Kort tangentbord sökes!

Medlem
Kort tangentbord sökes!

Hej allesammans på FZ!

Jag har under en tid velat byta ut min gamla trotjänare Microsoft Sidewinder. Men! Jag är sjukt kräsen och har ännu inte själv lyckats hitta ett som uppfyller alla mina kriterier (jag börjar inse att att sådant kanske inte finns).

Vad jag är ute efter är ett kortare tangentbord än det jag har nu (48 cm) eftersom det känns mer ergonomiskt, med en nordisk layout och att numpaden är intakt. Alltså att det är piltangenterna som rycker istället.

I övrigt ser jag gärna att det har följande:

¤ En stor 'enter-knapp'

¤ Lite multimedia-knappar (för att höja/sänka volymen etc)

¤ Handledsstöd är ett plus

Övriga funktioner och priskategori är inte jätteviktigt, varje sig det är mekaniskt eller inte.

Tack på förhand för tips.


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Medlem

https://www.komplett.se/product/897883/gaming/gamingmoss-tang...

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/250786-...

kör med ett sånt här tangentbord. funkar helt ok och har inga problem med det, är inte mekaniskt för i princip alla mekaniska tangentbord låter för mycket för min smak.

Tangentbordet mäter 45cm på bredden men på grund av att handledsstödet inte kan tas bort så är det ganska djupt (eller högt beroende på hur man ser det) på 21.5cm.

Du kan stänga av RGB helt eller ändra mellan olika färger (genom programvaran) om du vill och även ha olika effekter som regnbåge eller puls etc etc. samt att den har multimedia-knappar.
Den har också en "game mode" tangent som stänger av Windows knappen vilket kan vara bra om man råkar komma åt den knappen ofta. Dock så tycker jag att tangenterna har ett ganska stort mellanrum mellan varandra så jag har aldrig råkat komma åt Win knappen av misstag när jag t.ex. vill trycka på ALT eller CTRL.

Skulle säga att det lever upp till alla dina kriterier... rent teoretiskt i alla fall. Sen kanske känslan är helt fel eller att du kanske inte gillar Logitechs produkter.

¤ 45Cm brett
¤ Stor 'ENTER' knapp
¤ Multimedia-knappar
¤ Handledsstöd
¤ Nordisk layout
+ Pil-tangenterna får gott om utrymme
+ Fullstor numpad
- Handledsstöd går inte att ta loss så höjd/djup = 21.5cm
~ Makron. Vet inte om det går att göra makron men är inget jag är i behov av därav köpet av just detta utan t.ex. dedikerade makro-knappar.

Om du har tillgång till en MediaMarkt butik eller Elgiganten så har de troligen demo på detta tangentbord i butik. MediaMarkt i Gallerian/Stockholm har/hade demo av detta när jag skulle köpa mitt.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

https://www.komplett.se/product/897883/gaming/gamingmoss-tang...

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/250786-...

kör med ett sånt här tangentbord. funkar helt ok och har inga problem med det, är inte mekaniskt för i princip alla mekaniska tangentbord låter för mycket för min smak.

Tangentbordet mäter 45cm på bredden men på grund av att handledsstödet inte kan tas bort så är det ganska djupt (eller högt beroende på hur man ser det) på 21.5cm.

Du kan stänga av RGB helt eller ändra mellan olika färger (genom programvaran) om du vill och även ha olika effekter som regnbåge eller puls etc etc. samt att den har multimedia-knappar.
Den har också en "game mode" tangent som stänger av Windows knappen vilket kan vara bra om man råkar komma åt den knappen ofta. Dock så tycker jag att tangenterna har ett ganska stort mellanrum mellan varandra så jag har aldrig råkat komma åt Win knappen av misstag när jag t.ex. vill trycka på ALT eller CTRL.

Skulle säga att det lever upp till alla dina kriterier... rent teoretiskt i alla fall. Sen kanske känslan är helt fel eller att du kanske inte gillar Logitechs produkter.

¤ 45Cm brett
¤ Stor 'ENTER' knapp
¤ Multimedia-knappar
¤ Handledsstöd
¤ Nordisk layout
+ Pil-tangenterna får gott om utrymme
+ Fullstor numpad
- Handledsstöd går inte att ta loss så höjd/djup = 21.5cm
~ Makron. Vet inte om det går att göra makron men är inget jag är i behov av därav köpet av just detta utan t.ex. dedikerade makro-knappar.

Om du har tillgång till en MediaMarkt butik eller Elgiganten så har de troligen demo på detta tangentbord i butik. MediaMarkt i Gallerian/Stockholm har/hade demo av detta när jag skulle köpa mitt.

Tack för ett utförligt svar! Jag har inget emot Logitech, har använt deras produkter förut. Men ser gärna att det är ännu lite smalare och med 'stor' enter-knapp så menar jag en fet avlång knapp som klassiska tangentbord har. I övrigt så verkar det vara ett bra val!


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Medlem
Skrivet av Magroth:

Tack för ett utförligt svar! Jag har inget emot Logitech, har använt deras produkter förut. Men ser gärna att det är ännu lite smalare och med 'stor' enter-knapp så menar jag en fet avlång knapp som klassiska tangentbord har. I övrigt så verkar det vara ett bra val!

OH. fast är väl inte så vanligt att nordiska tangentbord brukar ha en smal avlång ENTER knapp just pga vi har Å,Ä,Ö knapparna. Är något som ofta syns på importerade amerikanska/engelska tangentbord eller såna som uttryckligen är "ergonomiska". T.ex. Microsofts tangentbord som är lite böjt som en banan. Men ett "gaming" tangentbord kanske inte har någon sån tangent? Så jag menar bara att det kanske blir lättare att hitta ett tangentbord i "kontors" kategorin då..

Men men lycka till med sökandet

1
Skriv svar