Pewdiepie i blåsväder – säger "N"-ordet i PUBG-stream

Robot
Pewdiepie i blåsväder – säger "N"-ordet i PUBG-stream

Spelutvecklare kallar svensken "värre än en smygrasist".

#battlegrounds, #pewdiepie, #pubg, #twitch, #youtube


Medlem

Jag hoppas han förlorar nog med material och subscribers för att bli marginaliserad nu. Med så dålig självkontroll som offentlig person så har han inget där att göra.

ELF
Medlem

Tror Sean behöver lite babypuder.

Shit happens, bara för att en streamer klantar sig så behöver det inte bli ett tredje världskrig. Mer eller mindre alla som spelar multiplayer säger ett och annat felaktigt ord...


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Avstängd

Jisses. Ni skulle höra min sambo när han spelar - får Pewie att se ut som en fågelunge. Det är så lättkränkt så att man mår illa idag. Faktiskt. Men det är min åsikt. Visst, han har ju ett visst ansvar, men alla säger saker i tid och otid. Världen och människan är sådan, vi kan inte tvinga bort allt vi är, för då finns det inget av det som kallas homo sapiens kvar till slut. Bara en robot som förlorat all karaktär.

Medlem
Redaktör
Skrivet av ELF:

Tror Sean behöver lite babypuder.

Shit happens, bara för att en streamer klantar sig så behöver det inte bli ett tredje världskrig. Mer eller mindre alla som spelar multiplayer säger ett och annat felaktigt ord...

Kan nog så vara. Men mer eller mindre alla följs inte av 57 miljoner på YT. Han borde vara mer försiktig med vad han säger – OM han vill undvika såna här kontroverser.


signatur
Medlem

Kan förstå alla småbarn som tycker att han är cool som häver ur sig skit hela tiden.
Fast bland vuxet folk så plockar han inte många poäng.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Kan han ha kollat på Django Unchained precis innan? Vet själv att jag lätt tar efter saker jag kollar på. Typ dialekter, fraser och ord.
Sen vet jag inte om jag tycker att man ska bli av med allt man äger om man råkar säga ett "förbjudet" ord en gång. Om han däremot fortsätter och slänger in ett "nigger" i var och varannan mening och utrycker åsikter som att svarta är underlägsna o.s.v. tycker jag att man kan stänga ner skiten.


signatur

PSN: MrOakenborn

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Helene:

Jisses. Ni skulle höra min sambo när han spelar - får Pewie att se ut som en fågelunge. Det är så lättkränkt så att man mår illa idag. Faktiskt. Men det är min åsikt. Visst, han har ju ett visst ansvar, men alla säger saker i tid och otid. Världen och människan är sådan, vi kan inte tvinga bort allt vi är, för då finns det inget av det som kallas homo sapiens kvar till slut. Bara en robot som förlorat all karaktär.

Fast, det är ju högst anekdotisk bevisföring. Jag skulle kunna kontra med att jag sällan svär alls, det grövsta är nog "fan". Det ingår helt enkelt inte min dagliga vokabulär. Än mindre när jag streamar. Så att påstå att "alla" säger saker i tid och otid känns lite skevt.


signatur
MEG
Medlem

Nu har han gjort bort sig tidigare men kan ändå tycka att detta är storm i ett vattenglas.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Personligen tycker jag det är mycket värre när alla nonames ska krypa fram från ingenstans och passa på att ta sina potshots på pewdiepie enbart för att dom själva ska få en klapp på ryggen och några "Guuuuuu, va duktig du är som tycker RÄTT!"

Fullkomligt patetiskt.

Medlem

Tycker inte det är acceptabelt, för man ser hur unga "tuffa" killar tar efter streamers språk när de pratar. Man blir verkligen mörkrädd när man hör många unga prata idag och när de pratar om vilka streamers de kollar på, då förstår man vart de fått sitt språk ifrån.

Visst att de kunde lära sig fult språk innan streamers, men det är mycket mer tillgängligt nu.

Har några barn i min umgängeskrets som man vill ge en tattarnacke och hytta näven åt dem för de låter så äckliga när de pratar.

Det svenska språket håller på att gå under.

Avstängd

@Carl Johansson-Sundelius:

Iofs så streamar inte min sambo, tror jag:P Med med hans vokabulär så hamnar han inte hos Sankte Per, det ska gudarna veta. Jag tror mycket handlar om vad för karaktär man har. När jag växte upp så var "nigger" lika vanligt som att be om smöret vid frukosten, eller "blatte", och det hänger väl kvar hos honom. Sedan är han kanske inte den mest invandrar-kramande mannen i det här landet. Men det får stå för honom. Jag bara lever med honom och fött hans barn,

Det jag ville säga är: att vi lever i en värld där alla är så lättkränkta och ska hugga så fort man säger minsta lilla grej. No big deal, enligt mig. Visst, jag tycker väl inte att man ska sitta och köra med rasistsnack, men ibland så händer det. Speciellt om man är uppväxt i en tid och miljö där dessa ord användes till vardagen.

Medlem

Bra att språkbruket i streams uppmärksammans, tycker att det är beklämmande att så många fortfarande kallar folk för nedsättande saker när de spelar. I synnerhet om det är rasrelaterat eller könsrelaterat. Blir särskilt ledsen när kallar alla för bitches hela tiden. Det är nog jobbigt för tjejer att komma in i hobbyn som det är. Nog kan stora streamers tänka sig för lite mer innan de öppnar käften.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Tycker inte det är acceptabelt, för man ser hur unga "tuffa" killar tar efter streamers språk när de pratar. Man blir verkligen mörkrädd när man hör många unga prata idag och när de pratar om vilka streamers de kollar på, då förstår man vart de fått sitt språk ifrån.

Det svenska språket håller på att gå under.

Då kan vi stryka pewdiepie från listan av skyldiga då med tanke på att de bara hänt en gång under hela hans karriär. Och tror knappast ungdomar hör någon säga ett ord av misstag och får för sig att de skulle vara coolt.

Medlem
Skrivet av Helene:

Jisses. Ni skulle höra min sambo när han spelar - får Pewie att se ut som en fågelunge. Det är så lättkränkt så att man mår illa idag. Faktiskt. Men det är min åsikt. Visst, han har ju ett visst ansvar, men alla säger saker i tid och otid. Världen och människan är sådan, vi kan inte tvinga bort allt vi är, för då finns det inget av det som kallas homo sapiens kvar till slut. Bara en robot som förlorat all karaktär.

N-ordet är inget skäls ord.
Använder du det så är du rasist, det är inte svårare än så.
Det går inte att försvara rasism, gör slut med din sambo.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Då kan vi stryka pewdiepie från listan av skyldiga då med tanke på att de bara hänt en gång under hela hans karriär. Och tror knappast ungdomar hör någon säga ett ord av misstag och får för sig att de skulle vara coolt.

Fast ungdomar skiter väl i om det är ett misstag. Så länge det är häftigt och de vuxna säger det.

Medlem

Meh spela roll, jag säger inte att man ska använda ordet, men om man blir förbannad så händer det att man säger det mest förnedrande/sårande man kan komma på, och "n*gger" är väl just det? Inte för att jag själv skulle säga just det.

Avstängd

@Ducci: Jo, han är väl ganska rasistisk av sig ibland.

Medlem

Börjat tycka att de som är lättkränkta är personerna som inte får använda dessa ord. Blir skitförbanade för att de blir straffade. Han sa ordet & han får stå för vad han sa. Inte svårare än så.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Fast ungdomar skiter väl i om det är ett misstag. Så länge det är häftigt och de vuxna säger det.

Det blir ju häftigt för att FZ och aftonbladet skriver om det. Ingen hade brytt sig annars.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Fast ungdomar skiter väl i om det är ett misstag. Så länge det är häftigt och de vuxna säger det.

Om dom nu aldrig hört sånna ruskigt hemska samhällsförstörande hemskheter tidigare, hur vet dom då att det är ett häftigt och coolt ord?

Svaret är att dom har sett/hört det på TV 10miljarder gånger per sekund och därför vet dom ordets innebörd sedan långt tidigare.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Helene:

@Carl Johansson-Sundelius:

Iofs så streamar inte min sambo, tror jag:P Med med hans vokabulär så hamnar han inte hos Sankte Per, det ska gudarna veta. Jag tror mycket handlar om vad för karaktär man har. När jag växte upp så var "nigger" lika vanligt som att be om smöret vid frukosten, eller "blatte", och det hänger väl kvar hos honom. Sedan är han kanske inte den mest invandrar-kramande mannen i det här landet. Men det får stå för honom. Jag bara lever med honom och fött hans barn,

Det jag ville säga är: att vi lever i en värld där alla är så lättkränkta och ska hugga så fort man säger minsta lilla grej. No big deal, enligt mig. Visst, jag tycker väl inte att man ska sitta och köra med rasistsnack, men ibland så händer det. Speciellt om man är uppväxt i en tid och miljö där dessa ord användes till vardagen.

I mellanstadiet spelade vi "nigger" på rasterna men det bytte namn till "king" i samma stund som vi fick vår första mörkhyade i klassen. Vill dock poängtera att folk är ansvariga för sitt eget beteende, och sitt eget ordval. Och har man 50 miljoner följare har man ett större ansvar i min bok. Vad din sambo säger hemma på kammaren när han lirar är hans ensak.


signatur
Medlem

Tycker allt sånt här är fjanterier, folk tar åt sig så mycket nu för tiden.
Suck it up, att pewdiepie säger n*ger spela det för roll, mörka människor kallar varandra för det hela tiden, en sak om man säger det imot ett spel.
Lite som tattar jobb på bilar, inget imot sånt folkslag bara att för mig är ett tattarjobb ett smeknamn för fuskjobb, spelar ingen roll om svenne på volvo har gjort det eller om nån annan gjort det, man säger de inte till folk de är inte ok men skälla på spel eller bilar som strular eller är fusk lagade är i min mening bara fjanterier och folk får ge sig.
Samma sak som nationalsång i skolan eller tintin.

Medlem

Håller med Sean Vanaman.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Personligen tycker jag det är mycket värre när alla nonames ska krypa fram från ingenstans och passa på att ta sina potshots på pewdiepie enbart för att dom själva ska få en klapp på ryggen och några "Guuuuuu, va duktig du är som tycker RÄTT!"

Fullkomligt patetiskt.

This!
Att vara lättkränkt och följa det tåget är verkigen inte värt några ryggdunkar. Att se detta på aftonbladet, visst, men här?

Om det bara blev samma uppståndelse när en invandrare kallar min dotter för svennehora osv skulle jag kanske köpa det, men tyvärr försvarar ingen svenskar längre, vi är ingen folkgrupp. Hets mot folkgrupp, tänker jag då, har någon blivit fälld för det när ordet svennehora används?

Nåja, lugnar ner mig lite med denna:

Avstängd

@Carl Johansson-Sundelius: Javisst blir man mer synlig om man har 50 miljoner följare. Men! Om man innerst inne tycker att det är okej att använda ett sådant språk men håller inne med det, så ploppar det fram till och från. Då vore det bättre att man var öppen med det, och därefter får man ta smällen att man förlorar anhängare.

Som sagt - min poäng var att det är nog ganska utbrett bland gamers att föra sig med det vokabuläret. Spelar RO:2 ganska ofta, och de antisemitiska harangerna kommer titt som tätt. Ännu värre om muslimer, och det tacklar jag genom att inte lyssna helt enkelt. Atmosfären är sådan idag, tyvärr.

Medlem
Skrivet av Ducci:

N-ordet är inget skäls ord.
Använder du det så är du rasist, det är inte svårare än så.
Det går inte att försvara rasism, gör slut med din sambo.

"Använder du det så är du rasist" det är fan det dummaste jag har läst på hela dagen. Med din logik så är 99% av alla svarta i USA rasister. Precis som att folk slänger ur sig bögjävel, fitta, kuksugare eller annat när det går åt helvete för någon som spelar så har det ingen betydelse. Det är endast en reaktion som inte är värre än att slå näven i bordet.

Ont: Det är klumpigt av Felix att slänga ur sig nigger när han spelar med tanke på hur känsligt det ordet är framförallt när han har så pass många som följer honom. Men i det stora hela så bryr jag mig inte om vad han säger, jag tycker inte han är rolig oavsett vad han slänger ur sig men är inte mer eller mindre förbannad på honom eller personer som Idubbbz som gör samma sak.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Star Lord:

This!
Att vara lättkränkt och följa det tåget är verkigen inte värt några ryggdunkar. Att se detta på aftonbladet, visst, men här?

Om det bara blev samma uppståndelse när en invandrare kallar min dotter för svennehora osv skulle jag kanske köpa det, men tyvärr försvarar ingen svenskar längre, vi är ingen folkgrupp. Hets mot folkgrupp, tänker jag då, har någon blivit fälld för det när ordet svennehora används?

Nåja, lugnar ner mig lite med denna:
https://youtu.be/dF1NUposXVQ

Vi rapporterar om saker som händer i spelvärlden, detta hände. Sen förstår jag inte vad ditt andra stycke har med detta att göra, om vi nu ska prata "ontopic". Ser gott om folk som försvarar Felix bara i denna tråd.


signatur
Medlem

Det är ett väldigt svenskt problem att bli kränkt över precis allt.

Har en nära vän som precis emigrerade från Mexico till Sverige och hon tycker att vi är dumma i huvudet som blir lipen på allt. Sättet hon pratar på och hennes smeknamn på sina vänner hade gett svenska pk folk kortslutning i hjärnan

Sluta ta allt så allvarligt hela tiden så blir världen mycket lättare att leva i


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Skriv svar