Efter Pewdiepie-debaclet – Firewatch sågas på Steam

Medlem

Felix sa något olämpligt i live stream. Felix bad om ursäkt. Felix vill ju givetvis skydda sin företagsprofil därutav ursäkten. Företaget Santo Campo var löjliga och lekte kränkta. That´s it!

Avstängd
Skrivet av Rincewind:

Det är ju ett väldigt märkligt beteende att straffa företag som gör något de har rätt att göra för att skydda sitt varumärke eller sina produkter.

Felix har gjort fel, då får han stå för det och de konsekvenser som det medför.

Campo santo har ju inte begått något fel. De har valt att använda de verktyg de har till sitt förfogande. Märkligt hur många resonerar att det är rätt åt campo santo. Varför då? Vad i deras agerande är det som är felaktigt? Har de inte rätt att ta beslut om sitt varumärke/sin produkt?

Eftersom Felix är en god person som jag redan påpekat, friar vi honom om/när han gjort fel! Stenarna skulle hagla över mig om folk inte vore av samma goda natur som vår bäste Felix. Konsekvensen blir ännu närmre vänskap. Campo däremot straffas som det snuskföretag det är. Det är synd om företagen!, stackars Walmart!

Medlem

Det jag blir så trött på när det kommer till sånt här är att det ALLTID är personer som inte borde ta illa upp som tar illa upp. Ska stå upp och skrika högst hela tiden, enbart för att få ett par härliga ryggdunk från omgivningen. Hade detta varit någon annan streamer än PDP så hade de inte sagt ett skit. De försöker bara rida på vågen som innebär att allt PDP gör och säger dyker upp överallt för att han är störst. Sean hoppades på billiga SJW poäng enbart för att PDP var med i spektaklet och nu slår det tillbaka istället. Varför ska ALLTING hela tiden uppmärksammas av ALLA? Kan man inte bara säga för sig själv "Okej, detta gillar inte jag. Nu kontaktar vi X och tar åtgärder för att distansera oss från detta beteende.", nej istället ska man tända facklan, ta fram megafonen, damma av sin högaffel och gapa så högt man kan om att man inte håller med på internet och få sina jävla likes.

Extra irriterande när PDP förmodligen gett dom mer marknadsföring för att sälja sitt spel genom att spela det än vad de själva kunde köpt för pengar. Men å andra sidan kanske är just därför de vill distansera sig, just för att han har omedvetet gjort så mycket för deras IP. Tröttsamt oavsett. Kan inte alla på internet bara hålla käften ibland och sluta leta ryggdunk.

Avstängd
Skrivet av Dunderhoken:

Felix sa något olämpligt i live stream. Felix bad om ursäkt. Felix vill ju givetvis skydda sin företagsprofil därutav ursäkten. Företaget Santo Campo var löjliga och lekte kränkta. That´s it!

Japp!, och vad jag förstår så är han även människa. Det är vad hans vänner säger i alla fall.

Medlem
Skrivet av Rincewind:

Det är ju ett väldigt märkligt beteende att straffa företag som gör något de har rätt att göra för att skydda sitt varumärke eller sina produkter.

Felix har gjort fel, då får han stå för det och de konsekvenser som det medför.

Campo santo har ju inte begått något fel. De har valt att använda de verktyg de har till sitt förfogande. Märkligt hur många resonerar att det är rätt åt campo santo. Varför då? Vad i deras agerande är det som är felaktigt? Har de inte rätt att ta beslut om sitt varumärke/sin produkt?

Det har rätt att göra så, men de gjorde inte det på rätt sätt.
Samma sätt, folk har rätt att vara arga på Santos agerande. Bara för att de inte håller med Pewdiepies uttalande betyder det inte att deras agenda att fälla Pewdiepie och ta ner hans kanal är rätt sätt att gå. Klart folk tar åt sig när man provocerar så pass aggresivt. Även om jag inte tittar på Pewdiepie så tycker jag att DMCA-a någon som första steg är fel, när man kan faktiskt be personen i fråga att ta ner videoklippet först.

Medlem
Skrivet av Rincewind:

Det är ju ett väldigt märkligt beteende att straffa företag som gör något de har rätt att göra för att skydda sitt varumärke eller sina produkter.

Felix har gjort fel, då får han stå för det och de konsekvenser som det medför.

Campo santo har ju inte begått något fel. De har valt att använda de verktyg de har till sitt förfogande. Märkligt hur många resonerar att det är rätt åt campo santo. Varför då? Vad i deras agerande är det som är felaktigt? Har de inte rätt att ta beslut om sitt varumärke/sin produkt?

Bifogar ett citat från Firewatchs egna hemsida.

"Can I stream this game? Can I make money off of those streams?
Yes. We love that people stream and share their experiences in the game. You are free to monetize your videos as well.

It doesn't hurt to let us know on Twitter when you're live. We might show up in your chat!"

Campo santo kan definitivt göra vad de vill. Men vad de inte kan göra är att ta tillbaka ett uttalande de haft från dag 1 om att alla kan streama och göra videos för att sedan punktattackera specifika streamers/youtubers. Det är ett maktutövande och det borde inte vara tillåtet.

Som ovan skriver finns det andra metoder att lösa konflikten på.

Medlem
Skrivet av Rincewind:

Det är ju ett väldigt märkligt beteende att straffa företag som gör något de har rätt att göra för att skydda sitt varumärke eller sina produkter.

Felix har gjort fel, då får han stå för det och de konsekvenser som det medför.

Campo santo har ju inte begått något fel. De har valt att använda de verktyg de har till sitt förfogande. Märkligt hur många resonerar att det är rätt åt campo santo. Varför då? Vad i deras agerande är det som är felaktigt? Har de inte rätt att ta beslut om sitt varumärke/sin produkt?

Bara löjligt betende, Felix har ju inte gjort nått mot Campo Schampo, fåntrattar.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Någon får lida lite konsekvenser för att ha sagt något rasistiskt. Folk ballar ur och försvarar det rasistiska och inte den som står upp för vad som är rätt.

Att Felix säger något rasistiskt och sen ber om ursäkt betyder inte att han blir automatiskt förlåten. Han har fortfarande gjort fel, det enda sättet att verkligen få honom förstå att bättra sig är att det blir konsekvenser. Att be om ursäkt är inget straff som får en att bättra sig, det är bara en ursäkt för att kunna fortsätta i samma stil och be om ursäkt nästa gång igen.
Man visar att man bättrat sig genom att bli en bättre människa, och sånt tar tid bevisa. En ursäkt är bara första steget, medans folk verkar tro det är allt som behövs.

Medlem
PDP en konstig typ

Undra hur långt PDP skulle kunna gå med sin humor utan att förlora anhängare.

Avstängd

Så kan det bli om "bönder" får makt.

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag skrev min negativa recension för ett halvår sen... Grymt välskriven (och -spelad) dialog, men när det är allt av värde i spelet är det ändå föga värdigt prislappen.

MEG
Medlem

Det är bra att folk visar sitt missnöje den lagliga vägen.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Rincewind:

Det är ju ett väldigt märkligt beteende att straffa företag som gör något de har rätt att göra för att skydda sitt varumärke eller sina produkter.

Felix har gjort fel, då får han stå för det och de konsekvenser som det medför.

Campo santo har ju inte begått något fel. De har valt att använda de verktyg de har till sitt förfogande. Märkligt hur många resonerar att det är rätt åt campo santo. Varför då? Vad i deras agerande är det som är felaktigt? Har de inte rätt att ta beslut om sitt varumärke/sin produkt?

Grejen är ju den att det fanns andra mer lämpiga och mindre dramatiska alternativ än DMCA, tex att först be Felix ta ner videon istället för att använda en metod som kan leda till att hans hela kanal stängs ner.

Sista man vill är att signalera till företag och upprättgivare att det är okej när de nyttjar sin stora makt på det här viset och att lösa sina problem med sådana här metoder, när bättre alternativ finns.

Att sedan försvara med att de har rätt att använda de verktyg de har till sitt förfogande och att ett bolag inte begått något fel. Okej, det kanske är sant men det kanske också fortfarande inte ser rätt ut i folks ögon. Ett bolag kan göra en jävla massa saker lagligt men som många kanske fortfarande inte tycker är okej.

Tex om Nestle bestämmer sig för att köpa upp världens färskvatten reserver och ta patent på dricksvatten. De kanske kan hitta ett sätt att genomföra det lagligt eller genom lobbyism göra det lagligt, men det betyder väl inte att det är okej?

Eller kommer du fortfarande stå där och säga samma sak om folk som blir arga när Nestle säger att vatten inte längre är mänsklig rättighet? "Det är ju ett väldigt märkligt beteende att straffa företag som gör något de har rätt att göra för att skydda sitt varumärke eller sina produkter... "

Skrivet av eld:

DMCA missbrukas när någon inte äger rättigheterna till materialet som använts, eller om personen har fair-use på sin sida. I detta fallet äger Campo Santo rättigheterna och pewdiepie har inte använt materialet under fair-use.

Det är viktigt att se att det här inte bara handlar om att dom "inte gillar Peds", det handlar om att en känd youtubare med massor av barn som fans åter igen sjunker tillbaka till utrop med rasistik bakgrund, något som påverkar hela livet för folk i världen, även väldigt många på Campo Santo, det är allt annat än personligt.

Ah jag visste inte att det var så viktigt. Men då så.

Hallå där! Ni kan sluta protestera nu! Campo Santo har löst alla era problem!

Hallå! Du behöver inte längre vara där! Videon på Fire Watch har tagits bort!

Hallå! Du behöver inte bry dig längre! Pewdiepie bad om ursäkt!

Medlem

Felix gjorde fel. Han bad om ursäkt. Vet inte vad mer han kan göra. Tycker att Felix fått sig en rejäl läxa. Hoppas att han har lärt sig den för framtiden. Vilket jag tror att han gjort.

Förstår att utvecklarna till Firewatch vill skydda sina produkter. Men är ändå en aningen överdrivet att förbjuda Felix streama deras framtida spel.

En del av kommentarerna på Steam är lite väl grova. Det löser inga problem med att bli hotfull mot utvecklarna.

Hur vi än vrider och vänder på detta spektakel. Så kommer detta drabba utvecklarna ekonomiskt åt fel håll, och Felix springer till banken ännu lyckligare.

Medlem

Ja tur att man inte baserar sina spelinköp efter vad arga pewdiepie-supportrar tycker...
Firewatch är ett bra spel.

Medlem

"Tired of him making money of our game"

Skriv inte på eran hemsida att det är OK då :P.

Medlem

Helt ärligt hade jag gjort ett spel och varit i samma situation hade jag nog reagerat lika dant vare sig det var Felix eller någon annan stor streamer/youtuber.

Jag tror inte heller han sa ordet av misstag, det lät super planterat när han slängde ut ordet.
Felix har flera gånger tidigare slängt ur sig plumpa grejer som alla lett till mer uppmärksamhet åt honom.

Skägg.
10 Chambers
Medlem

@Rincewind: Som sagt tidigare i tråden, det finns bra och dåliga sätt att göra det på. De valde ett dåligt sätt.

Medlem

@Ducci: Varför måste det vara en stor streamer? Antal anhängare ska inte ha betydelse. Och det här är 2 år efter att serien har varit uppe. Vad skulle du vinna på att göra en DMCA på en streamer/tuber? Ingen skulle associera din studio/bolag med en Youtuber om du inte har specifikt avtal med dem som du och streamern/tubern reklamför. Så vad skulle du vinna, och vad tror du du skulle förlora på det?
Finns en bra anledning varför större bolag inte aktivt gör DMCA anmälan, utan istället skriver i T&A vad de inte vill ska visas på YT/Stream (oftast cutscenes).

Medlem

Att Pewdiepie gjorde fel är glasklart. Han sitter som en korkad svenne och har noll koll på hur otroligt laddat 'nigger' är i USA. Han tror han har koll för vi har ju 'neger' men det är inte en tusendel så laddat som 'nigger'. Det är oacceptabelt och jag hoppas han bättrar sig.

Med det sagt är jag nästan mer fascinerad hur kalkylerande Santo Campo är. Läser man deras tweets ser man att det finns en förtrödenhet i hur Pewdiepie tjänar pengar på deras spel.

https://twitter.com/vanaman/status/906984060215427072

Jag misstänker att de länge varit irriterade på Pewdiepie och att det här blev ett utmärkt läge att ta ner hans videos. Det är också (gissar jag) därför de skickat en DMCA istället för att rapportera Pewdiepie via Youtube. De hade helt enkelt redan förberett detta och väntade bara på rätt läge. De hoppades säkert på positiv publicitet också.

Att det skulle handla om att skydda sitt varumärke är skynke de vill dra över hela historien. Det var inte Firewatch Pewdiepie spelade när han använde 'nigger'. Det finns inget som får tittare att koppla Pewdiepies video till Firewatch/Santo Campo. Firewatch är inte ens speciellt aktuellt längre. Det hade på ett sätt varit mer förståeligt om Bluehole gjort detta för att skydda PUBG. Dock även lite skrattretande då jag knappast spelat en kväll utan att få höra 'nigger' och liknande svordomar.

Om fler företag börjar hålla på som Santo Campo går vi en mycket tråkig framtid till mötes.

Medlem

Är det någon mer än jag som tycker att DMCA låter som en musikgrupp från tidigt nittital eller en kampsport?

Off Topic

Medlem
Skrivet av Brona:

Att Pewdiepie gjorde fel är glasklart. Han sitter som en korkad svenne och har noll koll på hur otroligt laddat 'nigger' är i USA. Han tror han har koll för vi har ju 'neger' men det är inte en tusendel så laddat som 'nigger'. Det är oacceptabelt och jag hoppas han bättrar sig.

Med det sagt är jag nästan mer fascinerad hur kalkylerande Santo Campo är. Läser man deras tweets ser man att det finns en förtrödenhet i hur Pewdiepie tjänar pengar på deras spel.

https://twitter.com/vanaman/status/906984060215427072

Jag misstänker att de länge varit irriterade på Pewdiepie och att det här blev ett utmärkt läge att ta ner hans videos. Det är också (gissar jag) därför de skickat en DMCA istället för att rapportera Pewdiepie via Youtube. De hade helt enkelt redan förberett detta och väntade bara på rätt läge. De hoppades säkert på positiv publicitet också.

Att det skulle handla om att skydda sitt varumärke är skynke de vill dra över hela historien. Det var inte Firewatch Pewdiepie spelade när han använde 'nigger'. Det finns inget som får tittare att koppla Pewdiepies video till Firewatch/Santo Campo. Firewatch är inte ens speciellt aktuellt längre. Det hade på ett sätt varit mer förståeligt om Bluehole gjort detta för att skydda PUBG. Dock även lite skrattretande då jag knappast spelat en kväll utan att få höra 'nigger' och liknande svordomar.

Om fler företag börjar hålla på som Santo Campo går vi en mycket tråkig framtid till mötes.

"Han sitter som en korkad svenne"

du kanske ska ta bort det där

Medlem

Jissus alltså, är det så jäkla illa om man råkar dra till med en svordom som råkar vara "kränkande" när man blir lite förbannad?
Om jag förståt det hela rätt så blev han lite arg på något som hände i spelet och sa "n-ordet" (tycker att det känns barnsligt bara att skriva det) och att han sen direkt efter bad om ursäkt för det.
Känns lite som att "anmäla" en lärare på en skola för att han råkade svära/säga köns ord/ något kränkande när han slog tån i skrivbordet.

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Kan bara hålla med. Säga vad man vill om Pewdiepie eller Campo Santo, betyg ska representera kvalitén på spelet och INGET annat. Sånt här missleder ju bara potentiella köpare som inte bryr sig om den här (rätt löjliga) konflikten.

Jag håller inte alls med. Som konsument har man bara 2 vapen för att påverka företag. Man kan antingen bojkotta deras produkter eller smutskasta företaget och deras produkter i syfte att få färre personer att köpa produkterna, och det senare alternativet är extremt mycket mer effektivt.

Om ett företag (eller i detta fall utvecklare) gör sig skyldig till svinaktigt beteende är det enligt mig absolut berättigat att dra ner betygen på deras produkter, det slår nämligen hårdast mot det som företag bryr sig om mest, dvs vinst. Det är ett mycket effektivt sätt att påverka ett företag att tänka om och att visa att man inte är ok med det dom gör.

En person i en annan tråd lyfte fram en bra liknelse: En tröja kan vara kvalitativt väldigt bra men om företaget som säljer tröjan använder barnarbetskraft är den ändå skit.

Medlem
Skrivet av ReeBart:

"Han sitter som en korkad svenne"

du kanske ska ta bort det där

Nope det är precis det han är. Han har ingen koll för han är inte uppvuxen i USA och förstår inte ordets historia och betydelse. För honom är det "en väldigt ful svordom". Han tror kan slänga ur sig vad som helst och komma undan med det för han är "en dum svensk". Liknande hade varit om han hade flyttat till Tyskland och slängt ur sig "jävla nazist".

Medlem
Skrivet av Brona:

Nope det är precis det han är. Han har ingen koll för han är inte uppvuxen i USA och förstår inte ordets historia och betydelse. För honom är det "en väldigt ful svordom". Han tror kan slänga ur sig vad som helst och komma undan med det för han är "en dum svensk". Liknande hade varit om han hade flyttat till Tyskland och slängt ur sig "jävla nazist".

men nu tror du också att du kan slänga ut vad som helst
det är ett kränkande ord

Medlem
Skrivet av Nilos:

Har svårt att tro att ett sådant uttalande skulle gjort det mycket bättre. Detta skulle skett oavsett hur de hanterade det. Folk tenderar att ta all kritik mot deras idoler väldigt starkt.

Problemet för mig är Seans sjukt barnsliga tweets och hans uppmaning till alla att använda sig utav dmca emot Felix för att förstöra hans kanal. 2st dmca strikes till och hans kanal tas bort av youtube. Att på twitter uppmana alla att attackera en tjänd populär person på youtube med avsikt att ta bort hans inkomst och alla klipp han under många år skapat och laddat upp för han sagt fel ord på en stream. Kom igen!!!

Han hade som ett flertal andra företag bara kunnat be Felix ta bort videon. Har ni hört någe ifrån de företagen? några tweets? nån shitstorm? nope... För de tog rätt approch.
Felix vet att han gjorde fel, de som tittar på hons videos vet att han gjorde fel. Jag försvarar inte honom i det här även om jag följer honom på youtube, men satan jag tycker Sean och campo är värre bovar just nu. Det här kommer påverka alla framtida lets play videos på youtube på ett negativt sätt.

Betyder ju i teorin att så länge du inte har ett skrivet avtal kan du när som helst bli nerstängd för vad som helst.

"Nu tyckte vi din tröja var jävligt ful i förra klippet, det vill vi inte stödja så vi kommer dmca'a dig och förstöra din kanal!"
"Jaaahaaa, du sa inte enbart possetiva saker om vårat spel, dmca...."

Hade Sean hört av sig till Felix och sagt: Hej, du det där du sa va verkligen skit! Vi vill inte stödja dig eller dina åsikter och vi vill att du tar bort dina klipp med firewatch relaterat material. Så hade det inte varit något problem för någon. Ingen hade misstyckt.

Medlem
Skrivet av Brona:

Han sitter som en korkad svenne och har noll koll på hur otroligt laddat 'nigger' är i USA. Han tror han har koll för vi har ju 'neger' men det är inte en tusendel så laddat som 'nigger'. Det är oacceptabelt och jag hoppas han bättrar sig.

USA har värre problem. Dave Chappelle är många gånger värre rasist.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Cirdane:

Jag håller inte alls med. Som konsument har man bara 2 vapen för att påverka företag. Man kan antingen bojkotta deras produkter eller smutskasta företaget och deras produkter i syfte att få färre personer att köpa produkterna, och det senare alternativet är extremt mycket mer effektivt.

Om ett företag (eller i detta fall utvecklare) gör sig skyldig till svinaktigt beteende är det enligt mig absolut berättigat att dra ner betygen på deras produkter, det slår nämligen hårdast mot det som företag bryr sig om mest, dvs vinst. Det är ett mycket effektivt sätt att påverka ett företag att tänka om och att visa att man inte är ok med det dom gör.

En person i en annan tråd lyfte fram en bra liknelse: En tröja kan vara kvalitativt väldigt bra men om företaget som säljer tröjan använder barnarbetskraft är den ändå skit.

En bra poäng. Problemet är bara att det orsakar "collateral damage" som missgynnar andra konsumenter samt valve som nu måste jobba för att reparera skadan (Valve: "review bombing är ett problem").

Jag antar att man kan se det som ett "nödvändigt ont" men jag tycker iaf att man ska vara medveten om det "onda" i det hela. Man får helt enkelt väga fördelar mot nackdelar.

123
Skriv svar