Pewdiepie i blåsväder – säger "N"-ordet i PUBG-stream

Medlem

@SenseMaker: jag förstår precis hur du menar. Men om dom inte kallade varandra för nigger så kanske ingen skulle göra det tillslut, nu är det ju så vanligt i landet overthere, men så fort en vit person säger det så oj oj oj här har vi en rasist.. Mmh förmodligen sherlock.

Medlem

@Cladrius: Håller med dig. Som vit kille är det sjukt svårt att tralla med i Jay-Z nya


signatur

PSN: MrOakenborn

KoP
Medlem

Drevet drar igång igen.

Jag tycker att det här är ett ypperligt exempel på vad som är så fullständigt ruttet i spelvärlden.
Inte att han "råkar" säga ett kontroversiellt ord utan att det på något sätt ses som normalt att sitta vid sin dator eller tv-konsol och skrika okvädningsord när det går dåligt för en själv (vilket beror på att man själv faktiskt är sämre än den spelare man träffade på). Jag kan förstå att tonåringar faktiskt gör det – förmågan att kontrollera sina känslor är starkt förknippad med viss åldersrelaterad personlig mognad. Men vuxna människor? Dessutom att andra vuxna människor ser det som helt normalt att vuxna människor gör detta? Det skrämmer mig på allvar att vuxna lärt sig att det är helt okej att inte kunna kontrollera sig själva.

Det här, endast det här, gör att jag inte kan se e-sporten som en legitim sport i framtiden. All sport idag vilar på en relativt stabil grund av konkurrens på lika villkor samt "fair play" och respekt av motståndaren. Ja, det finns "trash talk" och annat jäkelskap och jag fördömer det skarpt och alla våra idrottsförbund har i decennier arbetat hårt på att förebygga sådant här beteende i anslutning till respektive sport – både på och vid sidan, på amatörnivå som professionell nivå. För det gör sporten tråkig för många som utövar den. Det är nog minst lika "kul" att som fjortonårig domare vid sin första match få höra från en 37-årig pappa att han/hon är en "fitta" som inte kan döma sporten, som det är "kul" när en fjortonårig PUBG-spelare som i sin första runda få höra Pewdiepie skrika "nigger" åt honom när han försöker lära sig spela spelet.

Jag tror inte e-sportbranschen kan tygla och stävja det här. I exemplet ovan är det idrottsklubben som sätter ner foten och bannlyser föräldern – men hur skulle e-sporten göra i det här fallet? Det här är ett ruttet beteende som växt fram under en ganska lång tid nu och alla streamare och youtubers eldar bara på det hos de unga som är enklast att influera och normaliserar det hos unga vuxna.

Vi tycker vanligtvis det är hemskt att Johanna, 11 år, får höra att hon är en fitta och hora på skolgården. Men hon vann när barnen spelade sten-sax-påse så det är helt okej ...


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd

@Cladrius:

Nej nej nej. Man är inte rasist för att man säger N***r, men N***r är en rasistiskt term. Tänk lite först ifall du förstår skillnaden, jag utbildar dig nedan

Det är otrevligt, kränkande (för vissa) samt icke socialt önskvärt att säga det som vit.

Låt oss ta ett exempel: Du sitter på bussen och en kvinna frågar om hon får sitta bredvid. Du svarar "aldrig, h**a". Detta gör ju inte hela dig till en idiot/sexist såklart. Men du begick en sådan handling, använde ett sådant uttryck.
Säger man N-ordet så får man också erkänna att man ibland är idiot, otrevlig, kränkande osv. DET är grejen. Vissa tror att uttrycken är okej, för de ser inte problemet med dem. De är för inskränkta för att fatta att det kan påverka andra människor än de själva.

Det är fan värre än att vara "rasist"

Medlem

@SenseMaker:
Jo han e nog den enda jag hört genom mina år med gaming med massor av LAN som erfarenhet. Har seriöst inte hört ordet sen jag börja spela för 22år sen.
Vanliga svordomar hör man men inte niger/nigger.
Sen kammar några över problemet men tyvärr är de väldigt stämplat ni som inte anser att det är det.

Pinsamt för sitter man sedan och streamar så får man ju tänka sig för i alla scenarion så han har gjort en groda som han får stå för.

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

Du blandar ihop fördomsfull och sexistisk

Du vet uppenbart inte vad sexism betyder, både män och kvinnor kan vara sexistiska. Tror du något annat så är det bara att sluta skriva, något du redan borde gjort.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Sättet han sa det på var lite väl avslappnat för min smak. Nu är jag inte nån "SJW" eller vad kidsen nu kallar det idag, men om "nigger" är första skällsordet som hoppar fram i huvudet när man blir irriterad på nån kanske man ska se över sin vokabulär. Särskilt när man tjänar sitt levebröd med en kamera i ansiktet och ens huvudsakliga målgrupp är ungar.

Sen tror jag inte att Felix är rasist heller. Bara riktigt, riktigt korkad.

Fin summering Pjotor. Klok som alltid!

Kan vi släppa den här icke-frågan nu (lås tråden), och återgå till att läsa om och diskutera spel?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

Nope. Man pratar inte om "sexism" kvinnor vs män, läs på lite
Du skämmer ut dig... Asså nivån här ibland, man blir mörkrädd

Ska du fortsätta och säga att samhället är jämställt också? för "killar har det också jobbigt ibland"?
Eller att rasism svarta vs vita "också är ett problem"

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Knappast jag som skämmer ut mig, sexism handlar om att dömma folk efter deras kön precis som att rasism handlar om att dömma folk efter deras hudfärg. Vem som gör det är totalt irrelevant. Visar bara att du inte har något att komma med och vilken nivå du ligger på.

Medlem

Herre jävlar vad dagens kidz kan bli upprörda av det där ordet det är väll inte ondare än o kalla nån för en finne ???

Medlem

@MusseÖL: dom där Kidsen är nog äldre än dig, och minns senast bombarjacke-prydda nassar gick och skrek PK och sparkade ner folk på helikopterplattan


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

@MusseÖL: dom där Kidsen är nog äldre än dig, och minns senast bombarjacke-prydda nassar gick och skrek PK och sparkade ner folk på helikopterplattan

Va ?

Avstängd
Skrivet av Esri:

Knappast jag som skämmer ut mig, sexism handlar om att dömma folk efter deras kön precis som att rasism handlar om att dömma folk efter deras hudfärg. Vem som gör det är totalt irrelevant. Visar bara att du inte har något att komma med och vilken nivå du ligger på.

Eeeeeeeeh Nope. Det finns några tusen år av historik bakom osv och lite annat som jag helt ärligt inte orkar förklara för dig, du verkar för spånig.
Så nej, kvinnor kan kalla män för massor av otrevligheter osv, men Det är inte "sexism".
Det handlar om maktstrukturer och grejor, blir du yr?
Försök läs på lite, du framstår som en sån där clicheartat snubbe som dissar Anita Sarkeesian nu. Kan du inte även tillägga att sexism bara är nåt som kvinnor har "hittat på" det skulle liksom *mmmmwah👌* vara pricken över i.

Skrivet av NympH:

Ord är så farliga.....flera tusen dör av ord varje dag.

Ungefär 45 personer, de flesta under 18 år, dör varje år på grund av ord – bara i Sverige.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jösses vad denna tråden har spårat...

Kanske är dags att låsa den, säga godnatt och återgå till lite roligare nyheter istället?


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

Eeeeeeeeh Nope. Det finns några tusen år av historik bakom osv och lite annat som jag helt ärligt inte orkar förklara för dig, du verkar för spånig.
Så nej, kvinnor kan kalla män för massor av otrevligheter osv, men Det är inte "sexism".
Det handlar om maktstrukturer och grejor, blir du yr?
Försök läs på lite, du framstår som en sån där clicheartat snubbe som dissar Anita Sarkeesian nu. Kan du inte även tillägga att sexism bara är nåt som kvinnor har "hittat på" det skulle liksom *mmmmwah👌* vara pricken över i.

Det finns ingenting att förklara, ordet betyder vad ordet betyder. Det spelar ingen roll vad du tycker. Sexism handlar om att dömma folk efter deras kön, vem som gör det är irrelevant. Du bara fördummar dig själv. Kvinnor kan precis som män förutsätta och döma män endast p.g.a. deras kön, det är sexism. Precis som att motsatsen är sexism. Att vara elak mot någon av ett annat kön har ingenting med sexism att göra.

Medlem

@MusseÖL:
Många här är äldre och inte kidz. Jag har själv "kidz". FZ forum är snart äldre än bibeln vilket dess anhängare också är.

Finne är ett skälsord
Lapp/lappe är ett skälsord
Neger/blatte är ett skälsord

Det är sunt att folk reagerar och agerar så inte samhället är passivt och accepterat vad som helst.

Dessutom som jag skrev innan så har han ett ansvar mot sina tittare. Ungefär som vem som helst i TV.
Hade blivit lika mycket liv om det ifall Tilde hade sagt de eller Magnus Härenstam i TV. Dom har också ett ansvar likt Pew. Alla tre får betalt, alla tre har tittare, skillnaden är att Pew kör via "Webb-TV" men alla tre har lika mycket ansvar.
Pew har nog mer barn än Tilde och Magnus dessutom vilket gör att man får tänka en sväng till.
Dessutom har man ett ordförråd med svordomar typ fan, jävla skit och några till...men att nigger är med där e dock det märkliga?

Medlem
Skrivet av delli:

@MusseÖL:
Många här är äldre och inte kidz. Jag har själv "kidz". FZ forum är snart äldre än bibeln vilket dess anhängare också är.

Finne är ett skälsord
Lapp/lappe är ett skälsord
Neger/blatte är ett skälsord

Det är sunt att folk reagerar och agerar så inte samhället är passivt och accepterat vad som helst.

Dessutom som jag skrev innan så har han ett ansvar mot sina tittare. Ungefär som vem som helst i TV.
Hade blivit lika mycket liv om det ifall Tilde hade sagt de eller Magnus Härenstam i TV. Dom har också ett ansvar likt Pew. Alla tre får betalt, alla tre har tittare, skillnaden är att Pew kör via "Webb-TV" men alla tre har lika mycket ansvar.
Pew har nog mer barn än Tilde och Magnus dessutom vilket gör att man får tänka en sväng till.
Dessutom har man ett ordförråd med svordomar typ fan, jävla skit och några till...men att nigger är med där e dock det märkliga?

Han kanske va så inne i spelet o sa vad han tyckte inte vet jag..Inte blir jag helt bananas bara för att nån kallar mig för en finne
Det finns så många ökennamn man kan kan kalla en svenne men det skriver jag inte här

Redaktör
Skrivet av nollgrader:

Gå och lägg dig, det där argumentet är uttjatat. Det kanske fungerar i Aftonbladets kommentarsfält, men en normalbegåvad person ser igenom det.

Skrivet av SenseMaker:

Det är inget "argument", det är bara så det ligger till. Förstår att ni på Avpixlat inte vill lyssna på det, men det är så det är serru.
Det är ju tydligt att du helt saknar kunskap i detta ämne, men envist ska du moppsa emot
Vad är poängen? Förutom att framstå ännu mer obildad dvs... Sov på den saken du

Skrivet av Esri:

Och då var vi där igen, "avpixlat", vad fan har det med saken att göra? Hur kommer det in i bilden? Du har inga argument, det är nästan komiskt över hur du hela tiden försöker skjuta över dina påståenden på andra. Den enda obildade personen i den här tråden är du.

Ni verkar inte komma längre. Men om ni ska fortsätta diskutera olika definitioner av "sexism" föreslår jag att ni gör det i PM till varandra - det här tillför inget till diskussionen om Pewdiepies språkbruk.


signatur
Medlem

Sjukt märklig retorik bland smygrasisterna här. Det ni i princip säger är att om era barn blir kränkta med ord och hot som t.ex. våldtäkt så är erat svar till era barn att det råder yttrandefrihet, och att man ska inte bli så lättkränkt? Fantastiskt. Framtiden känns säker.

Medlem

Varför inte bara lägga ner hela Internet?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Robalicious:

Sjukt märklig retorik bland smygrasisterna här. Det ni i princip säger är att om era barn blir kränkta med ord och hot som t.ex. våldtäkt så är erat svar till era barn att det råder yttrandefrihet, och att man ska inte bli så lättkränkt? Fantastiskt. Framtiden känns säker.

Är det bättre att lära barnen att bli kränkt av allt som sägs och att censur före yttrandefrihet ska uppmuntras?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Robalicious:

Sjukt märklig retorik bland smygrasisterna här. Det ni i princip säger är att om era barn blir kränkta med ord och hot som t.ex. våldtäkt så är erat svar till era barn att det råder yttrandefrihet, och att man ska inte bli så lättkränkt? Fantastiskt. Framtiden känns säker.

1: Hur är folk här smygrasister? Helt poänglöst och onödigt påstående.

2: Ja yttrandefrihet skyddar alla att tycka och säga precis vad fan de vill, MEN det betyder inte att de inte ska stå tills svars för vad de säger. Något som den retorik du använder ignorerar. Det är bättre att stoppa folk ifrån att vara elaka och säga dumma saker istället för att låta dem stå till svars för vad de har sagt eller gjort. Vi lever i ett fritt land, du får tycka vad du vill men du måste också vara beredd på att folk kommer gå emot dig om de inte håller med. Och säger du korkade saker så får du stå för konsekvenserna. Och det är bättre att lära barn att det finns konsekvenser för vad de gör istället för att skydda dem från elaka ord.

Medlem
Skrivet av Karim21K:

Har du rätt i det du säger?
Med andra ord, när du säger att "rätt och fel inte existerar" så är det väl inte menat att vara fakta, utan enbart ditt egna subjektiva tyckande? Därför bör vi inte ta det som du säger som sanning eller hur? För annars skulle du ju bara motsäga dig själv, och det gör du väl inte ...

Återigen, är detta påstående som du @Helene häver ur dig korrekt/rätt?
Eller är det enbart en del av ditt "tyckande" som inte har någon som helst grund i den verklighet vi lever i?

Han gör poängen att allting är subjektivt. Ta det som du vill


signatur

P.L.U.R

Medlem

Helene "Bollplanket" XXXXXX..

Osannolikt roligt att se två stycken försöka argumentera med en gås där allt rinner av.

Medlem

@Snabeltorsk: verkar som vi tycker ganska olika och jag tror inte du ändrar uppfattning pga det jag skriver men jag tror iaf att många anser att vi ska behandla varandra med respekt och inte använda kränkande ord mot varandra, världen kommer inte bestå av rosa fluffiga moln bara för det, men det blir med stor sannolikhet en lite trevligare plats att vara på. Jag blir inte kränkt av liknande ord men det finns de som blir det. Jag må vara den största snöflinga, sjw, pk-tönt eller vad man vill kalla det men har aldrig gillat orättvisor och har svårt att vara tyst när jag tycker nåt är fel, om det så är på jobbet, internet eller var som helst. Den här diskussionen har ju spårat för längesen och som jag skrev i mitt första inlägg så är det inte jordens undergång, tror jag ingen tycker, men är samtidigt inte konstigt att folk reagerar och att en offentlig person får ta konsekvenserna av sitt handlande.

Skriv svar