Divinity: Original Sin 2 – utvecklarna oförberedda på succén

Robot
Divinity: Original Sin 2 – utvecklarna oförberedda på succén

Trots kaosartad säljstart toppar det Steam-försäljningen.

#divinity-original-sin-2, #larian, #steam


Medlem

Börjar bli lite sugen, får se här framöver.

Medlem

Jag kickstartade DO2 men har inte fått mina koder ännu. Skall kontakta deras support idag tänkte jag.

Medlem

Kommer med all sannolikhet försöka ge mig på framöver. Dock kräver det här spelet väldigt mycket tid, något som blir svårare och svårare att finna.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Väl förtjänt

Medlem

Välförtjänt, men spelet är lite smått överhypat på internet just nu i mitt tycke. Dock är det fortfarande bättre än 98% av alla andra rpg:s som släppts de senaste åren, så utvecklarna är väl värda alla hyllningar och denna oväntade succé. För precis som CDPR, går de sin egna väg och gör spel som de själva vill göra utan all corporate bullshit som de stora jättarna i spelbranschen tvingar sina hunsade studios att leva med.

Medlem

De verkar redan ha pengar. Kolla huset. Bara en massa yta och då har de en hel del utvecklare också. Varför Kickstarter? Första spelet sålde väl helt okey?

Medlem

Spelet är otroligt bra, har själv spenderat över 24h bara i första acten för det finns så mycket att göra. Sen är voiceactingen otroligt bra med en hel del humor.

Testpilot

Guldspel. De är värda varenda krona då de tar rollspelskonceptet och utökar det med så mycket mer.

Bara det att man kan äta upp lik för att ta reda på storyn varför nån dött , prata med djur eller att som undead skära av ansiktet på döda för att använda som sitt eget är ju skäl nog

Jag var på resande fot i helgen så jag testade att värma upp med Original Sin Enhanced edition på min bärbara burk.

Nu är jag helt såld! när tusan ska man hinna spela 2an då det första spelet är så kul!?

Bara att inse , jag har mååånga mysiga speltimmar framför mig!

MEG
Medlem

Riktigt bra spel och Larian är en studio som håller vad de lovar. Att de sedan har lagt till röster är underbart


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag kickstartade DO2 men har inte fått mina koder ännu. Skall kontakta deras support idag tänkte jag.

Har du anslutit den mail du kickstartade det med till deras hemsida?
Koderna dyker upp på deras sida under fliken för Divinity 2 kickstartern om man kickstartat och kopplat sin mail dit.

Medlem

@Fnatteus: jo jag har gjort det. Men nåt har blitt skumt.

Medlem

@Maysay: varför inte om de kan, kan lova att om EA kunde göra samma sak hade de gjort det.

Gnällkuk

@Maysay: avundsjukan i sitt esse! de borde sitta i en jordig källare i jonsered istället. fy för utvecklare som vill ha en fin arbetsmiljö när man har råd.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

@tricky: inga problem med att de har ett fint hus, mer problem att de låter spelarna stå för risken med kapital när de förmodligen har det själva? Som den över sa: Om EA kunde, så skulle de ha gjort detta också. Just det som är saken. Varför skulle folk skrika på EA om de gjorde samma sak?

EDIT: de skulle lätt kunna fråga marknaden om pengar till utvecklingen. Där får man iaf något tillbaka om det går bra. Det får man inte på kickstarter.

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag kickstartade DO2 men har inte fått mina koder ännu. Skall kontakta deras support idag tänkte jag.

Om du Kickstartade spelet så fick du nyckeln för ett år sedan. Nyckeln till beta/early access är fulla spelet.

Medlem
Skrivet av Maysay:

De verkar redan ha pengar. Kolla huset. Bara en massa yta och då har de en hel del utvecklare också. Varför Kickstarter? Första spelet sålde väl helt okey?

I korthet kunde de finansiera spelet själva men valde Kickstarter för att ge det en större budget och därmed kunna göra ett mer omfattande spel.

Jag har inget emot det, då jag fick två spel för $50 (dvs vad ett spel kostar nu vid release).

Här är deras officiella svar på Kickstarter-sidan:

Citat:

We are financing Divinity: Original Sin 2 ourselves, but the ideas that we have can be stretched a lot further than what our current budget allows for.

Our hope is that your pledges will enable us to increase the freedom and depth that will be present in the final game.

Increasing player freedom means increasing the number of options we give you, which means extra development and thus extra budget. The same goes for adding extra depth. Adding additional layers of content means additional development which, again, requires additional budget.

Medlem

@Buio: synd bara att de som gav dem pengarna och tog risken inte ser något av succén själva. Företagets ägare får allt. Om de t.ex hade sålt det på marknaden hade alla som stöttat spelet sett sina aktier mångdubblas just nu.

Medlem

Så sjukt bra spel! Poppar upp nya saker titt som tätt, och jag har ännu inte spelat klart ön. Gjorde en del karaktärsval som jag sju-åtta timmar in ångrade, men för en gångs skull så gjorde det mig ingenting:-)


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

@Buio: det är löst nu via deras support.

Medlem

Köpte spelet i på fredags kvällen och har redan lirat det i 43 timmar. Ett så jävla bra spel! De var ett tag sedan ett spel fick mig så fast att jag glömer att sova xD

Medlem

@Maysay: Kickstarter var för att få kapital, och jag har svårt att tro att de inte räknas som försäljning. Samt, alla spel sålda via tex Steam eller GoG, räknas inte de då?

Medlem
Skrivet av Maysay:

@Buio: synd bara att de som gav dem pengarna och tog risken inte ser något av succén själva. Företagets ägare får allt. Om de t.ex hade sålt det på marknaden hade alla som stöttat spelet sett sina aktier mångdubblas just nu.

dom kunde ju köpt aktier också är ju lite så det funkar


signatur

//monster

Medlem

@Halvars90: Oj, det var värst


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

@monsterbenke: visst skulle de kunna göra det, men var de inte pengar de behövde? Om de hade köpt själva så hade det varit ett ännu större bevis på att de kunde finansiera allt själv.

Medlem

@Halvars90: Exakt så har det blivit för mig, sov 4h inatt för jag blev så fast i spelet. Har inte ens klarat fort Joy än efter typ 30h men när det finns så sjukt mycket att göra så är det inte så konstigt

Gnällkuk
Skrivet av Maysay:

@tricky: inga problem med att de har ett fint hus, mer problem att de låter spelarna stå för risken med kapital när de förmodligen har det själva? Som den över sa: Om EA kunde, så skulle de ha gjort detta också. Just det som är saken. Varför skulle folk skrika på EA om de gjorde samma sak?

EDIT: de skulle lätt kunna fråga marknaden om pengar till utvecklingen. Där får man iaf något tillbaka om det går bra. Det får man inte på kickstarter.

Men kom igen nu, om du hade tagit dig två sekunder på att googla och innan du bara ville hata för att det skulle se snyggt ut i deras lokaler hade du kunnat konstatera följande:

1. De har redan kapital för att kunna utveckla uppföljaren, däremot har de ambitioner på att göra spelet ännu bättre och större än ettan, därför valde de då att samla in pengar för att kunna anställa fler personer för att göra detta möjligt.
2. Larian studios är både utvecklare och utgivare, de har inga andra externa finansiärer. EA är utgivare och bistår studios med pengar för utveckling samt finansierar PR vilket Larian själva får stå för.
3. Spelarna riskerar inget de inte själva vill, de har som sagt redan pengar för att utveckla uppföljaren, de bad om mer pengar för att kunna utveckla ännu fler saker. Genom crowd funding säkerställer du kapital och slipper ta lån med ränta och amorteringar.
4. Angående lokalen, den är väldigt flott men ser otroligt sparsamt inredd ut. Det hänger hand i hand med ambitionen man har, om de ska locka nya medarbetare till sig så är det givetvis ett stort plus med en attraktiv lokal.

5. Hajar inte vad du menar med "fråga marknaden", men du får gärna utveckla vad du syftar till.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

@tricky: du får gärna läsa vad jag har skrivit i tråden. Men visst om några år gör de kanske en Oculus och gör storkovan.

Medlem
Skrivet av Maysay:

synd bara att de som gav dem pengarna och tog risken inte ser något av succén själva.

Inte? Jag är en av dem som sponsrat projektet med pengar och det jag ser är ett spel som får massor av beröm och som har stort antal glada spelare, dvs klockren succé!

Belöningen för min del är att jag fått ett bra spel i min favoritgenré, plus en kul känsla att jag varit med och bidragit litegrann till succén. Det räcker gott för min del.

Gnällkuk

Själv har jag bara hunnit nöta en 14h med polaren so far, har mao knappt hunnnit borsta det på ytan. Slås av hur mycket det öppnar upp sig och snabbt dessutom. Det mesta känns bekant men ändå nytt. Har haft otroligt kul med det än så länge och trots att man lagt hyggligt med tid ändå så har man så mycket nöje kvar med det, underbart!

Inte stött på en enda bugg eller något annat trasigt, eller en sak, men jag undrar om det är något jag missat eftersom det är exakt samma irriterande "bugg" som i ettan. När laddar sparfilen så tar man kontroll över alla spelarna och när kompisen ansluter så tilldelas han kontrollen över en till synes, slumpvis karaktär. Hänger inte dessa inställningar med i inställningarna någonstans?

Måste säga att jag fullkomligt älskar att de valde att köra röstskådespelare till alla karaktärerna, det är otroligt bra gjort! Enda som märks är ju att det var ett väldigt sent beslut och att man inte han lägga tillräckligt med tid på att mixa ljudet, det kan hoppa upp och ned i både betoning och volym vilket gör att man märker att det är inspelat i olika omgångar.

Men det är det enda jag kan klaga på so far, sjukt bra. Men hade inte väntat mig något annat, jävligt glad att jag lyckades hålla mig och inte börja spela early access också!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

12
Skriv svar