Valve: "review bombing är ett problem"

Robot
Valve: "review bombing är ett problem"

Nu förändras sättet de presenterar spelarnas betyg.

#dmca, #firewatch, #review-bombing, #steam, #valve


Medlem

En potentiell lösning är att de som HAR köpt spelet och spelat det ett X antal timmar får möjligheten att recensera spelet om de verkligen vill. Detta hade löst massa problem.

Jag tror att det skapar en jämnare och trevligare recension än att man köper spelet, spelar det fem minuter (som kan motsvara vad? 1% av allt ett spel har att erbjuda?) för att sedan antigen ge den bra eller dålig feedback :3


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem

Intressant, men då borde de även ta bort de ovanligt många positiva omdömena också, eftersom de troligtvis har gått in för att stödja spelutvecklaren i vad som troligtvis inte har något med spelet att göra.

Medlem

Spelarna gör vad dom kan för att visa sitt missnöje med saker de tycker är fel.

Medlem

Bra åtgärd av Steam, speciellt när de hade alternativet att stänga av betygsättningen temporärt på bordet. Medan jag inte tycker vissa saker hör hemma i en recension tycker jag dessa andra anledningar till varför dåliga recensioner ges är viktiga och bör finnas. Känns som detta är en bra mittpunkt där de som inte bryr sig lätt kan hitta de faktiska recensioner medan alla andra kan få en bättre bild av spelet+spelskaparen/utgivaren.

Medlem

@Arcadia: Nej, detta handlar om försäljning, och Valve tjänar på försäljning.

Medlem
Skrivet av kLIMAX_:

En potentiell lösning är att de som HAR köpt spelet och spelat det ett X antal timmar får möjligheten att recensera spelet om de verkligen vill. Detta hade löst massa problem.

Jag tror att det skapar en jämnare och trevligare recension än att man köper spelet, spelar det fem minuter (som kan motsvara vad? 1% av allt ett spel har att erbjuda?) för att sedan antigen ge den bra eller dålig feedback :3

Nej.

Speltid är redan presenterat, så det är lätt och sålla.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Intressant, men då borde de även ta bort de ovanligt många positiva omdömena också, eftersom de troligtvis har gått in för att stödja spelutvecklaren i vad som troligtvis inte har något med spelet att göra.

Känns dock inte som ett existerande problem. Däremot ser ju grafen ut att kunna ta hänsyn till detta också, så varför inte.

Tycker det hela är tvåsidigt. Å ena sidan är det väldigt viktigt att spelare har ett sätt att visa missnöje mot större utvecklare som faktiskt påverkar. Rockstar och GTA är väl ett exempel på detta. De kunde faktiskt göra skillnad mot en stor utvecklare, något jag ärligt talat inte trodde gick.

Å andra sidan är högafflarna extremt vässade och snabbt framme och kan skada helt utan proportion till det som hänt, är min känsla. Internet-mobben måste ju även de vara försiktiga med hur de använder sina medel, precis som Firewatch-skaparna/Pewdie osv. Om det används utan rim och reson blir medlet självklart i slutändan ineffektivt.

Medlem
Skrivet av kLIMAX_:

En potentiell lösning är att de som HAR köpt spelet och spelat det ett X antal timmar får möjligheten att recensera spelet om de verkligen vill. Detta hade löst massa problem.

Jag tror att det skapar en jämnare och trevligare recension än att man köper spelet, spelar det fem minuter (som kan motsvara vad? 1% av allt ett spel har att erbjuda?) för att sedan antigen ge den bra eller dålig feedback :3

God tanke men tyvärr släpps en del spel i ett ospelbart skick, det startar inte, kraschar frekvent eller lider av server problem. För att inte tala om alla "asset-flips" som frodas på steams marknad, dessa borde vara rent utsagt olagliga att sälja.

Medlem

Det är lite samma princip som när flashback mobben hoppar på någon oskyldig liten stackare. Det kan vara väldigt hårt, vet inte exakt storyn bakom varför de plockade ner videon dock. Synd bara att folk inte kan finna samma motivation till sammarbete till andra saker😀

Medlem

Valve har ju rätt i att systemet missbrukas.

Vad folk BORDE göra om dom är så sjukt missnöjda, är att INTE KÖPA utvecklarnas NÄSTA spel om dom är så missnöjda, t ex spel av Rockstar, Paradox, eller i detta fall dom där Firewatchsnubbarna. Detta kommer dock inte hända, spelen säljs för dom uppfattas bra och solida och dom gillas av spelare och media.

Visst finns det spel som verkligen förtjänar dåliga betyg, fast om ett spel är nytt och inte funkar så kan man ju knappast kalla det en bomb om folk röstar ner det, det hela handlar väl om spel som varit ute en väldigt lång tid och är "stabila" och sedan en dag bara faller betyget från 90 till 20 och det har inget med spelet att göra. Det handlar heller inte om spel som t ex Battlegrounds som kanske pajar sitt spel i ett par dagar, det är inte som att fansen kommer rösta ner det spelet pga av det.

Sedan som någon sa, det är ju dåligt för valve om deras storsäljande tilar börjar försvinna ner i djupet och inte kommer upp på framsidor och andra ställen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det är inte bara ett problem med bombning som i det här fallet. Väldigt många av Steams "recensioner" är av väldigt låg kvalité och hjälper inte mig alls om jag ska köpa ett spel eller inte.

Medlem

Gör något bra för folk så kan du ge dig fan på att det kommer att missbrukas hej vilt. Detta, samt alla köpta eller ironiskt positiva recensioner är anledningen till att jag skiter i vad andra konsumenter tycker.

Medlem
Skrivet av Eight08:

Spelarna gör vad dom kan för att visa sitt missnöje med saker de tycker är fel.

Sure, men oavsett vad jag tycker om ett företag eller person på ett företag så ska det inte måla mitt betyg av en produkt. Jag t.ex. tycker att Apple är ett jävla skit företag som inte förtjänar en jävla krona, men deras telefoner är helt klart bra produkter. Man ska inte låta sina egna intressen eller irritationer gå ut över en produkt. Det finns inget forum att ventilera denna typ av frustration eller irritation som det är nu, därför använder folk Facebook och Twitter.

För övrigt anser jag att deras reaktion på PDP är extremt barnslig, tänker inte ta Felix i försvar men hur denna studio har reagerat är ingenting annat än töntigt. Men jag gillade fortfarande deras spel, det är ett av de bättre Walking sims jag har spelat, även om jag nu drar mig för att bry mig om några av deras spel i framtiden så skulle jag inte säga att Firewatch är dåligt.

Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Gör något bra för folk så kan du ge dig fan på att det kommer att missbrukas hej vilt. Detta, samt alla köpta eller ironiskt positiva recensioner är anledningen till att jag skiter i vad andra konsumenter tycker.

Sant, det finns spel på steam som borde ha 100% negativa recensioner men folk ger dem ironiska positiva recensioner istället. Men det är vad som händer när man ger folk fria händer att använda systemet hur de vill :/.

MEG
Medlem

Håller med Valve att review bombing är ett problem som måste åtgärdas, för detta innebär mindre pengar till utvecklarna och i längden Valve. Det bästa vore att bara ha positiva recensioner, då kan alla skitspel som finns på Steam kanske få bättre försäljning och Valve får mer pengar i börsen.
Fick just en idee, Valve kan väl skapa ett program som auto generar positiva recensioner till spel som säljer dåligt, då blir det bra. Inte för alla men för de som räknas dvs företagen.

"Money, money, money
Must be funny
In the rich man's world
Money, money, money…"


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Skulle vara intressant att se average played time from reviews last month eller för en period. Ser man ett betyg för senaste månaden där average play time är 15 min så kan man ju ignorera, eller att man kan välja average time över 5h etc.

Medlem

Jag ser inte detta som ett problem. Om ett klädesmärke använder barnarbetare och folk bojkottar det så är det väl bara bra. Samma med spelutvecklare som har gjort fel. Eller köper man tröjan trots att den är gjord av en tioåring bara för att det är bra kvalitet?

Skrivet av kLIMAX_:

En potentiell lösning är att de som HAR köpt spelet och spelat det ett X antal timmar får möjligheten att recensera spelet om de verkligen vill. Detta hade löst massa problem.

Jag tror att det skapar en jämnare och trevligare recension än att man köper spelet, spelar det fem minuter (som kan motsvara vad? 1% av allt ett spel har att erbjuda?) för att sedan antigen ge den bra eller dålig feedback :3

Nja. Om man köpt spelet och spelat det, men inte på Steam, hur blir det då?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av kLIMAX_:

En potentiell lösning är att de som HAR köpt spelet och spelat det ett X antal timmar får möjligheten att recensera spelet om de verkligen vill. Detta hade löst massa problem.

Man kan ju i alla fall se tiden varje recensent spelat spelet, det borde avgöra om den specifika recensionen är trovärdig eller inte.

I exemplet Firewatch får jag upp den uttömmande recensionen "Too short, too linear.." men spelaren har ändå spelat det i 30.4 timmar

Medlem

Vad jag skulle vilja se är någon slags skydd mot överhypade betyg på indiespel som tagit fasta på 1 smart ide men i övrigt är meh. Verkar ju vara lättare att få fyllpott om man är en enmansstudio.

Medlem
Skrivet av GooGeL:

Nej.

Speltid är redan presenterat, så det är lätt och sålla.

Skrivet av hunden:

Man kan ju i alla fall se tiden varje recensent spelat spelet, det borde avgöra om den specifika recensionen är trovärdig eller inte.

I exemplet Firewatch får jag upp den uttömmande recensionen "Too short, too linear.." men spelaren har ändå spelat det i 30.4 timmar

Tack för feedback, men jag presenterade detta som en potentiell lösning för review bombing - som då är ett problem. Hur du väljer ut vad du vill läsa är inte ett problem. Häng med att jag (till exempel) som inte ens har spelat spelet kan gå in på dess sida, recensera och dra ner dess meta score utan problem. För det är ju det som drar ner dess rating. Den som är seriös nog vill gärna förstå mer, då är det givet att man söker efter mer djupa recensioner. Men det jag menade på kan vara som en lösning för just review bombing. Att ställa krav kanske hindrar spridning av felaktig information?

Sen att man tycker olika är en sak.

Som sagt; ett system. Gör det inte komplicerat.


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem

@Eight08: inte så terrorister också gör. Visar sitt missnöje på de sätt de kan. Betyder inte att de gör det på rätt sätt.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag ser inte detta som ett problem. Om ett klädesmärke använder barnarbetare och folk bojkottar det så är det väl bara bra. Samma med spelutvecklare som har gjort fel. Eller köper man tröjan trots att den är gjord av en tioåring bara för att det är bra kvalitet?

Nja. Om man köpt spelet och spelat det, men inte på Steam, hur blir det då?

Det är korrekt, men problemet är att du gör inte en recension på den tröjan och säger att kvalitén är dålig om den inte är det. Sen att du attackerar bolaget för hur de beter sig är en Helt annan sak.

Medlem
Ja, fast lite äpplen och päron här

@conthox: barnarbete är ju, nästan hur man än vrider och vänder på det dåligt. Att inte vilja bli förknippad med Pewdipie som upprepade gånger trampat i klaveret? Lite mer komplext.

Så, ja. Jag tycker det ä ett problem. Om ett företag tar ställning mot Trump, och halva /pol och resten av alt right börjar rösta ned ditt spel? Är dethelt problemfritt?
Fast å andra sidan kanske företagen gör nått helvetiskt dumt, då kan det ju vara bra att rösta ned dem.
Tycker Steams lösning låter som en bra kompromiss

Men Valve BÖR INTE stänga av negativa recensioner helt och hållet. Det kan hända att spel på Steam blir sämre med tiden t.ex. (utifrån vad andra säger). Jag har inte smakat på det särskilt mycket jag själv (vad jag minns för tillfället), men CS GO-vapen-ljuden är ett exempel på något jag reagerat på. Något vapens ljud blev bättre och sedan tråkigt t.ex. Men både positiva recensioner och negativa recensioner borde få vara välkomna på Steam, för tänk om ett spel är bra? Eller om ett spel är dåligt? Och jag tycker att Valve borde lägga till ett mediocre-betyg/medelbetyg för spelarna att sätta på spel.

Ett av de större exemplen för mig när något blir sämre är Runescape som har fått tråkiga updates ibland (men det är inget Steam-spel), t.ex. skogsavverkningen söder om Falador (hände i flera updates) och skogsavverkningen väster om Lumbridge, skogen väster om Lumbridge kom tillbaka någon gång men i en tråkigare form.

Medlem
Skrivet av Esri:

Det är korrekt, men problemet är att du gör inte en recension på den tröjan och säger att kvalitén är dålig om den inte är det. Sen att du attackerar bolaget för hur de beter sig är en Helt annan sak.

Det är sant. Men då skriver man i "recensionen" att det är just utvecklaren man inte gillar.

Skrivet av Evilof:

@conthox: barnarbete är ju, nästan hur man än vrider och vänder på det dåligt. Att inte vilja bli förknippad med Pewdipie som upprepade gånger trampat i klaveret? Lite mer komplext.

Så, ja. Jag tycker det ä ett problem. Om ett företag tar ställning mot Trump, och halva /pol och resten av alt right börjar rösta ned ditt spel? Är dethelt problemfritt?
Fast å andra sidan kanske företagen gör nått helvetiskt dumt, då kan det ju vara bra att rösta ned dem.
Tycker Steams lösning låter som en bra kompromiss

Visst kan det bli komplext, men tror det är viktigt att man skall kunna göra sin röst hörd. Det är som du skriver svårt att få det helt problemfritt, speciellt när det kommer till saker som är subjektiva. En del har inga som helst problem med barnarbete. En del tycker att det "är bättre att dom arbetar och får råd till mat än att gå hungriga" medan en del säger att dom inte skall arbeta (även om de går hungriga).

Hur som helst så håller jag med om att Steams kompromiss verkar vara en bra lösning.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av kLIMAX_:

En potentiell lösning är att de som HAR köpt spelet och spelat det ett X antal timmar får möjligheten att recensera spelet om de verkligen vill. Detta hade löst massa problem.

Jag tror att det skapar en jämnare och trevligare recension än att man köper spelet, spelar det fem minuter (som kan motsvara vad? 1% av allt ett spel har att erbjuda?) för att sedan antigen ge den bra eller dålig feedback :3

Smart sätt faktiskt. Menar det är ju det mest ärliga sättet också.

För de som har lite "KNOW HOW" kan ju koda ihop en bot lite snabbt som du skriver ett steamkontoinlogg i som pollar och ger negativt omdöme 1 gång om dagen i 10000 år om så behövs.. Så sättet som kLiMAX_ sa är nog det som kommer få bort "review bombningen".

Medlem

@hunden: Man kan ju undra hur många det är som har varit in och deltagit i Firewatch betygsänkning som nu prisar Valves nya system. Pewdiepie har förstört så mycket.

Medlem
Skrivet av conthox:

Det är sant. Men då skriver man i "recensionen" att det är just utvecklaren man inte gillar.

Kan inte hålla med om det, det har ingenting med produkten att göra, det är inte relevant när det gäller just en recension på en specifik produkt, det är fel plats att ta upp det. Man kan däremot recensera företaget i sig och då åker betyget ner.

Avstängd

Och att bedriva en verksamhet som gränsar till det kriminella är även det ett problem, hyresgästerna. 35 reklamannoser idag?, i mitt "köpta spel"? Reslig aktör den här Valve, som vi tar på största allvar!

12
Skriv svar