Pewdiepie flaggar för DMCA-missbruk efter Firewatch-kontrovers

Robot
Pewdiepie flaggar för DMCA-missbruk efter Firewatch-kontrovers

Youtube har plockat ner Pewdiepies Firewatch-video.

#campo-santo, #firewatch, #pewdiepie


Medlem

Lustigt att Firewatch skaparna vill ta bort deras spel från hans kanal. Borde det inte vara battleground skaparna som gör det då det var i hans spel han sa nigger. Har firewatch fått dålig publicitet genom honom ens? Dom vwrkar mest vara lack för att han tjänar mer än dem.

Medlem

@Skribenten:

Du har skrivit fel gällande det här:

"Youtube har plockat ner Pewdiepies Firewatch-video.
"Har utvecklare laglig rätt att ta ner Youtube-klipp baserade på deras spel?", undrade vi. Det korta svaret är ja och nu har Campo Santo fått Youtube att plocka ner Pewdiepies Firewatch-video."

Nej, Youtube har inte plockat ner filmen. Pewdiepie gjorde det självmant efter att ha fått automatiserad mail från Youtube att han har fått en copyright-strike. Jag kan skicka DCMA och låtsas vara utvecklare för spelet i fråga, och uppladdaren skulle då behöva ta ner klippet eller slåss om rätten att ha den uppe. Det har hänt tidigare och är ett problem på Youtube att de får fejkade DMCA-anmälningar.

https://www.youtube.com/watch?v=ah7LYxysuJ8
^Där har ni videoklippet där Pewdiepie säger att HAN tog ner den. Han sa att han kunde ha tagit saken vidare ifall han ville, men känner inte att det är värt den tid och energi det skulle ta, med tanke på att den serien gjordes över 2 år sen.

Så summa sumarum: Nej, det var inte Youtube som tog ner serien. Nej, det är inte bevisat att utvecklare har LAGLIG rätt att ta ner video-klippen (ärendet har ju fortfarande inte gått till domstol...)

Edit: Ser nu att ni hade skrivit det jag skrev ovan. Jag borde ha läst hela artikeln. Men ovanståendet som jag citerar är fortfarande fel, och är extremt missvisande. Ni kan inte skriva "Youtube" tog ner någonting när Youtube inte har gjort något. Ni skriver ju själva i artikeln att det var Felix som tog ner den utav respekt...

Avstängd
Skrivet av robbis:

Lustigt att Firewatch skaparna vill ta bort deras spel från hans kanal. Borde det inte vara battleground skaparna som gör det då det var i hans spel han sa nigger. Har firewatch fått dålig publicitet genom honom ens? Dom vwrkar mest vara lack för att han tjänar mer än dem.

Avundsjukan lyste igenom rätt bra i hans uttalande, ja

Medlem

@Shamanfox: Du kanske borde ta och prova att läsa igenom hela artikeln nästa gång innan du lägger upp en kommentar och försöker rätta till dem?


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

@Kleptoman: Läs min edit. Min poäng står fast. Youtube har inte tagit ner något. DMCA-anmäld video kan fortfarande visas, den tar bort reklamintäkter tills disputen är avklarad.
Så Youtube har inte tagit ner något, så att skriva att de skulle ha gjort det, och att lagen står på deras sida, är fel.

eld
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så summa sumarum: Nej, det var inte Youtube som tog ner serien. Nej, det är inte bevisat att utvecklare har LAGLIG rätt att ta ner video-klippen (ärendet har ju fortfarande inte gått till domstol...)

Jo,

Youtube erhåller rätten att bestämma vad för videos ska visas därpå, och upphovsinnehavaren har otroligt stor rätt att bestämma hur sitt inehåll ska få användas.

Så även om youtube skulle kunna neka detta så skulle upphovsinnehavaren ha lagen på sin sida.

Det råder en stor lugn gråzon där många upphovsinnehavare har gett sitt okej för youtube'are att använda deras grejjer och inte behöva betala ett öre, men det här är inga permanenta kontrakt, upphovsinnehavarna kan dra tillbaka detta när dom vill.

Medlem

Spelföretag lär väl ha lika stor rätt att plocka ned spel, så som Nintendo har rätt att kräva streamare på pengar.. Eller har jag fel, har Nintendo någon slags gudomlig makt över Youtube?
Sen kan man ju tycka att någon som Pewdiepie borde ta och växa upp och sluta använda ett dåligt ordföråd när han streamar, samt att han i fortsättningen kan börja spela in och redigera sina videos om han nu har så svårt med sina ord.

Redaktör
Ponny

@Shamanfox: Pewdiepie säger själv vid cirka 8:40 att videon har plockats bort av Youtube. Pewdiepie gjorde den privat men Youtube valde ändå att ta ner den av copyright-skäl.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Den som är mest kränkt vinner!!!

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

@Shamanfox: Pewdiepie säger själv vid cirka 8:40 att videon har plockats bort av Youtube. Pewdiepie gjorde den privat men Youtube valde ändå att ta ner den av copyright-skäl.

Sant, nu när jag faktiskt tittade på videon (lyssnade på den tidigare när den släpptes, så såg inte printscreenen han visade) så stod det där att den var nertagen. Det är inte alltid videos plockas bort av DMCA. Det finns videos som stannar kvar, eller som får bara en del borttaget (t.ex. ljudet), så med bara Pewdiepie säga "I got a strike anyway" så antog jag att han hade fått automatiserad svar men inget mer än så.

Så jag hade fel, och Youtube har plockat ner videon.

Jag hoppas det blir ändring av DMCA, för det påverkar många och kan påverka negativt. Finns utvecklare som utnyttjar systemet för att de får dåliga kritik på deras spel, eller något som många pratar om nu gällande Alex Mauer.

Medlem

Dröjer nog inte länge innan de större Youtube-kanalerna byter plattform, alternativt går samman och startar en egen tjänst.

Medlem

Känns som att Youtube kan vara ett sjunkande skepp, åtminstone för privatpersoner som försöker nå ut. Mer och mer inskränkningar.

FM-guru
F.d. Sisyr

Alltid funnit det märkligt att Youtube har så lätt för att ta parti mot sina egna användare, och att inget görs åt saken.

Avstängd

@Witchfinder: Sjunkande skepp? Iiiinte särskilt troligt, med tanke på antalet användare.

Varje dag tittas det på 5 miljarder videoklipp.

Medlem
Pewdiepie är en skön kille......låt han vara.

Pewdiepie är ganska cool ändå men han har en tendens att vräka ur sig ord som kanske inte överstämmer med humaniora rättigheter. Jag vet inte om det är Internet humor eller hans sätt att förmedla nåt helt annat. Jag tycker han har rätt att spel lever i symbios med användare, och det är verkligen en öppen fråga och ju fler vet om de, (om de är bra!!!) desto fler hoppar på vagnen och köper det, vilket betyder att....................alla vinner.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

phi
Medlem
Skrivet av Araxes:

@Witchfinder: Sjunkande skepp? Iiiinte särskilt troligt, med tanke på antalet användare.

Varje dag tittas det på 5 miljarder videoklipp.

Det är precis det som är grejen, youtube börjar bli för stora för deras eget bästa.

Antalet användare eller hur många klipp som tittas på varje dag kvittar så länge youtube går med förlust, vilket de har gjort väldigt länge nu. Det finns ingen lönsamhet i youtube idag.

Dyker det sedan upp en annan aktör som erbjuder bättre deals för kreatörerna så kommer youtube att gå under relativt snabbt och det är bara en tidsfråga innan det sker.

Det fattar ju vem som helst med grundläggande förståelse för ekonomi.

Medlem

Som vanligt i kommentatorsfältet; snillen spekulerar.

Medlem
Skrivet av phi:

Det är precis det som är grejen, youtube börjar bli för stora för deras eget bästa.

Antalet användare eller hur många klipp som tittas på varje dag kvittar så länge youtube går med förlust, vilket de har gjort väldigt länge nu. Det finns ingen lönsamhet i youtube idag.

Dyker det sedan upp en annan aktör som erbjuder bättre deals för kreatörerna så kommer youtube att gå under relativt snabbt och det är bara en tidsfråga innan det sker.

Det fattar ju vem som helst med grundläggande förståelse för ekonomi.

YouTube är sedan mycket länge ägt av och därmed backat av Google. Det går inte med förlust men det går inte med vinst heller. Att det går under är dock knappast någon risk och om det gör det kommer det inte att gå snabbt. YouTube tjänade 9 miljarder dollar 2015 och fortsätter växa så även om det inte genererar ett överskott på pengar så går det knappast dåligt.
Även om det skulle gå utför kommer de att hålla igång mycket länge med det enorma utbud de redan har lagrat.

Med det sagt är nog snarare grejen att de har börjat dissa innehållskaparna till förmån för annonsörerna ett tecken på att de börjar bli så stora att de inte behöver bry sig, Vet att tex. musikvideos och TV-program står för en mycket stor del av intäkterna så de är nog inte så beroende av 'YouTubers' längre.

Avstängd

Fire Watch-nollorna fortsätter göra bort sig. Kul att se!

phi
Medlem
Skrivet av Ahris:

YouTube är sedan mycket länge ägt av och därmed backat av Google. Det går inte med förlust men det går inte med vinst heller. Att det går under är dock knappast någon risk och om det gör det kommer det inte att gå snabbt. YouTube tjänade 9 miljarder dollar 2015 och fortsätter växa så även om det inte genererar ett överskott på pengar så går det knappast dåligt.
Även om det skulle gå utför kommer de att hålla igång mycket länge med det enorma utbud de redan har lagrat.

Med det sagt är nog snarare grejen att de har börjat dissa innehållskaparna till förmån för annonsörerna ett tecken på att de börjar bli så stora att de inte behöver bry sig, Vet att tex. musikvideos och TV-program står för en mycket stor del av intäkterna så de är nog inte så beroende av 'YouTubers' längre.

Fast om ett företag inte går med vinst så förlorar det företaget pengar. Sen kan Google skjuta in x antal miljarder i youtube men det betyder inte att youtube inte går med förlust bara för det. Mycket enkel ekvation.

Youtube förlorar pengar.

Medlem

Vem är den här Pewdiepie? Han måste ha gjort nått stort och viktigt för mänskligheten så som folk talar om honom. Minst hittat botemedlet för cancer eller hittat en ny partikel inom fysikens lagar.

PS. Jag googlade på hans namn - och det stod att han var en skojig kille som gjorde videos på Dintub.

Hur skulle mänskligheten klara sig utan honom? Vill jag titta på något lättsamt och lite småfånigt så finns Teskedsgumman.

Rico

Medlem

@Sisyr: inte så märkligt. Ägs av Google, som har en tendens att sparka oliktänkande.

Medlem

Alla videos av Minecraft på Youtube som min 7 åring tittar på innehåller så många svordomar och dåligt beteende att det här är skratttetande.

Han är tillräckligt känd för att vara en måltavla precis som varenda kändis i världen.

Googla valfri "no one bats an eye" Joker meme för effekt.

Medlem

@Ricomaniac: Trollollollollollooooo!
Om du läser kommentarerna så ser du att det bästa någon skrev om honom är att han "är en cool kille" medans resten diskuterar problemet med missbrukande av DMCA.

Medlem

DMCA flagggningar är grundade i en lag så Youtube måste respektera dem för att inte själva dras in i tvister. Det är ett system som antar att alla anmälningar är korrekta och riskerar att sätta privatpersoner i domstol mot miljardbolag om miljonbelopp pga. En enda hobbyvideo.

@phi: Om inte dotterbolaget genererar pengar i annan verksamhet. Google använder Youtube för att övervaka dina internetvanor och det finns en del pengar i sådan information, även om det inte bokförs som vinst i själva bolaget. Sedan kan återinvesteringar ge en vinstdrivande verksamhet ett negativt resultat.

Med din "grundläggande förståelse för ekonomi" borde du förstå att det inte bara är att se på resultatet i ett enda dotterbolag när det kommer en koncern.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Youtube har börjat förstöra för många youtubers.

KoP
Medlem

Jag lär inte fortsätta stöda utvecklarna av Firewatch efter detta debakel. Att missbruka DMCA för någon form av personlig vendetta är bara lågt.

För övrigt reflekteras det rätt väl vad folk tycker i kommentatorsfälten på utvecklarnas youtube konto. :'D

Medlem

Klart man kan debatera om det är rätt eller fel att man kan ta ner videos på ens spel hur som helst, men att kalla det missbruk är väl lite fel när de har rätt att göra det? Sedan vore väl det omvända ännu värre kanske, vad vet jag. Men jag skulle inte tycka det var så kul om vem som helst kunde lägga upp videos där de pratar om mina spel, utan att jag har någon rätt att bestämma över det.

Tycker varken eller om Firewatch utvecklarens beslut. Det är upp till dem i vilka sammanhang och var de vill att deras spel ska visas.

Medlem

Tycker att skaparna till Fire Watch har all rätt att ta ner sin video. Men om dom bara hade meddelat Pewds att dom ville att han skulle ta ner deras video istället för att gå ut på Twitter och visa hur duktiga dom är och sedan skicka in ett DMCA på videon hade vi inte haft den här diskussionen. Tror jag iaf


signatur

PSN: MrOakenborn

12
Skriv svar