Dash or Defend - Tower Defense med Online PvP

Dash or Defend - Tower Defense med Online PvP

DualDecade är ett indie-företag i Göteborg som utvecklar spel till mobilen. Företaget består just nu av endast två personer och vi har precis släppt vårt första spel vid titeln "Dash or Defend".

I Dash or Defend väljer man vilken sida man vill spela som i en klassisk tower-defense miljö. Spelet spelas online mot en annan spelare och på båda sidor kan man uppgradera och byta ut sin arsenal av torn eller anfallare.

https://youtu.be/e6tKZLzSbLI
Länken ovan är en intervjufilm vi spelade in i syfte att visa bakgrunden av spelets utveckling och lite kortfattat om självständigt spelutvecklande om någon är intresserad.

Dash or Defend är ute till iPhone och iPad i Europa och en android version är också under utveckling.

https://itunes.apple.com/se/app/dash-or-defend-pvp-tower-offe...

Skriv om ni har synpunkter, förslag eller lite vad som helst!

Skägg.
10 Chambers

Eftersom ni grottat ner i tower defence-mekaniker, varför är de så belönande?


signatur
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Eftersom ni grottat ner i tower defence-mekaniker, varför är de så belönande?

Jag skulle gissa att svaret varierar med individen, men jag har en idé om varför jag själv gillar TD-spel (och som jag tror stämmer på många andra också). I ett traditionellt TD-spel så handlar det om att "klara av" en bana efter en annan, genom att använda sina verktyg (tornen) effektivt. Det är alltså en typ av problemlösning, men med en underhållande förpackning. På samma sätt som en del gillar att lösa korsord eller sudoku, gillar vi att "lösa" en bana i TD. Variabla svårighetsgrader gör också att alla kan hitta en lagom utmaning.

Vårt spel bryter dock ny mark främst på två områden (det finns ju redan många bra traditionella TD) :
1. Du spelar mot en annan spelare. Att "klara banan" innebär att överlista motståndaren. Det är en annan typ av utmaning, som sätter igång adrenalinet och ger en lite annan kick, samtidigt som problemlösningen/strategin finns kvar. Variationen blir också mycket större.
2. Du kan välja att spela mot tornen istället för med dem. Då måste man använda allt man lärt sig om hur man besegrar anfallsvågor baklänges, och sätta ihop vågor som klarar att ta sig förbi försvarstornen istället.

Medlem

Skulle vilja se det på PC, ser ju rätt intressant ut.

Skrivet av Vercadi:

Skulle vilja se det på PC, ser ju rätt intressant ut.

Kul att höra! Vi får se lite hur det blir i framtiden med släpp på olika platformer.

Medlem

Kul med lite variation till tower defense changern

Medlem

Wintermaul wars.

Medlem

Jävlar vad kul det där moddet till wc3 var när man hade en hjälte och skickade monster på motståndarlaget och fick passiv income för varje monster man skickade.

Medlem
Skrivet av Christoffer-DualDecade:

Vårt spel bryter dock ny mark främst på två områden (det finns ju redan många bra traditionella TD) :
1. Du spelar mot en annan spelare. Att "klara banan" innebär att överlista motståndaren. Det är en annan typ av utmaning, som sätter igång adrenalinet och ger en lite annan kick, samtidigt som problemlösningen/strategin finns kvar. Variationen blir också mycket större.

Inget banbrytande här då detta funnits läääänge. Fanns väldigt många WC3 Custom maps som erbjöd detta. Där kategorin kallades Tower Wars istället för Tower Defence.

Men! Det har inte kommit många nya sådana spel i modern tid, och där har ni faktiskt valt en bra tidpunkt att utveckla detta på.

Medlem
Skrivet av noiser:

Inget banbrytande här då detta funnits läääänge. Fanns väldigt många WC3 Custom maps som erbjöd detta. Där kategorin kallades Tower Wars istället för Tower Defence.

Men! Det har inte kommit många nya sådana spel i modern tid, och där har ni faktiskt valt en bra tidpunkt att utveckla detta på.

Har själv många LAN-timmar med såna custom maps som har varit väldigt roliga, men då blir det ju en helt annan typ av tillgänglighet. Dels tror jag detta är som klippt för mobilspelsgenerationen, och som du säger är det lite av en bortglömd genre så det kan helt klart ha sin plats på marknaden.

Skrivet av noiser:

Inget banbrytande här då detta funnits läääänge. Fanns väldigt många WC3 Custom maps som erbjöd detta. Där kategorin kallades Tower Wars istället för Tower Defence.

Men! Det har inte kommit många nya sådana spel i modern tid, och där har ni faktiskt valt en bra tidpunkt att utveckla detta på.

Skrivet av Lidodido:

Har själv många LAN-timmar med såna custom maps som har varit väldigt roliga, men då blir det ju en helt annan typ av tillgänglighet. Dels tror jag detta är som klippt för mobilspelsgenerationen, och som du säger är det lite av en bortglömd genre så det kan helt klart ha sin plats på marknaden.

"Inget är nytt under solen" sägs det ju
Nu var det massor av år sen jag spelade WC3, så det är inte säkert att jag kommer ihåg helt rätt, men jag har för mig att Tower Wars gick ut på att man egentligen spelade TD med tillägget att man skulle sabotera för sin motståndare genom att skicka trupper, dvs spelet är helt symmetriskt mellan motståndarna? Det är visserligen besläktat, men i Dash or Defend så spelar ena sidan 100% Defend och andra sidan 100% Dash (anfall), vilket gör det helt osymmetriskt mellan sidorna. Jag tror att detta är nytt, men helt säker kan man ju inte vara. Sen är ju det viktigaste förstås inte att allt är nytt, utan att det i första hand är roligt och utmanande.
För övrigt är jag ett stort fan av Blizzard, som visade att man kan göra osymmetriska spel balanserade. StarCraft är enligt min mening kanske det viktigaste spelet som gjorts i det avseendet. Håller ni med?

1
Skriv svar