Pewdiepie ber om ursäkt efter att ha använt N-ordet

Avstängd

@Fredrik Eriksson:

Nu la jag inte fram mitt inlägg som det mest seriösa jag åstadkommit här=) Men det är ganska kul att se hur den diskussionen artar sig.

//HR

Medlem

"Jesus Fucking Christ"

Att ingen blir upprörd över detta uttryck då, men det går ju bra att kritisera kristendomen?
Skulle nog varit annorlunda om man bytte ut de orden kan jag tro.

Man kan ju ändå undra hur PDP kommit så långt. Tack vare sitt ovårdade språk. Rensa upp resten av hans ordlista och uttryck över onödiga svordomar så blir det nog en väldigt tråkig upplevelse att se honom spela. Men det är ju häftigt att svära, men bara de rätta orden.

Medlem

Tror många i Europa glömmer av att USA är byggt på en historia med slavar från afrika som så sent som 1865, men den svarta folkgruppen har sen dess blivit förtryckt i samhället... ÄN idag har USA stora problem med detta. Speciellt i USA där dagens svarta ungdomar har haft föräldrar som växt upp på 70-80 talet som tonåringar och faktiskt upplevt förtrycket, detta är deras historia och det kommer förevigt följa med USA. SÅ N-ordet är laddat.


signatur

Sim-Racing

Så jävla sjukt egentligen, inte att han råkar säga n*gger, ärligt talat är jag förvånad att det inte har kommit enorm backlash innan då han har varit ganska liberal när det gäller svärord. Det som däremot är sjukt är hur alla ska plötsligt bli experter och göra egna videor om det, skriv bara pewdiepie i youtube och se vilka videos som kommer upp, inte så många av pewdiepie's egna utan det är alla andra som kommenterar om hans "chockerande ord". När kommer mediadrevet över att Pewdiepie använder f*ck, i en av hans videos?

Medlem

Ett inlägg från en som till skillnad från de allra flesta har en susning om hur lagar fungerar:

https://youtu.be/uhn6yrNzM3M

Medlem

@gerald: Jag tycker ändå att ett påhopp är dåligt, det är ju trots allt internet så det borde ju vara rena personangrepp. Jag håller helt med dig, en feltolkning av mig på ditt första inlägg.

Avstängd
Skrivet av Bojkott:

En väldigt onödig sak att säga när det är ett så laddat ord. Känns dock som att vita tar mer illa upp av att höra N-ordet än vad svarta gör.

Eller hur? Det är vita som gör bort sig och som måste "städa" efter sig. Men med tanke på ordets historia så förstår man varför.

Inaktiv

Det finns ju de som mer eller mindre tjänar sitt levebröd på att bli kränkta av diverse saker och skriva om det, för dessa personer är sådant här guld. Är säkert lite guld för FZ också eftersom det blir så hetsiga diskussioner.

Lite samma sak som Firewatch-utvecklaren, känns som att det är stor sannolikhet att han gör ett sådant uttalande för att han själv vill plocka godhetspoäng och visa alla att de står på den goda sidan. Detta var ett bra tillfälle för honom att skaffa lite plus hos den politiskt korrekta allmänheten(iaf på twitter). För PDP spelar ju alla spel, han har knappast någon speciell koppling till Firewatch annars.

Sen till folk här som kallar honom för en idiot, vem är egentligen idioten? Han är förmodligen betydligt intelligentare än vad ni är, han är ändå den största youtubern i världen.
Förstå att människor har olika sätt att prata och har olika synsätt på hur språk ska användas.
PDP är så stor och har sådan makt att han skulle fortsätta tjäna pengar även om han skulle väva in ordet nigger i sina intron och sjunga sånger om det.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det finns ju de som mer eller mindre tjänar sitt levebröd på att bli kränkta av diverse saker och skriva om det, för dessa personer är sådant här guld. Är säkert lite guld för FZ också eftersom det blir så hetsiga diskussioner.

Lite samma sak som Firewatch-utvecklaren, känns som att det är stor sannolikhet att han gör ett sådant uttalande för att han själv vill plocka godhetspoäng och visa alla att de står på den goda sidan. Detta var ett bra tillfälle för honom att skaffa lite plus hos den politiskt korrekta allmänheten(iaf på twitter).

Vet inte hur bra det funkar på twitter men tar man en snabb titt på deras steam-forum så ser det ut som att det fått rakt motsatt effekt. Ett tag försökte de t.o.m köra en Digital Homicide och radera alla negativa inlägg men den idén gav de ganska snart upp.

Avstängd

Förstår inte ens hur han kan vara känd? Vad är det folk gillar med honom? Ingen kommer veta vem han är om 10 år.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Lite obehagligt att så många här på FZ tycker det är helt okej att använda "nigger" som ett skällsord. Kan inte alls förstå att det inte finns vanligt folkvett hos folk som borde ha empati i normalnivå, grundläggande kunskap och insikt i andra kulturer, något som en god uppfostran, miljö, och utbildning borde ge.

Uppenbart är det någonting någonstans som brustit samman.

Medlem

Om folk blir så arga och behöver en ursäkt video för sånt. Då ska folk bara veta hur det är i våran Discord kanal. Oh god.

Medlem

Bra och moget sätt att ta det helt ärligt.

Medlem

Jag orkar inte med en tråd till efter den förra, men tänkte med en gång på detta:

How to say n-word without being racist


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det bästa vore ju om det aldrig hänt men nu har han ju iaf gett en ordentlig ursäkt, nåt liknande borde han gjort efter det hände istället för att tramsa. Hoppas han lär sig den här gången iaf, får nog inte fler chanser.

Medlem

Ungefär såhär jag känner. Fast jag är ett blekansikte så det räknas säkert inte.


signatur

PSN: MrOakenborn

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mortaigne:

Hm nej... det vore journalistik och det är inget som media sysslar med.

Hahha, sure. Det är verkligen en större nyhet att Youtubes dmca-system kan utnyttjas än att personen bakom den absolut största kanalen använt ett rasistiskt uttryck i en stream. Intressant, och något vi borde titta på, men inget om trumfar.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Ett gäng inlägg raderade, varningar utdelade. Kort sagt, skärp er.


signatur
Medlem
Skrivet av Bojkott:

En väldigt onödig sak att säga när det är ett så laddat ord. Känns dock som att vita tar mer illa upp av att höra N-ordet än vad svarta gör.

Precis min tanke med. Det är oftare jag hör vita bli kränkta å svartas vägnar genom att säga "så får man inte säga, det är rasistiskt" osv.

Precis som han bekräftar i Oakenborns video nedan.

Skrivet av Oakenborn:

Ungefär såhär jag känner. Fast jag är ett blekansikte så det räknas säkert inte.
https://www.youtube.com/watch?v=h0eZBeQF3G0

"Don't be offended on my behalf." - "Because I don't give a shit.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av breahl:

Förstår inte ens hur han kan vara känd? Vad är det folk gillar med honom? Ingen kommer veta vem han är om 10 år.

Han har legat etta på YouTube i 4 år i sträck (med god marginal, i alla kategorier), så att påstå att ingen kommer att veta han är om 10 år bara direkt felaktigt.

Redaktör
Skrivet av Mortaigne:

Hm nej... det vore journalistik och det är inget som media sysslar med.

Du raljerar, men kom ihåg att det inte bara är slöhet hos journalisterna som formar medieutbudet. Aftonbladet är störst för att de är bäst på att göra det material flest vill ha, dvs en nutida version av klassisk kvällstidningsjournalistik. "Riktig" journalistik, om man ska kalla det så, kräver mycket jobb och tid, och det krävs att det går bra sen när man publicerar, annars går det inte att motivera ekonomiskt.

Vi gör såna grejer ibland på FZ, t.ex. när vi tog reda på varför SNES Classic blir så mycket dyrare än NES Classic just i Sverige. Det var ett antal timmars jobb, som i slutändan fick okej men långtifrån översvallande antal läsningar och kommentarer av FZ-läsarna. Jämför det med Pewdiepie-nyheten i går (som inte är någon simpel klickjakt: nyhetsvärdet är odiskutabelt), eller något lättsmält om Notch - de får många gånger fler läsningar på betydligt mindre arbetsinsats.

Där någonstans har du en av förklaringarna till att allt du läser på FZ och i andra medier inte alltid lyser av genuint journalistiskt grovjobb.


signatur
Avstängd

Mja, jag vet inte jag. Den här fadäsen är överspelad helt enkelt. Finns inte så mycket mer att tillägga. Vissa tycker att han inte gjort nått fel, och andra tvärtom. Alla har rätt till en åsikt! Och att SÄGA den! Hur mycket det än skaver i ögonen.

Medlem

"When someone uses the n Word they are making me say it inside my head. "The n word" oh he means nigger, You are making me say it inside my head! Stop hiding behind the first letter in a Word like a faggot and just say nigger you stupid cunt"

Loui CK

Att säga "The n word" eller som här på fz "N ordet" är bara ett sätt för vita att komma undan med att säga nigger..... Sjukt men sant, vi har kommit på ett icke kränkande sätt att säga det på. Eller ja iallafall ett enligt oss vita ett icke kränkande sätt att säga det på


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Om man har någorlunda koll förstår man varför N-ordet är laddat, och varför inte vitlök (eller för den delen svartkål) är det. Det är ett förolämpande uttryck. Kort sagt.

Jag har all förståelse för att man använder kraftuttryck när man spelar och blir arg (jag använder dock könsord snarare än rasistisk jargong), men har man 50 miljoner följare är det inte direkt smart att häva ur sig vad som helst. Det inser nog många, och det inser Pewdiepie som förhoppningsvis lär sig något. Många kidz följer honom, ser upp till honom och tar efter honom. Vare sig han vill eller ej har han ett ansvar.

Blir nyfiken, varför tycker du att nigger i sig är laddat? Samtidigt tycker du det är försvarbart att använda könsord? Det handlar om kontexten och precis som alla svordomar bör man vara försiktig hur de används. Det är absurt hur vi som vuxna människor censurerar ordet, jag får He-who-must-not-be-named vibbar över det hela. Genom att vara rädda för ett ord så ger vi makt till de människor som använder ordet för att förtrycka andra.

Till skillnad från de flesta här så var faktiskt mina förfäder slavar och jag har nära släkt som upplevt den strukturella rasismen i USA. Jag uppmuntrar alla att läsa om rasismens historia och att faktiskt stå upp emot rasistiska värderingar samt främlingsfientlighet och försöka göra skillnad istället för att försöka hoppa på någon som uppenbarligen inte har rasistiska tendenser.

MEG
Medlem

Tja han har bett om ursäkt, det borde och ska räcka, så nu är det bara för pöbeln att lägga undan greparna och repet


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Helene:

Mja, jag vet inte jag. Den här fadäsen är överspelad helt enkelt. Finns inte så mycket mer att tillägga. Vissa tycker att han inte gjort nått fel, och andra tvärtom. Alla har rätt till en åsikt! Och att SÄGA den! Hur mycket det än skaver i ögonen.

Håller med om att det känns relativt överspelat nu när han bett om ursäkt och att han gjorde det tycker jag är bra. Att erkänna att man kanske gjort folk illa och be om ursäkt för det är rätt väg att gå. Respekt för andra samt ren och skär artighet är utdöende företeelser i dagens egocentrerade samhälle.

Håller också med om allas rätt att tycka vad de vill och att säga det. Och jag förstår att du menar diskussionen om rätt kontra fel här. Men angående att folk idag är för lättkränkta, som vissa här skriver, tycker jag nog att de lägger fokus lite fel. Det kan aldrig vara lyssnarens uppgift att "tolka rätt" utan det är alltid talarens uppgift att förmedla information. Om jag skriker "Idiot!" så kan jag inte anta att du fattar att det betyder "du är en trevlig person" för att jag har en sådan jargong med mina polare om jag inte förklara det först. Det är alltid talarens ansvar att information överförs på ett sätt så att lyssnaren förstår vad som menas. Därför tycker att folk borde tänka båda en eller två gånger på hur de säger något. Ett bra exempel är negerbollsdebatten. Jag personligen tycker jag har RÄTTEN att säga negerboll. Jag har dock noll förståelse varför vissa har BEHOVET att säga negerboll när de vet att folk tar illa vid. Om du aktivt gör valet att använda ett ord som skaver, när du vet att det finns andra ord som inte gör det, känns det ganska svinigt. Även om du inte tycker ordet borde skava. Jag säger därmed chokladboll trots min rätt att säga negerboll. Tycker det är ren hyfs och artighet.

TL:DR Visst är många idag lättkränkta. Men lika många om inte fler är oartiga och för egocentrerade för att kontrollera sig själva verbalt. Så de lämpar över ansvaret på lyssnaren genom att skrika "lättkränkt" istället för att reglera sig själva. Bara lathet eller bristande respekt för andra?

PS. Ledsen att min "rant" hamnade tillsammans med citatet från dig. Men har velat säga mitt sedan den andra tråden och nu fick du mig att börja skriva eftersom jag höll med dig, så resten hamnade här också...

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hahha, sure. Det är verkligen en större nyhet att Youtubes dmca-system kan utnyttjas än att personen bakom den absolut största kanalen använt ett rasistiskt uttryck i en stream. Intressant, och något vi borde titta på, men inget om trumfar.

Nu vet jag inte var i mitt inlägg du hittade att det skulle vara en "större" nyhet, men att det är en intressantare vinkel som kan följas upp med lite undersökande journalistik och analys av vidare konsekvenser kanske? Men visst, om målet är "TiTta eN kAtT sA bAjs"-nyheter så är det naturligtvis inte lika angeläget, det förstår jag.

Skrivet av Tomas Helenius:

Du raljerar, men kom ihåg att det inte bara är slöhet hos journalisterna som formar medieutbudet. Aftonbladet är störst för att de är bäst på att göra det material flest vill ha, dvs en nutida version av klassisk kvällstidningsjournalistik. "Riktig" journalistik, om man ska kalla det så, kräver mycket jobb och tid, och det krävs att det går bra sen när man publicerar, annars går det inte att motivera ekonomiskt.

Vi gör såna grejer ibland på FZ, t.ex. när vi tog reda på varför SNES Classic blir så mycket dyrare än NES Classic just i Sverige. Det var ett antal timmars jobb, som i slutändan fick okej men långtifrån översvallande antal läsningar och kommentarer av FZ-läsarna. Jämför det med Pewdiepie-nyheten i går (som inte är någon simpel klickjakt: nyhetsvärdet är odiskutabelt), eller något lättsmält om Notch - de får många gånger fler läsningar på betydligt mindre arbetsinsats.

Där någonstans har du en av förklaringarna till att allt du läser på FZ och i andra medier inte alltid lyser av genuint journalistiskt grovjobb.

Ja jag förstår dilemmat med att jaga klick vs. seriös journalistik. Det kan inte vara lätt att balansera i dagens läge. Det är synd att det är så...ointressant med seriositet, på många områden, för den stora massan. Men det finns i alla fall några som uppskattar de mer djuplodande grejerna ni producerar, jag läser dem med stort nöje.
Jag tillhör väl en försvinnande liten minoritet men jag hade gärna betalat för kvalitet, apropå behöva visa fina klicksiffror för annonsörer.


signatur

Jump in.

FM-guru
F.d. Sisyr

Något som triggar mig oerhört är när man skriver/säger "N-ordet". Vad är poängen? Det är fortfarande "neger"/"nigger" som dyker upp i allas huvud när vederbörande läser "N-ordet".

Lika märkligt som att skriva "f**k" eller "j*vlar". Någon form av låtsascensur där författaren vill skriva ordet utan att få skit för det. Vi pratar inte om någon verklig variant av Lord Voldemort eller annan form av förbannelse som landar på den som säger/skriver, så jag har fantastiskt svårt att förstå varför somliga prompt vägrar skriva ut det fullständiga ordet oavsett kontext.

EDIT: Någon hade visst redan sagt något liknande. Aja, det tåls att sägas igen.

Medlem

Ska erkänna att jag själv använder ordet, tillsammans med en massa andra ord när jag spelar mot mina polare. Borde även tillägga att jag inte har något emot folk från andra länder/med annan hudfärg eller religion.

Han gjorde fel, han bad om ursäkt, det är över.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

@gerald:

Helt olika sammanhang.
Du går inte runt och smiskar kvinnor på rumpan på stan utan att fråga.
Samtidigt är det helt okej att smiska sin flickvän hemma om hon gillar det.

Saker är okej beroende på sammanhang.

Skriv svar