Diskutera – Hur förbättrar vi chattklimatet?

Robot
Diskutera – Hur förbättrar vi chattklimatet?
Medlem

min syn på frågan är inte göra det bättre, låt folk vara som dom vill vara, det är trots allt bara ord. Finns inget någon skulle kunna säga till mig som jag skulle ta som påhopp och sedan gå börja grina över och tycka att så får han inte säga. I stridens hetta så länge det inte är fysisk våld är det ok i mina ögon.

tycker det finns ett bra ordspråk för detta på engelska å det är :
Sticks and stones may break my bones but words will never hurt me.

Men för att följa topic vad det skulle kunna göras för att förbättra saker å ting, tjaaa så länge det inte ska handla om regler å förbud, bara förbättra ordvalen är väl det första som kan göras, för raseri kommer alltid finnas så länge vi lever å det kommer oftast ut när vi spelar verbalt över något vi tycker inte stämmer, som t,ex i Felix fall där han ville få ur sig sin frustration av att vad han tyckte skulle ha varit träffar å motståndarens karaktärs död men det tyckte inte spelet, så då kom det ut några ord som inte alls vad passande enligt vissa folk, Han kanske skulle ha valt "grötguru" istället, dock problemet med vad nästan han än valt finns det alltid någon i världen som tar illa upp och kanske någonstans satt det en grötguru i en hydda i Småland å börja grina och satt igång direkt med att skriva en artikel till någon tidning om att hur en sån stor youtube "kändis" får häva ur sig vad dom vill för att folk tittar på han å tar in på fullast allvar allt som sägs.

istället för att vi ska försöka göra det trevligare, vilket jag tycker vore väldigt svårt å jag tycker även folk har rätt att säga vad dom vill och stå för det dom säger, så kanske dom personer som inte gillar det dom hör ska sluta klaga, och titta på något som dom gillar istället. Att få uttrycka sig som man vill tycker jag alla människor rätt till, gillar inte man det så ska det inte vara någon som stoppar den personen heller från att lyssna.

Medlem

Tycker inte det skall göras så mycket med chattklimatet, bra som det är. Åsikter och kommentarer är viktigt oasett vilken form de tar. Det är ju trots allt ett forum vi pratar om. Om några känner sig "kränkta", "sårade" etc. läs inte forumtrådar då?

Avstängd

Banna mig från FZ så blir det trevligare här iallafall

I spel: om folk började bete sig och prata som om de satt i t.ex lunchrummet på jobbet så skulle det bli okej. Problemet är att det är en dissonans där dudes tror att de är ensamma på täppan, och resten är typ AI eftersom de inte kan se dem. Då tappar de lite social kompetens, som de kanske annars skulle haft om de satt i samma rum som resten av spelarna.
Sen behöver vi ju lära dem lite om jämställdhet, feminism, tolkningsföreträde osv, fattar de de grejorna så kommer resten lösa sig. Servers skulle t.ex kunna ha en quiz på 20 frågor, svarar man helt tokigt så får man inte komma in. Lite hårdare ban straff vore också bra, särskilt om man ofredar tjejer. Branschen skulle också kunna sluta vara så mesiga, och stå upp hårdare när det förekommer rasism, sexism eller så på arbetsplatserna eller i deras communityn. Oftast fegar företag pga de är rädda för aktien. Lite ryggradslöst. Hade ledare för stora bolag gått ut personligt, så skulle trenden och värderingarna sippra ner genom organisationen, och till slut nå spelen/spelarna.

Avstängd

@Natrium: Kan inte göra annat än att hålla med. Man kan aldrig förbjuda eller stoppa det, och en människa nu vill göra det så gör dom det. Lika väl som att kasta kottar mot träd.

Medlem

Rätt enkelt. Bara sluta följa streamers man ogillar.
Mindre personer som tittar kommer tvinga personen att ändra sig till det bättre.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd

@SenseMaker: Man kan inte lära folk som inte vill lära sig? Och att pådyvla folk sin ideologiska idé är inte heller rätt väg. Låt var och en själv avgöra.

Medlem

Lite OT kanske men har ej lirat PUBG ännu, kan nån förklara varför han blir sur och på vem? motståndaren som försöker dodga hans skott?

Medlem

VAR vill ni förbättra chattklimatet? Har FZs forum problem med det? Inget jag märkt i så fall. Ärligt talar har jag inte sett några svenska forum som haft några nämnvärda problem. Har dock aldrig varit aktiv på t.ex. Flashback så jag vet inte hur det är där.

Gäller det att en Youtuber har problem att välja sina ord när han är för förbannad så är det hans problem, inte våra.

Menar ni globalt så glöm det. Det kommer aldrig att bli bättre så länge folk tillåts vara anonyma. En del bara gillar att vara skitstövlar när dom vet att de inte behöver ta konsekvenserna av det. Om folk är villiga att betala $5 för en Twitch-sub så att de kan gå till chatten och skriva skit i ett par minuter innan de blir bannade är nog inte hoppet stort att nätet ska bli trevligare i den närmaste framtiden.

Medlem

@abso: han missar några skott på en person som vad han tycker borde varit träffar och i sin tur slänger ur sig en mening som inte var så passande för han använde dåligt ordval i sin rena ilska ^^

Medlem

kanske fler folk som borde se Demolition Man med Stallon, finns en väldigt bra sak som sägs i den filmen å jag tycker i allmänhet det stämmer väldigt bra på hur PK allt ska vara i dagens läge, Vill vi ha ett värld där allt är som i den filmen där vi får böter för att svära och där allt är olagligt nästan. Och det finns ett citat från den filmen jag tycker stämmer in bra, You can't take away peoples right to be asholes.
här är även en länk till den om ni vill se =D https://www.youtube.com/watch?v=6wbHadXXgSo

Medlem

Kan man inte hålla god ton så kanske man ska bli bannad till slut. Folk som gör spel och tjänster har all rätt att göra så. Det hör till yttrandefriheten, och den ska vi värna om.


signatur

IDKFA

Avstängd

Får väl skapa spel där ens karaktär skriker fula ord åt spelaren istället. En algoritm som känner av att nått gick jävligt tokigt och skriker ut diverse ord.

Medlem

Chatklimatet här beror ju helt klart på artiklarna märker man. När det blir något politiskt ställningstagande försämras det direkt. Om man kollar på resten av samhället och internet så måste snart makthavarna ta tag i saken. Man kan inte låta företagen själva styra vad som är rätt (Google, Facebook m.m.) det kan lätt bli fel då. Men de är svårt eftersom det rör sig om så många nationer (servrar). Själv har jag slutat röra mig på politiska sidor & i spel så använder jag discord (enbart vänner) istället för publika chattrum. Att folk skickar hot genom instagram & snapchat är så otroligt fel.

Avstängd

@Maysay: Hot är aldrig rätt=)

Det främsta är väll att faktiskt få folk att chilla, det är ju bara spel ändå. Bara att man blir dödad av en fiende(eller av att en vänlig failade) behöver man inte skrika i chatten om att motståndaren ska dö i cancer.

edit: En sak många kan tänka på är att inte skriva i chatten i stridens hetta, vänta tills man lugnar ner sig och se om det faktiskt är värt att skriva något alls. Du får ragea hur mycket du vill men behöver du verkligen basunera ut det över hela servern(chatten)

Medlem
Skrivet av Natrium:

@abso: han missar några skott på en person som vad han tycker borde varit träffar och i sin tur slänger ur sig en mening som inte var så passande för han använde dåligt ordval i sin rena ilska ^^

Okej, men tänkte mest på det han säger efteråt, " why would he do that?! what a fucking ashole, legit, why would he do that? " Verkar som han blir sur på sin teammate som är i närheten, då det är ganska konstigt att bli sur på en fiende som försöker undvika att bli skjuten.

Avstängd

Lösning på problemet:
1. Att inte bry sig om all skit folk skriver.
2. Se ett.

Vill man inte se all skit folk skriver så mute:ar/ignore:ar man dom.

/thread

Avstängd
Skrivet av Ducci:

Det Helene och många andra (smygrasister) missar är att N-ordet är ingen ras utan ett hat ord mot en grupp människor.
N-ordet är ett ord skapat av vita för att ge ett handel namn (boskaps) namn till människor i trafffiking för runt 200 år sen.

Ingen vit man eller kvinna har rätt att kalla någon människa N-ordet, Hat och yttrande frihet är två olika saker.

All form av hat och rasism ska kontroleras i chatten och raderas även propagerande, Det här är ett spel forum. Många av oss kommer in här fär lite avkoppling och trevliga nyheter i ett gemensamt intresse.

Tycker ni på redaktionen formar titlar ibland med flit för att få igång denna debat i chatten.
När chatten fylls av nät troll med 1dag gamla konton/ flera konton med rent hat.
Har ni defenetivt ett ansvar att rensa.

Vilket chat pratar du om som redaktionen har ansvar för?

Medlem

Chatten i många spel har med åren blivit allt mer toxic. Matcher/rundor där alla varit vänliga och kommit överens är sällsynta men ack så trevliga.

Vad det beror på är kanske någon form av tävlingsinstinkt och möjligen en känsla av anonymitet?

Meeeeen vad vet jag? Jag är bara en gammal gamer som önskar vi kunde vara lite mer empatiska och kärvänliga. Hej på er

Edit: i de flesta spel finns dock en mute-funktion så problemen kan allt som oftast "lösas". Det är ju dessvärre situationellt och högst temporärt.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

På forum så kan en tråd börja snällt men så fort nån skriver något negativt så brukar de balla ut mer eller mindre och moderatorer och användare får försöka styra tillbaks skutan.

I spel har man haft baning som lösning, vet iaf innan när folk hosta egna servers så kunde man irca hosten å säga att X var en skitstövel så bannades han direkt.
Sen har ju tyvärr språket blivit sämre och grövre med åren. Var ju som nån gamling poängtera med Kristallen att där var många svordomar i tacktalen men det är ju dock ett sätt att uttrycka en känsla.
Lite de som är problem att folk uttrycker sina känslor i grova ord.
Sen tycker jag överlag att programledare/streamers/radiopratare whatever med publik borde tänka mer på språket och visa gott intryck.

Lite som på företag, man gör sig av med de som e längst ner i kedjan när de går kass istället för att byta chef/vd/styrelse. Vanliga gamers är längst ner medans HeatoN (bra förebild) och Pew (dålig förebild) är högst upp.
Dvs kanske Pew som borde förändra sig till en bättre förebild.

Annan liknelse, cykelhjälm/skidhjälm som varit "mesigt" bland vuxna men som nu blivit poppis. För 20år sen såg man ingen med hjälm i skidbacken (inga bra förebilder för kidsen) nu har alla vuxna hjälm å kids.

Medlem

Inled onlinespel med frågan "Är du lättkränkt", lås chattfunktionen för alla som svarar "ja".

Medlem

Saken är att jag själv gick med i FZ pga att det handlade om spel & atmosfären i kommentarerna var ganska bra. Men om det går till överdrift i vissa artiklar då kommer jag så klart lämna sajten. Vissa brukar kalla några dagstidningars ställningstagande för censur & använder ad-blocks m.m. Man får komma ihåg att detta gäller båda sidor. Om det blir för mycket politik här då kanske sajten förlora intäkter. Kapitalismens funktion. Det är också detta man vet, att om opinionen vänder så kommer sajter anpassa sig pga intäkter, det är detta som kan vara farligt med för mycket mod. Allt kan slå tillbaka på en själv enkelt. Detta ser man lite av i USA just nu. Det är väl därför som när grupper på de yttersta kanterna börjar få makt, då börjar också yttrandefriheten försvinna. Frågan är om t.ex FZ kan hålla en bra balans? Nu när artikeln om pewdiepie kom, så gäller det också att få till en bra frågeställning (för & emot). Tyckte den om DMCA var bra. Om balansen finns där, så klarar man av att själv bli ifrågasatt ibland.

Avstängd

@Helene:
Klart vi kan göra det, men detta är fel forum för det. Vi kan gräva i psykosociala och filosofiska djupvatten om du vill, men just här är det på gamingchairnivå, "hur får vi idioter att fatta att det inte är okej att förolämpa folk, genom rasistiska, sexistiska, homofoba kommentarer" tror du de killarna förstår sig på den level av filosofi, kulturhistoria, eller omfattande psykodynamiska perspektiv som jag skulle kunna trolla bort dem i? Nope, de är för dumma helt enkelt.

Så, man lägger sig på den nivå med vilka man talar, annars går inte informationen in, och då slösar man bara sin tid. Jag tänker arton gånger "större" än vad du tror, men uttrycker det inte i skrift här, eftersom det vore "pärlor för svin" Jag skriver inte ens med min vanliga jargong/framtoning, eftersom den inte förstås på ett "gamingforum"

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

Hoppsan, lite victimblaming. Så om en tjej spelar ett spel och killarna börjar kommentera hennes könsorgan, kallar henne lilla horan, bitch och övrigt, ska hon se 1 på din idiotlista då?
Eller ska vi kanske... Hmm.. Låt se, JA, lägga problemet på DE SOM SÄGER DET?

Ditt resonemang är en del av problemet här. Samma tänk som de som säger att tjejer inte ska ha för sexiga kläder om de inte vill bli våldtagna, eller undvika att gå ut. Grattis

Ja asså, ignonera och inte ta åt sig är ett första steg. Mute fungerar extremt bra, har personligen satt flertals personer på mute när jag spelat. Du borde testa det! När jag har blivit kallad för saker ute på Stan så har jag bara ignonerat och fortsatt min väg.
Det finns verktyg som man kan själv välja ifall man inte trivs med personerna man spelar med just i det läget. Är man väldigt känslig för att bli kallad något över internet så kanske man inte ska spela Multiplayer-spel, då det är _omöjligt_ att förutse vilka som kommer vara toxic och vilka som inte kommer vara det i förväg.

Jag har aldrig tagit åt mig vad folk har skrikit om mig, varken på internet eller ute på stan. Det finns ingen Utopia, det går inte heller skapa ett Utopia. Man lär sig väldigt tidigt under sin uppväxt att det finns folk som beter sig som grisar (både män, kvinnor och vilka andra köner det finns i dagsläget), och att 90% av gångerna så är det av frustration och inget personligt.

Personligen ser jag inte hur utvecklare ska kunna göra klimatet bättre. Vissa spel som har bara chat som kommunikation och påtvingad profanity-filter. Problemet där är att skriver man i lokalt språk så överlappar vissa ord som är svordom i ett annat språk, och därmed blir det extremt jobbigt att kommunicera. Jag anser inte att censur är rätt väg.
Om folk ignonerar de som är toxic så kommer de märka att deras outbursts inte ger någon reaktion, och oftast blir de tysta för de får inte den reaktion de är ute efter.

Det bästa lösningen är att skaffa sig vänner och spela enbart med dem, i en privat VoIP-program i bakgrunden med privat kanal. Problemet löst.

Avstängd

@SenseMaker: Ahh, nu fick du mig att le lite iaf=)

Skönt att höra=)

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

som sagt, detta handlar inte om "dig" och hur du gör. Funkar att ignorera för dig? Grattis. Kul för dig. Men alla de tusen tusentals som blir ledsna, sårade, förolämpade, mår dåligt. Det är de som inte vill behöva "mute:a", och som kanske inte kan ignorera.

Det är de som vi ska lyssna på.

Om du och dina vänner blir så sårade av språkbruket online varför gör ni inget åt det?

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

som sagt, detta handlar inte om "dig" och hur du gör. Funkar att ignorera för dig? Grattis. Kul för dig. Men alla de tusen tusentals som blir ledsna, sårade, förolämpade, mår dåligt. Det är de som inte vill behöva "mute:a", och som kanske inte kan ignorera.

Det är de som vi ska lyssna på.

Nej, det handlar inte om mig, har inte heller påstått det. Jag skrev bara exempel hur jag hanterat det. Att jag använder mig som exempel gör det inte att det handlar om mig.

Om du är så lättkränkt och har svårt att inte tål att bli kallade för saker, så är inte Multiplayer-scenen något för dig. Tyvärr.

Det är samma sak; går du på en fotbollsmatch/derby så kommer du höra massa otrevliga saker. Då kanske man inte går på dem, utan tittar på det genom livesändning/inspelning.

Folk som tar åt sig väldigt lätt vet detta redan, och oftast har de inte ett problem med att hitta lösningar eller andra spel som de kan spela.

Alla forum är inte för alla, sånt är livet. Återigen, det finns ingen Utopia. Och Mute fungerar för ALLA. Det finns MUTE-knapp i samtliga multiplayer-spel jag har spelat. Om du inte vill använda dig av Mute-funktion > Spela något annat spel som inte är Multiplayer eller spela enbart med dina vänner (som jag även skrev tidigare men som du uppenbarligen ignonerade).

Medlem

Man försöker föreställa sig att det är en annan människa man pratar med på andra sidan.

Spelutvecklare kan automuta personer i X tid som tidigare fått massa klagomål, med val att fortfarande kunna unmuta personen om man så vill.

Sidor kan ha trialperiod där man inte får skriva inlägg första veckan eller liknande.

Meh fuck it!

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

För dig Ja. Men för väldigt många andra, särskilt tjejer, så är det ett problem. Ett problem som även manifesterar sig utanför internet. Fattar du verkligen inte detta? Ber om ursäkt om du är 14 men är du 18+ med mer IQ än 72 så borde du fatta.

Nu vet jag inte vad ålder har med saken och göra, finns folk som är yngre än dig men ändå smartare (inkl. mig för den delen. Finns ju barn med 150+ i IQ), så ser inte vad det har med diskussionen och göra. Vi behöver inte gå ner i sandlådenivå. Kom med motargument om du inte håller med eller tycker att någon har tänkt fel.

Som många har påpekat, varför är det ett problem att använda sig utav Mute-funktionen? Den finns där av en anledning. Du påstår att folk inte vill använda sig det, kom gärna med förslag VARFÖR man inte vill mutea människor som är toxic? För om det är grundlöst baserat påstående så låter det väldigt dumt att inte göra det, och finns ingen anledning att inte göra det.
Flesta Online-spel har en Report-funktion, varpå de flesta har att du kan anmäla för vårdslöst språk. Sen är det upp till Admins att ta tag i saken. Vad mer kan man begära/göra?

DU får jättegärna komma med konkreta exempel på nya lösningar, som fungerar och är praktiskt, istället för att bara slå ner på andras åsikter om nuvarande lösningar och att de bör räcka.

Skriv svar