Recension – Project Cars 2

Robot
Recension – Project Cars 2

Större, vackrare, smidigare – Project Cars 2 slår föregångaren på många områden. Men är det bra nog i höstens stenhårda konkurrens?

#project-cars, #project-cars-2, #racing, #recension, #slightly-mad-studios


Medlem

Kommer bli ett köp på PC el PS4 för mig oavsett om spelet är lite buggigt i början, det brukar alltid bli bra efter lite patchar.

Medlem

Har redan förbokat Project Cars 2 och förköpt Forza 7 (pc)!

Här ska köras!

Dirt 4 köpte jag "Day One Edition".
Wreckfest köpte jag redan som Early Access.


signatur

autograph

Medlem

Ska skaffa Project Cars 2 när alla buggar är lösta. Men absolut inte förhandsboka det. Tror också att de redan är på gång med Project Cars 3 just nu. Tog inte så lång tid tills spelstudion annonserade PC2 strax efter att de hade släpps det första Project Cars.

Inaktiv

@xverminator: Köp PS4 versionen.någon måste uppmuntra Mad Dog att fortsätta stödja den plattformen trots allt. Där finns inte heller en uppsjö av fantastiska Forza spel som konkurrerar.

Medlem

I recensionen står det: "...på pin tji."
Ska ju vara "kiv":

"Betydelse och förklaring(ar) pin kiv - Idiom pin kiv handling som utförs för att retas.
Grannen planterade trädet så nära vårt fönster på pin kiv.
Användning: Oftast uttryckt som att något görs på pin kiv, det vill säga "bara för att retas".
Etymologi:
Kiv kommer ifrån det fornsvenska ordet ”kiva” vilket betyder strida, kämpa. Pin är ett ord som förstärker detta som sägs och kan ses som totalt, absolut eller komplett."
https://www.allaord.se/pin_kiv


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Har redan förbokat Project Cars 2 och förköpt Forza 7 (pc)!

Här ska köras!

Dirt 4 köpte jag "Day One Edition".
Wreckfest köpte jag redan som Early Access.

Samma här.
Skönt att det finns fler. ÖÖÖÖÖÖÖrrrrrrrnnn!

CTI
Medlem

Gamereactor gav mig svaret jag sökte ang bilfysiken.

"När det kommer till bilfysiken känns Project Cars 2 ganska precis som föregångaren."
https://www.gamereactor.se/recensioner/521663/Project+Cars+2/...

Så här blir det inget köp, då jag tyckte bilfyskien i 1:an gjorde spelet helt värdelöst.
Orkar inte gå in på varför jag tycker så, men om någon undrar körde jag ettan med en G25.


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem
Skrivet av CTI:

Gamereactor gav mig svaret jag sökte ang bilfysiken.

"När det kommer till bilfysiken känns Project Cars 2 ganska precis som föregångaren."
https://www.gamereactor.se/recensioner/521663/Project+Cars+2/...

Så här blir det inget köp, då jag tyckte bilfyskien i 1:an gjorde spelet helt värdelöst.
Orkar inte gå in på varför jag tycker så, men om någon undrar körde jag ettan med en G25.

Jag körde 1:an med G27 och är helt nöjd!


signatur

autograph

Medlem

Jag hade detta på förbokning men bokade av det idag efter att ha läst och sett ett antal recensioner. SPelet verkar förbättra pCars på alla plan förutom karriärlägen vilket fortsätter ungefär som första spelet gjorde vilket inte alls föll mig i smaken tyvärr.

Dessutom verkar onlineläget, som fragzone även påpekar, endast bestå av individuella lopp och inga säsonger, cuper eller turneringar...Vilket verkligen är en besvikelse om nu detta är vad online tänker erbjuda.

Så jag avbokade och tänker invänta mer information från spelet och kanske främst dess onlinetjänster. Kommer garanterat köpa det förr eller senare men kanske blir det att vänta ett tag till. Får se på fredag


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av CTI:

Gamereactor gav mig svaret jag sökte ang bilfysiken.

"När det kommer till bilfysiken känns Project Cars 2 ganska precis som föregångaren."
https://www.gamereactor.se/recensioner/521663/Project+Cars+2/...

Så här blir det inget köp, då jag tyckte bilfyskien i 1:an gjorde spelet helt värdelöst.
Orkar inte gå in på varför jag tycker så, men om någon undrar körde jag ettan med en G25.

Jaha det var det här svaret jag sökte efter också. Tråkigt. Jag fick rysningar i hela kroppen av att köra 1:an, på ett dåligt sätt, fysiken var horribel i mitt tycke. Gick över till Assetto Corsa och har aldrig lämnat det sen dess. Överlägset bästa känslan tycker jag.

CTI
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jaha det var det här svaret jag sökte efter också. Tråkigt. Jag fick rysningar i hela kroppen av att köra 1:an, på ett dåligt sätt, fysiken var horribel i mitt tycke. Gick över till Assetto Corsa och har aldrig lämnat det sen dess. Överlägset bästa känslan tycker jag.

Skönt att höra att jag inte är ensam att tycka detta

Oxå gått över Asseto Corsa det är helt outstanding.

Spelar så klart jag andra bilspel som tex Forza serien, Gran Turismo där bilfysiken är helt ok för vad det är, men som sagt fysiken i PC är horribel.


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Redaktör

@autograph: Där ser man! Jag har tydligen saker att lära än.


signatur
Medlem

Hoppas det blir kul att lira med gamepad, till skillnad från 1:an.

Avstängd

Inte ett ord om hur det är i VR? Tycker jag var dåligt, eftersom det rör sig om ett spel av en typ som gör sig bäst i VR

Medlem

Har hört både dåligt och bra om det! Kollat mycket lets play av det och sett att den nya körfysiken på däcken märks bäst när man har bra inställningar på bilen. Tydligen skulle 2016 FORD GT LM GTE och 2016 FORD GT vara bra exempel på bilar där inställningarna redan är bra där man kan få en feel för det. Däremot pratade de om att det var early press build de spelade med så de visste inte om fler bilar fått inställningarna rätt. Men det skulle tydligen vara stor skillnad när körinställningarna är rätt och fel på känslan av fysiken där man kan känna av nya fysiken som bäst. Själv har jag känslan av att vissa bilar kommer helt enkelt vara mer fokuserade och mer känsla än andra likaså i olika körklasser. Tvivlar de lägger mycket fokus på mindre populära bilklasser som gokart osv. Vissa klasser kommer kännas mer arcade och andra mer sim helt enkelt. Jag är mest intresserad av GT3 då de är den populäraste klassen att köra online och se hur de fått till den klassen. Egentligen bryr jag mig inte att det känns som en riktig bil bara det finns tävlingskänsla i bilspelet. iRacing är sådär kul där man får vänta för länge för att få köra och ibland vill man bara komma igång och utbudet av bilar modeller till betydligt bättre pris gör att jag ser fram emot det. Ska bli kul se hur de fått till force feedback när man tappar grepp. Assetto corsa ger en känsla av att man känner av när man börjar få tillbaka greppet och kommer såklart ha det som referens. Samtidigt ska PC 2 komma med 3 preset på force feedback som gör det lite lättare för den alldagliga spelaren att hitta lite mer rätt inställning. Där en är mer custom och en där man ska uppleva miljön och effektfull kul force feedback upplevelse och sista inställningen som ska ge känsla av hur bilen beteér sig och ge informativ force feedback och den lär va den första jag testar.
Genom att kolla på dedikerade bilspelare på youtube som spenderar timmar i bilspel tycker jag att man får bättre bild av bilspel än vad reviews på spelsidor ger eftersom de har bättre insikt. Ska bli kul att själv få prova spelet och själv tycka till med min egen åsikt eftersom den lär väga tyngst. Kommer sätta mig neutral och inte tänka på vad ettan hade att erbjuda utan istället se vad jag ärligt tycker om tvåan. Enligt de youtubers jag kollat på ska VR vara extremt roligt på project cars 2. Snö läget ska inte kännas realistiskt men ska tydligt vara extremt kul speciellt i VR.

Vad jag saknar i denna review är en hel del informativ information han har säkert rätt i vad han tycker men känns som mycket innehåll inte tas upp som i hur olika bilar betéer sig, vr med mera. Men som sagt allting är åsikter. IGN gav spelet 9.2 och meta critics ligger på 89. Vilket inte är alls dåligt. Så det beror på vem man frågar helt enkelt.

http://www.metacritic.com/game/pc/project-cars-2

Men jag tycker man får mest ut av det att faktiskt kolla lets play men absolut mest när man själv får röra det och förhoppningsvis vara neutral

Sen kommer det riktiga problemet, hur många av oss har förmågan att ens kunna avgöra om körfysiken på tävlingsbilar är realistiskt eller inte. Vad är realistiskt vad är inte. Jag har aldrig suttit i en sportbil och kört på en racingbana. Tvivlar på att varken många reviewers eller youtubers ens själva suttit i en racingbil. Sen är körfysik mer än än sak och alla kan ha olika delar olika bra. rFactor 2 ska enligt många ha bästa däckfysiken men det är heller inte allt som går in i fysiken på en bil. Många som säger skit fysik t ex menar oftast några detaljer som gör att den är skit och de borde fokusera på det istället för säga skit fysik. Vad är skit fysik. många faktorer helt enkelt

Redaktör
Skrivet av wigertoods:

Hoppas det blir kul att lira med gamepad, till skillnad från 1:an.

Gamepad-stödet är bättre, men fortfarande inte bra, känns ofta som att styrningen ger för kraftigt utslag och det blir svårt att kompensera lagom mycket. Forza-utvecklarna pratadet om detta för ett antal år sedan, och sa då att spelet kompenserar för kraftiga styrspaksutslag genom att inte låta hjulen svara fullt ut så kraftigt. En sorts förtröjning för att göra gamepad-styrningen mer hanterbar, alltså. Jag tycker Forza är det överlägset bästa bilspelet med gamepad sedan många år, och Project Cars 2 är verkligen inte där än. Men, precis som med ratt varierar det från bil till bil.

Skrivet av Araxes:

Inte ett ord om hur det är i VR? Tycker jag var dåligt, eftersom det rör sig om ett spel av en typ som gör sig bäst i VR

Jag körde lite med Rift, och det funkar grymt bra men ser ut som skräp. Man ser mycket bättre var motståndarna är, och backspeglarna blir mer användbara vid cockpit-vy. Det känns på det stora hela som det brukar göra med VR-bilspel - funktionellt men fult.


signatur
Avstängd

@Tomas Helenius: Första spelet ser då i alla fall inte så tokigt ut i Vive med supersampling. Kan inte tänka mig att köra bilspel utan VR längre, då känslan är sååå mycket bättre.

Redaktör

@Araxes: Aha, jag får testa det också då och se om det är nån skillnad mellan Rift och Vive. Jag har problem att se suddig, lågupplöst text. I exempelvis DCS: Viggen var det rejält svårt att se vad som stod på de olika instrumenten. Hör till saken att jag har glasögon som inte får plats under Rifthjälmen, men jag vet inte hur mycket bättre det hade blivit med glasögonen på: skärmen är ju rejält nära ögonen.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@Araxes: Aha, jag får testa det också då och se om det är nån skillnad mellan Rift och Vive. Jag har problem att se suddig, lågupplöst text. I exempelvis DCS: Viggen var det rejält svårt att se vad som stod på de olika instrumenten. Hör till saken att jag har glasögon som inte får plats under Rifthjälmen, men jag vet inte hur mycket bättre det hade blivit med glasögonen på: skärmen är ju rejält nära ögonen.

Flikar in att eftersom man har en sådan liten procent fokusområde långt bort i VR är det för bilspel mer eller mindre ett krav att köra supersampling + transparency antialiasing (nvidiainställningarna). Det senare gör att stängsel, clutter på backen, träd, skyltar och annat som använde transparenta texturer flyter in bättre och inte poppar ut och ser ut som påklistrat och malplacerat.

Bilspel är ju allt som oftast ihop med AA och VR inte speciellt snåla på prestandakravet och 90 stabila individuella frames/s istället för lite lägre som går över på reprojection och fyller upp frames ger en annan upplevelse. Tumma gärna på grafik före fps.

2.0+ AA i steamvr med transparency antialiasing och grafikinställningar i spelet som ger solida 90fps vs. ingen AA och transparency AA tar VR i bilspel från "coolt, men meh.." till "men fy fan.. sådär ja!".

Edit: Jag har en fullrigg med 3st 42" IPS-paneler med låg latens och rätt avstånd/fov. Jag funderar nu vart jag ska göra av skärmarna då det ser så jäkla fränt ut men inte används. Innan jag mekat klart med inställningar runt AA och i spel var jag övertygad om att jag inte skulle köra VR-bilspel innan nästa generation VR. För VR-bilspel är även en framgångsfaktor att ha ratt och armar synliga, ha rätt rotation för spel kontra inställt på ratt samt en knapp på ratten som du kan centrera om headposition så att du kan matcha rattavståndet mot för hur det känns/det du ser.

Lycka till!

Medlem

Det här med om fysiken är rätt eller inte känns ju så himla subjektivt. Har inte spelat just pc2 men alltid kört massa racing-sims, i slutändan är nog de som är mest kvalificerade att svara på den frågan de som också kör racing på riktigt.

Medlem

Kollade precis en review från Sim Racing Paddock och den är väldigt bra detaljerad. Lämnar länk här för den som vill veta mer ingående om pc2! https://www.youtube.com/watch?v=sRd49dB0SGY

Efter testat forza 7 demo så lär det definitivt bli pc2 köp istället!

Medlem
Skrivet av Araxes:

Inte ett ord om hur det är i VR? Tycker jag var dåligt, eftersom det rör sig om ett spel av en typ som gör sig bäst i VR

Ja , tycker samma, jag har kollat Steam ,där har den vr stöd , dess värre hat den inte stöd för ratt ,och därför avstår jag att köpa spelet,

Medlem
Skrivet av Araxes:

@Tomas Helenius: Första spelet ser då i alla fall inte så tokigt ut i Vive med supersampling. Kan inte tänka mig att köra bilspel utan VR längre, då känslan är sååå mycket bättre.

Samma här, men tyvärr saknar det stöd för ratt med VR ,stämmer det ?, då blir inget köp, tycker att det är minimum när det gäller bilspel

Medlem

@pattifildi: den har stöd för vr och ratt samtidigt. Finns streamningar på folk som spelar med ratt o vr samtidigt

Medlem
Skrivet av takaii:

@pattifildi: den har stöd för vr och ratt samtidigt. Finns streamningar på folk som spelar med ratt o vr samtidigt

ok tack, då blir det köp sen

Medlem
Skrivet av pattifildi:

ok tack, då blir det köp sen

Denna killen är störtskön! Här streamade han med VR och ratt! Ta kolla så ser du det har stöd Själv har jag inte VR men
jag har ratt och det fungerade utmärkt att spela vid 01:00 inatt
https://youtu.be/daMmjNodOJ0?t=2m43s

Medlem

Har nu testkört Project Cars 2 med tangentbord, och jädrar vad det överstyrde!
Hoppas att det går att ändra i inställningarna! Tacksam för tips. Nu var det helt ospelbart!
Ska testa med G27-ratt i morgon.

Längtar nu efter att få testköra Forza Motorsport 7 med tangentbord och ratt, för att jämföra.


signatur

autograph

Avstängd

@autograph: Tips: kör inte med tangentbord.

Medlem
Skrivet av Araxes:

@autograph: Tips: kör inte med tangentbord.

Jag ville testa och jämföra, eftersom ettan hade bättre körkänsla med tangentbord.
Edit: Alltså, ettan hade ingen överstyrning!


signatur

autograph

123
Skriv svar