Valve: "review bombing är ett problem"

Avstängd
Skrivet av Maysay:

@hunden: Man kan ju undra hur många det är som har varit in och deltagit i Firewatch betygsänkning som nu prisar Valves nya system. Pewdiepie har förstört så mycket.

Japp! Precis som Julian Assange gjorde, stackars myndigheter och företag! Och mina handlingar är Felix fel, som du mycket riktigt påpekar.

Medlem

Gillar det, låter som en väldigt bra lösning.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag ser inte detta som ett problem. Om ett klädesmärke använder barnarbetare och folk bojkottar det så är det väl bara bra. Samma med spelutvecklare som har gjort fel. Eller köper man tröjan trots att den är gjord av en tioåring bara för att det är bra kvalitet?

Nja. Om man köpt spelet och spelat det, men inte på Steam, hur blir det då?

Om folk använda metoden på ett vettigt sätt. Om någon protesterar mot barnarbete och upplyser mig om det så visst. Problemet är att ingen skriver så i betygen. Så informationen jag får som köpare blir mer "köp inte tröjan den är ful" snarare än att bli upplyst om barnarbetet. Och som vi alla vet blir två fel inte ett rätt. Det är i och för sig bara min erfarenhet och det bästa vore om det gick att ge betyg till en utvecklare istället för spelen och att folk gjorde det sakligt.

Och om man köpt spelet någon annanstans än Steam kanske man skulle skriva sin recension där man köpte det istället?

Medlem
Skrivet av Esri:

Kan inte hålla med om det, det har ingenting med produkten att göra, det är inte relevant när det gäller just en recension på en specifik produkt, det är fel plats att ta upp det. Man kan däremot recensera företaget i sig och då åker betyget ner.

Men om inte den möjligheten finns? Eller finns betyg på företag i Steam?

Skrivet av Manqs:

Om folk använda metoden på ett vettigt sätt. Om någon protesterar mot barnarbete och upplyser mig om det så visst. Problemet är att ingen skriver så i betygen. Så informationen jag får som köpare blir mer "köp inte tröjan den är ful" snarare än att bli upplyst om barnarbetet. Och som vi alla vet blir två fel inte ett rätt. Det är i och för sig bara min erfarenhet och det bästa vore om det gick att ge betyg till en utvecklare istället för spelen och att folk gjorde det sakligt.

Och om man köpt spelet någon annanstans än Steam kanske man skulle skriva sin recension där man köpte det istället?

Jo, precis. Det måste ju användas på rätt sätt. Bäst vore om man kunde sätta betyg på utvecklaren.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av kLIMAX_:

Tack för feedback, men jag presenterade detta som en potentiell lösning för review bombing - som då är ett problem. Hur du väljer ut vad du vill läsa är inte ett problem. Häng med att jag (till exempel) som inte ens har spelat spelet kan gå in på dess sida, recensera och dra ner dess meta score utan problem. För det är ju det som drar ner dess rating. Den som är seriös nog vill gärna förstå mer, då är det givet att man söker efter mer djupa recensioner. Men det jag menade på kan vara som en lösning för just review bombing. Att ställa krav kanske hindrar spridning av felaktig information?

Sen att man tycker olika är en sak.

Som sagt; ett system. Gör det inte komplicerat.

Jag är helt med på vad du menar, tänkte bara om du missat tidsangivelsen som redan finns i Steam. Ett problem med att ha ett tidskrav är att det är svårt att sätta en tidsgräns som funkar för alla spel, säg att ett spel är totalt värdelöst och att man upptäcker det efter att enbart spelat 10 minuter. Tråkigt att behöva genomlida det i två timmar enbart för att kunna varna andra
Visst kanske procentuell speltid är ett alternativ men även det är inte helt felfritt beroende på speltypen.

Sen finns det redan i alla fall krav på ägande för att skriva recensioner på Steam, man måste inte ha köpt spelet genom Steam utan kan ha lagt till en köpt kod men man måste ha det i sitt bibliotek. Lite konstigt nog kan jag recensera spel jag inte ens installerat eller startat, det kanske borde vara et minimumkrav iallfall.

Medlem
Skrivet av conthox:

Men om inte den möjligheten finns? Eller finns betyg på företag i Steam?

Nej det gör det inte, eftersom att det inte ska vara sånt på Steam. Du recenserar inte företag där, du recenserar spel.

Medlem
Skrivet av Esri:

Nej det gör det inte, eftersom att det inte ska vara sånt på Steam. Du recenserar inte företag där, du recenserar spel.

Varför skall det inte? Varför kan det inte finnas både, det känns relevant för mig. Precis som du på Prisjakt kan läsa recensioner av butiken också, så att man kan känna sig säker på att köpa från en bra butik.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Varför skall det inte? Varför kan det inte finnas både, det känns relevant för mig. Precis som du på Prisjakt kan läsa recensioner av butiken också, så att man kan känna sig säker på att köpa från en bra butik.

För att det inte är relevant till produkten i fråga. Ditt exempel var också ett riktigt dåligt exempel då omdömet på prisjakt gäller exakt samma sak, produkten, inte tillverkaren.

Medlem
Skrivet av Esri:

För att det inte är relevant till produkten i fråga. Ditt exempel var också ett riktigt dåligt exempel då omdömet på prisjakt gäller exakt samma sak, produkten, inte tillverkaren.

Det var ju därför [jag tycker att] exemplet var bra, för att det är ett betyg på producenten. För att kunna upplysa andra om att producenten inte har rent mjöl i påsen och därmed undvika dennes produkter/tjänster.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Det var ju därför [jag tycker att] exemplet var bra, för att det är ett betyg på producenten. För att kunna upplysa andra om att producenten inte har rent mjöl i påsen och därmed undvika dennes produkter/tjänster.

Nej, det är som att betygsätta Steam, inte utvecklaren.

Medlem
Skrivet av Esri:

Nej, det är som att betygsätta Steam, inte utvecklaren.

Nej, jag betygsätter inte Prisjakt, utan de som har sina produkter på Prisjakt. Precis som man betygsätter utvecklarna och inte Steam.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Nej, jag betygsätter inte Prisjakt, utan de som har sina produkter på Prisjakt. Precis som man betygsätter utvecklarna och inte Steam.

Men jösses, är det svårt att förstå! På Steam betygsätter du PRODUKTEN! Inte företaget som tillverkar den! Precis som att på prisjakt så betygsätter du PRODUKTEN! Och ger omdöme till BUTIKEN! Inte företaget som tillverkar den!

Medlem

Är det bara jag som reagerar på att detta begränsar även högst legitim kritik? Det har ju hänt, mer än en gång, att en patch till ett spel släpps, som gör spelet nästintill ospelbart, eller i bästa fall försämrar det rejält.

Om spelet varit godkänt (eller i alla fall över gränsen mellan dåligt/bra, då det är de alternativen Steam kör med) innan, men sabbats iom en patch, så borde det också generera överväldigande negativa omdömen på förhållandevis kort tid? Har Valve tänkt på det, finns det något som löser det problemet?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Esri:

Men jösses, är det svårt att förstå! På Steam betygsätter du PRODUKTEN! Inte företaget som tillverkar den! Precis som att på prisjakt så betygsätter du PRODUKTEN! Och ger omdöme till BUTIKEN! Inte företaget som tillverkar den!

Jag förstår visst, det är inte det minsta svårt att förstå. Jag vet hur det fungerar _idag_. Jag efterlyste nya funktioner där man kan betygsätta utvecklarna, på grund av att jag anser att det finns skäl att göra så.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av noyart:

@Eight08: inte så terrorister också gör. Visar sitt missnöje på de sätt de kan. Betyder inte att de gör det på rätt sätt.

Du jämför detta med terrorister..? Jösses.

12
Skriv svar