Vad är det som gör Battlegrounds så populärt? Vi reder ut i färskt podcast-avsnitt

Robot
Vad är det som gör Battlegrounds så populärt? Vi reder ut i färskt podcast-avsnitt

Med tio miljoner sålda spel, rekord på Steam och flest tittare på Twitch är succén ett faktum.

#battlegrounds, #fulkultur, #pugb


Medlem

Brist på vettig konkurrans och nu menar jag inte bara från andra indie eller halvindie utvecklare som gjort liknande spel, utan generellt hur spelmarknaden sett ut senaste åren.

Ja visst det görs mer spel än någonsin men 99% av alla tripple-a spel är bara nervattnade mellanmjölks lir, inriktade mot soffpotatisar. Det gjordes självklart en hel del skit på 90-talet men vi fick också betydligt fler intressanta och minnesvärda spel, pga att man hade ett annat utgångstänk.

Vad tror ni hade hänt med ett spel som Battlegrounds om tex Sony, Microsoft, EA, Dice, Bungie, Ubisoft, Activision eller någon liknande studio hade fått gå in och börja styra över projektet med sina åsikter och erfaranheter?

Vi känner östeuropa är lite för anonymt och svårt att marknadsföra, vad sägs om New York istället?
Alla måste känna sig som en vinnare.
Mer healthbars och itemshimers, sen får vapnen inte ge för mycket skada.
Kan vi inte ha en cutscene här? Och varför finns det inga quicktime events?
De där Batman spelen är ju populära kan ni inte ha ett fightingsystem likt det spelet?
Nej våran marknadsundersökning säger att man får inte ha för mycket spänning i ett spel.
Om en spelare inte vinner var fjärde match har vi statestik på att personen kan bli frustrad.
Ja det funkar bra till PC men hur kan vi nedgradera dessa unika aspekter så att det fungerar på konsol och går att spela på en gamepad?
.
.
.

osv

Medlem

@Sapiens: Men är det inte så att Microsoft gick in och backade projektet nu med en jävlans massa pengar... Det är väl även klart att PUBG ska komma till XBONE? Hur som haver så kommer nog Msoft få styra och ställa nu då dom som jag uppfattat det nästan köpte upp hela studion... Men kan ha missuppfattat. Dock om man kollar på deras löften t.ex. "No microtransactions before game is out of EA" det sket ju sig ganska rejält då dom släpper lådor för att finansiera en turnering som bara visade EXAKT vad communitiet sa var problem innan turneringen drog igång... Så som vanligt handlar det bara om pengar...

P.S
Dom är otroligt sega på att fixa små saker som att man får fucking migrän så fort man hamnar i en server med regn. HELVETE vad den skiten låter man kan ju fan tro att det regnar bly. Men sen är ju ljudet i spelet överlag konstigt Equalized, fast det borde inte vara allt för svårt att fixa.

@Welo: cool ståry brå.

Medlem
Skrivet av Welo:

@Sapiens: Men är det inte så att Microsoft gick in och backade projektet nu med en jävlans massa pengar... Det är väl även klart att PUBG ska komma till XBONE? Hur som haver så kommer nog Msoft få styra och ställa nu då dom som jag uppfattat det nästan köpte upp hela studion... Men kan ha missuppfattat. Dock om man kollar på deras löften t.ex. "No microtransactions before game is out of EA" det sket ju sig ganska rejält då dom släpper lådor för att finansiera en turnering som bara visade EXAKT vad communitiet sa var problem innan turneringen drog igång... Så som vanligt handlar det bara om pengar...

P.S
Dom är otroligt sega på att fixa små saker som att man får fucking migrän så fort man hamnar i en server med regn. HELVETE vad den skiten låter man kan ju fan tro att det regnar bly. Men sen är ju ljudet i spelet överlag konstigt Equalized, fast det borde inte vara allt för svårt att fixa.

Det där med mikrotransaktionerna är ju bara helt standardiserat baby rage online. Sen hade de en otrolig transparens gentemot spelarna innan de insåg att de kanske skulle testa grejerna innan de släppte dem. Jag kan hålla med om att man borde se över ljudbilden för spelet eftersom man blöder ur trumhinnorna varje gång man hamnar i planet eller kör en buggy. (Ctrl-M mutar allt utom voice men ändå)

Medlem

Kul spel spelar några rundor nästan varje dag.
Finns lite brister men dom uppdaterar ju iaf.
Flyter perfekt för mig också har inge spelförstörande prestandaproblem.
Allt på ultra 1920*1200
3770k @ 4,5. 16gb, Geforce 1060 6gb


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har testat, men gav upp rätt snabbt då spelets movement kändes riktigt sluggish och inte alls responsivt. Långsam acceleration/deacceleration i rörelserna eller något som gjorde att det kändes riktigt slemmigt. Lite som i något 2D-Zelda när man springer på is?

Förstår att folk tänder på konceptet dock. Var nog inte alltför många som testade Battle Royale eller H1Z1 eller vad det heter, så konceptet är nog fortfarande rätt nytt för många.

Synd att det kommer förpackat i formen av PUBG bara.. ser ut lite som att någon köpt en spelmotor, ett gäng props och låtit det blandas i en köksassistent i ett par timmar Ett spel av den här typen av högre kvalitet hade jag lätt kunnat punga ut en del för.

Medlem

@SeaMonkeyFresh: Oj förlåt för att jag gav lite kritik om ditt favorit spel, blev du lite ledsen i ögat nu? -.-''

Medlem
Skrivet av Welo:

@Sapiens: Men är det inte så att Microsoft gick in och backade projektet nu med en jävlans massa pengar... Det är väl även klart att PUBG ska komma till XBONE? Hur som haver så kommer nog Msoft få styra och ställa nu då dom som jag uppfattat det nästan köpte upp hela studion... Men kan ha missuppfattat. Dock om man kollar på deras löften t.ex. "No microtransactions before game is out of EA" det sket ju sig ganska rejält då dom släpper lådor för att finansiera en turnering som bara visade EXAKT vad communitiet sa var problem innan turneringen drog igång... Så som vanligt handlar det bara om pengar...

P.S
Dom är otroligt sega på att fixa små saker som att man får fucking migrän så fort man hamnar i en server med regn. HELVETE vad den skiten låter man kan ju fan tro att det regnar bly. Men sen är ju ljudet i spelet överlag konstigt Equalized, fast det borde inte vara allt för svårt att fixa.

Fast Microsoft gick in nu efter designen på spelet redan var satt och utvecklat. De stora bolagen kanske är bra på att få fram budget och öka produktionsvärdet på ett spel, men när det kommer till hur grunddesignen formas kan dessa bolag vara rena cancern för potentiellt nya stora spel.

Samma sak om man från början designar spelen efter microtransaktioner kan också underminera själva grundkonceptet eller ta bort inlevelsen. Att de senare ändrar sig och ändå vill införa microtransaktioner är väl inget vidare heller, men förhoppningsvis kommer de inte sabba grunddesignen. Tex om man börjar kunna få stora fördelar om man köper massa ingame stuff vore ett rejält snekliv.

Men visst risken finns väl nu att de börjar bli dumgiriga som så många andra och skjuter sig själva i foten genom att sabba sin image och varumärke, genom microtransaction bs eller om Microsoft nu fått ta över. Vet inte riktigt hur det ligger till om MS nu äger studion helt, men oavsett vad får man hoppas det inte kommer påverka nuvarande titel allt för mycket. Nästa spel däremot... tja bara kolla på Bioware, Dice, Epic Games, Remedy, Rare =/. Synd att det ska fortsätta vara så här, speciellt i en tid där utgivare blir mindre och mindre relevanta.

När det gäller uppdateringar och spelbart skick tycker jag Battlegrounds ändå har fungerat förvånandsvärt bra, speciellt jämnfört med tex fristående Dayz, men visst allt är relativt =).

1
Skriv svar