Pewdiepie ber om ursäkt efter att ha använt N-ordet

Robot
Pewdiepie ber om ursäkt efter att ha använt N-ordet

"Jag borde veta bättre. Jag kan inte fortsätta ställa till det så här för mig."

#pewdiepie, #twitch, #youtube


Medlem

Det är inte första gången och han kan inte komma undan med att göra vad han vill och sen släppa en video där han ber om ursäkt. En video som han förmodligen tjänar pengar på när folk ser den.

Medlem

@jehuty: Snälla, den första gången var ju inte direkt han som gjorde något,
Var ju mer en video som skulle bevisa att alla människor kommer göra saker, om dem får betalt.
media som gjorde att det vart större än vad det egentligen var.

Och sen den här nya är ju helt också uppblåst.
Vem fan har inte dragit ut något dåligt ord när man har blivit sur?
Många skriker "motherfucker" eller liknande.
Ordet var ju inte menad att vara rasistisk men bara som ett hat ord triggad av frustration.
Men såklart, gör det fortfarande inte okay.
Men fortfarande super löjligt.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av jehuty:

Det är inte första gången och han kan inte komma undan med att göra vad han vill och sen släppa en video där han ber om ursäkt. En video som han förmodligen tjänar pengar på när folk ser den.

Dock så har han stängt av reklam på den videon där han ber om ursäkt, så han får inga intäkter ifrån den. Tittar man på videon så säger han att han inte gör den för att komma undan, och att det inte finns några ursäkter till det han gjorde för den delen heller.

Han gjorde en bra video där han förklarade vad som har hänt, och hur han kommer reflektera över det.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Det är inte första gången och han kan inte komma undan med att göra vad han vill och sen släppa en video där han ber om ursäkt. En video som han förmodligen tjänar pengar på när folk ser den.

Vad vill du ska hända då :P? Folk som tycker han är rasist eller ogillar honom kommer inte titta på honom, så enkelt är det. Han bad om ursäkt och förklarade sig, och han har sagt att han inte är rasist, och att han använde ordet på ett annat sätt. Finns inte så mycket mer att göra, och inte så mycket mer han behöver göra.

Avstängd

Han har bett om ursäkt. Finns inget mer att tillägga

Medlem

Varje dag hör jag N* ordet på p3 i massor med raplåtar , och det tycker SR är okej?

Medlem

@jehuty

>> Hade han ej gjort denna video hade folk klagat på att han är självisk och inte bryr sig istället.
När han nu gör en klagar folk på att han kommer undan och tjänar pengar på det, så det verkar bli fel vad han än gör.

>> Forgive and move on. Finns faktiskt folk som dör i världen av svält, vi har fortfarande människor som blir kidnappade till trafficing etc i världen. Värre saker händer varje dag än vad PDP säger på en stream trots allt. Ja han når ut till många människor men det gör massa streamers, PDP är ju inte den som alla kommer härma för att han sa det en gång trots allt.

Innan alla säger att PDP kommer undan med allt, är väl just det han inte gör.. Blir ju en shit storm varje gång han gör ett fel som det verkar, är väl inte direkt att klara sig undan allt. Att folk sedan fortsätter titta på hans saker och förlåter honom är ju deras sak och inte andras.

Medlem

Kan hända att jag säger "jävla j*de" när jag lackar på något, men jag har absolut inget emot dem på något sätt, utan det "rullar" fint på tungan bara.

Kan även säga "b*gjävel" och "h*rfan" och massa, MASSA som indelar folkgrupper och liknande, men något jag aldrig minns mig säga, är just det "N-ordet" som pewdiepie har sagt

Hade varit intressant att se hur media och dylikt reagerat om han hade sagt "fucking j*w"

Medlem

Gillar fortfarande att ni inte nämde att han där deven från Firewatch vill använda DMCA på falska grunder

Medlem
Medlem

Naw.

Borde veta bättre när man är en sån stor frontfigur.

Gillar hur alla ber om ursäkt hela tiden så fort de "råkar" göra något, alla är så mesiga.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Devan:

Detta^ Är ju en betydligt större nyhet att DMCA systemet blir abused och kan ha konsekvenser för lets play kanaler i framtiden!

Hm nej... det vore journalistik och det är inget som media sysslar med.


signatur

Jump in.

Skribent

@ReeBart: hur då, förklara gärna. Utifrån mina lagstudier har jag lärt mig att det är deras IP och de har därför rätt att kräva hur och var deras spel ska synas. Men kan ha missat något.

Är också logiskt, vore jag ägare av ett företag så skulle jag inte vilja att min produkt användes i sammanhang jag inte stöttar.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

@Devan: fast det blir inte abused i detta fallet. De har alla möjlighet att ta bort dem. Att få göra lets play-videos är ett förtroende mellan skaparna och de som gör dessa. De går absolut inte under fair use (citeringsrätten). Om förtroendet bryts så är det bara att säga hejdå. Finns flera i branschen som påverkas negativt (försäljningsmässigt) av dessa videos men ändå låter dem vara kvar. Om videoskaparna börjar svaja då tror jag inte de heller vill vara snälla.

Medlem

Kanske skall låsa tråden direkt? Fortsätter det såhär kommer snart alla era största trådar handla om andra människor, språk och olika typer av samhällsproblem i stället för spel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

@ReeBart: hur då, förklara gärna. Utifrån mina lagstudier har jag lärt mig att det är deras IP och de har därför rätt att kräva hur och var deras spel ska synas. Men kan ha missat något.

Är också logiskt, vore jag ägare av ett företag så skulle jag inte vilja att min produkt användes i sammanhang jag inte stöttar.

Det har de absolut all rätt till och därför bör och gör de flesta streamare först en koll med respektive utvecklare ifall det är okej att tjäna pengar på deras spel via youtube innan.
Dock har just nämnda firewatc via sin hemsida givit youtubers all rätt att göra reklam streaming så hur det juridiska efterspelet blir nu får väl advokaterna bråka om 😆

Medlem

Säger en hel del när han anser att det är det värsta ordet han kan komma på.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Youtube kan stänga av honom och markera att sånt här beteende inte är okay. Det är skrämmande hur många som skyddar den här människan som har över 50 miljoner prenumeranter, många som ser upp till honom som han kan påverka genom att normalisera ett laddat ord.

Det kan jag hålla med om.

Medlem

"How to get offended":
https://9gag.com/gag/a7DO77z


signatur

autograph

Medlem

Nåja, alla säger väl saker hemma som inte alltid är PK, däremot kan man väl hålla sig från att säga såna grejer i offentliga sammanhang.

Tycker det är bra att vissa grejer inte är okej att häva ur sig men det går lite över styr ibland, känns som folk blir kränkt för det minsta lilla nu för tiden.

Finns t.ex många goa sketcher från förr som är riktigt roliga men som aldrig skulle kunna göras idag pga. rådande PK-klimat.

Medlem

@gerald: man kan ju undra vad alla andra som gör lets play-videos tycker om att en person förstör hela inkomsten när företagen inte känner att de kan lita på dem.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Helene:

Hur är det då med det här "vitlök"=)=)

Om man har någorlunda koll förstår man varför N-ordet är laddat, och varför inte vitlök (eller för den delen svartkål) är det. Det är ett förolämpande uttryck. Kort sagt.

Jag har all förståelse för att man använder kraftuttryck när man spelar och blir arg (jag använder dock könsord snarare än rasistisk jargong), men har man 50 miljoner följare är det inte direkt smart att häva ur sig vad som helst. Det inser nog många, och det inser Pewdiepie som förhoppningsvis lär sig något. Många kidz följer honom, ser upp till honom och tar efter honom. Vare sig han vill eller ej har han ett ansvar.


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent

@gerald: ah okej, det är till 95% inget bindande. Skulle säga att det krävs ett signerat kontrakt. Men som du säger, kan säkert finnas något loophole. Fast utifrån det här skulle jag säga att de inte gjort något fel.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Har helt slutat spela tävlingsinriktade online spel då jag har kort stubin och vräker ut mig diverse svordomar för mig själv när jag förlorar, jag har full förståelse varför något sådant skulle kunna slinka ur honom, sen kan man kunna tycka att han skulle kunna hålla tungan rätt i mun när man har en publik och en pengakåt media som vakar som en hök.

Medlem

Otroligt hur laddat N-ordet blivit. Dock är det väldigt klumpigt gjort att säga det offentligt just med tanke på det. Tänk om det vore lika illa att kalla någon t.ex. badass.

Medlem

@ecHo!:

Förutom en hög ordbajs och påhopp så håller du med mig ändå 👍 , för går vi på djupet och ser problemt på riktigt så är det så att raplåtar och slentriananvändningen av N ordet på film och övrig popkultur gjort det normaliserat utan att det att nån hängs ut eller skrivs spaltmeter på nyheterna om.
Ordet ska inte användas av nån . Punkt.

Medlem

En väldigt onödig sak att säga när det är ett så laddat ord. Känns dock som att vita tar mer illa upp av att höra N-ordet än vad svarta gör.

Medlem
Skrivet av autograph:

Ah! Är du en såndär "I'm offended that other people are offended" -snubbe? Ballt!

Skriv svar