Spela assassins creed för storyn?

Medlem
Spela assassins creed för storyn?

Tjäna!

Har gått i valet o kvalet nu länge hur jag ska göra med AC serien. Spelade 2an när det kom ut och minns att storyn tilltalade mig, speciellt hela grejen med Adam o Eva (minns inga detaljer). Har förstått att efterföljande spel är av varierande kvalité, men min fundering är kring själva huvudstoryn, finns det en röd tråd genom samtliga spel eller är de mer eller mindre fristående? Om det är de förstnämnda, håller den god kvalité rakt igenom så de e värt att köpa alla titlar, eller kan man hoppa någon?

Tacksam för alla subjektiva åsikter

Medlem

Hela serien är en enda lång "tråd" i bakgrunden.

Du kommer spela olika historiska karaktärer i olika spel: 1 spel med Altair, 3 spel med Ezio, 1 spel med Connor Kenway, 1 spel med Edward Kenway, 1 spel med Arno Dorian, 1 spel med Shay Cormack, 1 spel med Frye tvillingarna och nu AC Origin.

I bakgrunden, eller förgrunden beroende på, så utspelar sig huvudstoryn i nutid och det är den som är konstant och följer den i kronologisk ordning. Det som skiljer sig i dom olika spelen är hur mycket interaction det är i nutid (om ens alls som i dom senare spelen). Jag vet inte hur det blir i Origins med det.

För att svara på din fråga så är själva huvudstoryn (nutiden) naturligtvist intressant men den förs vidare av dåtidens karaktärer och deras respektive story(ies). Tar man ur alla nutida spel-element ur hela serien och enbart spelar dessa så får man inte ett väldigt intressant spel. I kombination med allt det som man gjort i dåtiden så blir det gigantisk skillnad.

Avstängd

Skulle vilja påstå att storyn ofta ligger på samma nivå som när det är "story" i porrfilm, dvs allt som "storyn" handlar om är bara ursäkter för att kunna leda fram till moment där man får kn... eh, slakta massa badguys. Släng på lite cameos av kända historiska figurer på det och modeller av kända byggnader och sen en helt generisk värld som backdrop där civilians inte har någon AI utan bara står i en animationsloop som såna manäcken dockor på H&M

Mja, typ så är AC. Dock riktigt kul ibland att massmörda AI. Tror det nya kan bli rätt okej slafssimulator ändå

Medlem

Storyn i AC serien är helt ok enligt mitt tycke och jag håller med Raid25 i det han skrev.

Men jag skulle nog säga att storyn inte är mer än ok till bra i vissa spel. Man ska inte gå in med för stora förhoppningar på den bästa storyn i världen, för det kommer det nog aldrig att vara.

Men jag måste då säga att det är just därför jag spelar AC spelen... För storyn. För gameplayet kan, och ofta blir, ganska repetitivt.

Men tänk på att storyn med Desmond i nutid slutar i Assasins creed 3 och där försvann det mesta av mitt intresse av nutidsstoryn


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av vbal:

Tjäna!

Har gått i valet o kvalet nu länge hur jag ska göra med AC serien. Spelade 2an när det kom ut och minns att storyn tilltalade mig, speciellt hela grejen med Adam o Eva (minns inga detaljer). Har förstått att efterföljande spel är av varierande kvalité, men min fundering är kring själva huvudstoryn, finns det en röd tråd genom samtliga spel eller är de mer eller mindre fristående? Om det är de förstnämnda, håller den god kvalité rakt igenom så de e värt att köpa alla titlar, eller kan man hoppa någon?

Tacksam för alla subjektiva åsikter

Huvudstoryn i AC handlar om en gudomlig ras som fanns innan människan. Jag vill inte ge dig mer spoilers och hur det är kopplat till serien men det är den storyn som är den mest intressanta även om man i varje spel bara får några minuter värt av story. Lite som sunset beach där det tar 12 avsnitt och 5672 reklampauser för någon att säga något.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

I mitt tycke var storyn nästan bara intressant i spel 1-3, som ju också är Desmonds historia, det är lite av en trilogi (även om det ju finns två "expansioner" till tvåan som också bör spelas om man ska ha hela storyn), gillar du storyn så kör expansionerna till 2an och sen 3an, efter det har åtminstone jag tappat bort mig lite och ledsnat, tror att det enda av de senare spelen jag spelade klart var Black Flag och där minns jag inte ens hur det anknöt till huvudstoryn, haha. (Som jag minns det är det ju nån 'jordens undergång år 2012'-story som löper genom 1-3 också som får sitt avslut i 3an).

Medlem

Tack för svar! Tror jag börjar med 1-3an inkl expansioner. Fortsätter efter det om tagget finns.

Medlem

Jag skulle säga att storymässigt så är AC2+brotherhood+relevations viktigast. Älskade Ezio som karaktär, och den moderna delen var ok med. AC3 skulle jag skippa eftersom gameplaymässigt är den skit, Youtubea storyn från den istället.

Black Flag och Rogue sen skulle jag rekommendera för deras bra story i dåtid, helt glömt vad den nutida var i de.

Unity kan man skippa, inte spelat Syndicate än.

jag gillade 3:an starkt, även unity var bra


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Det kanske det är. Dock gillar jag både storyn och gameplayet i alla Assassins creed spelen, Unity och AC3 är dock de två jag gillar minst.

Dock saknar jag en riktigt nutida story som löper paralellt. Vissa gillade inte delarna av AC där man spelade som Desmond men jag gillade dem, det gav en extra krydda i den överhängande storyn. Att spela som en namnlös tråkmåns var inte alls lika kul och ännu tristare när de tog bort den lilla nutida storyn som fanns.

Medlem

AC storyn som var värd att spela var AC1 till Brotherhood. Älskade Ezio och speciellt storyn i tvåan. Kommer ihåg att man kunde kolla på olika historiska byggnader med eaglevision och hitta typ streckkoder och i dom skulle man lösa pussel för att få fram en filmsekvens. När man sedan hade alla filmsekvenser fick man se något om Adam och Eva fast mer framtida. Fattar inte varför dom inte fortsatte med den storyn.

Medlem

Ezio hade helt klart den bästa storyn.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Spelade AC1 och AC2 + båda expansionerna på XB360.
Sen tappade jag intresset tyvärr och har inte tagit upp det igen.

Måste säga att gameplaymässigt är det rätt dåligt imo, då var det väll ok men det kändes som det inte utvecklades.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ezio trilogin, Black Flag, Rogue är inte fel heller. Det är dem spelen jag kan rekommendera att spela igenom, resterande är inte lika "compelling" och rekommenderar att youtuba istället.

Syndicate är inte nödvändigtvis dåligt eller ointressant men där är designval som kan tråka ut en, tex. "conquest activities".


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

AssCreed 2 har jag spelat flera gånger och kommer även köpa nyutgåven till PS4:an. Why, because Ezio is worth it.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av vbal:

Tjäna!

Har gått i valet o kvalet nu länge hur jag ska göra med AC serien. Spelade 2an när det kom ut och minns att storyn tilltalade mig, speciellt hela grejen med Adam o Eva (minns inga detaljer). Har förstått att efterföljande spel är av varierande kvalité, men min fundering är kring själva huvudstoryn, finns det en röd tråd genom samtliga spel eller är de mer eller mindre fristående? Om det är de förstnämnda, håller den god kvalité rakt igenom så de e värt att köpa alla titlar, eller kan man hoppa någon?

Tacksam för alla subjektiva åsikter

Är själv trogen AC spelare, och har kört alla spelen ett gott antal timmar. Första AC Spelet ger inte alltför mycket information angående precursors men börjar lägga byggstenarna för storyn. Rekommenderar varmt att spela det först. Sedan är det inte alla som bryr sig om den biten utan bara tycker om att springa runt i vackra miljöer och hitta kreativa sätt att lönnmörda elakingar

Däremot tyckte jag att Syndicate var den rörigaste och tråkigaste i hela serien. Har inte brytt mig om att spela färdigt det ens. Kommer nog helt hoppa över den och satsa på origin istället.


signatur

MSI Xpower Z170A Titanium Ed. | 6700K @ Stock | NH-D15 [Push/Pull] | 32GB DDR4 2133mhz | GigaByte GTX 1080Ti 11GB | 2x 250GB Samsung EVO 850 | 4TB blandad lagring | Corsair Gaming Sabre RGB | Asus Cerberus MK II | 2x Samsung U28E590D 28" 3840 x 2160 + AOC AGON AG271QG

[Unknown] på Discord

1
Skriv svar