Recension – Divinity: Original Sin 2

jag skulle vilja säga 5 av 5 men jag kan bara inte.lite för många quest verkar på stunden buggade och går ej fortsätta i coop och några av en följeslagares quest i coop verkar fastna. å andra sidan när man kan låsa in en boss och hans kompisar med en fet låda och teleportera ut dom en och en för att slakta dom...
ger 4 ödlor och en liten bränd gris som betyg


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fantastiskt spel, inget snack om saken - men varför nämner ingen inventoryt och craftingsystemet? De är ju rent bedrövliga. (Den enda egentliga minuspunkten i mitt eget tycke.)

Man behöver inte plocka på sig mycket för att ens väskor ska bli totalt oöverskådliga (ikonerna och färgerna som används särskiljer inte föremål och deras funktioner alls, egentligen), och sorteringsfunktionerna är besvärliga att använda, appliceras inte automatiskt när nya grejer plockas upp, och ingen sökfunktion finns. Craftingsystemet lider lite av samma problem - det är väldigt svårgreppbart (att inte ha en tooltip för det man försöker crafta känns som en total miss, det står inte i recepten vad det faktiskt är man craftar, mer än namnet - ingen info om stats förrän du craftat det, oavsett hur simpelt föremålet är!) och intetsägande, och för de recept som kräver generiska komponenter (ex. "any dagger") väljer spelet åt dig, om du inte går in i den manuella kombinationsfunktionen och gör det själv - då måste du själv ha koll på receptet, dock.

Skill-baren lider lite av ovan nämnda problem också (men inte i lika stor utsträckning, lättare att anpassa den så man lär sig den bra), blir lätt plottrig.

Med det sagt är det ett riktigt mysigt spel, och möjligheterna att spela som man själv vill (både i och utanför strid) gör det till ett solitt spel. GOTY-kandidat, definitivt.

Ja, både crafting och inventory systemen i spelet är verkligen under all kritik, det kändes nästan som att åka tillbaka 20 år i tiden när jag går det första gången. Inte har det blivit särskilt mycket bättre sedan ettan heller, som var riktigt uselt på just de området. Springa och samla material, crafta prylar för att kunna crafta bättre gear och upprepa det sedan 10-1000 ggr. Det är ungefär vad jag kommer ihåg av ettans crafting system.

Gillar annars spelet skarpt, ett av de bästa jag spelat i år utan tvekan, å andra sidan anser jag att 2017 har varit ett rent uruselt spelår hittills. Speciellt när när man som jag inte har lust att slösa tiotusentals kronor på att köpa 3-4 olika spelkonsoler, som endast har ett par spel var som är av intresse.

Medlem

@Chomag: jag vet inte om jag kan hålla med, det kan va nostalgi som talar, men jag har inget emot deras system, det känns som bag management som borde finnas för att det är så de fungerar när det finns massa items och det känns berättigat och till o med roligt att behöva besluta vad man ska sälja/slänga/spara, jag skulle nog säga att de är ett bra alternativ, det finns flera andra sätt dom kunde gått med men detta kändes mer optimalt, t.ex dom kunde slopat att ha tyngd alls beräknat och obegränsad bag space, eller helt tvärtom och ha en viss mängd item slots likt diablo, eller så kunde dom skitit i det totallt och inte haft någon crafting vilket skulle gjort allting mycket mindre belamrat, men nu kan du åtminstone se vad du precis plockat upp, sortera, leta efter items efter enbart typ,
craftingen är kul om man gillar att experimentera och upptäcka saker för det är sällan dom säger saker rätt ut och bara ger dig allt du behöver när du behöver det och det ger åtminstone mig en viss upptäckarvilja.

ja de är mödosamt, ja det är en aning komplicerat men jag vet att jag inte hade velat ha det på något annat sätt.

det enda som drar ner betyget för egen del är vissa buggar och stavfel men det har inte vart något game breaking för mig och jag har stor tilltro att dom kommer att rensa bort så mycket av det med mer tid så länge dom kan uppdatera det.

så tillfället 4 utav 5, men antagligen 5 utav 5 om dom putsar rent det lite mer.
jag kan bara hoppas att de kommer ut fler av denna typen av spel från andra utvecklare för detta är verkligen min genre
något som jag grovt saknat i flera år.

Medlem

För att komma med lite nyanserad kritik om spelet istället för att enkelt sälla mig till den samstämmiga hyllningskören och sjunga lovsånger om spelets storhet som jag utan tvekan kunde ha gjort, så tycker jag faktiskt att spelet har ett par brister som inte tas upp i recensionen. Tänker främst på storyn, som är rätt blaha och inte sticker ut på något sätt alls egentligen om jag ska vara ärlig. Det känns som man sett ungefär samma story tidigare i en rad andra spel genom åren. Sen har väl inte Divinity 2 direkt några stora brister som verkligen sticker ut, crafting och inventory systemen är något som är rätt kasst i och för sig som jag skrev i en kommentar tidigare och att sälja/köpa prylar, känns inte heller som något utvecklarna lagt speciellt mycket tid på att utveckla.

Bryr mig inte ett dugg om varken co-op eller multiplayer heller för den delen, anser inte att det är något som skall ge varken plus eller minus i när det kommer till att bedöma hur bra ett spel som i grunden inte är ett renodlat multiplayer spel är. Rollspel skall enbart spelas i formen single-player, co-op och multiplayer är en styggelse som får en puritan som mig att se rött. Tänk bara hur mycket bättre allt varit om de resurserna man nu lagt på att fixa multiplayer och co-op, istället hade lagts på det som faktiskt är viktigt, själva innehåll i spelet? Men det är som sagt min åsikt, andra verkar ju tycka att en multiplayer funktion är det absolut viktigaste ingrediensen som finns när det kommer till att köpa och spela ett nya spel.

Men nog om det negativa och fram med det positiva. För spelet är givetvis riktigt bra, inget snack om den saken! Det är många klasser bättre än den enorma besvikelsen Torment: Tides of Numenera som kom tidigare i år visade sig vara, (vilket nog är den den kanske största besvikelsen i spelväg jag personligen varit med om faktiskt) och klart bättre än det mindre kända spelet Tyranny, som till skillnad från Torment faktiskt är ett bra spel. Både Tyranny och Torment liknar DoS 2 till viss del med sitt isometriska upplägg, många konversationer med man kan ha med mängder av karaktärer och taktiska strider. Skillnaden är att Divinity 2 gör allt detta på ett mycket bättre sätt än de två andra spelen helt enkelt.

Ett par av karaktärerna i spelet är helt underbara och de flesta andra andra är även de riktigt vassa och just valmöjligheterna man har i spelet är verkligen ändlösa i jämförelse med spel som brukar skryta om val som "gör skillnad". Här gör där det verkligen skillnad och det är något man ser på en gång. Pang och bom säger det direkt efter att man har råkat säga fel sak i en konversation och sen är det bara att trycka på quickload, om man nu inte gillar utgången, vilka ibland är enormt oväntade och faktiskt positiva, trots att man räknat med att det skulle gå åt pipan när en konversation man har med en npc plötsligt råkar blir till en strid. Inte allt för sällan innebär resultatet av konservationerna/striderna något helt annat än man förväntade sig och är van vid från andra spel, även om du tvingas in i strider du inte alls ville ha från början kan det alltså vara något positivt istället. Det är en otroligt fräsch känsla jämfört med nästan alla andra spel. Bara de här punkterna i sig, väger upp många, många brister. Sen har jag inte själv råkat ut får några direkt spelförstörande buggar alls faktiskt än slå länge, i varje fall inga som synts eller har påverkat min spelupplevelse i någon större grad. Vilket är helt fantastiskt för ett nysläppt spel idag, där de flesta spel släpps långt innan de är klara och spelarna är de som får arbeta som buggtestare åt utvecklarna i ett par månader, innan många av de direkt spelförstörande buggarna har patchas bort.

Slutsats?

Gillar man rpg:s, så är mitt råd, KÖP KÖP KÖP! Spelstudios som Larian växer inte på träd och bör premieras för sin insats i och med detta och tidigare spel man skapat. På samma sätt som de mycket välförtjänta hyllningar exempelvis Obsidian har fått för sina spel och speciellt den enormt positiva kritik CDPR RED fick i samband med Witcher 3, bör även Larian studios hyllas för sin långa och trogna insats i c-rpg genren. Även om detta spel inte på långa vägar är i närheten av att nå upp till Witcher 3's storhet, så är det fortfarande bättre än nästan alla spel som släpps inom genren de senaste åren. Larian är dessutom en helt fristående spelstudio som både utvecklare och ger ut sina spel själva på samma sätt som CDPR gör. Än så länge finns där (förhoppningsvis) inga kostymnissar som gastar om att spel X skall vara klart snarast möjligt och även om det inte är det, skall det ändå skeppas iväg innan nästa kvartalsrapport för att stärka aktiernas värde.

Medlem
Skrivet av b_bob:

@Chomag: jag vet inte om jag kan hålla med, det kan va nostalgi som talar, men jag har inget emot deras system, det känns som bag management som borde finnas för att det är så de fungerar när det finns massa items och det känns berättigat och till o med roligt att behöva besluta vad man ska sälja/slänga/spara, jag skulle nog säga att de är ett bra alternativ, det finns flera andra sätt dom kunde gått med men detta kändes mer optimalt, t.ex dom kunde slopat att ha tyngd alls beräknat och obegränsad bag space, eller helt tvärtom och ha en viss mängd item slots likt diablo, eller så kunde dom skitit i det totallt och inte haft någon crafting vilket skulle gjort allting mycket mindre belamrat, men nu kan du åtminstone se vad du precis plockat upp, sortera, leta efter items efter enbart typ,
craftingen är kul om man gillar att experimentera och upptäcka saker för det är sällan dom säger saker rätt ut och bara ger dig allt du behöver när du behöver det och det ger åtminstone mig en viss upptäckarvilja.

ja de är mödosamt, ja det är en aning komplicerat men jag vet att jag inte hade velat ha det på något annat sätt.

det enda som drar ner betyget för egen del är vissa buggar och stavfel men det har inte vart något game breaking för mig och jag har stor tilltro att dom kommer att rensa bort så mycket av det med mer tid så länge dom kan uppdatera det.

så tillfället 4 utav 5, men antagligen 5 utav 5 om dom putsar rent det lite mer.
jag kan bara hoppas att de kommer ut fler av denna typen av spel från andra utvecklare för detta är verkligen min genre
något som jag grovt saknat i flera år.

Håller med dig, ger också spelet 4/5 och kanske en femma om det varit mer polerat på vissa områden. Sen är det en personlig pet peeve för mig när jag tvingas slänga prylar för att plocka upp andra grejer, bara för att en minut eller två senare tvingas springa tillbaka och hämta det jag precis slängde igen, då det jag plockade upp visade sig vara totalt värdelöst och det jag slängt var viktigare än jag trodde. Jag tycker mest det bara känns onödigt och irriterande och ger inget mervärde alls, utan mest känns det som ett sätt att slösa tid.

Själv vill jag ha väldigt bra uppsikt över mina prylar/inventory i rpg:s istället för att allt är samlat i en stor röra utan att jag vet var det är när jag behöver det och vad exakt det kan användas till. Visst kan det vara kul att experimentera med olika kombinationer för att hitta nya recept, men sättet det är implementerat på känns direkt ålderstiget. Om en kombination inte funkar med en annan, borde det komma en varningstext så jag inte tvingas testa om samma kombination gång efter gång ett par timmar senare när jag håller på att försöka crafta igen och har glömt att just de föremålen inte passade ihop. Vet inte hur många timmar jag sprang fram och tillbaka i Divinity 1 på grund av just detta, 10-15 stoppar nog inte och då visste jag ändå vad som passade ihop. Detta gjorde jag för att jag var tvungen att spring runt till olika handlare, områden och plocka på mig mer av samma ingredienser för att kunna bygga ett bättre föremål som kanske bara var marginellt bättre än det jag använde för tillfället.

Skulle absolut inte vilja ha ett avskalat system där man har obegränsat kan plocka upp precis allt. Att ha en maxvikt man kan bära har sin absolut en sorts charm och det innebär att man verkligen får tänka på vad som är viktigt att behålla och vad som kan slängas. Men både inventory crafting systemet kunde absolut göras mycket snyggare och bättre anser jag.

Medlem
Skrivet av Chomag:

Bryr mig inte ett dugg om varken co-op eller multiplayer heller för den delen, anser inte att det är något som skall ge varken plus eller minus i när det kommer till att bedöma hur bra ett spel som i grunden inte är ett renodlat multiplayer spel är. Rollspel skall enbart spelas i formen single-player, co-op och multiplayer är en styggelse som får en puritan som mig att se rött.

Knasig åsikt enligt mig. Jag har sett lite filmer om hur fantastiskt kul många har tillsammans. Speciellt när det lite får känslan av ett traditionellt rollspel i grupp med papper, penna och tärningar.

Medlem

Jag minns att jag frågat i nån gammal Divinity-tråd men tror jag inte jag fick svar. I alla fall:

Looten/utrustningen. Hur är den?

Är looten man hittar i kistor osv slumpmässig? Är försäljares grejer slumpmässiga och ändras efter nåt dygn?

Hur är föremålen namngivna och levlade? Är det som i ettan slumpgenererade namn och stats med vissa enstaka "riktiga" namngivna? Och att man måste ha en viss level för att kunna använda dem?

Det var där ettan krackelerade för mig. Det var kul ett litet tag men efter en period känns det så urholkat. Man laddar om och laddar om en säljares inventory tills man hittar nåt bra som nån i gänget ska ha i ett par in game-dagar till, innan det är dags att byta upp sig när det vapnet man haft i en enda strid blivit passé ... Skulle önska att det fanns mer incitament att bli kompis med ett vapen och omhulda det och uppgradera och ha länge.

Medlem

@Witchfinder: jag har laggt 50+ timmar och ja du behöver byta gear väldigt ofta för att 1 level skillnad är väldigt hög genom de jag spelat, kan klara mobs en level lägre ganska enkelt, en level högre än dig så blir de väldigt svårt och en till level högre nästan omöjligt, du borde prioritera gear men inte så du inte klarar av fighter utan,
tror att traders uppdaterar varje timme om ja inte minns fel, och ja gear är väldigt likt 1:an
det finns specifika gears som alltid har samma stats som du kan hitta på samma ställe, typ vissa bossar bland annat. men det finns random loot också som i random kistor, vaser eller hos försäljare etc. mycket likt 1:an,
jag kommer inte ihåg om detta fanns i ettan med, men när du gör klart vissa quest i tvåan så får du ett par items och du får en sak du får välja mellan vissa vapen eller vissa armor delar.

Medlem

@Chomag: och jag kan hålla med dig, de kan bli bra rörigt, men tabbarna på toppen av inventory har vart oväderlig, jag craftar inte speciellt mycket iaf inte på min första run, men oftast så blir det det mest nödvändigaste, tex ress scrolls, hp potions och någon grej jag kan slänga på mitt gear som jag hade kunnat vara utan,
jag är inte så stats tokig och loot är väl mer en bonus om man hittar grejer,
jag brukar inte jaga items om jag inte måste som t.ex witcher 3, som jag verkligen inte är tokig i om jag ska va ärlig,
tyckte deras inventory var rätt rörigt bland crafting grejerna och jag visste inte ens vad sakerna va till för, de enda jag märkte att ja kunde crafta vissa saker med dom när jag snegla på alla pots och concoctions,
värsta jag gjorde var nog när jag fick reda att de fanns 4 olika sets som man kunde uppgradera och de var riktigt irriterande att jag spendera halva spelet att jaga ett armor set och uppgraderingarna till de och de var bara hur man crafta dom och med det var ja tvungen att jaga försäljare för att hitta grejerna som jag kan crafta mitt set med, och det bland annat absolut förstörde witcher 3 för mig.

lustigt nog så visste jag inte riktigt hur jag skulle ställa mig till pillars of eternity, jag märkte precis innan sista bossen att de fanns items som funka som hp potions i det. och jag kunde nog haft lite roligare om jag vetat det från hela början.

Medlem
Skrivet av Buio:

Knasig åsikt enligt mig. Jag har sett lite filmer om hur fantastiskt kul många har tillsammans. Speciellt när det lite får känslan av ett traditionellt rollspel i grupp med papper, penna och tärningar.

Det är som sagt en smaksak, jag tycker inte det är speciellt kul alls, medan som jag också skrev, andra tycker det är toppen. Måste jag tycka det är kul med co-op?

Får lägga in en brasklapp att det givetvis är skoj att spela något roligt flerspelar spel med vänner på en förfest, det kan vara enormt härligt och stämmningshöjande, men att på samma förfest sitta och spela ett seriöst c-rpg tillsammans, näe!

Medlem
Skrivet av b_bob:

@Chomag: och jag kan hålla med dig, de kan bli bra rörigt, men tabbarna på toppen av inventory har vart oväderlig, jag craftar inte speciellt mycket iaf inte på min första run, men oftast så blir det det mest nödvändigaste, tex ress scrolls, hp potions och någon grej jag kan slänga på mitt gear som jag hade kunnat vara utan,
jag är inte så stats tokig och loot är väl mer en bonus om man hittar grejer,
jag brukar inte jaga items om jag inte måste som t.ex witcher 3, som jag verkligen inte är tokig i om jag ska va ärlig,
tyckte deras inventory var rätt rörigt bland crafting grejerna och jag visste inte ens vad sakerna va till för, de enda jag märkte att ja kunde crafta vissa saker med dom när jag snegla på alla pots och concoctions,
värsta jag gjorde var nog när jag fick reda att de fanns 4 olika sets som man kunde uppgradera och de var riktigt irriterande att jag spendera halva spelet att jaga ett armor set och uppgraderingarna till de och de var bara hur man crafta dom och med det var ja tvungen att jaga försäljare för att hitta grejerna som jag kan crafta mitt set med, och det bland annat absolut förstörde witcher 3 för mig.

lustigt nog så visste jag inte riktigt hur jag skulle ställa mig till pillars of eternity, jag märkte precis innan sista bossen att de fanns items som funka som hp potions i det. och jag kunde nog haft lite roligare om jag vetat det från hela början.

Även solen har sina fläckar som sagt.

Men Witcher 3:s crafting och inventory system var i ärlighetens namn inte direkt det bästa, speciellt inte innan det patchades in ett gäng förbättringar på de områdena. Jag hoppas att utvecklarna gör något liknande till det här spelet, det hade varit kanon. Men som jag skrev, det är inget stort problem, snarare är det ett störningsmoment för mig personligen.

Medlem

@b_bob:

Okej, låter lite illavarslande för min del då :/ Bland de största grejerna för mig med såna här spel är looten och karaktärssystemet, och jag är även rädd att karaktärssystemet kanske är för tillåtande, då man hört att "i 2:an kan du skräddarsy din karaktär hur du vill" osv ... själv tänker jag bara nej nej nej, jag vill att det ska vara stenhårt och att val av klasser och färdigheter ska vara stränga och finala. Det är det som gör att jag längtar efter att spela om spelen, att få prova en helt annan inriktning som jag inte alls kunde prova innan!

Medlem
Skrivet av Chomag:

Det är som sagt en smaksak, jag tycker inte det är speciellt kul alls, medan som jag också skrev, andra tycker det är toppen. Måste jag tycka det är kul med co-op?

Det jag invänder mot är att du beskrev det såhär:
"Rollspel skall enbart spelas i formen single-player, co-op och multiplayer är en styggelse som får en puritan som mig att se rött."

Det är alltså inte jag som säger att du måste gilla co-op, utan du säger att andra inte borde få spela det i detta spel. Med tanke på att co-op fanns i första spelet bör de ha kunnat jobba vidare på befintliga rutiner utan allt för stora utvecklarresurser.

I övrigt är din åsikt helt ok med mig. Det finns saker jag tycker kan förbättras. Framförallt kan de fortsätta med fler QOL-förbättringar (som det nu populärt kallas).

Releasehästryttare
FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av uberpwnage2.0:

Helt klart ett av de bättre rollspelen som kommit på senare tid. Tycker inte Tyranny eller ens Pillars of Eternity är i närheten av allt kul och bra som kommer från det här spelet. Står verkligen ensam på toppen.

Smaken är som baken! Själv föredrar jag spelen du nämner (Witcher 3 alltjämt ohotad etta på senare år, dock), men efter att ha skaffat detta tillsammans med en vän får jag lov att säga att även detta är ett riktigt kul spel, ofta på ett annat sätt. Gillade aldrig ettan särskilt mycket då manuset inte föll mig i smaken, men uppenbarligen borde jag ha spelat även det spelet med en polare, då inte heller tvåan har (av våra 10-15h hittills att döma) ett bra manus, men likväl är det mycket underhållande.

Medlem

@Witchfinder: asså du har tror det är 5 olika origin stories med 5 distinktiva karaktärer som du kan spela exakt så som dom är tänkta eller ändra dom lite efter vad du behöver men storyn kommer vara densamma, men du kan även skapa din egen gubbe som är typ ganska generisk och följer karaktären du valt, och taggarna som du ger karaktären ger dig ibland lite mer skräddarsydda val i konversationer.
när det kommer till klasser så har du mer eller mindre 3 val skulle jag vilja säga, antingen inriktar du din gubbe på bara magi eller bara fysisk eller en hybrid, men hybriderna känns generellt svagare på allting men det positiva är att dom alltid är användbara, t.ex säger vi att du gör en ren odlad mage, visst du kommer krossa vissa mobs men ibland så kommer du inte kunna göra ett skit ett bra tag in i fighten för att mobsen har för jävla hög magic armor och nästan ingen fysisk armor men det är då dina fysiska gubbar får chans att synas, men kör du en hybrid så kan du alltid komma med nånting åtminstone i varje fight.

men klasserna i sig känns väldigt mycket detsamma förutom vissa som dom laggt till eller förändrat en aning.
jag är inte helt hundra för jag har inte testat själv i tvåan men du kan nog spela en ren klass och inte ha några problem, kanske till o med gör vissa saker mycket bättre för att dom är specialister. t.ex en rogue får juh mer crit dmg juh mer points du lägger i scoundrel, kör du hybrid så kommer din crit dmg gå ner väldigt mycket. etc. och alla klasser verkar ha sina speciella områden som dom höjer juh mer points du lägger i dom, en renodlad mage kan inte göra bra fysisk dmg även om han tar upp ett svärd inte så länge han inte lägger en bra del points i strength och warfare som gör så att han blir en medioker mage

jag skulle säga kolla på det lite, och kanske gör ett eget beslut att du inte ska tramsa runt med klasserna det är väl det du får göra.

jag vet iaf att jag kommer göra minst 3 olika runs, min första med olika hybrider, min andra med specialister och min tredje med som är specialister men har samma hybrid klass genom alla, t.ex tank, healer, dex gubbe, mage gubbe, fast alla har lite poäng i typ aerothurgy, så att gruppen har ett o samma element som tema.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sisyr:

Smaken är som baken! Själv föredrar jag spelen du nämner (Witcher 3 alltjämt ohotad etta på senare år, dock), men efter att ha skaffat detta tillsammans med en vän får jag lov att säga att även detta är ett riktigt kul spel, ofta på ett annat sätt. Gillade aldrig ettan särskilt mycket då manuset inte föll mig i smaken, men uppenbarligen borde jag ha spelat även det spelet med en polare, då inte heller tvåan har (av våra 10-15h hittills att döma) ett bra manus, men likväl är det mycket underhållande.

Det handlar väl mycket om vad man vill få ut av spelet. Personligen är det i toppen för mig med tanke på hur fritt just själva gameplayet är, och jag tycker ändå dialogerna mellan karaktärerna är bra och att storyn ändå är så OK att jag orkar bry mig om vad som händer.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Buio:

Det jag invänder mot är att du beskrev det såhär:
"Rollspel skall enbart spelas i formen single-player, co-op och multiplayer är en styggelse som får en puritan som mig att se rött."

Det är alltså inte jag som säger att du måste gilla co-op, utan du säger att andra inte borde få spela det i detta spel. Med tanke på att co-op fanns i första spelet bör de ha kunnat jobba vidare på befintliga rutiner utan allt för stora utvecklarresurser.

I övrigt är din åsikt helt ok med mig. Det finns saker jag tycker kan förbättras. Framförallt kan de fortsätta med fler QOL-förbättringar (som det nu populärt kallas).

Nej, du misstolkar vad jag egentligen menar. Dels är det svårt att beskriva ironi/humor i texter, iaf för mig och speciellt då på internet och kanske uttryckte jag mig lite oklart. För det är vad vad anser personligen, nämligen att jag gillar att spela rpg:s som single player och jag gärna hade sett de resurser som läggs på en multiplayer funktion att göra single player delen bättre. Det är som sagt min åsikt och den står jag för. Men det innebär inte att när den väl finns där att jag vill inte tvinga dig eller någon annan att spela utan co-op funktionen exempelvis.

Vad jag hade invändningar mot var att det skulle ge plus eller minus i betyget av ett spel om just den funktionen fanns eller inte fanns med i ett spel.

Medlem

@b_bob: Ok, låter som att vi talar samma språk ungefär så jag fick en rätt bra bild. Föredrar själv nästan alltid specialister. I ettan så tyckte jag att ett par av mina "mer eller mindre magiker" kändes tråkiga att slåss med. Jag längtade alltid tills det blev krigarens tur för att den kunde slå ihjäl fiender på 1-2 slag. Jag körde typ med bomb-summon, skelett-summon och stenhårt krigarslag, resten kändes lite som utfyllnad. Enda magiker-movet jag verkligen gillade var det där man kunde lyfta upp en fiende och släppa ner från hög höjd. Men å andra sidan gick jag aldrig särskilt djupt in i vad man kunde göra med omgivningen/element-attacker.

Medlem

@Witchfinder: samma här, min första run i ettan var bara specialister och inga magiker, mina två som ja fick göra själv var en 2 handad warrior och en warrior med dual wield och jag plockade upp rangern och roguen, så jag hade ingen direkt healer eller wizard, det var riktigt kul men det kändes som jag gjorde det extremt svårt för mig själv, jag hade jävligt tur att rangern hade iaf tillgång till sina speciella element pilar åtminstone, det är nog skälet till varför jag valde ganska standard grupp denna gången i tvåan.

utav egen erfarenhet så tycker jag att åtminstone början på tvåan är mycket bättre än ettan, och jag tycker nog att du kan få en ganska klar bild av hur spelet är genom att se någon spela första akten utav spelet.
känner du suget så slå till, för det enda som störde mig mycket på ettan var egentligen att man inte kunde köra annat än humans.
och nu när man kan köra dvärg, elf, lizard, human eller skelett motsvarande alla av dom 4:a raserna sålde hela spelet för mig.

Medlem

Game of the year! Helt klart.. lagt 80h på tutorial Island enbart å spelet har precis börjat nu👍 Tips för den som verkligen inte pallar att farma guld... lägg allt guld i en followers bag sen dismissa han och sen ta till back han .. gör så upprepade gånger( viktigt du ger allt guld innan du dismissar) tacka mig senare!

Medlem
Medlem

@b_bob:

Var ju bara tvungen att testa och ja, en glitch i storlek med mt Everest är det ingen tvekan om att det är. Orkade inte fortsätta dubblera mitt guld efter det nått ett par miljarder, troligtvis kan man fortsätta tills spelet kraschar på grund av att siffrorna blir för många för att läsa in...

Medlem
Medlem

Vet inte om den som skrivit recensionen klarade ut spelet
för mig var det 5/5 tills sista acten, sen blev det 4/5 imo

Medlem
Skrivet av Buio:

Knasig åsikt enligt mig. Jag har sett lite filmer om hur fantastiskt kul många har tillsammans. Speciellt när det lite får känslan av ett traditionellt rollspel i grupp med papper, penna och tärningar.

Jag håller med.
Själv är jag gammal rollspelare sen tidigt 80tal och håller definitivt inte med om att ett rollspel ska spelas i formen singelplayer.
Många av mina bästa stunder i livet har varit när jag suttit med vänner och spelar p&p rollspel så för min del är detta ett magnefikt spel med dess coop!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Snygg referens till KSMB i betygssättningen!

Medlem

Underbart spel. <3


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

12
Skriv svar