Divinity: Original Sin 2 – utvecklarna oförberedda på succén

Medlem

Förhoppningsvis behöver de inte tigga pengar av allmänheten igen för trean


signatur

Metal is best served heavy.

Gnällkuk

@Maysay: Jag har läst dina inlägg, förstår inte vad du menar fortfarande. Så förklara vad du menar istället


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Tror de som klagar på kickstarter inte förstått vad kickstarter är.

Medlem

@tricky: ok jag kan ta det lite snabbt igen 😊

Vad det ser ut som och verkar: så gjorde det första spelet succé. Detta drog in pengar till ägarna av bolaget. De expanderade, köpte hus och anställde folk.
Vad det ser ut som på deras videodagbok, så förväntar de sig att expandera ytterligare. Nu ska de göra del två och lägger pengar på utvecklingen. Men de själva känner inte att de vill ta risken att lägga mer pengar på produkten (expandera). Så de går till kickstarter och frågar folk igen om mer pengar. Vilket de får in.

Det jag anmärker på är att när folk kickstartar så får de inget tillbaka (förutom spelet och några andra saker) när de tar risken som inte bolaget var villiga att göra med ett lån eller dylikt. Nu när företaget säljer så bra och expanderar så får ägarna hela kakan, fast de fick hjälp av spelarna. De kan få nya uppdrag eller sälja bolaget för massa pengar som Oculus gjorde.

Om de hade gått till marknaden (börsen) t.ex hade folk kunnat köpa in sig i bolaget och fått tillbaka pengarna de satsat och mer (för risken de tog) eftersom spelet säljer så bra. Men nu är det bara ägarna som blir rika.

Medlem

klart dom hade råd, men nu slapp dom lägga ut och jaga sponsorer och kunde lägga ll tid på att göra det dom skulle ist. för att dom slapp betala för det. hela syftet med kickstarter. ta folks ide, skapa det gratis. boom, alla har det dom vill ha.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Maysay:

Om de hade gått till marknaden (börsen) t.ex hade folk kunnat köpa in sig i bolaget och fått tillbaka pengarna de satsat och mer (för risken de tog) eftersom spelet säljer så bra. Men nu är det bara ägarna som blir rika.

Förstår hur du tänker (tror jag) men jag tycker att du är alldeles för fokuserad på pengar

Om ägarna nu råkar blir rika på spelet så är det helt okej, det tycker jag de är värda. För de har ju även gjort mig rik - nämligen rik på en fantastisk spelupplevelse!

Medlem
Skrivet av Maysay:

@Buio: synd bara att de som gav dem pengarna och tog risken inte ser något av succén själva. Företagets ägare får allt. Om de t.ex hade sålt det på marknaden hade alla som stöttat spelet sett sina aktier mångdubblas just nu.

Ett kickstarter-projekt är väl en satsning på vad man hoppas är en fantastiskt produkt, inte en ekonomisk investering? Var man intresserade av det senare så finns det en aktiemarknad för det. Av folks respons så verkar det ju som att de har fått full utdelning då spelet verkar vara helt fantastiskt. Spelarna som stöttat det här har ju (förhoppningsvis) fått exakt det de önskade och lite till.

Testpilot

Ett tag var jag rädd att spelhösten skulle vara lite tråkig då man inte varit så intresserad av de spel som annonserats ut.

Sen kom detta och eftersom jag bestämde mig att spela igenom del1 först är jag nog fullbokad långt in i November/December.

Skulle Larian behöva $$ till fler kickstarter projekt kommer jag hosta upp pengar direkt!

Gnällkuk
Skrivet av Maysay:

@tricky: ok jag kan ta det lite snabbt igen 😊

Vad det ser ut som och verkar: så gjorde det första spelet succé. Detta drog in pengar till ägarna av bolaget. De expanderade, köpte hus och anställde folk.
Vad det ser ut som på deras videodagbok, så förväntar de sig att expandera ytterligare. Nu ska de göra del två och lägger pengar på utvecklingen. Men de själva känner inte att de vill ta risken att lägga mer pengar på produkten (expandera). Så de går till kickstarter och frågar folk igen om mer pengar. Vilket de får in.

Det jag anmärker på är att när folk kickstartar så får de inget tillbaka (förutom spelet och några andra saker) när de tar risken som inte bolaget var villiga att göra med ett lån eller dylikt. Nu när företaget säljer så bra och expanderar så får ägarna hela kakan, fast de fick hjälp av spelarna. De kan få nya uppdrag eller sälja bolaget för massa pengar som Oculus gjorde.

Om de hade gått till marknaden (börsen) t.ex hade folk kunnat köpa in sig i bolaget och fått tillbaka pengarna de satsat och mer (för risken de tog) eftersom spelet säljer så bra. Men nu är det bara ägarna som blir rika.

Ok, då är jag med på hur du tänker. Men du har som andra påpekat inte begripit dig på hur Kickstarter fungerar, eller varför man väljer att backa projektet. Man vet att man inte får något mer tillbaka än ett spel och de items som den nivån av pengar man gick in med berättigar en till. Kickstarter eller liknande är för att stötta utveckling, investera pengar på projekt där tror jag få investerare skulle råda till.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Moderator | Testpilot
Skrivet av Chomag:

Välförtjänt, men spelet är lite smått överhypat på internet just nu i mitt tycke. Dock är det fortfarande bättre än 98% av alla andra rpg:s som släppts de senaste åren, så utvecklarna är väl värda alla hyllningar och denna oväntade succé. För precis som CDPR, går de sin egna väg och gör spel som de själva vill göra utan all corporate bullshit som de stora jättarna i spelbranschen tvingar sina hunsade studios att leva med.

Du säger det är overhyped, men samtidigt att det är bättre än 98% av allt annat det finns och att utvecklaren är värd alla hyllningar.

Va? Något stämmer ju inte här alls.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

12
Skriv svar