*2K får site att dra tillbaka lågt NBA 2K18-betyg

Robot
*2K får site att dra tillbaka lågt NBA 2K18-betyg

Riktade massiv kritik mot spelets mikrotransaktioner.

#2k, #2k-games, #2k-sports, #basket, #nba-2k18


Medlem

Trist att de böjer sig för industrins påtryckningar. Deras trovärdighet lider antagligen värst av det här, för hur ska man i framtiden veta vilka av deras omdömen som är riktiga och vilka som har dikterats av spelutgivare?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Inaktiv

Väldigt intressant! Hörde nyss på (ett gammalt avsnitt av) P3 Spel hur ett spel från Paradox fick ett lägre betyg i en recension och att spelare då blivit helt galna och vela ta bort/ ändra betyget men att då Paradox hade gjort ett uttalande där de respekterade recensentens betyg även fast de inte höll med samt poängterade vikten av att recensenter alltid måste få göra sin sak utan att ändra betyget på grund av hot eller att bli mutade.

Medlem

Dom flesta sågar spelet på steam, lycka till att tysta dom.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skrivet av anon_119148:

Väldigt intressant! Hörde nyss på (ett gammalt avsnitt av) P3 Spel hur ett spel från Paradox fick ett lägre betyg i en recension och att spelare då blivit helt galna och vela ta bort/ ändra betyget men att då Paradox hade gjort ett uttalande där de respekterade recensentens betyg även fast de inte höll med samt poängterade vikten av att recensenter alltid måste få göra sin sak utan att ändra betyget på grund av hot eller att bli mutade.

Dem på Paradox verkar ha en större förståelse för vad en recension är för något.

Jag vill helst se ärliga åsikter av recensenter, inte låtsaskärlek eller låtsashat.

Medlem

Riktigt bra spel, med otroligt trist affärsmodell. Man får spela många timmar för att "spelarlönen" skall räcka till uppgraderingarna man kämpar sig till. Därför dom säljer dyra utgåvor med virtual currency. Ja, trist.

Medlem

Kollade i Switchens eshop igår kväll och såg NBA 2k18 där, prislappen började väl på 600-700kr och den dyraste versionen kostade 1700kr, helt jävla galet.

Medlem
Skrivet av karatekex:

Kollade i Switchens eshop igår kväll och såg NBA 2k18 där, prislappen började väl på 600-700kr och den dyraste versionen kostade 1700kr, helt jävla galet.

Den för 1700spänn va det med alla dlc/microtransactions inkluderade?

Medlem

@Gaara: har ingen vidare koll men antar att man fick med massa valuta att köpa spelare och sånt.

Medlem
Skrivet av OriginalJonty (Aran Suddi) @ NeoGAF:

UPDATE:

Score will be restored as 3/10. Statement from TSA site editor to follow later. We're totally aware that as a site we won't come through this unscathed reputation wise. I must make clear that as far as I am aware there will be no blacklisting from 2K over this.

Updatering från recensenten.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Testpilot

Har FZ fått mail från upprörda utgivare med?

Releasehästryttare
Redaktör
Skrivet av Mutumba:

Har FZ fått mail från upprörda utgivare med?

Det har förekommit, men är välidgt ovanligt. Ibland har någon uttryckt missnöje med för lågt betyg (men för höga betyg har ingen klagat på), och även om det är i sig är oproffsigt så har det aldrig handlat om konkreta påtryckningar. Och vi har aldrig ändrat ett betyg efter nåt sånt förstås.

En udda grej var när jag för några år sedan förhandstestade ett spel hos ett företag utomlands. Strax efter publicering ringde en medarbetare upp mig och klagade på en liten, liten detalj jag nämnde om företaget i förbigående. Till saken hör att han inte talade svenska, så han måste ha google-översatt texten. Han var uppenbarligen väldigt mån om hur hans arbetsgivare framställdes.


signatur
Medlem

Det är ju precis detta som är en av anledningarna till att betyg på utvecklarna är av nytta. Tvingar dom bort dåliga betyg på spelet så är det en bra anledning till att bojkotta dem.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

@conthox: Men ett betyg på utvecklarna struntar iaf jag i om spelet är bra. Eller när ska man använda sig av det betyget?

Medlem
Skrivet av Leffe76:

@conthox: Men ett betyg på utvecklarna struntar iaf jag i om spelet är bra. Eller när ska man använda sig av det betyget?

Men kan du vara säker på att spelet är bra, om alla som gett dåligt betyg har blivit borttagna/censurerade?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

MEG
Medlem

Riktigt tråkigt oavsett om de ändrar betyg eller inte så har både siten och företaget förlorat i anseende hos mig.
Nog för att de inte bryr sig (eller ens vet att jag finns) men jag gör det lilla jag kan. Slutar att gå in på sidan och slutar att köpa spel från företaget


signatur

Death is only the beginning

Inaktiv

@Monsterfrukost: Jag förstår vad du menar men jag vill påpeka att en recension är av naturen subjektiv och kan aldrig vara objektiv men sen är det en annan sak om recensenten utnyttjar sin position för att skada ett företag genom att skriva att produkten var sämre än vad man tycker.

Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Det har förekommit, men är välidgt ovanligt. Ibland har någon uttryckt missnöje med för lågt betyg (men för höga betyg har ingen klagat på), och även om det är i sig är oproffsigt så har det aldrig handlat om konkreta påtryckningar. Och vi har aldrig ändrat ett betyg efter nåt sånt förstås.

En udda grej var när jag för några år sedan förhandstestade ett spel hos ett företag utomlands. Strax efter publicering ringde en medarbetare upp mig och klagade på en liten, liten detalj jag nämnde om företaget i förbigående. Till saken hör att han inte talade svenska, så han måste ha google-översatt texten. Han var uppenbarligen väldigt mån om hur hans arbetsgivare framställdes.

Intressant att höra om! 2k gör ju bort sig rejält här.

Ambassadör
Xbox

Skönt att någon ger alla äckliga mikrotransaktioner en känga och sen inte backar. Nu har de fått en läsare till iaf.

Dessutom, när slutar det röra sig om "mikro"-transaktioner egentligen? Redan nu så överstiger ju ofta "mikro"transaktionerna kostnaden för grundspelet i många fall...


signatur

Jump in.

Medlem

Låter ju som att alla andra recensenter på metacritic tycker att det är roligt med mikrotransaktioner som bara går att skippa med 10/10 roligt grind? Har ju inte testat, men att spela nba, nhl, fifa etc. Går väl ut på att själva matcherna är kul och att spela fler matcher är själva grejen?

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag blir mest irriterad över att ett spel med en så förbannat gniden affärsmodell, som helt uppenbart är "anti-consumer", kan ha 87/100 på Metacritic.

Medlem

Det jag undrar, är om FZ kommer att kritisera dessa typer av spel ordentligt. Dessa spel som medvetet innehåller element som rör gambling. Vi har en väldigt liberal förhållning till "gambling" i det här landet, men någonstans borde det tas upp ordentligt.

Kanske FZ inte vågar ta ställning ordentligt då de har många banners och "takeovers" som säkert säljer bra... exempel Destiny 2.

De som far illa i samhället är det som de psykologiska modellerna riktar in sig på. Det är något som kommer indirekt från investerare och borde regleras. Whales...

Tänk på alla barn som utsätts för dessa koncept i tidig ålder.

Någon respons eller reaktion borde vi få, i form av journalistisk utredning eller dylikt.

Medlem

Vilket spelläge kräver mikrotransaktioner, är det MyPlayer eller? Jag har inte köpt nåt extra nåt år o har skitkul med det. Förtjänar höga betyg då det antagligen är den mest kvalitativa sportspelserie, med det sagt så sköter ju inte 2K det här snyggt även om jag tycker betyget är löjligt också, visst recensenten sätter sitt betyg, men om det här enbart är pga mikrotransaktioner så känns det ganska hårt och onödigt.

Medlem

Girigheten tar aldrig slut

Medlem

ahahahah sikken blåsning att dlx kostar


signatur

hur tjattar man

KoP
Medlem

Ett fullpris spel där man måste slanta upp i efterhand för att avancera i normal takt? 3 av 10 låter som ett välförtjänt betyg i mina öron.

Låter förövrigt som ett av alla dessa gratis mobilspel där man måste betala för att få coins eller diamanter för att kunna köpa sig till framgång utan att behöva tokgrinda. Om utvecklingen är påväg åt det hållet när det kommer till pc/konsolspel, då vill jag också att priset på spelet ska reflektera det (dvs gratis).

Medlem

Tycker det är så konstigt att man kan köpa ett spel för 600 kr, och sen finns det microtransactions i spelet som kostar 1000kr. Lyssnade på en youtuber som recenserade spelet och han hade exakt samma problem. Det var oändligt grindning för att få ihop till uppgraderingar i spelet såvida du inte valde att öppna plånboken. Vad har hänt med spelindustrin? Helt plötsligt behöver man skriva upp företagen man bojkottar så att ingen faller mellan stolarna när man är ute (inne på steam shop) och handlar.

MEG
Medlem

Detta står på spelets sida på Steam:
Den högst betygsatta sportspelsserien den här konsolgenerationen är tillbaka med NBA 2K18 och levererar autencitet i en klass för sig tillsammans med många andra förbättringar.*Baserat på perioden 2008–2016 på Metacritic.
ALLA RECENSIONER:
Mest negativt (2,883)

Detta är humor


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Mikrotransaktioner är fan döden för spel. Förtjänar lågt betyg av den anledningen enbart oavsett hur bra gameplay är!


signatur

Ducati Streetfighter 848

12
Skriv svar