Nintendo har skickat advokaterna på Super Mario 64 Online

Robot
Nintendo har skickat advokaterna på Super Mario 64 Online

Onlinehack föll inte Nintendo i smaken. Som väntat.

#nintendo, #super-mario-64-online


Medlem

Måste bara sitta idiotiska luffare på Nintendo :')

Inaktiv

Hur sjukt som helst ju! Skärpning, Nintendo!!

Moderator | Testpilot

Man satt ju bara och väntade på det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Om mam nu skall jämföra det här med Pew, folk upprördes och satte låga betyg på nån utvecklare.
Detta sker inte alls med Nintendo utan alla luffar vidare och hyllar deras spel?

Inom den andra spelvärlden är saker och ting ok men Nintendo verkar ju som diktator.

Nintendo pissar ju på alla men folk godtar det? Tex förra året med NES var ju ett stort WTF.

Medlem

Undra om inte dom på Nintendo kanske lever i en grotta?


signatur
Medlem
Skrivet av anon_276063:

Hur sjukt som helst ju! Skärpning, Nintendo!!

Varför då? För att de använder lagen och skyddar sitt varumärke? Om dessa personer nu vill göra ett spel likt Mario 64 med MP gör det då, med de använder nintendos egendom för att göra sina moddar. Plus att lagen fungerar som så att Nintendo Måste stoppa folk, annars öppnar de upp för att vem som helst kan använda deras varumärke.

Medlem
Skrivet av snipercat:

Måste bara sitta idiotiska luffare på Nintendo :')

Om folk gjorde varumärkeintrång på nåt som du har gjort, skulle inte du ha satt stopp för det?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Hallåh?

Another Metroid 2 Remake blev nerstängd. Utvecklaren arbetar på uppföljaren till Ori and the Blind Forest
Sonic fanspelet åkte också på avstängning. Utvecklaren där gjorde precis klart Sonic Mania.
Sen finns det Mega Man Maker där typ man skapat 10,000 tals nya kartor.

Nintendo tog säkert inte i hårdhandskarna, dem tillåter inte videos av sina spel förut, varför skulle dem göra det nu? Antar att utvecklaren har en ljus framtid oavsett denna missledande nyhet.

Medlem
Skrivet av Seraium:

Om folk gjorde varumärkeintrång på nåt som du har gjort, skulle inte du ha satt stopp för det?

Personligen skulle jag inte göra någonting som helst åt det. Skulle bli hur stolt som helst att någon var intresserad av det man gjort.

Lite svårt dock att jämföra någon liten simpel utvecklare med ett megastort bolag som Nintendo.

Medlem
Skrivet av Seraium:

Om folk gjorde varumärkeintrång på nåt som du har gjort, skulle inte du ha satt stopp för det?

Beror på vad det är, så länge jag får creds och de aldrig hade tagit betalt för det som de gjort så hade jag inte brytt mig ett skit. Då hade jag bara varit glad att folk ens lägger ner tid och vill.
Men Nintendo har verkligen kört upp något i röven, de kan förstöra vilken fest som helst.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Beror på vad det är, så länge jag får creds och de aldrig hade tagit betalt för det som de gjort så hade jag inte brytt mig ett skit. Då hade jag bara varit glad att folk ens lägger ner tid och vill.
Men Nintendo har verkligen kört upp något i röven, de kan förstöra vilken fest som helst.

Det handlar inte om det, det handlar om att de MÅSTE stoppa det, annars måste de tillåta andra att använda deras varumärke. De får inte välja att vissa får och andra inte får, antingen får alla eller ingen, Nintendo väljer vägen där ingen får använda deras varumärke. Om dessa personer nu vill göra ett spel som mario 64 med multiplayer, gör det, Nintendo kan inte stoppa dem men sluta använda deras karaktärer och spel, samma sak gäller AMR2.

Medlem
Skrivet av Esri:

Varför då? För att de använder lagen och skyddar sitt varumärke? Om dessa personer nu vill göra ett spel likt Mario 64 med MP gör det då, med de använder nintendos egendom för att göra sina moddar. Plus att lagen fungerar som så att Nintendo Måste stoppa folk, annars öppnar de upp för att vem som helst kan använda deras varumärke.

Hmm, visst använder dom lagen för att skydda sitt varumärke, men spelet lanserades 1996, alltså för 21 år sedan. Dom skulle ju kunna slipa lite , bara lite lite lite på sitt hårda rykte. Jag kan inte se att modden skulle skada Nintendo på något vis alls, det vore ju värre om dom gjorde en mod där Mario gänget är nakna och sysslar med andra aktiviteter än lite oskyldigt online spelande med ett 21 år gammalt spel. Hur hårt ska man dra det hela, då är det väl snart olagligt med emulatorer också, då man kodar något som kan spela deras spel utan att behöva köpa konsolerna.....
Nä skärpning Nintendo, koncentrera er på Switchen istället.....


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Hmm, visst använder dom lagen för att skydda sitt varumärke, men spelet lanserades 1996, alltså för 21 år sedan. Dom skulle ju kunna slipa lite , bara lite lite lite på sitt hårda rykte. Jag kan inte se att modden skulle skada Nintendo på något vis alls, det vore ju värre om dom gjorde en mod där Mario gänget är nakna och sysslar med andra aktiviteter än lite oskyldigt online spelande med ett 21 år gammalt spel. Hur hårt ska man dra det hela, då är det väl snart olagligt med emulatorer också, då man kodar något som kan spela deras spel utan att behöva köpa konsolerna.....
Nä skärpning Nintendo, koncentrera er på Switchen istället.....

Det handlar om varumärket, tillåter de folk att använda Mario fritt så öppnar det upp det för alla. Och så korkade är inte Nintendo, Sega eller någon annan som äger ettt så starkt varumärke. Så nej, Nintendo gör helt rätt. Och ja, det är i princip olagligt med emulatorer eftersom att du inte får använda dem att spela spel på dem. Nintendo har däremot aldrig jagat dessa personer men de har blivit mycket mera aggresiva mot emulatorer sedan de började sälja spel på virtual console.

Medlem

Tycker det är trist att Nintendo som ändå är ett sånt "skojigt" och kreativt företag, inte alls vill lossa på tyglarna det minsta för andras kreativitet.

SM64 är ju trots allt bra gammalt nu, det är väl kul att folk fortfarande leker med det och bidrar till dess livslängd? Hade jag som utvecklare älskat. Sen är det ju gratis marknadsundersökning, gillar folk MP i SM64 kanske det är vettigt att kika på för framtida titlar?

Synd.


signatur

Nämen!

KoP
Medlem

Helt rätt av Nintendo. Har man byggt upp ett starkt varumärke vill man inte släppa loss random folk att besudla det.

MEG
Medlem

Inte förvånad och som andra har skrivit tidigare så måste Nintendo skydda sina varumärken.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

@KoP: Nä precis. Det är rätt ledsamt när fans gör något bra och roligt. Vore synd att erbjuda en backning till projektet och sedan ta betalt. Usch smutsiga fans. Bort med dom...

Seriöst man kan försvara nintendo hur mycket man vill men de agerar fel. Hur rätt de må än ha att göra som de vill. Idéer ska uppmuntra men det verkar som ådersnabeln är för långt upp på de gamla paragraf ryttarna för att förstå det.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

@KoP: Nä precis. Det är rätt ledsamt när fans gör något bra och roligt. Vore synd att erbjuda en backning till projektet och sedan ta betalt. Usch smutsiga fans. Bort med dom...

Seriöst man kan försvara nintendo hur mycket man vill men de agerar fel. Hur rätt de må än ha att göra som de vill. Idéer ska uppmuntra men det verkar som ådersnabeln är för långt upp på de gamla paragraf ryttarna för att förstå det.

Om du nu har idéer, ge fan i att använda någon annans varumärke.

MEG
Medlem

Jag tror att det till och med är så (i alla fall Usa) att om du inte skyddar ditt varumärke så kan du tappa rätten till det.


signatur

Death is only the beginning

MEG
Medlem

För den som är intresserad om lite hur det fungerar i Usa så kan jag rekommendera denna kanal
https://www.youtube.com/channel/UChBJtu4BhT8b8t9Qe9R-EZg


signatur

Death is only the beginning

Medlem

@Esri: Vet inte om du är riktigt läskunnig. Kanske skulle läsa om mitt inlägg

Medlem
Skrivet av Pholiage:

@Esri: Vet inte om du är riktigt läskunnig. Kanske skulle läsa om mitt inlägg

Frågan är om du vet vad du själv skrev.

Medlem

@Esri: De måste inte stoppa alla, de skulle kunna licensiera ut sin IP till utvecklare X medelst ett avtal med denne. Då hade ingen annan på något sätt fått automatisk rätt att använda deras IP. Rent teoretiskt går det givetvis att göra även i mindre omfattande fall (moddar, kontra fullstora spel).

Men med tanke på hur stenhårt Nintendo håller på sina IP känns licensspel/-moddar med Nintendo-innehåll (gjorda av tredje part) osannolikt.

Utöver det ger inte avsaknad av direkta upphovsrättsanspråk samtycke till allt och alla att fritt använda deras IP, så det stämmer inte riktigt ändå. (Sen brukar det vara en outtalad överenskommelse, men rent juridiskt ändrar det inget.) En copyright är en copyright, oavsett hur nitisk du är på att anmäla allt och alla som bryter mot den. Tills dess att den löper ut, det vill säga.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

@PeTTs0n: Lite så jag menar. Man måste inte kasta lagboken efter vartenda person vars avsikt inte nödvändigtvis var att kopiera eller använda upphovsmaterial. Som det är nu så låter det som personer som gjort AM2R och SM64online hamna i samma kategori som de som ligger bakom empedin i Kina när det kommer till piratkopiering.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

@Esri: De måste inte stoppa alla, de skulle kunna licensiera ut sin IP till utvecklare X medelst ett avtal med denne. Då hade ingen annan på något sätt fått automatisk rätt att använda deras IP. Rent teoretiskt går det givetvis att göra även i mindre omfattande fall (moddar, kontra fullstora spel).

Men med tanke på hur stenhårt Nintendo håller på sina IP känns licensspel/-moddar med Nintendo-innehåll (gjorda av tredje part) osannolikt.

Utöver det ger inte avsaknad av direkta upphovsrättsanspråk samtycke till allt och alla att fritt använda deras IP, så det stämmer inte riktigt ändå. (Sen brukar det vara en outtalad överenskommelse, men rent juridiskt ändrar det inget.) En copyright är en copyright, oavsett hur nitisk du är på att anmäla allt och alla som bryter mot den. Tills dess att den löper ut, det vill säga.

De måste stoppa alla så länge inte folk betalar för licensen, om du tillåter någon att använda ditt varumärke utan tillåtelse då öppnar du upp det för alla, du har inte tillåtelse att välja vem du ska stoppa, antingen stoppar du alla, eller ingen. Dessa har inte betalat och Nintendo har inte gett dem tillåtelse, därmed gör nintendo helt rätt i att stoppa dem. Om någon lyckas skaffa en licens (som ubisoft) då är det självklart tillåtet.

Sen om om man ska vänta på att Mario ska bli public domain så får man vänta tills 95år efte release så 2080 kommer super mario 1 vara öppet och 2091 man alla göra Super Mario 64 moddar precis hur mycket de vill... tror inte det är aktuellt längre då.

Sen kommer Nintendo fortsätta och varje gång de gör det kommer en hel del vara sura över det, men de säger det t.om. i första stycket på sin hemsida om deras copyright

"Please keep in mind that infringement of Nintendo's IP rights hurts not only Nintendo, but our players and the legitimate businesses connected with Nintendo. Counterfeiting is a serious problem not only for Nintendo but also the entire video game industry. Nintendo will continue to aggressively protect its intellectual property rights."

Samt kommentaren om emulatorer och roms.

How Does Nintendo Feel About the Emergence of Video Game Emulators?

"The introduction of emulators created to play illegally copied Nintendo software represents the greatest threat to date to the intellectual property rights of video game developers. As is the case with any business or industry, when its products become available for free, the revenue stream supporting that industry is threatened. Such emulators have the potential to significantly damage a worldwide entertainment software industry which generates over $15 billion annually, and tens of thousands of jobs."

Det där är däremot något jag själv tycker är skitsnack, hur kan de förlora pengar på något de själva inte säljer längre? Men ja, de har blivit ännu mera aggresiva mot detta sedan de började med sin virtual console.

Medlem

@Esri: "om du tillåter någon att använda ditt varumärke utan tillåtelse då öppnar du upp det för alla" - fast nja, även med en uttryckt eller underförstådd tillåtelse skulle det bli väldigt besvärligt, projekt kan ju vara mer eller mindre öppna, mer eller mindre kända. (Bara för att ett modprojekt med Nintendo-assets exempelvis endast finns på Darknet och Nintendo inte hittat det, betyder det inte att det öppnar upp för andra att göra samma sak. Oavsett hur de väljer att gå efter personer och/eller grupper som begår varumärkesintrång kommer de kunna göra det så länge de har rätten till varumärket och övrig IP. Helt oavsett hur stor % av övriga som begått intrång de gått efter.)

Däremot kommer sannolikt (med vissa undantag - hittills har det bara varit i ett fåtal fall, och endast projekt med högre budget och status) inte Nintendo ge ut licenser till mindre projekt, något de i alla fall hittills varit tämligen tydliga med.

Du har en stor poäng i konkurrensdelen - om Nintendo själv har en lösning som det finns otillåtna alternativ (som begår varumärkesintrång alltså) till, så är det fullt logiskt att de kämpar hårdare. Om de inte har, och inte planerar ha, någon produkt som kan tänkas konkurrera med tredjepartsprodukten/-lösningen, så finns inte samma incitament att kämpa. Dock brukar Nintendo göra det väldigt uniformt. Något inte alla utgivare/utvecklare gör i lika stor utsträckning.

Finns en del Star Wars/Star Trek RTS-moddar (till ex. Homeworld och Sins of a Solar Empire), och då det inte släppts SW/ST RTS på år och dar, så har inte Lucasarts/Disney eller CBS lika stora anledningar att med kraft slå ned dessa. (Har sett få cease and desist vad gäller dem, som exempel.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

eld
Medlem
Skrivet av Esri:

De måste stoppa alla så länge inte folk betalar för licensen, om du tillåter någon att använda ditt varumärke utan tillåtelse då öppnar du upp det för alla, du har inte tillåtelse att välja vem du ska stoppa, antingen stoppar du alla, eller ingen. Dessa har inte betalat och Nintendo har inte gett dem tillåtelse, därmed gör nintendo helt rätt i att stoppa dem. Om någon lyckas skaffa en licens (som ubisoft) då är det självklart tillåtet.

Man måste inte aktivt stänga ner allt och alla för att skydda sitt IP, det är en rätt långdragen myt.

Företagsadvokater målar upp de värsta bilderna för sina arbetsgivare, vilket gör att vissa företag gör som nintendo, men det behöver dom inte, det är bara deras val att köra noll-tollerans, en slags högsta försiktighet för att garantera total kontroll över allt.

De flesta ger till exempel folk rätten att göra youtube videos på deras spel utan att någon förlorar sin äganderätt, SEGA tar steget längre när det handlar om fan-games.

eld
Medlem
Skrivet av Esri:

Det handlar om varumärket, tillåter de folk att använda Mario fritt så öppnar det upp det för alla. Och så korkade är inte Nintendo, Sega eller någon annan som äger ettt så starkt varumärke. Så nej, Nintendo gör helt rätt. Och ja, det är i princip olagligt med emulatorer eftersom att du inte får använda dem att spela spel på dem. Nintendo har däremot aldrig jagat dessa personer men de har blivit mycket mera aggresiva mot emulatorer sedan de började sälja spel på virtual console.

Emulatorer är lagliga.

Medlem

Ja de är lagliga, men inte romsen du kör i dem.

12
Skriv svar