt Aim Controller för de få spel som stöder det. Sony skulle verkligen behöva designa om Move-kontrollerna där det finns två styrspakar.

Medlem

VR? Trodde det var dödförklarat sedan länge.

Medlem
Skrivet av quadratis:

hört att skyrim vr ska vara skit. nedskalad lågupplöst grafik, enbart teleportering ("gå själv" finns alltså inte ens som ett alternativ) och tråkiga kontroller som oftast brukar beteckna spel som inte utvecklats speciellt för vr (vifta med svärdet som en galning och döda allt omkring dig, noll tyngd, spelar ingen roll hur hårt du svingar osv). bådar inte gott för fallout 4 vr.

doom vfr ser däremot grymt häftigt ut.

Bara kollat på det en del, hoppas väl att de hinner fixa detta innan release om det är fallet däremot, sen har vi ju alltid mod support som kan fixa en hel del. Men ja lär väl vänta på betyg för det innan det lär bli ett köp hur som helst!

Medlem

@sebrock: berätta gärna mer om detta!

Medlem

Har båda tillgång till augmented reality, och spel med stöd för mus och tangentbord?
I alla fall det sista är viktigt för mig som gamer. Orkar inte stå och vifta som en idiot, av erfarenhet från Wii's nunchucks

Medlem

Använder min Rift nästan dagligen.
Skulle aldrig ens bemöda mig starta ett racing eller flygspel utan den, helt uteslutet att i dessa spel gå tillbaks till vanliga skärmar.

Project Cars 2 närmar sig


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Har båda tillgång till augmented reality, och spel med stöd för mus och tangentbord?
I alla fall det sista är viktigt för mig som gamer. Orkar inte stå och vifta som en idiot, av erfarenhet från Wii's nunchucks

Ingen av dem använder "augmented reality" men mus/tangentbord har ju endast med spelen att göra och inte headsetet själv.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av kebbe:

VR? Trodde det var dödförklarat sedan länge.

nån har minsann missat hela världsutvecklingen


signatur

//monster

Medlem

Jag vill ha vr till project cars 2! Ser helt grymt ut! Därför skulle jag köpa oculus för jag är bara ute efter vr för bilspel och oculus sägs ha lite vara lite mer komfortabel och lite lättare.
Är man ute efter en vr upplevelse för flygplan och bilspel så ser jag ingen vits med room scale! Däremot vill man ha full vr upplevelse och vill satsa på större utbud av vr spel då skulle jag rekommendera htc vive då den har bättre sensorer vilket betyder mer frihet!

Medlem

Headsettet på bilden är väll varken HTC eller Rift? Ser mer ut som Google Daydream eller nått av de nya MS Headsetten.

Medlem

@takaii: Det där är inte längre sant, det var i början ut av hur det ser ut. Du lungt köra room scale med en Rift nu för tiden. Jag har en spelyta på 3,5 x 3,5 m och den enda som begränsar till större yta är soffor och annat jox

Medlem

Jag kör med min Rift varje dag. Det är sjukt roligt och finns massa bra spel i Oculus store. Full roomscale och touchkontroller. Det äger!

Medlem

Jag är själv mest nyfiken på StarVR, har inte hört något på ett tag men förmodar att det jobbar för fullt.

http://www.starvr.com

Medlem

Har en Rift och jag skulle påstå att det antagligen beror på bättre spel i Oculus store samt prissänkningen på Riften som fick ned den i "vettiga" prisnivåer jämfört med innan. Men tippar att Vive kommer ta tillbaka det om de bara får tummen ur.

Ni som inte spelat Lone Echo, gör det, grym upplevelse och rankar det som ett av mina top 10 spel, kanske inte på grund av att det är världens bästa spel men den kompletta upplevelsen med Rift/VR är helt mindblowing.

Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Jag är själv mest nyfiken på StarVR, har inte hört något på ett tag men förmodar att det jobbar för fullt.

http://www.starvr.com

Den var väl riktad mot arkad inte för att ha hemma?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Den var väl riktad mot arkad inte för att ha hemma?

Det har jag helt missat, men det är möjligt. *sob*

Medlem

@Hipshot:

Primax är annars en ny kommande med hög upplösning och FOV.
https://www.roadtovr.com/pimax-teases-next-generation-accesso...

1
Skriv svar