Stor Eve Online-allians rånad på en biljon och ledaren permabannad - hotade att hugga av händerna på den som blåste dem

Robot
Stor Eve Online-allians rånad på en biljon och ledaren permabannad - hotade att hugga av händerna på den som blåste dem

Att hota någon till livet bryter tydligen mot användaravtalet.

#ccp-games, #eve-online


Medlem

Är det detta som brukar kallas EPIC FAIL?

Medlem
Skrivet av robbis:

Är det detta som brukar kallas EPIC FAIL?

Jag brukar använda alternativet
"Bra! Att hota någon online är olagligt, och är ett otroligt utbrett problem. Hoppas aktörer fortsätter straffa handlingar som går emot användaravtalet och lag (Där kraft finns). Nu hoppas jag bara polisen och/eller föräldrar agerar emot detta där de kan"

Medlem

Härligare morgon för den där killen, från topp till botten innan han hann borsta tänderna

Medlem

Ungefär hur mycket blir det i svenska kronor då?

Medlem
Skrivet av Lord Pingu:

Ungefär hur mycket blir det i svenska kronor då?

Om du köper ISK här https://iskmarket.com/ kostar 1 miljard ISK 7,43 EUR. Så 1 000 ggr det = 7 430 EUR = ca 70 900 SEK.

Sedan har jag ingen aning om hur man cashar ut ISK i verkligheten.

Finns några detaljer som jag tror ni har missat. Circle-Of-Two är inte den största alliansen, som står i rubriken; den största är nästan 10 gånger större än Circle-Of-Two om man ser till medlemsantalet. Sen stal The Judge en biljon ISK, inte en triljon. Lite småviktig detalj då det inte ens finns en triljon ISK i spelet

Medlem

@Hulle: rätta mig gärna om jag har fel, men en triljon är en miljard miljarder, 10^9 * 10^9 = 10^18, så borde bli runt 7,43 miljarder euro då?^^ låter som löjligt mycket dock

Medlem
Skrivet av hugoqqqq:

@Hulle: rätta mig gärna om jag har fel, men en triljon är en miljard miljarder, 10^9 * 10^9 = 10^18, så borde bli runt 7,43 miljarder euro då?^^ låter som löjligt mycket dock

Om jag minns rätt så är en engelsk/amerikansk "trillion" 10^12. Den svenska triljonen är dock 10^18. Mycket förvirrande..

Medlem
Skrivet av Toffelfabriken:

Finns några detaljer som jag tror ni har missat. Circle-Of-Two är inte den största alliansen, som står i rubriken; den största är nästan 10 gånger större än Circle-Of-Two om man ser till medlemsantalet. Sen stal The Judge en biljon ISK, inte en triljon. Lite småviktig detalj då det inte ens finns en triljon ISK i spelet

Ja PC-gamer rapporterar "The Judge personally stole over a trillion ISK" vilket på svenska blir en biljon.

Engelska prefix:
thousand 10^3
million 10^6
billion 10^9
trillion 10^12
quadrillion 10^15
osv...

Svenska
tusen 10^3
miljon 10^6
miljard 10^9
biljon 10^12
biljard 10^15
osv...

KoP
Medlem

..och så säger folk att gaming inte gör dem våldsamma.

Just kidding.

Medlem
Skrivet av Schluug:

Om jag minns rätt så är en engelsk/amerikansk "trillion" 10^12. Den svenska triljonen är dock 10^18. Mycket förvirrande..

Exakt.

Medlem

I rymden kan ingen höra dig skrika.... såvida du inte har mikrofonen på.

Grymt tröttsamt och barnsligt beteende. Att dom dessutom har gjort liknande själva och troligen själva skulle skrattat sig blå i ansiktet om det hade hänt motståndarna gör det inte bättre.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Kan absolut ingenting om EVE så min fråga är hur kan man sno rymdskepp och hela rymdstationer? Behöver man inte typ en... Bilnyckel?

Medlem
Skrivet av Schluug:

Om jag minns rätt så är en engelsk/amerikansk "trillion" 10^12. Den svenska triljonen är dock 10^18. Mycket förvirrande..

Precis. Sverige och de flesta andra länder den långa skalan för att beskriva stora tal. Engelskspråkiga länder och vissa andra använder dock den korta skalan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5nga_och_korta_skalan_f%C3%B6r_stora_tal

Skrivet av jehuty:

Kan absolut ingenting om EVE så min fråga är hur kan man sno rymdskepp och hela rymdstationer? Behöver man inte typ en... Bilnyckel?

Det som The Judge stal förvarades i hans företags och alliansens gemensamma hangar och wallet, som endast han och några andra högt uppsatta hade tillgång till. Sen eftersom han var så högt uppsatt hade han access till särskilda funktioner inom företaget, däribland möjligheten att föra över äganderättigheten av en station till ett helt annat företag som bara han har tillgång till.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Kan absolut ingenting om EVE så min fråga är hur kan man sno rymdskepp och hela rymdstationer? Behöver man inte typ en... Bilnyckel?

Undrar också detta! Verkar ju som ett grymt roligt spel om det är möjligt att leva rövare på låtsas/riktigt? ^^

Medlem

Borde detta inte kunna räknas som stöld i riktiga världen? Har aldrig fattat varför hot om våld straffas när det finns en riktig tjuv inblandad.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Toffelfabriken:

Finns några detaljer som jag tror ni har missat. Circle-Of-Two är inte den största alliansen, som står i rubriken; den största är nästan 10 gånger större än Circle-Of-Two om man ser till medlemsantalet. Sen stal The Judge en biljon ISK, inte en triljon. Lite småviktig detalj då det inte ens finns en triljon ISK i spelet

Tack!


signatur
Medlem
Skrivet av Pooslice:

Borde detta inte kunna räknas som stöld i riktiga världen? Har aldrig fattat varför hot om våld straffas när det finns en riktig tjuv inblandad.

Att sno saker i spelet är fullt tillåtet enligt spelets regler.

Medlem

@Pooslice: Ute i rymden så är allt tämligen laglöst och på egen risk. Visst finns det en polis i 'High security space' men där folk har sina baser osv får man skipa rättvisa på egen hand eller med hjälp av allianser.

Medlem

@Toffelfabriken: Okay då vet jag, tack för svaret

FM-guru
F.d. Sisyr

Hahaha, tuff dag för den snubben.

Medlem

Killen blev blåst på 77 tusen. Förstår att han blev förbannad.

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Borde detta inte kunna räknas som stöld i riktiga världen? Har aldrig fattat varför hot om våld straffas när det finns en riktig tjuv inblandad.

Hot om våld ska väl alltid straffas även om det finns en riktig tjuv inblandad. Ett brott rättfärdigar inte ett annat. Sen ska tjuven straffas separat från detta. (eller i detta fall gå fri eftersom det verkar vara tillåtet att tjuva saker på det sättet i spelet).

Medlem
Skrivet av Hulle:

Att sno saker i spelet är fullt tillåtet enligt spelets regler.

Aha. På så vis. Ja då får man skylla sig själv antar jag.

Medlem
Skrivet av Toffelfabriken:

Finns några detaljer som jag tror ni har missat. Circle-Of-Two är inte den största alliansen, som står i rubriken; den största är nästan 10 gånger större än Circle-Of-Two om man ser till medlemsantalet. Sen stal The Judge en biljon ISK, inte en triljon. Lite småviktig detalj då det inte ens finns en triljon ISK i spelet

På ett spel som har varit ute i över 15 år så är det inte alls otroligt att det finns 1*10^18 ISK alls. Jag själv hade, när jag slutade spela, runt 4,500,000,000,000 i min personliga wallet & en titan på beställning. Detta var lite drygt 7 år sedan.

Medlem
Skrivet av Toffelfabriken:

Det som The Judge stal förvarades i hans företags och alliansens gemensamma hangar och wallet, som endast han och några andra högt uppsatta hade tillgång till. Sen eftersom han var så högt uppsatt hade han access till särskilda funktioner inom företaget, däribland möjligheten att föra över äganderättigheten av en station till ett helt annat företag som bara han har tillgång till.

Lust att förklara eller vet hur stationerna fungerar? är det färdiga "mallar", typ liten station 1 och megastation 2 som man kan ha i spelet eller kan man bygga ihop block/byggstenar och skapa en i princip unik och hur stor station som helst? tänker att det blir tråkigt om alla stora allianser har samma station annars. Vad gör man på/med en station förresten? lagrar råvaror?

Medlem

hur fan kan folk spela spel när sånt där kan få gå till ? galet...

Medlem

Varför konvertera valutan i EVE till termer som inte är releveanta? 1 Billon i EVE är fickpengar, medans 1 Trillion är så mycket mer. Kan till exempel köpa ca 8-10 stycken Titans (de största och dyraste skeppen) för runt 70-110 Billioner styck utan utrustning beroende på marknaden. Med 1 billion kan jag inte ens köpa något av Marauder-skeppen. De stationer som han ändrade äganderätten till kan normalt sett endast skifta ägare utifall det fightas om det, han valde att blåsa alla i den allians han varit medlem i och "vän' med de senaste 3(kan vara mer) åren. Han är numera medlem i den allians tillika den största i EVE som med stor sannolikhet också var de som triggade hela händelsen.

12
Skriv svar